معرفی LG V60 ThinQ 5G – با دوربین‌های دوگانه،‌ باتری 5,000mAh و Snapdragon 865

نمایش خبر

فهرست اخبار
تاریخ : 1398/12/8        نویسنده: آرش افراسیابی
برچسب‌ها : گوشی هوشمند Smartphone ، اندروید Android ، اسنپ دراگون 865 Snapdragon 865 ، LG V60 ThinQ 5G ، ال جی LG
واحد خبر mobile.ir : همچون دیگر شرکت‌های بزرگ تولید‌کننده موبایل، شرکت ال‌جی نیز از پس از تعطیلی رویداد MWC 2020، جدیدترین پرچمدار سری V خود را بدون در نظر گرفتن ایونت جداگانه‌ای، در روز پنج‌شنبه 27 فوریه 2020 (8 اسفند 1398) رونمایی کرده است. LG V60 ThinQ 5G که جانشینی برای گوشی سال گذشته V50 ThinQ 5G می‌شود با تغییراتی در زمینه طراحی روبرو شده و در بخش دوربین نیز اولین گوشی مجهز به دوربین 64 مگاپیکسلی این برند به حساب می‌آید. حضور پروسسور Snapdragon 865 به عنوان الزامی برای پرچمداران سال 2020 در این مدل فراموش نشده و مطابق اکثر گوشی‌های پیشرفته این کمپانی، در زمینه‌های صوتی و تصویری نیز با گزینه‌های جذابی روبرو می‌شویم.

خانواده سری V ال‌جی که در اکتبر 2015 با معرفی LG V10 پای در عرصه حیات گذاشت و در طی سال‌های بعد، نسل‌های دیگری از آن نیز به بازار ارائه شدند به نوعی تکمیل‌کننده اسمارت‌فون‌های سری G این برند بوده و رابطه‌ای همچون سری S و Note سامسونگ و یا سری P و Mate هواوی بین آن‌ها برقرار است. به بیان دیگر بسیاری از امکانات سری G در رده‌ای بالاتر در سری V ظاهر شده و اغلب از صفحه‌نمایش‌های بزرگ‌تری نیز در این خانواده به نسبت سری G‌ استفاده می‌شود. از این خانواده در کنگره جهانی موبایل سال گذشته، V50 ThinQ 5G معرفی شد که با صفحه‌نمایش 6.4 اینچی OLED، دوربین اصلی با دیافراگم f/1.5 و قابلیت نوظهور 5G، دیوایس جالب‌توجه‌ای به‌نظر می‌رسد. در ابتدای پاییز گذشته نسخه دیگری از این رده به نام V50S ThinQ 5G به معرض نمایش گذاشته شد که با وجود وضوح پایین‌تر صفحه‌نمایش،‌ بسته‌تر شدن دیافراگم لنز دوربین اصلی و حذف دوربین تله‌فتو، گزینه‌های مثبتی را نیز به این مجموعه افزود که از آن جمله باید به سنسور اثر انگشت درون صفحه‌نمایش و دوربین سلفی 32 مگاپیکسلی اشاره کرد.

LG V60 ThinQ

LG V60 ThinQ 5G در برخی موارد به آن‌چه در V50S دیده‌ایم شباهت دارد جایی‌که این بار نیز از ناچ قطره‌ای بالای صفحه‌نمایش، دوربین‌های دوگانه در بخش پشتی و سنسور اثر انگشت درون صفحه‌نمایش استفاده شده است. در این مدل همچنین نسل سوم قاب مجهز به صفحه‌نمایش دوم یا Dual Screen این سری نیز در دسترس قرار گرفته که ظاهری همچون Surface Duo مایکروسافت داشته و در ادامه بیشتر با آن آشنا می‌شویم.

طراحی V60 به اعضای پیشین این خانواده و تجربه سال‌های اخیر ال‌جی شباهت نزدیکی داشته و ترکیب شیشه و فلز در آن آشنا به نظر می‌رسد؛ قاب آلومینیومی مات پیرامونی گوشی، با طراحی اریبی همراه شده که در پایین گوشی، درست از میان پورت USB و جک هدست می‌گذرد و ظاهر نسبتا غریبی را ایجاد کرده است. دوربین‌های بخش پشتی این مدل برخلاف V50 که کاملا هم‌سطح بدنه طراحی شده بود، حالا اندکی برآمده بوده و می‌توان انتظار اندکی لق‌خوردگی از آن‌ها در هنگام قرارگیری روی سطوح صاف را داشت. طول، عرض و ضخامت این مدل به ترتیب 169.3، 77.6 و 8.9 میلی‌متر که به خصوص در زمینه ضخامت با شرایط چندان ایده‌آلی روبرو نمی‌شویم. V60‌ همچنین با وزن 214 گرمی، گوشی چندان سبک‌وزنی به نظر نمی‌رسد هرچند این وزن با توجه به سایز صفحه‌نمایش و باتری حجیم آن چندان غیرعادی نیز به حساب نمی‌آید. V60 با استاندارد IP68 در برابر نفوذ آب و گرد و خاک مقاوم بوده و از استاندارد نظامی MIL-STD 810G نیز بهره می‌برد.

صفحه‌نمایش V60 با افزایش 0.4 اینچی نسبت به گذشته حالا یک نمونه 6.8 اینچی P-OLED با وضوح فول اچ‌دی پلاس در نسبت 20.5:9 یا 1080×2460 پیکسل است که برخلاف ترند این روزهای بازار موبایل از نرخ به‌روزرسانی بالا در آن خبری نیست و همچنان یک نمونه معمول 60 هرتزی به حساب می‌آید. دورتادور این پنل با حاشیه‌های مشخص (و غیر قابل قبولی از یک پرچمدار سال 2020) روبرو می‌شویم و دوربین سلفی دستگاه نیز درون یک ناچ نیم‌دایره‌ای مشابه V50S جای گرفت است. وضوح دوربین سلفی V60 نسبت به V50S کاهش یافته و از 32 به 10 مگاپیکسل رسیده است؛ ابعاد پیکسل‌های این دوربین، 1.22 میکرون بوده و از لنزی با دیافراگم f/1.9 و میدان دید 72.5 درجه‌ بهره می‌برد. سنسور اثر انگشت دستگاه مثل قبل به درون صفحه‌نمایش منتقل شده و در حالی‌که شرکت سازنده به نوع فناوری این حسگر اشاره‌ای نداشته، می‌توان با اطمینان از اپتیکال بودن این سنسور سخن گفت.

برای اولین بار در یک اسمارت‌فون LG از یک دوربین 64 مگاپیکسلی در V60 ThinQ 5G استفاده شده که هنوز اشاره‌ای به شرکت سازنده سنسور 1/1.7 اینچی آن (Samsung GW1 یا Sony IMX686) نشده اما لنزی با گشودگی f/1.8 در مقابل آن قرار داشته و پیکسل‌های 0.8 میکرونی آن نیز در یک ترکیب چهارگانه با تشکیل پیکسل‌های 1.6 میکرونی، امکان تصویربرداری بهتری را در محیط‌های با نور کمتر (در وضوح 16 مگاپیکسل) ارائه می‌دهند. این دوربین مثل دیگر پرچمداران سال 2020 از فیلم‌برداری با وضوح 8K پشتیبانی کرده و با به‌کارگیری چهار میکروفون (در بالا،‌ پایین، سمت چپ و بخش پشتی) تجربه صوتی متفاوتی را ارائه می‌کند. از جمله امکانات جدید برداشت صدا در این بخش باید به قابلیتی به نام voice bokeh اشاره کرد که در طی آن صدای برداشتی در همان زمان ضبط، تنظیم و بهینه‌سازی می‌شود. دوربین اصلی V60 در حالت تنظیمات دستی یا manual قادر به برداشت ویدئوهای +HDR10 نیز خواهد بود.

ال‌جی جدا از این دوربین تنها به یک دوربین 13 مگاپیکسلی التراواید دیگر (با f/1.9 و میدان دید 117 درجه‌ای) بسنده کرده و از دوربین تله‌فتو در این مدل خبری نیست. در کنار این دو دوربین از سنسور تشخیص سه‌بعدی ToF نیز استفاده شده که ال‌جی از آن با نام Z Camera یاد می‌کند و علاوه بر کاربری‌های معمول مثل بهبود عمق میدان برای مواردی مثل سلفی سه‌بعدی نیز به‌کار گرفته می‌شود.

در بخش پردازشی گوشی طبق انتظار به پروسسور 7 نانومتری جدید Snapdragon 865 (مجهز به 1 هسته 2.84 گیگاهرتزی Cortex-A77، سه هسته 2.42 گیگاهرتزی دیگر از همین نوع و 4 هسته 1.8 گیگاهرتزی A55) مجهز شده و از 8 گیگابایت رم و 128 گیگابایت حافظه داخلی (قابل ارتقاء تا 2 ترابایت دیگر از طریق درگاه microSD) بهره می‌برد.

یکی از نقاط قوت اصلی V60 مثل دیگر پرچمداران ال‌جی به توانایی‌های صوتی آن باز می‌گردد جایی‌‌که جدا از حضور جک هدست و چهار میکروفون پیرامونی باید به کانورتر 32 بیتی های‌فای برای هدفون‌های سیمی و اسپیکرهای استریو اشاره کرد که این آخری در اکثر دیگر پرچمداران بازار به دلیل حذف حاشیه‌های بالا و پایین صفحه‌نمایش، جایی ندارد.

ظرفیت باتری این مدل از 4 هزار میلی آمپر ساعت دو مدل قبلی، حالا به 5,000mAh افزایش پیدا کرده که این افزایش با توجه به صفحه‌نمایش 6.8 اینچی دستگاه و حذف باتری از قابل Dual Screen، امری حیاتی و ضروری به نظر می‌رسد. ال‌جی بدون اشاره به زمان‌های رسمی این باتری، آن را مناسب کارکرد کامل دستگاه تحت شبکه 5G برای یک روز کامل می‌نامد. شارژ این باتری از طریق شارژرهای منطبق با فناوری +Quick Charge 4 کوالکام انجام می‌پذیرد اما در این مورد نیز اشاره‌ای به زمان مورد نیاز برای شارژ کامل نشده است.

در صدر گزینه‌های ارتباطی V60 ThinQ باید به شبکه ارتباطی 5G اشاره کرد که به لطف مودم اکسترنال Snapdragon X55 از هر دو فناوری mmWave و sub-6GHz پشتیبانی کرده و روی کاغذ امکان دستیابی به سرعت‌های 7.5 و 3.0 گیگابیت بر ثانیه، به ترتیب در دانلود و آپلود را ارائه می‌دهد. پشتیبانی از وای‌فای 6 یا ax، بلوتوث 5.1،‌ اتصال NFC و‌ درگاه USB-C با استاندارد سرعت USB 3.1 دیگر گزینه‌های ارتباطی این گوشی را تشکیل می‌دهند.

LG V60 ThinQ 5G در دو رنگ آبی (Classy Blue) و سفید (Classy White) با سیستم‌عامل اندروید 10 در بهار امسال به بازار عرضه شده و هنوز اطلاعاتی در مورد قیمت آن منتشر نشده است.

LG Dual Screen

همانطور که در ابتدا نیز اشاره شد، V60 نیز مثل دو نسل پیشین خود با یک قاب کتابی مجهز به صفحه‌نمایش دوم موسوم به Dual Screen ارائه می‌شود که درست مشابه و آینه صفحه‌نمایش 6.8 اینچی اصلی بوده و حتی ناچ نیم‌دایره‌ای بالای صفحه‌نمایش اصلی نیز (احتمالا به دلیل صرفه‌جویی در هزینه‌ها و استفاده دوباره از همان صفحه‌نمایش خود گوشی) در این قاب تکرار شده است.

این قاب که حالا فاقد منبع انرژی بوده و توان مورد نیاز خود را با اتصال به درگاه USB-C گوشی تأمین می‌کند مثل قبل در سناریوهای مولتی‌تسکینگ مختلف به‌کار گرفته می‌شود که معمول‌ترین آن اجرای دو اپلیکیشن‌، یکی روی صفحه‌نمایش اصلی و دیگری روی صفحه‌نمایش این قاب است. از صفحه‌نمایش 6.8 اینچی این قاب، همچنین می‌توان به‌عنوان گیم‌پد در بازی‌های مختلف بهره گرفت و لولای 360 درجه‌ای آن نیز امکان قرار دادن این صفحه‌نمایش در حالت‌های مختلف را فراهم می‌کند.

تا پیش از این ظاهرا تنها خود اپلیکیشن‌های ال‌جی امکان بهره‌گیری همزمان از هر دو صفحه‌نمایش را داشتند اما در این نسل جدید می‌توان اپلیکیشن‌های مجموعه گوگل (جیمیل،‌ نقشه، یوتوب و...) را نیز در حالتی به نام wide view بین دو صفحه‌نمایش گسترش داد. در بخش خارجی این کاور، یک صفحه‌نمایش کوچک 2.1 اینچی تک رنگ نیز در نظر گرفته شده که اطلاعاتی مثل زمان و تاریخ و نوتیفیکیشن برنامه‌ها را به نمایش می‌گذارد. وزن این قاب، 134 گرم است و در دو رنگ سفید و مشکی ارائه می‌شود.

منبع : LG