معرفی اسنپ‌دراگون X60 – سومین مودم نسل پنجم کوالکام

نمایش خبر

تاریخ : 1398/12/3        نویسنده: مسعود بهرامی شرق
برچسب‌ها : مودم modem ، کوالکام Qualcomm ، نسل پنجم 5G
واحد خبر mobile.ir : از سال 2019 به عنوان سالی یاد می‌شود که در آن تکنولوژی 5G در بسیاری از نقاط دنیا شکوفا شد. تا اوایل سال 2020، بیش از 45 اپراتور سرویس‌های نسل پنجم خود را راه‌اندازی کرده و بیش از 40 شرکت سازنده، دیوایس‌های 5G خود را معرفی کردند. گذار به فناوری نسل پنجم، نیازمند مودم‌ها و دیگر سخت‌افزارای جدید است که البته هزینه‌های زیادی را به کاربران تحمیل می‌کند. نخستین موج اسمارت‌فون‌های 5G – که به نسل‌های اول و دوم مودم‌های نسل پنجم کوالکام مجهز شدند – از تکنولوژی‌های جدیدی مثل موج میلی‌متری پشتیبانی می‌کنند. به منظور افزایش عملکرد 5G، کوالکام به‌تازگی سومین نسل از مودم‌های نسل پنجم خود با نام اسنپ‌دراگون X60 را معرفی کرده است.

نخستین راه‌کار در دنیا برای تجهیز گوشی‌ها به فناوری نسل پنجم، مودم اسنپ‌دراگون X50 بود. این مودم به شبکه‌های جهانی کمک کرد تا بتوانند سرویس‌های 5G خود را با استفاده از طیف‌های موج میلی‌متری و زیر 6 گیگاهرتزی، راه‌اندازی کنند. دومین راه‌کار کوالکام، مودم اسنپ‌دراگون X55 بود که با امکان پشتیبانی از ویژگی‌های کلیدی – مثل حالت مستقل 5G (یا SA)، 5G FDD و "به اشتراک‌گذاریِ پویای طیف" – به گسترش 5G سرعت بخشید. حال نوبت نسل سوم مودم‌های 5G کوالکام – یعنی اسنپ‌دراگون X60 – است که دسترسی به تکنولوژی 5G را یک سطح دیگر ارتقا ببخشد.

گذار تمام عیار و کامل از 4G به 5G، چیزی نیست که یک‌شبه اتفاق بیفتد، بلکه پروسه‌ای‌ست که پیاده‌سازی آن در چندین مرحله رخ داده و دوره زمانی خاص خود را می‌طلبد. با توجه به شروع طوفانی 5G در سال 2019 در بسیاری از مناطق، انتظار می‌رود اپراتورهای جهانی ضمن سرعت‌بخشی به گسترش 5G در سال‌های 2020 تا 2021، پوشش این شبکه را گسترش داده، به افزایش ظرفیت آن ادامه داده و برای گذار روان به حالت مستقل 5G، نقشه راه مناسبی را اتخاذ نمایند.

طبق ادعای کمپانی کوالکام، مودم اسنپ‌دراگون X60 به لطف انعطاف بالا، به گونه‌ای طراحی شده که منابع در دسترس برای اپراتورها را به حداکثر می‌رساند. در صورتی که اسمارت‌فون‌ها به مودم اسنپ‌دراگون X60 مجهز باشند، اپراتورها می‌توانند برای رسیدن به ترکیب مطلوبی از سرعت بالا و تأخیر پایین، مجموعه‌ای از باندهای فرکانس (از قبیل موج میلی‌متری، زیر 6 گیگاهرتز شامل باندهای پایین)، انواع باند (5G FDD و TDD) و حالت‌های پیاده‌سازی (مستقل و وابسته) را به کارگیرند.

به عنوان مثال، با "به اشتراک‌گذاری پویای طیف" (یا DSS)، اپراتورها می‌توانند سرویس‌های 5G را بر بستر باندهای با فرکانس پایین FDD (که از قبل برای LTE مورد استفاده قرار می‌گرفتند)، پیاده‌سازی کنند. پشتیبانی اسنپ‌دراگون X60 از تجمیع چند اپراتور 5G FDD-TDD (که برای اولین بار در دنیا اتفاق می‌افتد) این امکان را برای اپراتورها فراهم می‌کند که میزان ظرفیت و پوشش را افزایش دهند. به بیان دیگر، داده‌ها می‌توانند به طور همزمان در باندهای شبکه‌‌ایِ FDD و TDD دریافت شوند. این خبر خوبی برای اپراتورهاست زیرا می‌توانند باندهای موجود (به‌ویژه باندهای LTE با فرکانس پایین) را در سال‌های پیش رو مجددا مورد استفاده قرار دهند. به‌علاوه، به لطف تجمیع طیف موج میلی‌متری و طیف زیر 6 گیگاهرتز، اپراتورها می‌توانند حداکثر توان عملیاتی خود را به بیش از 5.5 گیگابیت بر ثانیه افزایش دهند. در مقایسه با مودم قبلی کوالکام، اسنپ‌دراگون X60 می‌تواند حداکثر توان عملیاتی را برای یک اپراتور مستقل 5G که فقط طیف زیر 6 گیگاهرتزی دارد، به دو برابر برساند.

روی کاغذ، حداکثر سرعت دانلود این مودم 7.5 گیگابیت بر ثانیه و حداکثر سرعت آپلود آن 3 گیگابیت بر ثانیه است. این سرعت‌ها عملا با سرعت دانلود و آپلود در اسنپ‌دراگون X55 تفاوتی ندارند، اما به لطف برخورداری X60 از تجمیع بهبودیافته اپراتورها، این مودم می‌تواند در برخی شبکه‌ها به شکل منسجم‌تری به سرعت‌های بالاتر دست پیدا کند. مودم اسنپ‌دراگون X60 با پروسه پیشرفته 5 نانومتری ساخته شده و همین امر اندازه مودم و همچنین میزان مصرف آن را کاهش می‌دهد. به گزارش رویترز، سامسونگ نیز پروژه تولید این نوع مودم‌ها را بر عهده گرفته و امکان دارد حجم این کار را با TSMC تقسیم کند. این بدان معناست که به احتمال زیاد، چیپ‌ست پرچمدار کوالکام در سال 2021 نیز (پس از دو نسل تراشه 7 نانومتری) با پروسه 5 نانومتری به تولید خواهد رسید.

سیگنال موج میلی‌متری 5G ضعیف بوده و خیلی راحت با هر چیزی – از جمله دست انسان – می‌تواند مسدود گردد. لذا کوالکام برای حل این مشکل، چندین ماژول آنتن موج میلی‌متری را برای تعبیه در سرتاسر بدنه گوشی طراحی کرده است. ماژول آنتن موج میلی‌متری جدید کوالکام موسوم به QTM535 – ارائه شده همراه اسنپ‌دراگون X60 – از ماژول‌های مودم قبلی کوالکام – یعنی QTM527 – کوچک‌تر است (البته مشخص نیست تا چه‌ اندازه کوچک‌تر). به هر حال، همین کوچک‌تر شدن، امکان طراحی اسمارت‌فون‌های نازک‌تر را فراهم می‌کند که این نیز به نوبه خود جای بیشتری را برای تعبیه باتری‌های بزرگ‌تر باز می‌کند.

استراتژی کوالکام برای ساخت "سیستم‌های فرکانس رادیویی مودم" برای 5G، از جمله موضوعات در دست بررسی در اتحادیه اروپاست. در حال حاضر اتحادیه اروپا نگران آن است که مبادا کوالکام با استفاده از جایگاه خود در بازار مودم 5G بخواهد در این بازار انحصار ایجاد کرده و به رقبایی چون Broadcom، Skyworks و Qorvo اجازه ورود ندهد.

مودم جدید کوالکام این ویژگی را دارد که بتواند به طور همزمان از هر دو سیگنال موج میلی‌متری و زیر 6 گیگاهرتز استفاده کند (البته به شرطی که بتوان نقطه‌ای را پیدا کرد که در آن دسترسی به هر دو سیگنال فراهم باشد). از مهم‌ترین قابلیت‌های مودم اسنپ‌دراگون X60 می‌توان به VoNR (صدا روی New Radio) اشاره کرد. X60 با افزودن قابلیت اجرای صدا روی سیگنال 5G، خود را برای آینده دور آماده می‌کند؛ زمانی که در آن شبکه‌های LTE بسته شده و تنها شبکه موبایلی 5G خواهد بود.

کوالکام عادت دارد مودم‌های خود را بسیار زودتر از زمان ورود آنها به بازار معرفی کند. به عنوان مثال از زمان معرفی اسنپ‌دراگون X50 تا به کارگیری آن در اسمارت‌فون‌ها حدود دو سال وقفه افتاد. مودم اسنپ‌دراگون X55 نیز که قرار است امسال در تولید گوشی‌های هوشمند استفاده شود، در فوریه 2019 (یعنی یک سال قبل) معرفی شده بود. به این ترتیب، می‌توان پیش‌بینی کرد که نخستین اسمارت‌فون‌های مجهز به اسنپ‌دراگون X60 در سال 2021 به بازار عرضه شوند.

منبع : Qualcomm


خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا