گرد و خاک هواوی در دنیای 5G – رونمایی از مودم Balong 5000 با حداکثر سرعت 6.5 گیگابیت در ثانیه

نمایش خبر

تاریخ : 1397/11/9        نویسنده: مسعود بهرامی شرق
برچسب‌ها : نسل پنجم 5G ، شبکه تلفن همراه Mobile Network ، مودم modem ، هواوی Huawei

واحد خبر mobile.ir : کمپانی چینی هواوی – که عنوان بزرگ‌ترین تولیدکننده تجهیزات مخابراتی در دنیا را به خود اختصاص داده – یکی از بازیگران کلیدی در عرصه توسعه تکنولوژی 5G به شمار می‌رود. این شرکت در روز پنج‌شنبه 24 ژانویه 2019 (4 بهمن 1397) طی رویدادی در پکن برگزار شد، از طراحی و تولید یک مودم 5G چند حالته با نام Balong 5000 خبر داد. این مودم می‌تواند در طیف گسترده‌ای از محصولات – از گوشی هوشمند گرفته تا خودرو – مورد استفاده قرار گیرد. در کنار این مودم، هواوی از روتر 5G خود با نام Huawei 5G CPE Pro نیز رونمایی کرد. گفتنی‌ست، مودم Balong 5000 برای اولین بار در همین روتر به کار گرفته خواهد شد.

Introducing Huawei Balong 5000 5G Multi Mode Chipset

ریچارد یو (Richard Yu)، مدیر عامل کسب‌وکار محصولات مصرفی هواوی، معتقد است که مودم Balong 5000 دنیای کاملا جدیدی را پیش روی مصرف‌کنندگان قرار خواهد داد. هوشمندی فراگیر، اتصال پرسرعتی را می‌طلبد که ظاهرا این مودم جدید می‌تواند چنین سرعتی را فراهم کند. ریچارد یو در ادامه با اشاره به اینکه در روتر Huawei 5G CPE Pro از همین مودم جدید استفاده شده، یادآور شد که کاربران با روتر جدید هواوی، دسترسی آزادتری به شبکه‌ها داشته و از تجربه سرعتی باورنکردنی، لذت خواهند برد.

ناگفته نماند، هواوی نخستین سازنده مودم 5G نبوده و قبل از آن، مودم‌هایی مثل اسنپ‌دراگون X50 (محصول کوالکام)، Exynos Modem 5100 (محصول سامسونگ) و XMM 8160 (محصول اینتل) به دنیای صنعت معرفی شده‌اند. اما طبق ادعای هواوی، این شرکت از جمله معدود کمپانی‌هایی‌ست که اتصال‌های 4G ،3G، 2G و 5G را تنها در یک تراشه واحد ارائه می‌کند. برای درک بهتر موضوع، باید بدانیم که به عنوان مثال مودم اسنپ‌دراگون X50 برای ارائه اتصال چند حالته، به چیپ‌ست اسنپ‌دراگونی نیاز دارد که از فناوری ارتباطی gigabit LTE پشتیبانی کند.

Introducing Huawei Balong 5000 5G Multi Mode Chipset

به گفته هواوی، مودم Balong 5000 اندازه کوچکی داشته و از درجه یکپارچه‌سازی بالایی برخوردار است. این مودم در هنگام تبادل داده‌ها بین حالت‌های مختلف، تأخیر و مصرف انرژی را کاهش داده و به شکل چشم‌گیری می‌تواند تجربه کاربری را در مراحل اولیه پیاده‌سازی تجاری 5G ارتقا دهد. توجه داشته باشید که Balong 5000 نخستین مودم از سری چیپ‌ست‌های Balong بوده و قدم بزرگی رو به جلو محسوب می‌شود.

طبق ادعای هواوی، Balong 5000 اولین چیپ‌ستی‌ست که معیارهای صنعت برای اوج سرعت دانلود 5G را اجرا نموده است. بنا بر اعلام مسئولین هواوی، مودم Balong 5000 در فرکانس زیر 6 گیگاهرتز (باندهای با فرکانس پایین که همان طیف اصلی مورد استفاده در 5G به شمار می‌رود) می‌تواند سرعت دانلود را به 4.6 گیگابیت در ثانیه برساند. البته در صورتی که در ساختار شبکه 5G از طیف موج میلی‌متری (که باندهایی با فرکانس بالا هستند) استفاده شود، سرعت دانلود می‌تواند تا 6.5 گیگابیت در ثانیه هم برسد. جالب است بدانید این سرعت، 10 برابر از سرعت شبکه 4G LTE در بهترین حالت، بالاتر است. البته نباید فراموش کرد که تراکم، گرفتگی و سایر عوامل محیطی، موجب می‌شوند تا سرعت‌های مذکور در دنیای واقعی کمتر شوند، اما در هر صورت سریع‌تر بودن 5G نسبت به 4G غیرقابل انکار است.

یکی از مهم‌ترین مواردی که هواوی در ذیل مشخصات Balong 5000 ذکر می‌کند، آن است که این مودم نخستین تراشه‌ای‌ست که از هر دو معماری شبکه 5G (هم معماری مستقل و هم معماری غیرمستقل) پشتیبانی می‌کند. لازم به ذکر است، در معماری غیرمستقل، ساختار شبکه 5G روی شبکه‌های قدیمی‌تر 4G LTE پایه‌گذاری می‌شود، اما معماری مستقل 5G – همانطور که از نامش پیداست – ساختار خود را داشته و جدا از شبکه‌های قدیمی‌تر سازمان می‌یابد. با این اوصاف، مودم Balong 5000 روی کاغذ می‌تواند به شکل انعطاف‌پذیری نیازهای کاربران و اپراتورها را برای اتصال دیوایس‌ها در طول مراحل مختلف توسعه 5G برطرف کند.

یکی دیگر از ویژگی‌هایی که هواوی آن را برجسته کرده، آن است که Balong 5000 نخستین چیپ‌ست چندحالته در دنیاست که از ارتباطات موسوم به V2X (کوتاه‌شده Vehicle to Everything، به معنای "وسیله نقلیه به همه‌چیز") پشتیبانی می‌کند. به گفته هواوی، این ویژگی می‌تواند راه‌کارهایی قابل اعتماد با تأخیر پایین را برای وسیله‌های نقلیه متصل به اینترنت ارائه کند. ناگفته نماند، به موجب ارتباطات V2X، خودروها می‌توانند با یکدیگر، با شبکه سراسری برق (برای شارژ کردن خودروهای الکتریکی) و حتی با عابرهای پیاده اتصال برقرار کنند.

Introducing Huawei Balong 5000 5G Multi Mode Chipset

طبق وعده هواوی، اسمارت‌فون‌های 5G این شرکت – که به مودم Balong 5000 مجهز خواهند بود – امسال در کنگره جهانی مویابل (واقع در بارسلونای اسپانیا) به نمایش گذاشته می‌شوند. نکته جالب آنکه ریچارد یو خطاب به حضاری که در رویداد هواوی شرکت کرده بودند، از عرضه اسمارت‌فون‌های 5G تاشو در کنگره جهانی موبایل خبر داد. البته با توجه به اینکه ریچارد یو به زبان چینی صحبت می‌کرد و سخنان او به طور همزمان ترجمه می‌شد، ممکن است خطایی در ترجمه رخ داده و منظور هواوی تنها یک اسمارت‌فون تاشو بوده باشد.

مودم‌های چندحالته برای شرکت‌هایی مثل هواوی و سامسونگ از اهمیت خاصی برخوردارند، زیرا با آمدن این نوع مودم، کمپانی‌ها مجبور به استفاده از دو مودم جداگانه (یکی برای 5G و یکی برای اتصال‌های قدیمی‌تر) نخواهند بود. این رویکرد از پیچیده شدن دیوایس کاسته و روی کاغذ عمر باتری را (در مقایسه با استفاده از دو مودم) بهبود می‌بخشد.

اما بد نیست نگاهی داشته باشیم به به روتر جدید هواوی. روتر Huawei 5G CPE Pro از هر دو شبکه 4G و 5G پشتیبانی می‌کند. طبق ادعای هواوی، در صورت اتصال به این روتر در شبکه 5G، می‌توان یک ویدئو کلیپ 1 گیگابایتی (با کیفیت HD) را تنها در عرض 3 ثانیه دانلود کرد و ویدئوهای با کیفیت 8K را به‌راحتی و بدون لگ، پخش نمود. با این حساب، Huawei 5G CPE Pro می‌تواند شاخص جدیدی برای روترهای خانگی باشد. البته علاوه بر منازل، این روتر می‌تواند در سازمان‌های کوچک و متوسط نیز مورد استفاده قرار گیرد. ناگفته نماند، این روتر از تکنولوژی جدید Wi-Fi 6 برخوردار بوده و می‌تواند سرعت اتصال را به 4.8 گیگابیت در ثانیه نیز برساند. 

منبع : Huawei


خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا