بهترین اپلیکیشن‌های پزشکی برای سال 2020

نمایش خبر

فهرست اخبار
تاریخ : 1398/11/30        نویسنده: نعمت الله کمال فر
برچسب‌ها : اپلیکیشن Application ، آناتومی anatomie ، اپلیکیشن پزشکی medical app ، ماشین‌حساب پزشکی medical calculator
واحد خبر mobile.ir : بدون شک سلامتی یکی از مهم‌ترین ابعاد و اولویت‌های زندگی انسان است. با ورود گوشی‌های هوشمند به ابعاد مختلف زندگی ما، سلامتی نیز از این نظر مستثنی نمانده و امروزه می‌توان از انواع دستگاه‌های همراه برای کمک به حفظ یا بازیابی سلامتی بهره گرفت. با توجه به اهمیت این موضوع و مخاطبین فراوان آن، اپلیکیشن‌های متعددی در ارتباط با امور پزشکی و سلامت منتشر گردیده‌ که می‌توانند برای افراد مختلف از جمله مبتلایان به دیابت، بیماران قلبی، دانش‌جویان، پزشکان و هم‌چنین افراد سالمی که توجهی ویژه به سلامت خود دارند، مفید واقع شوند. در همین راستا تعدادی از بهترین اپلیکیشن‌های این حوزه را برگزیده و در این مطلب به شما معرفی خواهیم نمود.

Human Anatomy Atlas: مجموعه‌ای ارزشمند از مدل‌های سه‌بعدی آناتومی بدن انسان

با توجه به گسترش سریع و همه‌جانبه اپلیکیشن‌های همراه در سال‌های اخیر، کم‌تر پیش می‌آید که یک اپلیکیشن مشخص در سطح بین‌المللی و در زمینه‌ای پرمخاطب، از تمام جهات نسبت به اپلیکیشن‌های مشابه برتر بوده و بی‌رقیب باشد. اما محصول شرکت Visible Body در زمینه ارائه مدل‌های سه‌بعدی از از آناتومی اجزای مختلف بدن انسان آن‌قدر کامل و ارزشمند است که می‌توان آن را با اطمینان بهترین اپلیکیشن موجود در این زمینه دانست. ابزاری که می‌تواند برای تمامی پزشک‌ها، معلم‌ها، دانشجوهای پزشکی یا علاقمندان به آناتومی بدن انسان بسیار جذاب، آموزنده و کاربردی باشد. البته ممتاز بودن این اپلیکیشن فقط نظر نویسنده این مطلب نیست. اپلیکیشن Human Anatomy Atlas تاکنون توسط بسیاری از صاحب‌نظران مورد ستایش قرار گرفته و جوایز متعددی را دریافت نموده است. نشان طلای W3 Awards در بخش اپلیکیشن‌های همراه آموزشی، نشان طلای Digital Health Awards در بخش اپلیکیشن‌های همراه و جایزه سطح عالی از انجمن تصویرگری پزشکی، از جمله افتخارات و جوایز دریافت شده توسط این اپلیکیشن هستند.

این اپلیکیشن در حال حاضر شامل بیش از 10 هزار مدل آناتومی سه‌بعدی از بخش‌های مختلف بدن انسان، به همراه توضیحات و تعاریف علمی مربوطه به زبان‌های مختلف از جمله انگلیسی، اسپانیایی، فرانسوی، آلمانی، ایتالیایی و چینی است. این مدل‌های سه‌بعدی با کیفیت گرافیکی شگفت‌انگیز و جزئیاتی خیره‌کننده، نمایی دقیق و قابل استناد از بدن انسان را به تصویر کشیده، امکان شناخت اجزای بدن و درک نحوه عملکرد آن‌ها را به خوبی فراهم می‌آورند. البته محتوای اپلیکیشن تنها به این مدل‌های سه‌بعدی محدود نبوده و شامل موارد دیگری هم‌چون آزمایشگاه واقعیت افزوده، کالبد شکافی، نمونه‌های CT Scan، آزمون‌های تصویری، تورها و ویدئوهای آموزشی نیز می‌شود.

با ورود به اپلیکیشن مدل‌های سه‌بعدی آناتومی بدن انسان در دسته‌بندی‌ها و نماهای مختلفی قابل مشاهده هستند. شما می‌توانید یکی از 11 سیستم مختلف بدن از جمله سیستم گردش خون، دستگاه عصبی، سیستم اسکلتی یا استخوانی، دستگاه گوارش، ماهیچه‌ها، سیستم ادراری، غدد لنفاوی، غدد درون‌ریز یا سیستم تناسلی را انتخاب نموده و نمای کلی هر یک از این سیستم‌ها را به صورت سه‌بعدی مشاهده نمایید. هم‌چنین قادر خواهید بود تا این نماهای کلی را در جهت مختلف بچرخانید یا با انتخاب و درشت‌نمایی یک بخش خاص، روی آن قسمت از سیستم تمرکز نموده و مدلی دقیق از جزئیات و اجزای مختلف آن بخش را به نمایش درآورید. امکان آن وجود دارد تا با انتخاب گزینه‌های مربوطه روی هر مدل بر حسب نیاز علامت‌گذاری و یادداشت‌گذاری نموده، از راهنماهای تصویری بهره بگیرید، به اطلاعات علمی مربوط به هر قسمت از مدل دست یافته، بخش‌هایی از سیستم را به حرکت درآورده یا به مشاهده ویدئوهای واقعی یا تصاویر واقعیت افزوده مرتبط با آن قسمت بپردازید. علاوه بر این می‌توانید به جای تمرکز روی یک سیستم مشخص، در بخشی دیگر از اپلیکیشن، مدل‌های مربوط به نواحی مختلف بدن را مشاهده نمایید. بدین ترتیب که با انتخاب یک ناحیه هم‌چون سر، دست، شکم و غیره، مدلی ترکیبی از تمام اجزای موجود در آن ناحیه از بدن به نمایش در آمده و شما قادر خواهید بود تا با ایجاد برش، به کالبدشکافی آن ناحیه پرداخته یا بخش‌هایی از سیستم‌های فعال در آن قسمت را به تفکیک مشاهده و بررسی نمایید. امکان مشاهده ویدئوها و اسکن‌های واقعی در کنار این مدل‌های سه‌بعدی، قابلیتی‌ست که می‌تواند برای دانشجویان و متخصصین پزشکی بسیار مفید و ارزشمند باشد.

در لابراتوار کالبدشکافی مجازی این اپلیکیشن می‌توان با هر قسمت از مدل سه‌بعدی بدن انسان تعامل نموده و با شکافتن نواحی مختلف، ساختارهای زیرین و بخش‌های نهفته آن را مورد مطالعه و بررسی قرار داد. هم‌چنین این امکان وجود دارد تا برای کالبدشکافی مدلی از بدن مرد یا زن را انتخاب و آن‌ها را با یک‌دیگر مقایسه نمود. به کمک این اطلس بدن انسان قادر خواهید بود تا به اعماق میکروآناتومی پوست و دیگر اندام ویژه بدن هم‌چون چشم، گوش و زبان سفر نموده یا چنان‌چه به دنیای دندان‌پزشکی علاقه‌مند هستید، سری به آناتومی فک، صورت و دندان‌ها بزنید.

اپلیکیشن Human Anatomy Atlas تاکنون برای سیستم‌عامل‌های iOS ،Android ،Windows و macOS عرضه گردیده و از طریق وب نیز قابل دسترس است. خریداری نسخه پایه این اپلیکیشن حدود 25 دلار هزینه داشته و نیازی به پرداخت هزینه اشتراک ماهانه نخواهد بود. البته برای دسترسی به برخی امکانات خاص و محتواهای ویژه از جمله مدل‌های سه‌بعدی پیشرفته برای دندان‌ها و انیمیشن‌های آموزشی مرتبط با فیزیولوژی و پاتولوژی (آسیب‌شناسی)، مستلزم پرداخت هزینه‌هایی جداگانه به صورت درون‌برنامه‌ای است. این اپلیکیشن سال‌هاست که از باکیفیت‌ترین و محبوب‌ترین اپلیکیشن‌های مرتبط با پزشکی به شمار رفته و بارها در صدر رده‌بندی‌های مختلف مرتبط با پزشکی و مدل‌های سه‌بعدی بدن انسان قرار گرفته است. امتیاز کاربران فروشگاه‌‌های گوگل و اپل به این اپلیکیشن در کشورهای مختلف بین 4.4 تا 4.8 از 5 بوده است، که امتیازی عالی محسوب می‌شود.

Medscape و WebMD: دو اپلیکیشن‌های مرجع برای پزشکان، دانشجویان پزشکی و بیماران

این اپلیکیشن‌ها که نامشان را از دو وب‌سایت معروف و قدیمی در زمینه اطلاعات پزشکی به ارث برده‌اند، از جمله پرطرفدارترین و معتبرترین اپلیکیشن‌ها در میان جامعه پزشکی و بیماران در سرتاسر دنیا محسوب می‌شوند. شرکت WebMD به عنوان مالک وب‌سایت‌های WebMD.com و MedScape.com، این دو اپلیکیشن را با نام‌هایی متناظر توسعه داده و به صورت رایگان در اختیار کاربران دستگاه‌های همراه قرار می‌دهد. در حالی‌که MedScape بر نیازهای پزشکان و دانشجویان پزشکی تمرکز دارد، اپلیکیشن WebMD برای بیماران و کاربران عادی طراحی گردیده است. هر دو اپلیکیشن از ظاهر و رابط کاربری مشابهی بهره می‌برند. این رابط کاربری همان‌طور که از یک اپلیکیشن مرجع پزشکی انتظار می‌رود، چندان خاص و به‌یادماندنی نبوده اما بسیار تمیز، خلوت، سرراست و با تکیه بر محتوا طراحی گردیده است. کاربران می‌توانند به عنوان مهمان یا با حساب کاربری خود وارد اپلیکیشن شده، بدون سردرگم شدن با دکمه‌های متعدد یا جابجا شدن بین منوهای مختلف، در سریع‌ترین زمان ممکن به اطلاعات مورد نظر خود دست پیدا کنند. به ویژه چنان‌چه از قبل با مباحث و اصطلاحات پزشکی آشنایی داشته باشند.

همان‌طور که اشاره شد، کاربران عادی و بیماران از میان این دو اپلیکیشن بهتر است به سراغ WebMD بروند. این اپلیکیشن ساده و کاربردی امکانات مختلفی را در اختیار این دسته از کاربران قرار می‌دهد که از آن جمله می‌توان به شناسایی بیماری، یادآوری داروها، شناسایی تداخل‌های دارویی، جست‌وجوی پزشک‌ها، داروخانه‌ها و بیمارستان‌های اطراف، شناسایی قرص‌ها و هم‌چنین اخبار پزشکی مرتبط و مناسب برای کاربر اشاره نمود. اغلب این قابلیت‌ها در همان صفحه اصلی اپلیکیشن در دسترس کاربر قرار دارند. کاربران می‌توانند با حساب کاربری خود یا به عنوان میهمان وارد این اپلیکیشن شده و از امکانات آن به صورت رایگان استفاده نمایند. کاربرانی که قصد جدی برای استفاده از WebMD دارند بهتر است ثبت‌نام نموده و با حساب کاربری خود به اپلیکیشن وارد شوند. چرا که در این صورت اطلاعات دارویی و پزشکی آن‌ها در فضای ابری محفوظ مانده، اخبار و پیشنهادات اپلیکیشن بر اساس سابقه کاربری آن‌ها متناسب‌سازی می‌شود.

در اولین ورود به کاربر هشدار داده می‌شود که این اپلیکیشن نمی‌تواند جای‌گزین پزشک شده و چنان‌چه احساس بیماری دارند بایستی ابتدا به پزشک مراجعه نمایند. در قسمت بالای صفحه اصلی اپلیکیشن بخشی با نام Symptom Checker تعبیه شده است که به کاربر امکان می‌دهد تا با ارائه اطلاعاتی در مورد مشخصات و علائم جسمانی خود، بیماری‌‌هایی که احتمال ابتلا به آن‌ها وجود دارد را به ترتیب اولویت مشاهده نموده و اطلاعاتی در مورد هر یک از این بیماری‌ها و هم‌چنین راه‌های درمان آن دریافت نماید. ذیل این قست 3 دکمه به ترتیب برای ثبت و یادآوری داروها، شناسایی تداخل‌های دارویی و دریافت پیشنهادات مختلف برای کاهش هزینه خرید دارو مشاهده می‌شود. در ادامه صفحه، اخبار پزشکی مرتبط در قالب کارت‌هایی سفید‌رنگ برای کاربر به نمایش درآمده است. در بالاترین قسمت صفحه اصلی امکان جست‌وجوی یک‌پارچه در میان محتوای اپلیکیشن از جمله اخبار، داروها و بیماری‌ها برای کاربر فراهم گردیده و باز کردن منوی همبرگری اپلیکیشن از همان قسمت امکان ورود به حساب کاربری، دسترسی به پادکست‌ها و قابلیت شناسایی قرص‌ها را در اختیار کاربر قرار می‌دهد. در پایین‌ترین قسمت صفحه اصلی نیز دسترسی به 2 تب دیگر امکان‌پذیر است. یکی از این تب‌ها Doctors نام دارد که امکان جست‌وجوی پزشک‌ها، داروخانه‌ها و بیمارستان‌ها را بر اساس نام، تخصص یا موقعیت مکانی فراهم می‌آورد. تب دیگر هم لیستی از اخبار، داروها، پزشک‌ها، داروخانه‌ها و دیگر آیتم‌های مورد علاقه کاربر را برای وی به نمایش درمی‌آورد.

اپلیکیشن WebMD به صورت رایگان از طریق App Store ،Play Store و بسیاری دیگر از فروشگاه‌های اپلیکیشن در اختیار کاربران دستگاه‌های همراه قرار دارد. این اپلیکیشن تاکنون از نظر کاربران فروشگاه اپلیکیشن گوگل امتیاز 4.5 و از دید کاربران فروشگاه اپلکیشن اپل امتیاز 4.7 از 5 را دریافت نموده است.

Medscape اپلیکیشنی‌‌ جامع و بسیار محبوب برای پاسخ‌گویی به نیازهای متخصصین جامعه پزشکی به ویژه دانشجویان و پزشکان است. ظاهر رابط‌ کاربری آن شبیه WebMD است با این تفاوت که در صفحه اصلی بین نوار جست‌و‌جو و قسمت اخبار، دکمه‌های متعددی برای دسترسی به ابزارهای کاربردی اپلیکیشن به چشم می‌خورد. در حال حاضر این لیست شامل 10 ابزار مختلف است که مهم‌ترین آن‌ها عبارتند از:

• Drugs: در این قسمت کاربران می‌توانند از میان مجموعه اطلاعاتی غنی WebMD به جست‌وجوی داروهای مورد نظر خود بپردازند. برای هر دارو اطلاعات کاملی در دسته‌بندی‌های مختلف ارائه می‌گردد از جمله معرفی دارو، کلاس دارویی، خواص و کاربردها، روش تجویز، دوزهای مصرفی، تداخل‌های دارویی، اثرات مضر، هشدارها و تصاویر.

• Interaction Checker: ابزاری برای بررسی تداخل‌های دارویی که در آن می‌توان با اضافه نمودن داروهای مورد نظر، اطلاعات مربوط به تداخل‌ها و واکنش‌های شیمیایی احتمالی بین آن‌ها را مشاهده نمود.

• Conditions: ابزاری‌ست برای دسترسی به دانش‌نامه جامع WebMD در زمینه بیماری‌ها و شرایط پزشکی. با ورود به این بخش لیستی بلند‌بالا از گرایش‌ها و تخصص‌های مختلف پزشکی به نمایش درمی‌آید. در هر قسمت از این لیست، اطلاعات مربوط به بیماری‌های مختلف در دسته‌بندی‌های استاندارد مربوط به همان گرایش پزشکی قابل مشاهده هستند.

• Procedures: این بخش شامل اطلاعات مربوط به انواع عمل‌های پزشکی و آناتومی قسمت‌های مختلف بدن انسان است.

• Calculators: این قسمت از اپلیکیشن مجموعه‌ای وسیع و تحسین‌برانگیز از ماشین‌حساب‌های تخصصی پزشکی را در اختیار متخصصین گرایش‌های مختلف قرار می‌دهد. ماشین‌حساب‌هایی برای محاسبه حجم خون، ریسک دیابت، وزن و قد مناسب نوزادان، میزان اکسیژن خون، BMI، حد نصاب سندروم متابولیک، ریسک ایست قلبی برای عمل‌های جراحی مختلف و بسیاری موارد دیگر.

• Pill Identifier: ابزاری برای شناسایی قرص‌ها بر اساس نام، شکل، اندازه و فرم‌ آن‌هاست.

• Cases & Quizes: همان‌طور که از نامش پیداست، شامل مجموعه‌ای از کیس‌های چالش‌برانگیز پزشکی، کوییزهای آموزشی و موضوعات کلینیکی ترند شده است.

علاوه بر این می‌توان از طریق نواری که در پایین‌ صفحه اپلیکیشن قرار دارد به تب‌های دیگر اپلیکیشن شامل بخش اخبار، آموزش و آیتم‌های ذخیره شده کاربر انتقال یافت. مانند WebMD، در این اپلیکیشن نیز کاربر قادر است هر یک از برگه‌های اطلاعاتی، مقالات و ابزارهای ارائه شده در این اپلیکیشن را برای دسترسی سریع و آفلاین، با لمس دکمه مربوطه ذخیره نموده و به لیست مورد علاقه‌های خود در تب Saved بی‌افزاید. هم‌چنین کاربران می‌توانند از طریق دکمه‌ مربوطه در قسمت بالا و سمت راست صفحه اصلی اپلیکیشن، به پروفایل خود وارد شده و در صورت تمایل محتوای مورد علاقه خود را برای اپلیکیشن مشخص نمایند. در مجموع Medscape آن‌قدر جامع و کاربردی‌ست که جایگاه ثابتی برای خود روی گوشی هوشمند بسیاری از پزشکان و دانشجویان پزشکی در سرتاسر دنیا به دست آورده است. این اپلیکیشن به ترتیب از طریق Play Store و App Store روی دستگاه‌های همراه مبتنی بر اندروید و iOS قابل دریافت و استفاده است.

MDCalc: بهترین ماشین‌حساب پزشکی

وقتی سخن از ابزارهای روزمره و پرکاربرد پزشکی به میان می‌آید، ذهن اغلب ما به سمت فشارسنج، دماسنج و استتوسکوپ (گوشی پزشکی) می‌رود. اما یک ماشین‌حساب تخصصی پزشکی نیز می‌تواند به همان اندازه مهم، کاربردی و اثرگذار باشد. بسیاری از پزشکان و متخصصان فعال در زمینه پزشکی برای تشخیص صحیح وضعیت بیمار، تصمیم‌گیری در مورد روش درمان و تجویز دقیق داروها نیازمند یک ماشین‌حساب یا مرجع محاسبه معتبر هستند. در حال حاضر اپلیکیشن‌ها و سایت‌های متعددی برای پاسخ‌گویی به این نیاز جامعه پزشکی موجود هستند که یکی از محبوب‌ترین و کارآمدترین آن‌ها MDCalc نام دارد.‌ دو پزشک اورژانس به نام‌های Joe Habboushe و Graham Walker صدها محاسبه‌کننده کلینیکی در زمینه‌های مختلف را گرد هم آورده و از سال 2005 در قالب یک ابزار آنلاین روی وب‌سایت MDCalc.com به صورت رایگان در اختیار کاربران قرار دادند. به تدریج تیم توسعهدهنده و پشتیبانی‌کننده این اپلیکیشن بزرگ‌تر شده و با بهره‌گیری از پزشکان و متخصصین مختلف، ماشین‌حساب‌‌های کامل‌تر، کارآمدتر و دقیق‌تری برای کاربران فرآهم آورده است. سرانجام در سال 2016، اپلیکیشن همراه MDCalc برای دو سیستم‌عامل Android و iOS عرضه شده و مورد استقبال گسترده جامعه پزشکی در سرتاسر دنیا قرار گرفت.

ظاهر وب‌سایت و اپلیکیشن همراه MDCalc شباهت بسیار زیادی به یک‌دیگر داشته، با بنرها و نوارهایی سبزرنگ روی پس‌زمینه سفید، متن‌های مشکی و معدود اعلان‌ها یا دکمه‌های زردرنگ، رابط کاربری ساده و تمیزی را پیش چشم کاربران قرار داده و تداعی‌گر فضاهای پزشکی هستند. در بالای صفحه یک نوار جست‌وجوی بزرگ جای داده شده است که از سمت راست به زنگوله‌ای برای نمایش اعلان‌ها و از چپ به دکمه منوی همبرگری محدود می‌شود. در زیر این نوار جست‌وجو چند تب اصلی در نظر گرفته شده تا دسترسی کاربران به مجموعه عظیم محاسبه‌گرهای تخصصی این اپلیکیشن را تسهیل نماید. تب‌های اصلی در اپلیکیشن همراه MDCalc عبارتند از: تب Favorites برای دسترسی به حساب‌گرهای مورد علاقه کاربر، Recent برای دسترسی به مواردی که به تازگی توسط کاربر مورد استفاده قرار گرفته، تب My Specialty شامل ماشین‌حساب‌های مرتبط با تخصص کاربر – در صورت استفاده از حساب کاربری – بوده و در نهایت تب All که لیستی از تمامی ماشین‌حساب‌های موجود در کتابخانه غنی اپلیکیشن را به ترتیب الفبا نمایش می‌دهد.

با انتخاب هر یک از فرمول‌ها یا ماشین‌حساب‌های موجود در اپلیکیشن، صفحه جدیدی باز می‌شود که در صدر آن عنوان محاسبه‌گر قابل مشاهده بوده و تب‌هایی با عناوین Evidence ،Next Steps ،Calculator و Creator در ذیل آن قابل انتخاب خواهند بود. اولین تب همان‌طور که از نامش پیداست انجام عملیات اصلی محاسبه را بر عهده دارد. در این قسمت بر اساس نوع ابزار محاسبه‌گر، بایستی گزینه‌هایی مورد انتخاب قرار گرفته یا اطلاعاتی وارد شود تا بتوان نتیجه را در نوار سبزرنگ پایین صفحه مشاهده نمود. نتیجه اختصاری محاسبه در این نوار به نمایش درآمده و با لمس فِلِش رو به پایین در سمت راست نوار، می‌توان به اطلاعات و جزئیات بیش‌تری دست یافت. در نیمه بالایی این تب یک نوار سفید رنگ نیز قابل مشاهده است که سه دسته اطلاعات کلی را در مورد محاسبه‌گر جاری ارائه می‌نماید. به کمک این نوار می‌توان در صورت تمایل اطلاعاتی شامل مزایا و معایب، زمان استفاده و دلایل بهره‌گیری از محاسبه‌گر جاری را دریافت نمود. تب دوم با نام Next Steps اطلاعاتی در مورد مسیر پیش‌رو و اقداماتی که لازم است پس از مشخص شدن نتایج محاسبه انجام شود را در اختیار کاربر قرار می‌دهد. قسمت Evidence اطلاعات علمی، حقایق و تصاویر مربوط به محاسبه‌گر را در بر داشته و لینک‌هایی را برای دسترسی به منابع تحقیقاتی اصلی، مقالات مرجع و تاییدیه‌های مرتبط ارائه می‌نماید. در نهایت تب Creator نیز شامل یک بیوگرافی حرفه‌ای مختصر از ماشین‌حساب جاری می‌شود.

در حال حاضر اپلیکیشن MDCalc بیش از 500 ابزار کاربردی پزشکی هم‌چون محاسبه‌گرهای سطح ریسک، الگوریتم‌ها، معادلات، فرمول‌های تخصصی، دسته‌بندی‌ها، معیارهای تشخیص و محاسبه‌گرهای دوز دارو را در کتابخانه خود جای داده و به صورت رایگان در اختیار کاربران قرار می‌دهد. کاربران Android و iOS برای استفاده از این ابزار ارزشمند کافی‌ست اپلیکیشن آن را از طریق Play Store و App Store یا دیگر فروشگاه‌های اپلیکیشن روی دستگاه همراه خود نصب نموده و پس از ایجاد حساب کاربری شخصی، به استفاده از آن بپردازند. البته روی هر دستگاه هوشمند دیگر نیز می‌توان با مراجعه به وب‌سایت رسمی این اپلیکیشن و از طریق حساب کاربری یا حتی به‌ شکل ناشناس، از ابزارهای آن به‌صورت کاملا رایگان بهره گرفت.

Figure1: اینستاگرام پزشکی

اپلیکیشن Figure 1 یک شبکه اجتماعی ویژه و پرطرفدار برای اشتراک‌گذاری تصاویر پزشکی و تبادل نظر پیرامون آن‌ها‌ست. روزانه بسیاری از پزشکان، دانشجویان پزشکی، پرستاران و متخصصین کلینیکی در سرتاسر دنیا با هدف کمک گرفتن از همکاران خود، دریافت مشاوره یا نشر تجربیات کسب شده، تصاویر مرتبط با موارد پزشکی را درون این اپلیکیشن با دوستان، همکاران یا عموم کاربران به اشتراک می‌گذارند. کاربران با ورود به اپلیکیشن می‌توانند هزاران تصویر اشتراک‌گذاری‌شده توسط دیگران را مشاهده نموده، نظر خود را در مورد هر یک اعلام نموده یا صرفا به مرور تجربیات و نظرات دیگران بپردازند. این تصاویر ممکن است شامل اسکن‌های مختلف بدن بیماران خاص، نتایج آزمایش‌ها، تصاویر بدن بیمار، تصاویر حین جراحی یا تصاویر کالبدشکافی باشد. البته شرکت کانادایی توسعه‌دهنده اپلیکیشن Figure 1 به منظور حفظ حریم شخصی و اطلاعات خصوصی بیماران، قوانین و ملاحظات مختلفی را در نظر گرفته است تا از فعالیت‌هایی که موجب نشر اطلاعات محافظت‌شده سلامت (PHI) می‌شوند، جلوگیری نماید.

از زمان شروع به کار Figure 1 در سال 2013، این اپلیکیشن محبوبیت قابل توجهی را در میان جامعه بین‌المللی پزشکی به دست آورده و به یکی از پرکاربرترین اپلیکیشن‌های حوزه پزشکی و سلامت در سرتاسر دنیا بدل گردیده است. طبق ادعای این شرکت، Figure 1 در حال حاضر حدود 2.5 میلیون کاربر در 190 کشور دنیا دارد که از این تعداد بیش از 1 میلیون نفر، متخصصین حرفه‌ای در حوزه پزشکی و سلامت هستند. علاوه بر این به گفته توسعه‌دهندگان Figure 1 در سال 2017 حدود 70 درصد از دانشجویان پزشکی در امریکای شمالی از این اپلیکیشن استفاده می‌نموده‌اند. نهاد دکترهای بدون مرز، شبکه بیمارستانی Mount Sinai در نیویورک و بیمارستان عمومی ماساچوست از جمله موسسات و بیمارستان‌های مطرحی هستند که در این اپلیکیشن حضوری فعال دارند.

روش کار اپلیکیشن به این صورت است که هر کسی می‌تواند در آن ثبت‌نام نموده و از محتوای عمومی آن بهره‌مند شود. اما فقط کاربرانی که تایید شده باشند قادر خواهند بود تا تصاویر و اطلاعات مربوط به موارد پزشکی را منتشر نمایند. پس از آن‌که کاربران حرفه‌ای هم‌چون پزشکان، متخصصان رسمی و دانشجویان پزشکی اطلاعات خود را در اپلیکیشن وارد نمایند، تیم Figure 1 صحت اطلاعات آن‌ها را بررسی نموده و در صورت تایید این اطلاعات، آن‌ها با عنوان حرفه‌ای خود در اپلیکیشن به دیگر کاربران معرفی گردیده و مجوز انتشار مطالب و تصاویر پزشکی را به دست خواهند آورد. اشخاص تایید شده بایستی هنگام ارسال تصاویر دقت داشته باشند که تمامی نشانه‌های شناسایی‌کننده بیمار از جمله صورت، خال‌کوبی‌ها و اطلاعات شخصی یا محافظت‌شده احتمالی روی اسکن‌ها حذف شده باشند. البته اپلیکیشن Figure 1 برای سهولت رعایت این ملاحظات، ابزارهایی را در اختیار کاربران قرار داده است تا هنگام ارسال تصاویر به آن‌ها در حذف خودکار و آسان این‌گونه موارد کمک کند. پس از ارسال یک پست، کاربران تایید شده (حرفه‌ای) می‌توانند با درج نظرات خود در زیر تصاویر به بحث و تبادل نظر پیرامون مورد پزشکی ارسال شده بپردازند. درحالی‌که کاربران عادی و تایید نشده امکان اظهارنظر را در این موارد ندارند. این اپلیکیشن از قابلیتی به نام page کردن متخصصین نیز برخوردار است. به عنوان مثال، یک پزشک یا متخصص می‌تواند به کمک گوشی هوشمند خود تصاویری از وضعیت بیمار گرفته و در هنگام ارسال آن در اپلیکیشن، گزینه پیج کردن متخصصین (page specialists) را انتخاب نماید. بدین ترتیب به محض ارسال این پست جدید، متخصصین مربوطه -- که اجازه پیج کردن را به اپلیکیشن داده باشند – هشداری را روی گوشی خود دریافت نموده و می‌توانند نظر تخصصی خود را برای کمک به تشخیص و درمان بیماری ارسال نمایند.

به راحتی قابل تصور است که چنین بستری تا چه حد می‌تواند از یک سو برای پزشکان، دانشجویان پزشکی و متخصصین و از سوی دیگر برای بیماران مفید واقع شود. دانشجویان می‌توانند برای فراگیری مباحث مختلف و پیش‌برد پروژه‌های تحقیقاتی خود از محتوای موجود در این شبکه اجتماعی بهره گیرند. پزشکان، جراحان و تکنسین‌ها نیز قادر خواهند بود تا از این فضا برای کسب تجربه بیش‌تر، آشنایی با موارد بیماری‌های نادر، به‌روز نگاه داشتن دانش و دریافت کمک از همکاران خود استفاده نمایند. بیماران نیز در صورتی‌که پزشک معالج آن‌ها عضو این شبکه اجتماعی باشد، می‌توانند برای درمان خود از دانش و تجربه این مجموعه بزرگ از متخصصین پزشکی در سرتاسر دنیا بهره‌مند شوند. به صورت ویژه برای پزشکان و بیمارانی که در مناطق دورافتاده قرار داشته و دسترسی به افراد دارای تخصص و فوق‌تخصص در زمینه‌های مختلف ندارند، چنین اپلیکیشنی می‌تواند بسیار کارگشا و نجات‌بخش باشد.

در حال حاضر اپلیکیشن Figure 1 به صورت رایگان برای دستگاه‌های مبتنی بر سیستم‌عامل‌های Android و iOS به ترتیب از طریق Play Store و App Store قابل دریافت است. بر اساس آن‌چه گفته شد، استفاده از این اپلیکیشن را به تمامی دانشجویان پزشکی، پزشکان، پرستاران و دیگر اعضای جامعه پزشکی پیشنهاد می‌کنیم.

CareZone: یار و همراه هوشمند شما در مصرف داروها

چنان‌چه از آن جمله افراد هستید که داروها و مکمل‌های متعددی مصرف نموده یا به طور کلی در مصرف دارو کم‌حواس و بی‌دقت هستید، اپلیکیشنی هم‌چون CareZone می‌تواند برای شما بسیار مفید باشد. اگر تا به‌حال ناچار به مصرف داروهای متنوع و متعددی بوده باشید، می‌دانید که در کنار کار و گرفتاری‌های مختلف زندگی، ممکن است به راحتی در مواردی هم‌چون مصرف به‌موقع داروها، رعایت دقیق دوز مصرف، نحوه مصرف، توجه به تداخل‌های احتمالی داروها و حتی تهیه به‌موقع داروهای در حال اتمام دچار اشتباه یا فراموشی شوید. چنین اشتباهاتی در بهترین حالت موجب به تعویق افتادن بهبودی شما گردیده و در بدترین حالت می‌تواند خطرات مهم جانی برای شما به دنبال داشته باشد. از آن‌جا که امروزه اغلب افراد از گوشی‌های هوشمند استفاده نموده و آن‌ها را همه‌جا به همراه دارند، استفاده از یک اپلیکیشن کارآمد و مناسب برای مدیریت داروها می‌تواند راه‌کاری ساده و اثرگذار برای حل این‌گونه مشکلات باشد. CareZone یکی از بهترین گزینه‌های موجود در این زمینه بوده و با این هدف طراحی گردیده است تا تمامی نیازهای مرتبط با مصرف داروها، مکمل‌ها و دستورهای پزشک را پاسخ‌گو باشد. مهم‌ترین مزیت این اپلیکیشن هم همین جامعیت و کامل بودن آن است. CareZone فقط یک اپلیکیشن یادآوری‌کننده دارو نبوده، بلکه قادر است تا تمامی جنبه‌های پزشکی و دارویی بیمار را در یک سیستم یک‌پارچه تحت پوشش قرار دهد. از شناسایی و ثبت داروها گرفته تا مدیریت دوز مصرف، یادآوری تهیه دارو، ویزیت‌های دوره‌ای پزشک، اطلاعات تماس اضطراری، مستندات مهم و بسیاری موارد دیگر.

پس از دانلود و نصب اپلیکیشن، CareZone از شما می‌خواهد تا با پاسخگویی به چند سوال و ارائه برخی اطلاعات به آن امکان بدهید تا از وضعیت جسمی و پزشکی شما آگاه شود. در این مراحل اولیه هرچه اطلاعات کامل‌تر و دقیق‌تری به اپلیکیشن بدهید، کاربری و توانایی آن در کمک به شما بیش‌تر خواهد شد. ابتدا از شما سوال می‌شود که آیا از این اپلیکیشن برای کمک به خودتان استفاده می‌کنید یا قصد مدیریت سلامت یکی از اطرافیان را دارید. بر اساس پاسخی که در این مرحله می‌دهید ممکن است از شما خواسته شود سوالاتی در مورد خودتان یا فرد مورد نظر دیگر را پاسخ دهید. سپس لازم است داروها و مکمل‌هایی که در حال حاضر مصرف می‌شود را مشخص نمایید. برای این منظور می‌توانید با قرار دادن بطری یا بسته‌های دارویی در مقابل دوربین گوشی، به اپلیکیشن امکان اسکن کردن اطلاعات آن‌ها را بدهید. در این حالت از شما خواسته می‌شود تا 4 عکس پیاپی از چهار طرف بسته دارو بگیرید. البته این قابلیت در حالتی کاربرد دارد که شرکت داروساز از نام‌ها یا لیبل‌های استاندارد استفاده نموده و اطلاعات ثبت شده در تصویر واضح باشند. در مواردی که اپلیکیشن قادر به شناسایی دارو از طریق دوربین نباشد، می‌توان اطلاعات آن را به صورت دستی وارد نمود. هم‌چنین برخی شرکت‌های داخلی نام‌ متفاوتی و خاص خود را برای داروهای شناخته شده استفاده می‌نمایند. در این حالت شاید مجبور باشید نام اصلی دارو -- که اغلب به شکلی ریزتر در زیر نام اصلی یا اطراف آن درج شده است – را به صورت دستی درون اپلیکیشن وارد کنید.

علاوه بر اطلاعات شخصی و دارویی، موارد دیگری از جمله اطلاعات تماس اضطراری و اورژانسی، راه‌های ارتباط با پزشک، اطلاعات بیمه‌ای، شناسه ملی یا شماره گواهینامه خود را نیز می‌توانید در اختیار اپلیکیشن بگذارید تا در صورت نیاز و در موقعیت‌های اورژانسی مورد استفاده قرار گیرد. هم‌چنین درصورتی‌که قرارهای ویزیت پزشک، آزمایشگاه یا فیزیوتراپی خود را درون تقویم داخلی اپلیکیشن ثبت نمایید، آن‌ها را در زمان مقرر به شما یادآوری خواهد نمود. در منوی اپلیکیشن قسمتی با نام Trackers وجود دارد که به کاربر امکان می‌دهد تا با ثبت اطلاعاتی حیاتی هم‌چون فشار و قند خون، چارت‌ها و نمودارهایی از روند افزایش و کاهش این مولفه‌های سلامتی را در هفته‌ها و ماه‌های اخیر مشاهده نماید. پس از ثبت تمام این اطلاعات در CareZone، این امکان وجود دارد که آن‌ها را با اعضای خانواده یا دوستان خود به اشتراک بگذارید تا از شرایط شما آگاه شده و در مواقع مورد نیاز بتوانند با در اختیار داشتن اطلاعات کافی به شما کمک کنند.

به طور کلی این اپلیکیشن برای افرادی مبتلا به بیماری‌های سخت یا طولانی، بیمارانی با داروهای متعدد و اشخاصی که پرستاری از چنین افرادی را به عهده دارند، می‌تواند بسیار مفید باشد. البته برای این‌که اپلیکیشن کارایی خوبی داشته باشد لازم است اطلاعات کافی و کاملی در اختیار آن قرار داده شده و این اطلاعات به‌روز نگاه داشته شود. این کار به ویژه در روزها و هفته‌های ابتدایی ممکن است برای برخی افراد دشوار و خسته کننده باشد. اپلیکیشن CareZone برای دستگاه‌های مبتنی بر Android و iOS به صورت رایگان از Play Store و App Store قابل دریافت بوده و نیازی به پرداخت هزینه برای بهره‌گیری از امکانات درون اپلیکیشن وجود ندارد. اگرچه لازم به ذکر است که هنگام استفاده از این اپلیکیشن، CareZone با نمایش تبلیغات بارها شما را ترغیب می‌نماید تا از خدمات این شرکت در زمینه خریداری خودکار و تحویل دارو درب منزل بهره بگیرید. بنابراین چنان‌چه در کشوری زندگی می‌کنید که این خدمات در آن‌جا قابل ارائه باشد، اپلیکیشن قادر خواهد بود تا با تایید شما و بر اساس اطلاعاتی که قبلا وارد نموده‌اید، نیازهای دارویی شما را به صورت خودکار و در زمان‌های مقرر تهیه نموده و به صورت رایگان در منزل یا محل کار به شما تحویل دهد.