بهترین اپلیکیشن‌های مرورگر وب اندروید در سال 2017

نمایش خبر

فهرست اخبار
تاریخ : 1396/2/3        نویسنده: نعمت الله کمال فر
برچسب‌ها : اندروید Android ، مرورگر Browser ، گوگل کروم Google Chrome ، فایرفاکس Firefox ، مرورگر یو سی UC Browser ، گوگل Google

واحد خبر mobile.ir : بدون شک مرورگرهای وب از جمله مهم‌ترین و پراستفاده‌ترین اپلیکیشن‌ها برای کاربران دستگاه‌های همراه هستند. همچنین با کاهش استفاده از کامپیوتر‌های رومیزی و افزایش استفاده از دستگاه‌های همراه، اهمیت این نوع اپلیکیشن‌ها روز به روز در حال افزایش است. طبق گزارشی که اخیرا توسط وب‌سایت StatCounter منتشر گردید، برای اولین بار سیستم‌عامل اندروید موفق گردید تا با پیشی گرفتن از ویندوز عنوان محبوب‌ترین و پراستفاده‌ترین سیستم‌عامل دنیا در محیط وب را از آن خود نماید. بر اساس این گزارش 37.93 درصد از کل ترافیک وب در ماه مارس 2017 به کاربران اندروید اختصاص داشته که طبیعتا بخش قابل توجهی از این ترافیک مربوط به مرور صفحات وب و انتقال داده‌ها از طریق مرورگرهای وب بوده است.

با این حال همچنان بسیاری از کاربران دستگاه‌های اندرویدی برای مرور صفحات وب از اپلیکیشن‌ پیش‌فرض دستگاه استفاده نموده، از تنوع بالای اپلیکیشن‌های مرورگر وب و مزایای هر یک از آن‌ها بی‌خبرند. به همین خاطر در این مطلب سعی نموده‌ایم با معرفی بهترین و محبوب‌ترین اپلیکیشن‌های مرورگر وب اندروید، به بررسی خصوصیات، امکانات، مزایا و معایب هر یک از آن‌ها بپردازیم.

Opera Browser: سریع، ساده، خوش‌دست و صرفه‌جو

بیش از 20 سال است که Opera به عنوان یکی از شرکت‌های سرشناس و خوش‌نام در زمینه مرورگرهای وب مطرح بوده و مرورگرهای این شرکت برای کامپیوترهای رومیزی همواره در زمره برترین مرورگرهای وب ویندوز و مک قرار داشته‌اند. به همین ترتیب نسخه اندرویدی Opera نیز با بهره‌گیری از بسیاری مشخصه‌ها و قابلیت‌های نسخه‌های رومیزی آن، به علاوه برخی قابلیت‌های خاص و مفید برای دستگاه‌های همراه، بدون شک یکی از بهترین مرورگرهای وب برای این سیستم‌عامل به شمار می‌رود.

جالب است بدانید که مرورگر Opera (از ورژن 15 به بعد) مبتنی بر Chromium ساخته شده است. Chromium نام پروژه مرورگر متن‌باز گوگل بوده و شامل مجموعه کدهای پایه و اصلی برای یک مرورگر وب است. تاکنون مرورگرهای متعددی از جمله Chrome Browser، Opera و Vivaldi با استفاده از کد اصلی Chromium تولید و عرضه گردیده‌اند.

رابط کاربری

Opera Browser برای اندروید از یک رابط کاربری ساده، زیبایی و کارامد برخوردار است. این رابط کاربری در عین حال که مزاحم دید کاربر نگردیده و به خوبی در اطراف صفحه وب محو می‌شود، به گونه‌ای طراحی شده است تا به راحتی نیازهای اولیه کاربر را مرتفع نموده و مرور صفحات وب را برای کاربر تا حد امکان دل‌پذیر و کم‌دردسر کند. یکی از مشکلات معمول در رابط کاربری بسیاری از اپلیکیشن‌های مرورگر وب (از جمله Google Chrome و Mozilla Firefox)، قرارگیری ابزارها و منوها در بالای صفحه است. این مساله با توجه به اندازه نسبتا بزرگ صفحه‌نمایش در اغلب گوشی‌های هوشمند امروزی، دسترسی به منوی مرورگر و ابزارهای آن را دشوار نموده و معمولا کاربر را ناچار به استفاده از دو دست می‌نماید. برخی از مرورگرها از جمله Opera برای حل این مشکل از یک نوار ابزار در پایین صفحه استفاده می‌نمایند. این نوار تحتانی در رابط کاربری Opera از چپ به راست متشکل است از دکمه‌های back و forward، دکمه Home برای رفتن به صفحه خانگی مرورگر، دکمه‌ tabs برای مدیریت تب‌های عادی و تب‌های private (برای مرور صفحات در حالت مخفی)، و در نهایت یک دکمه همبرگری برای دسترسی به منویی شامل اکانت کاربری، Bookmarkها، History، صفحات آفلاین، دانلودها، منوی تنظیمات و دکمه خروج از اپلیکیشن. این نوار ابزار به همراه نوار بالایی مرورگر، در هنگام مرور صفحات وب با اسکرول کردن به سمت پایین (کشیدن انگشت از پایین به بالا) محو شده و با اسکرول به سمت بالا (کشیدن انگشت از بالا به پایین) پدیدار می‌شود، تا بدین ترتیب به راحتی امکان مشاهده صفحات وب به صورت تمام‌صفحه فراهم آید. البته علاوه بر این ساختار، یک طرح دیگر که برای تبلت‌ها توصیه شده است نیز برای رابط کاربری Opera از قسمت تنظیمات مرورگر قابل انتخاب است. در این حالت رابط کاربری فاقد نوار ابزار پایین صفحه بوده و ساختاری تب‌بندی شده همچون مرورگرهای دسک‌تاپ دارد.

امکان بازسازی یا Refresh نمودن صفحات با کشیدن صفحه به سمت پایین در حالتی که در بالاترین بخش صفحه قرار داریم، دیگر قابلیت ساده اما بسیار مفید‌ در رابط کاربری این مرورگر است که در کمال تعجب بسیاری از دیگر مرورگرها در حالت پیش‌فرض فاقد آن هستند.

best web browsers for android 2017

کارایی

Opera Browser علاوه بر بهره‌مندی از رابط کاربری مناسب، کارایی خوبی را نیز از خود نشان می‌دهد. نتیجه آزمایش کارایی این مرورگر با استفاده از ابزارهای معتبری همچون Browsermark ،JetStream، Kraken و HTML5Test، از کارایی نسبتا بالای آن در بارگذاری صفحات وب و اجرای اسکریپت‌ها حکایت دارد. طبق این آزمایش‌ها عملکرد Opera در این زمینه به شکل مشهودی از مرورگرهای مطرحی همچون Mozilla Firefox ،Dolphine و UC Browser بهتر است.

وقتی نگاهی به چگونگی اشغال RAM توسط این مرورگر می‌اندازیم، به نکات جالبی پی ‌می‌بریم. Opera برای هر یک از تب‌هایی که کاربر باز می‌کند، process (فرآیند پردازشی) مجزایی ایجاد نموده و در نتیجه با افزایش تعداد تب‌های باز، فضای قابل توجهی از RAM دستگاه را اشغال می‌کند. این مساله به ویژه برای گوشی‌‌هایی با میزان RAM پایین‌تر نامطلوب بوده و با باز شدن تب‌های متعدد موجب پر شدن سریع فضای RAM و در نتیجه کندی دستگاه خواهد شد. اما از سوی دیگر این رویکرد پایداری مرورگر را به میزان زیادی افزایش می‌دهد. چرا که در این حالت چنانچه عملیات پردازش یکی از تب‌ها به هر دلیل دچار اختلال شده و آن تب اصطلاحا crash نماید، کل اپلیکیشن از کار نیفتاده و دیگر تب‌ها با متکی بودن بر process های اختصاصی به کار خود ادامه خواهند داد. بنابراین چنانچه دستگاه همراه شما حافظه RAM پایینی داشته و همچنین عادت به باز نگه داشتن تب‌های متعدد به صورت هم‌زمان دارید، شاید بهتر باشد قید این مرورگر را بزنید. اما اگر بتوانید تعداد تب‌های باز را پایین نگاه داشته و یا از دستگاهی با RAM بالا استفاده کنید، این خصوصیت خاص Opera برای شما مطلوب خواهد بود. نکته جالب دیگر آن است که برخلاف اغلب مرورگرهای رقیب، هنگامی که اپلیکیشن Opera بسته می‌شود بقایای آن در حافظه اصلی دستگاه باقی نمانده و مصرف RAM آن عملا به صفر می‌رسد. در حالی که اکثریت قریب به اتفاق مرورگرهای دیگر پس از بسته شدن مقداری از فضای RAM دستگاه را اشغال می‌نمایند. مگر این‌که شما به صورت دستی یا با استفاده از اپلیکیشن‌های جانبی اقدام به حذف process آن‌ها از حافظه RAM کنید.

وب‌لاگ uptodown هر 6 ماه یک‌بار مرورگرهای مطرح اندروید را از نظر کارایی با یکدیگر مقایسه‌ می‌کند، که شاید بد نباشد برای کسب اطلاعات دقیق‌تر در این خصوص نگاهی به آخرین مقایسه آن که اخیرا منتشر شده است بیاندازید.

قابلیت‌ها

مهم‌ترین مشخصه Opera که آن را از دیگر مرورگرها متمایز می‌کند، قابلیت صرفه‌جویی در مصرف اینترنت از طریق کمینه‌سازی حجم داده‌های انتقال یافته است. این مرورگر قادر است تا با فشرده‌سازی ویدئوها و دیگر عناصر صفحات وب، کاهش حجم تصاویر و جلوگیری از بارگذاری تبلیغات آنلاین، ترافیک اینترنت مصرفی کاربر را کاهش دهد. در حالی که کیفیت تصاویر فشرده شده و کاهش حجم یافته از دید کاربر همچنان مطلوب بوده و این عملیات تاثیر محسوسی بر کند شدن فرآیند بارگذاری صفحات نمی‌گذارد.

قابلیت پشتیبان‌گیری صفحات مورد علاقه، تاریخچه مرور وب و تب‌ها به کمک اکانت‌های آنلاین کاربر (اکانت اپرا، گوگل یا فیسبوک) و همگام‌سازی آن میان دستگاه‌های مختلف، بلوکه کردن تبلیغات و pop-upها، امکان مرور وب به صورت ناشناس، و قابلیت حذف حاشیه‌های زائد و استفاده از تمام فضای صفحه برای نمایش متن، برخی از دیگر امکانات این مرورگر هستند. Opera اخیرا به یک خبرخوان هم مجهز شده است، که وقتی اپلیکیشن را باز ‌کنید خواهید دید که در همان صفحه اول جا خشک کرده است. اگرچه وجود یک خبرخوان به صورت درون‌ساز ممکن است برای برخی کاربران کاملا مطلوب بوده و آن‌ها را از نصب یک اپلیکیشن مجزا برای مطالعه اخبار روزانه بی‌نیاز کند، اما این مورد به مذاق ما چندان خوش نیامد. مطمئنا بسیاری از کاربران اپلیکیشن مورد علاقه خود را برای مطالعه اخبار ترجیح داده و تمایلی به استفاده از این خبرخوان که طبیعتا موجب اشغال پهنای باند اینترنت، مصرف ترافیک اضافی و کندی در اجرای اولیه مرورگر هم می‌گردد، نخواهند داشت. اگرچه کاربران قادرند این خبرخوان را از قسمت تنظیمات مرورگر غیر فعال نمایند، اما شاید بهتر بود که این قابلیت به صورت پیش‌فرض غیر فعال باشد. خصوصا برای مرورگری که به صرفه‌جویی در مصرف اینترنت و سادگی شهرت دارد.

best web browsers for android 2017

مزایا

• صرفه‌جویی عالی در مصرف اینترنت

• رابط کاربری ساده و خوش‌دست

• سرعت و کارایی مناسب در بارگذاری صفحات

• پایداری و کارایی مطلوب در مدیریت تب‌های متعدد

معایب

• عدم بهره‌مندی از افزونه‌ها و پوسته‌های شخصی‌سازی شده همچون آن‌چه توسط Firefox، Dolphine و US Browser ارائه می‌شود.

• خبرخوان ناخوانده در صفحه خانگی (که البته قابل غیرفعال شدن است)

• کارایی نه چندان مطلوب در بلوکه کردن pop-up ها

Opera Browser که به صورت رایگان از Play Store قابل دریافت است، تاکنون بیش از 100 میلیون بار از طریق فروشگاه اپلیکیشن‌ گوگل دانلود گردیده و موفق به کسب امتیاز 4.3 از سوی کاربران آن شده است.

Mozilla Firefox: مرورگری قابل احترام، با دنیایی از افزونه‌ها و ابزارها در اختیار شما

Firefox مرورگری متن‌باز و محصول موسسه غیرانتفاعی Mozilla است. نسخه مخصوص کامپیوترهای شخصی این مرورگر متن‌باز از سال 2002 در اختیار عموم قرار گرفته و به سرعت جایگاه خود را به عنوان یکی از بهترین مرورگرهای وب تثبیت نمود. نسخه اندرویدی Firefox که از سال 2012 عرضه شد، شباهت زیادی به نسخه PC آن دارد.

رابط کاربری

رابط کاربری Mozilla Firefox ظاهری ساده و آشنا دارد. در محیط این مرورگر تنها چیزی که علاوه بر صفحه وب خواهید دید، یک نوار در بالای صفحه است که بخش زیادی از آن را آدرس صفحه وب (URL) اشغال می‌نماید. در کنار آن دکمه‌ای برای مدیریت تب‌ها و نهایتا دکمه‌ای برای ورود به منوی مرورگر قرار دارد. اگر مرورگر فعلی مورد استفاده شما در سیستم‌عامل اندروید Google Chrome باشد، Firefox را تا حد زیادی مشابه آن خواهید یافت. البته با این تفاوت که در Firefox قادر هستید با استفاده از افزونه‌ها و پوسته‌های مختلف، تغییرات مختلفی را در رابط کاربری و ظاهر این مرورگر ایجاد نمایید.

best web browsers for android 2017

کارایی

کارایی و سرعت Firefox کاملا قابل قبول بوده، اما نمی‌توان آن را از این نظر جزو بهترین‌ها به شمار آورد. این مرورگر در اکثر آزمایش‌های مربوط به سرعت بارگذاری صفحات پشت سر رقبایی همچون Opera، UC Browser و Puffin قرار می‌گیرد. گرچه کارایی یک مرورگر تنها در سرعت بارگذاری صفحات خلاصه نشده و Firefox از جنبه‌هایی دیگر گوی سبقت را از رقبا می‌رباید. در میان مرورگرهای مطرح اندرویدی، Firefox با اشغال فضای ذخیره‌سازی کم‌تری برای نصب و سرعت بالا در اجرای اولیه، یکی از سبک‌ترین‌ها محسوب می‌گردد. به عنوان مثال در یک شرایط آزمایشی، سرعت اجرای اولیه Firefox در حدود 32 صدم ثانیه اندازه‌گیری گردید، در حالی‌که در همان شرایط زمان انتظار برای اجرای اولیه Chrome و Opera به ترتیب 47 و 50 صدم ثانیه بود. از دیگر نقاط قوت این مرورگر می‌توان به استفاده بهینه از منابع سیستم (CPU و RAM) اشاره نمود.

قابلیت‌ها

نقطه قوت اصلی Firefox را می‌توان در مجموعه غنی قابلیت‌ها و ابزارهایی دانست که به صورت پیش‌فرض یا از طریق افزونه‌ها در اختیار کاربران خود قرار می‌دهد. به عنوان یکی از بهترین مرورگرهای اندروید، تمامی قابلیت‌های مورد انتظار از یک مرورگر تمام‌عیار را می‌توان در Firefox یافت. کاربر می‌تواند از طریق یک اکانت Mozilla، مواردی همچون bookmarkها، صفحات مورد علاقه، تاریخچه، تب‌های باز و حتی رمزهای عبور ذخیره شده در Firefox را بین دستگاه‌های مختلف اندرویدی، ویندوزی، لینوکسی یا محصولات اپل همگام‌سازی (Sync) کند. امکان تشخیص هوشمند جست‌وجوی مورد نظر کاربر و پیشنهاد جست‌وجوهای مرتبط، دیگر قابلیت این مرورگر است که امروزه به یک استاندارد در میان مرورگرها تبدیل شده است. جالب توجه است که بر خلاف اکثر مرورگرها، این قابلیت در Firefox به صورت پیش‌فرض غیرفعال بوده و در اولین جست‌وجوها از کاربر سوال می‌شود که آیا تمایل به فعال‌سازی آن دارد یا خیر. از آن‌جا که این قابلیت به طور طبیعی اندکی بار پردازشی و مصرف ترافیک داده را به دنبال دارد، غیرفعال بودن آن به صورت پیش‌فرض می‌تواند نکته‌ای مثبت ارزیابی شده و برای برخی کاربران مطلوب و مفید باشد. امکان مرور وب به صورت ناشناس، انتقال تصویر ویدئوها و صفحات وب از دستگاه‌ همراه به تلویزیون‌ و همچنین امکان اشتراک‌گذاری محتوا با دیگر اپلیکیشن‌ها و شبکه‌های اجتماعی از جمله دیگر قابلیت‌های این مرورگر هستند.

اما بدون شک مهم‌ترین و پرطرفدارترین قابلیت Mozilla Firefox، پشتیبانی آن از افزونه‌ها و پوسته‌هاست. بهره‌گیری از مجموعه غنی و متنوع افزونه‌های این مرورگر می‌تواند تجربه مرور وب را برای کاربران به شکل قابل توجهی ارتقا بخشیده و دگرگون سازد. افزونه‌ها و ابزارهای ساخته شده توسط دیگر برنامه‌نویسان خارج از مجموعه فایرفاکس (third-party) برای کاربردهایی مختلف، از انواع خبرخوان‌ها و بازی‌ها گرفته تا ابزارهایی برای مسدودسازی تبلیغات آنلاین، تبدیل متن به کلام، کنترل دسترسی کودکان، فشرده‌سازی محتوای وب برای صرفه‌جویی در مصرف اینترنت، تغییر در رابط کاربری، شخصی‌سازی و بهبود عملکرد مرورگر، شبکه‌های اجتماعی و بسیاری از کاربردهای ریز و درشت دیگر توسعه‌ یافته‌اند. علاوه بر این افزونه‌ها و ابزارهای کاربردی، مجموعه پوسته‌های متعدد و متنوع Firefox نیز از عواملی‌ست که بر جذابیت آن می‌افزاید. اگرچه پوسته‌ها (themes) در نسخه همراه Firefox قادر نیستند تغییرات چندان گسترده و چشم‌گیری ایجاد نمایند، اما به هر حال کاربران می‌توانند با استفاده از پوسته‌های موجود برای این مرورگر، ظاهر آن را طبق سلیقه خود تغییر داده و از یکنواختی خارج کنند.

best web browsers for android 2017

مزایا

• سبک و نسبتا کم حجم

• بهره‌مندی از مجموعه‌ای وسیع و عالی از افزونه‌ها و ابزارهای کاربردی

• انبوهی از پوسته‌ها در موضوعات مختلف

• امکان همگام‌سازی سریع و نسبتا کامل با نسخه دسک‌تاپ

• پشتیبانی از Adobe Flash

• دارای مجموعه‌ای وفادار و پویا‌ از کاربران و توسعه‌دهندگان که نقشی پررنگ در ارتقای کیفیت این مرورگر و گسترش افزونه‌ها و پوسته‌های آن دارند.

معایب

• رابط کاربری تکراری و نه چندان نوآورانه (که البته تا حد زیادی به کمک افزونه‌ها قابل حل است)

• ناپایداری نسبی در برخی نسخه‌ها

Firefox Browser برای اندروید به صورت رایگان از Play Store قابل دانلود است. این مرورگر تاکنون بیش از 100 میلیون بار از این فروشگاه دانلود شده و کاربران فروشگاه گوگل از 5 به آن امتیاز 4.4 را داده‌اند. چنانچه تمایل داشته باشید تغییرات و امکانات جدید این مرورگر را در اولین فرصت تجربه کنید، می‌توانید نسخه بتای آن را نصب کنید.

Google Chrome: بهترین گزینه برای کاربرانی که به شدت در اکوسیستم گوگل غرق شده‌اند

مرورگر کروم که در کنار Firefox ،Opera و Internet Explorer از بزرگان این عرصه در دنیای کامپیوترهای شخصی محسوب می‌شود، بدون شک در دستگاه‌های همراه نیز یکی از بهترین‌هاست. گوگل نسخه اندرویدی مرورگر Chrome را در سال 2012 عرضه نمود. گرچه ممکن است این مرورگر نتواند موفق به کسب عنوان سریع‌ترین، سبک‌ترین، هیجان‌انگیزترین، پرامکانات‌ترین، یا نوآورانه‌ترین مرورگر شود، اما بدون شک می‌توان آن را یکی از متوازن‌ترین، کم‌دردسرترین و پایدارترین مرورگرهای اندروید به شمار آورد.

رابط کاربری

در مورد رابط کاربری کروم حرف چندانی برای گفتن نداریم جز این‌که برای طراحی آن نمی‌توان مدال افتخاری به گوگل اعطا نمود. رابط کاربری Chrome Browser بسیار شبیه به Firefox به نظر می‌رسد، با این تفاوت که نسخه اندرویدی کروم از افزونه‌ها و پوسته‌ها پشتیبانی ننموده و در نتیجه امیدی به شخصی‌سازی رابط کاربری به کمک آن‌ها نمی‌توان داشت. البته همین سادگی و یکنواختی موجب می‌شود که برای کاربران آشنا و قابل چشم‌پوشی باشد. به عنوان یک نکته مثبت در رابط کاربری مرورگر Chrome به منظور سهولت کار مدیریت تب‌ها در دستگاه‌های لمسی، این امکان فراهم شده است تا کاربر بتواند با کشیدن انگشت خود به صورت افقی روی نوارابزار، به تب‌های مجاور انتقال یابد.

best web browsers for android 2017

کارایی

بررسی کارایی Chrome Browser توسط ابزارهای مختلف نتایج متفاوتی را به دنبال دارد. بر خلاف مرورگرهایی همچون Puffin و Opera که به صورتی پایدار در اکثر آزمایش‌ها کارایی بالایی را از خود نشان می‌دهند. به عنوان نمونه این مرورگر در آزمایش‌های SunSpider JavaScript Benchmark و Peacekeeper نتایج بسیار ضعیفی کسب نموده، در مقابل از آزمایش‌های Browsermark و HTML5Test سربلند بیرون می‌آید.

Chrome Browser نسبت به اکثر رقبا فضای ذخیره‌سازی بیش‌تری را روی دستگاه اشغال نموده، اما در عین حال با سرعت قابل قبولی اجرا می‌شود. این مرورگر که چه در نسخه دسک‌تاپ و چه در نسخه موبایل به اشغال فضای زیادی از RAM دستگاه شهرت یافته است، طبق وعده‌های گوگل در نسخه‌های جدید از این نظر بهبود یافته و حداقل در زمان اجرا روی سیستم‌عامل اندروید نسبت به رقبا عملکرد خوبی در این زمینه دارد. البته بد نیست اشاره شود که اپلیکیشن Chrome همچنان پس از بسته شدن بخش قابل توجهی از داده‌های خود را در حافظه RAM دستگاه به جای می‌گذارد. همچنین این مرورگر از نظر پایداری عملکرد خوبی از خود نشان داده و در مقابل crash کردن (از کار افتادن ناگهانی) بسیار مقاوم است.

قابلیت‌ها

گرچه مرورگر Chrome از نظر تعداد و تنوع قابلیت‌ها به پای بسیاری از رقبای خود همچون Firefox و Dolphine نمی‌رسد، اما مجموعه‌ قابلیت‌های کاربردی و قابل قبول این مرورگر از نظر کارایی در سطح بالایی قرار دارند. کاربر با استفاده از یک اکانت گوگل قادر خواهد بود تا به شکلی سریع و کارامد bookmarkها، تب‌ها، تاریخچه و همچنین نام‌های کاربری و رمزهای عبور ذخیره شده در مرورگر خود را بین دستگاه‌های مختلف همگام‌سازی نماید. مرورگر Chrome همچنین قادر است تا متن جست‌وجوهای کاربر را در حین تایپ بررسی کرده، در صورت نیاز آن‌ها را تکمیل نموده، و جست‌وجوهای مرتبط و متداول را به او پیشنهاد دهد. امکانی که البته بسیاری از رقبای دیگر نیز امروزه از آن برخوردارند.

مرورگر Chrome همچنین قادر است تا با بهره‌گیری از سرورهای گوگل، ویدئوها، عکس‌ها، فونت‌ها و دیگر عناصر صفحات وب را پیش از انتقال به دستگاه کاربر فشرده‌سازی نموده و بدین ترتیب علاوه بر صرفه‌جویی در مصرف اینترنت، سرعت بارگذاری محتوای وب را افزایش دهد.

از جمله دیگر قابلیت‌های این مرورگر می‌توان به جست‌وجوی صوتی، ترجمه صفحات وب و امکان مرور وب به صورت ناشناس اشاره نمود.

best web browsers for android 2017

مزایا

• سازگاری بالا با اکوسیستم گوگل

• پایداری بالا

• صرفه‌جویی در مصرف اینترنت؛ البته نه در حد و اندازه Opera

• نصب شده به صورت پیش‌فرض روی اکثر دستگاه‌های اندرویدی

معایب

• رابط کاربری تکراری و نه چندان نوآورانه

• سنگینی نسبی علی‌رغم بهبودهای صورت گرفته

• قابلیت‌های کم‌تر در مقایسه با اغلب رقبا

Chrome Browser که به صورت رایگان از Play Store قابل دریافت است، تاکنون بیش از 1 میلیارد بار از طریق فروشگاه اپلیکیشن‌ گوگل دانلود گردیده و موفق به کسب امتیاز 4.3 از سوی کاربران آن شده است. این مرورگر نیز همچون Firefox دارای یک نسخه بتا است که برای دسترسی زودهنگام به جدیدترین تغییرات و قابلیت‌ها از طریق Play Store در اختیار کاربران قرار می‌گیرد.

Dolphin Browser: دوست‌داشتنی و سرشار از امکانات

Dolphin Browser را می‌توان جسورانه‌ترین و پرامکانات‌ترین مرورگر اندرویدی نامید. Dolphin یکی از اولین مرورگرهای همراه محسوب می‌شود که از حرکات چند‌-لمسی برای بهبود تجربه کاربری و سهولت مرور وب روی گوشی‌های هوشمند بهره گرفت. این مرورگر همواره با ارائه قابلیت‌های جدید، خاص و کاربردی برای دستگاه‌های همراه سعی نموده است تا از یکنواختی و کهنه‌گی اجتناب نموده و با شتابی ستودنی رو به جلو حرکت کند. همین مساله موجب شده است تا بسیاری از کاربران پویا و مطالبه‌گر اندروید را جذب خود نموده و به طرفدارانی مشتاق بدل نماید.

رابط کاربری

در طراحی رابط کاربری Dolphin سعی شده است که تا حد امکان سهولت کار و نیازهای خاص کاربران دستگاه‌های همراه مد نظر قرار گرفته و تامین گردد. در نگاه اول شباهت زیادی بین ساختار کلی رابط کاربری این مرورگر با رابط کاربری Opera دیده می‌شود. در این‌جا هم برای سهولت کار با یک دست، یک نوار ابزار در پایین صفحه قرار گرفته است که کاربر می‌تواند به کمک آن به صفحه قبل یا بعد برود، تب‌ها را مدیریت کند، عبارتی را در صفحه جست‌وجو کند، وارد صفحه دانلودهای مرورگر شود، صفحه جاری را به اشتراک بگذارد، به صفحه خانگی منتقل گردد، پوسته‌ها را مدیریت نماید، وارد تنظیمات مرورگر شده و یا به کلی از مرورگر خارج گردد. Dolphin همچون Firefox برای ایجاد تنوع در ظاهر مرورگر و شخصی‌سازی آن، از پوسته‌ها پشتیبانی می‌کند. با این تفاوت که پوسته‌های این مرورگر نسبت به Firefox تاثیرگذارتر و جذاب‌تر بوده، قادر هستند تغییرات فراگیرتری را در ظاهر مرورگر ایجاد نمایند.

best web browsers for android 2017

نوار فوقانی صفحه مرورگر هم کارایی خاص خود را دارد. بخش اعظم این نوار را آدرس صفحه وب اشغال نموده، در سمت چپ آن دکمه‌ای برای دسترسی به Bookmark ها و در سمت راست آن دکمه دیگری برای دسترسی به یک پنل کنترلی و همچنین بخش مدیریت افزونه قرار دارد. این پنل کنترلی شامل تنظیماتی کاربردی‌ست که بسیاری از آن‌ها مستقیما موجب ایجاد تغییر در رابط کاربری مرورگر می‌شوند. به عنوان نمونه فشردن دکمه Fullscreen در این پنل موجب می‌شود تا مرورگر با پوشاندن نوار اعلان اندروید، به حالت تمام‌صفحه درآید. به کمک دیگر تنظیم موجود در این پنل با نام Tabs می‌توان رابط کاربری مرورگر را به حالت تب‌بندی شده و مشابه مرورگرهای دسک‌تاپ درآورده و یا با غیرفعال کردن این گزینه، سربرگ تب‌ها را از بالای صفحه حذف نموده و رابط کاربری مرورگر را به حالتی مشابه دیگر مرورگرهای همراه درآورد. این امکان برای کاربرانی که به رابط کاربری مرورگرهای دسک‌تاپ تمایل بیش‌تری داشته و یا از دستگاه‌های همراه با صفحه‌نمایش بزرگ‌تر --همچون فبلت‌ها و تبلت‌ها-- بهره می‌برند، می‌تواند بسیار مفید باشد. از دیگر امکانات موجود در این پنل می‌توان به حالت کار در شب، مرور به صورت ناشناس، بارگذاری نسخه دسک‌تاپ صفحه وب، و همچنین امکان عدم بارگذاری و نمایش تصاویر موجود در صفحات اشاره نمود.

یکی از ویژگی‌های خاص رابط کاربری این مرورگر که آن را از رقبای خود متمایز می‌کند، پشتیبانی آن از حرکات چندلمسی انگشت برای کنترل صفحه وب و بارگذاری صفحات مورد نظر کاربر است. کاربران می‌توانند با مراجعه به بخش تنظیمات مرورگر، دستورات و حرکات پیش‌فرض را مشاهده نموده و یا آن‌ها را شخصی‌سازی نمایند. علاوه بر این، از طریق بخش تنظیمات مرورگر و همچنین افزونه‌های مختلف، امکان ایجاد تغییرات در عناصر مختلف رابط کاربری و نحوه تعامل کاربر با مرورگر، فراهم آمده است. بنابراین این مرورگر را می‌توان یکی از بهترین گزینه‌ها برای آن دسته کاربرانی به شمار آورد که تنوع طلب بوده و علاقه به شخصی‌سازی رابط کاربری مرورگر خود دارند.

best web browsers for android 2017

 

کارایی

با این‌که مرورگر Dolphin از نظر امکانات و رابط کاربری یکی از بهترین مرورگرهای اندروید به شمار می‌رود، اما از نظر کارایی وضعیت چندان درخشانی نسبت به رقبای خود ندارد. این مرورگر در اکثر آزمایش‌ها از نظر کارایی پشت سر رقبایی همچون Firefox ،Opera، و حتی Chrome قرار می‌گیرد. البته Dolphin از نظر اشغال منابع سیستم عملکرد قابل قبولی داشته و از پایداری خوبی نیز برخوردار است.

قابلیت‌ها

Dolphin مجموعه‌ای غنی از امکانات و ابزارهای کاربردی را در اختیار کاربران خود قرار می‌دهد. این مرورگر علاوه بر بهره‌مندی از قابلیت‌های متنوع درون‌ساز و پیش‌فرض، همچون Firefox و Puffin از افزونه‌های third-party نیز پشتیبانی می‌نماید. گرچه ممکن است Dolphin از نظر کمیت و کیفیت افزونه‌ها به پای Firefox نرسد، اما مجموعه افزونه‌های موجود برای این مرورگر از تنوع و کارایی خوبی در سطح یک مرورگر همراه برخوردارند.

Dolphin از معدود مرورگرهای همراه است که قابلیت اجرای بازی‌ها و ویدئوهای مبتنی بر Adobe Flash را دارد. این مرورگر در مدیریت دانلود‌ها و مسدودسازی تبلیغات عملکرد خوبی از خود نشان داده و امکان همگام‌سازی تب‌های باز، Bookmark‌ها و تاریخچه مرور وب را میان دستگاه‌های مختلف از طریق اکانت‌ آنلاین مخصوص به خود فراهم می‌‌آورد. قابلیت Dolphin Sonar به کاربر اجازه می‌دهد تا بدون تایپ کردن و تنها با دستورات صوتی به جست‌وجوی وب، بازکردن صفحات مورد نظر، اشتراک‌گذاری ‌آن‌ها روی شبکه‌های اجتماعی، یا افزودن یک وب‌سایت به لیست سایت‌های مورد علاقه خود بپردازد. دسترسی به این دستیار صوتی هم نسبتا آسان بوده و با کمی تکان دادن گوشی – در زمانی که مرورگر باز باشد-- منتظر دریافت دستورات کاربر خواهد بود. برخی از قابلیت‌های ارائه شده توسط افزونه‌های این مرورگر عبارتند از امکان عکس‌برداری از صفحه وب، ذخیره‌سازی صفحات در قالب PDF و ویرایش آن‌ها، ترجمه صفحات وب، اسکن انواع بارکدها و صرفه‌جویی در مصرف باتری.

best web browsers for android 2017

مزایا

• بهره‌مندی از تیم توسعه پویا و جسور

• رابط کاربری زیبا، کارآمد و بهینه‌سازی شده برای دستگاه‌های همراه

• پشتیبانی از افزونه‌ها و ابزارهای third-party

• پشتیبانی از فایل‌های Adobe Flash

• امکانات بسیار خوب برای شخصی‌سازی رابط کاربری از طریق تنظیمات مرورگر، افزونه‌ها و پوسته‌های متنوع

• برخورداری از مجموعه قابلیت‌های کاربردی و قابل اعتماد

معایب

• سرعت عمل نه چندان بالا در بارگذاری صفحات وب

مرورگر Dolphin برای اندروید به صورت رایگان از Play Store قابل دانلود است. این مرورگر تاکنون بیش از 50 میلیون بار از این فروشگاه دانلود شده و کاربران فروشگاه گوگل به آن امتیاز بالای 4.5 از 5 را داده‌اند.

Puffin Web Browser: سریع‌ترین مرورگر اندروید

این مرورگر محصول شرکت CloudMosa اگرچه ممکن است نسبت به بزرگان این عرصه چندان شناخته شده نباشد، اما بدون شک شایستگی قرار گرفتن در میان بهترین مرورگرهای اندروید را دارد. از ویژگی‌های قابل توجه این مرورگر می‌توان به سرعت بسیار بالا در بارگذاری صفحات وب و پشتیبانی بسیار خوب از فایل‌های Flash اشاره نمود. البته متاسفانه عملکرد این مرورگر وابسته به سرورهای ابری آن است که در داخل ایران ظاهرا در دسترس نیست و در نتیجه استفاده از آن برای کاربران داخلی در حالت عادی امکان‌پذیر به نظر نمی‌رسد. بنابراین اگر در ایران به سر می‌برید بهتر است این مرورگر را از گزینه‌های خود برای مرور وب روی دستگاه‌های همراه حذف کنید.

رابط کاربری

رابط کاربری Puffin کاملا ساده و استاندارد محسوب گردیده و از این نظر شباهت زیادی به Chrome و Firefox دارد. نکته جالب توجه در رابط کاربری این مرورگر، قابلیت آن در شبیه‌سازی Mouse، Trackpad و Gamepad است. دو مورد اول برای کاربرانی که علاقه به تجربه‌ای مشابه مرور وب روی لپ‌تاپ دارند، مفید بوده و شبیه‌سازی دسته بازی می‌تواند قابلیتی جذاب برای طرفداران بازی‌های آنلاین Flash باشد.

best web browsers for android 2017

کارایی

این مرورگر روش کار خاصی دارد که بر اساس آن مزایای مختلفی را برای کاربران خود به ارمغان می‌آورد. هنگامی که کاربر درخواست بارگذاری وب‌سایتی را دارد، Puffin به جای این‌که همچون دیگر مرورگرها این درخواست را مستقیما به آدرس سرور مربوط به آن وب‌سایت بفرستد، آن را به سرورهای ابری خود ارسال می‌نماید. این سرورها داده‌های مربوط به وب‌سایت درخواستی را دریافت کرده، پردازش، فشرده‌سازی و رمزنگاری نموده، به دستگاه کاربر ارسال می‌نماید. البته چنانچه سرور Puffin داده‌های مربوط به وب‌سایت مربوطه را به تازگی دریافت نموده و در کش خود داشته باشد، حتی نیازی به مراجعه به سرور آن وب‌سایت نخواهد داشت.

این مکانیزم مزایای مختلفی را برای کاربران این مرورگر به دنبال دارد. از یک طرف عملیات پردازش فایل‌ها و اجزای سنگین وب‌سایت‌ها (همچون ویدئوها و بازی‌های فلش) روی سرورهای ابری انجام گرفته و در نتیجه سربار پردازشی بسیار کمتری به دستگاه همراه کاربر تحمیل خواهد شد. از طرف دیگر به دلیل پردازش صفحات و فشرده‌سازی آن‌ها روی سرورهای قدرتمند Puffin، داده‌های مربوط به وب‌سایت‌ها با سرعت بالاتر و حجم کم‌تری به دستگاه کاربر انتقال یافته و در نتیجه علاوه بر افزایش سرعت بارگذاری صفحات، در مصرف ترافیک داده و اشغال پهنای باند اینترنت کاربران صرفه‌جویی قابل توجهی خواهد شد. به علاوه رمزنگاری داده‌های انتقال یافته از سرورهای ابری به دستگاه کاربر موجب افزایش امنیت کاربران در مرور وب می‌گردد.

نتیجه آزمایش کارایی Puffin با استفاده از ابزارهای مختلف، حکایت از برتری بی چون و چرای آن نسبت به دیگر مرورگرهای اندرویدی در زمینه سرعت بارگذاری صفحات دارد. اگرچه این مرورگر فضای زیادی از RAM دستگاه کاربر را اشغال نموده و از این لحاظ نسبت به رقبای خود ضعیف‌تر عمل می‌کند.

همچنین این مرورگر از نظر پایداری و عملکرد مطلوب قابلیت‌های آن، شرایط مناسبی ندارد. این مساله در برخی آپدیت‌ها کم‌رنگ بوده، اما در برخی آپدیت‌ها نیز وخامت یافته و شکایت‌های گسترده کاربران آن را به دنبال داشته است.

قابلیت‌ها

یکی از مهم‌ترین قابلیت‌های Puffin پشتیبانی از فایل‌های فلش به صورت Adobe-Flash-Over-Could است که مزایای مختلفی همچون افزایش سرعت در بارگذاری این فایل‌ها، کاهش اشغال منابع دستگاه همراه کاربر، و استفاده از آخرین نسخه Adobe Flash را موجب می‌شود. از دیگر قابلیت‌های این مرورگر می‌توان به امکان مرور وب به صورت ناشناس، پشتیبانی از افزونه‌ها، صرفه‌جویی در مصرف اینترنت، جلوه سینمایی برای ویدئوها و بازی‌های فلش، مسدودسازی pop-up‌ها و مدیریت خوب دانلودها اشاره نمود.

best web browsers for android 2017

مزایا

• سرعت بسیار بالا در بارگذاری صفحات وب

• پشتیبانی از فایل‌های Adobe Flash

• صرفه‌جویی در مصرف ترافیک اینترنتی

• امنیت مناسب به واسطه رمزنگاری داده‌ها

معایب

• اشغال فضای نسبتا زیادی از RAM دستگاه

• عدم پایداری مطلوب و عملکرد قابل اعتماد در برخی نسخه‌ها

• بنرهای تبلیغاتی آزاردهنده‌ای که در نسخه رایگان، گه‌گاه به نمایش درمی‌آیند

Puffin Web Browser به صورت رایگان از Play Store قابل دریافت بوده و با بیش از 10 میلیون بار دانلود از این فروشگاه، امتیاز 4.2 از 5 را بر اساس نظر کاربران کسب نموده است. لازم به ذکر است که نسخه Pro این مرورگر در Play Store گوگل 4 دلار قیمت داشته و در عوض شما را از شر بنرهای تبلیغاتی خلاص خواهد نمود.

دیگر مرورگرهای قابل احترام

برخی مرورگرهای خوب اندرویدی که به دلایل مختلف در لیست اصلی ما قرار نگرفته‌اند، عبارتند از:

UC Browser: مرورگر قدرتمند و شناخته شده چینی با رابط کاربری خوب و بهینه برای دستگاه‌های همراه، Download Manager عالی، و مجموعه‌ای خوب از ابزارها و قابلیت‌های کاربردی از جمله مترجم متن، مسدودکننده تبلیغات آنلاین، بارکدخوان، ابزار گرفتن عکس از بخش مشخصی از صفحه وب، پوسته‌های متنوع، و البته امکان مرور وب به صورت ناشناس. اگر به خاطر کارایی نسبتا پایین این مرورگر در بارگذاری صفحات، اشغال فضای زیاد از RAM دستگاه و در نهایت در دسترس نبودن سرورهای آن برای کاربران داخل ایران نبود، UC Browser در لیست اصلی ما جای می‌گرفت.

APUS Browser: نام APUS بیش‌تر به خاطر لانچر کم حجم و زیبای آن در میان کاربران اندروید شناخته شده است. مرورگر وب این شرکت هم دقیقا با همان ویژگی‌ها طراحی گردیده و با حجم کم‌تر از 1 مگابایت، یکی از سبک‌ترین مرورگرهای اندروید به شمار می‌رود. این مرورگر با وجود هیکل نحیفش، از رابط کاربری ساده و زیبایی بهره‌مند بوده، نسبت به هم اندازه‌های خود از کارایی و قابلیت‌های خوبی نیز برخوردار است. اگرچه نمی‌توان از آن انتظار رقابت شانه به شانه با بزرگان را داشت، اما بدون شک می‌توان APUS Browser را یکی از بهترین مرورگرهای سبک‌وزن اندرویدی نامید.

CM Browser: مرورگری ساده و سبک‌وزن که محصولی از تیم توسعه‌دهندگان اپلیکیشن معروف Clean Master است. این مرورگر در کنار رابط کاربری نسبتا بهینه برای دستگاه‌های همراه، قابلیت‌های مناسبی به کاربران خود ارائه نموده و به ادعای توسعه‌دهندگانش از امنیت بالایی برخوردار است. مهم‌ترین نقاط ضعف این مرورگر را می‌توان کارایی و پایداری نسبتا ضعیف آن دانست.

Naked Browser: این مرورگر یکی از جالب‌ترین و خاص‌ترین مرورگرهایی‌ست که در این مطلب مورد بررسی قرار داده‌ایم. همان‌طور که از نام آن پیداست، Naked Browser کاملا لخت و ساده است. توسعه‌دهندگان این مرورگر زیبایی رابط کاربری، ابزارها و قابلیت‌های کاربردی را فدای سادگی، سبکی و سرعت اپلیکیشن خود نموده‌اند. دور از انتظار نیست که کمبود بسیاری از امکانات معمول در مرورگرها و همچنین رابط کاربری بسیار ابتدایی این مرورگر موجب شود تا بسیار از کاربران را در همان تجربه اول ناامید کند. اما در عین حال Naked Browser می‌تواند مرورگری ایده‌آل برای کاربران دستگاه‌های همراه ضعیف و قدیمی باشد.

best web browsers for android 2017

نتیجه‌گیری

امروزه مرورگرهای وب متعددی برای استفاده روی دستگاه‌های اندرویدی وجود دارند. در این مطلب سعی نمودیم تا تعدادی از بهترین این مرورگرها را معرفی نموده و نقاط قوت و ضعف هر یک را تشریح نماییم. انتخاب یک اپلیکیشن به عنوان بهترین مرورگر وب نمی‌تواند کار درستی باشد. چرا که در حال حاضر هیچ یک از این مرورگرها از تمام جهات بر دیگران برتری نداشته، هر یک مزایا و معایب خاص خود را دارند. بنابراین بهتر است هر کاربر به کمک توضیحات ارائه شده در این مطلب (یا مطالب مشابه در سایر وب‌سایت‌ها)، مرورگری را که بهترین شکل با نیازها، اولویت‌ها و علایق او مطابقت دارد را برای استفاده انتخاب نماید. در ادامه برای کمک به خوانندگان در این انتخاب، خلاصه‌ای از مطلب فوق را به صورت یک راهنمای سریع برای انتخاب مرورگر بر اساس نوع نیازها و اولویت‌های مختلف ارائه می‌نماییم.

برای آن دسته کاربران اهل تکنولوژی و با حوصله که به دنبال مرورگری با قابلیت‌های متعدد و کاربردی، ابزارهای جانبی، پشتیبانی از فلش و امکانات مختلف برای شخصی‌سازی هستند، Mozilla Firefox و Dolphin بهترین گزینه‌ها خواهند بود. برای انتخاب بین این دو بهتر است مزایا و معایب هر یک مورد نظر قرار گیرد. اگر به دنبال مرورگری هستید که مصرف اینترنت شما را به خوبی کاهش داده، رابط کاربری خوبی داشته و از سرعت مطلوبی در بارگذاری صفحات وب برخوردار باشد، بهتر است به سراغ Opera بروید. چنانچه تنها خواسته شما از مرورگرتان سرعت بالا در بارگذاری صفحات بوده و در داخل ایران سکونت ندارید، مرورگر وب Puffin از این نظر شما را شگفت‌زده خواهد کرد. در صورتی که از یک دستگاه قدیمی با منابع محدود و ضعیف استفاده نموده و به دنبال مرورگری بسیار سبک و کم حجم هستید، Naked Browser و APUS Browser از بهترین مرورگرهای سبک‌وزن اندرویدی هستند. اگر ظاهر زیبای مرورگر و سهولت کار با آن روی گوشی‌های همراه برای شما اهمیت زیادی دارد، رابط کاربری مرورگر Dolphin برای شما زیبایی، سهولت و قابلیت شخصی‌سازی نسبتا بالایی را به ارمغان می‌آورد. در صورتی هم که شدیدا به اکوسیستم گوگل وابسته شده‌، از طرفداران محصولات این شرکت هستید و یا اصلا وقت و حوصله نصب مرورگرهای دیگر را ندارید، Chrome Browser که به صورت پیش‌فرض روی اغلب دستگاه‌های اندرویدی نصب شده است، مرورگری پایدار، متوازن و قابل اعتماد برای شما خواهد بود.