بهترین اپلیکیشن‌های مدیریت و زمان‌بندی کارها

نمایش خبر

تاریخ : 1397/5/5        نویسنده: نعمت الله کمال فر
برچسب‌ها : اپلیکیشن Application ، Todoist ، Any.do ، Google Keep ، Asana ، Tasks

واحد خبر mobile.ir : یکی از حقایق مهم زندگی آن است که انسان‌ها همیشه قادر نیستند تمام آن‌چه بایستی انجام دهند را به یاد آورند. بنابراین بهترین راه برای به نتیجه رساندن کارها و وظایف مختلف، لیست کردن آن‌ها و برنامه‌ریزی دقیق برای انجام‌شان است. از گذشته تا به امروز بسیاری از افراد این کار را به کمک کاغذ و قلم انجام می‌دهند. این روش با مشکلات متعددی همراه است، از دردسرهای همواره به همراه داشتن کاغذ و قلم گرفته، تا احتمال گم شدن لیست کارها، دشوار و وقت‌گیر بودن کار ویرایش آن‌ها، لزوم چک کردن لیست کاغذی به دفعات بالا در طول روز، امنیت پایین و همچنین دشوار بودن اشتراک‌گذاری آن با دیگران.

Best To Do List Apps

چنان‌چه تابحال اهل لیست نمودن کارهای خود و برنامه‌ریزی آن‌ها نبوده‌ یا برای این کار از کاغذ و قلم استفاده می‌نموده‌اید، پیشنهاد می‌کنیم این کار را – حداقل به صورت آزمایشی -- به کمک یکی از اپلیکیشن‌های زیر انجام دهید. بدون شک در صورت انتخاب یک اپلیکیشن مناسب و به‌کارگیری آن به صورت صحیح و منظم، تاثیرات مثبتش را در کار و زندگی خود به سرعت مشاهده خواهید نمود.

Todoist: تمام عیار و همه‌فن‌حیف

Best To Do List Apps

یکی از باسابقه‌ترین و خوش‌نام‌ترین محصولات در زمینه مدیریت و زمان‌بندی کارها که در سال‌های اخیر پیشرفت قابل توجهی داشته و کاربران فراوانی را از سرتاسر دنیا جذب خود نموده است، Todoist نام دارد. یکی از ویژگی‌های مهم این اپلیکیشن، قابل دسترس بودن آن در بسترهای سخت‌افزاری و نرم‌افزاری مختلف است. کاربران Todoist می‌توانند برای دسترسی به حساب کاربری و لیست کارهای خود از انواع گوشی‌های هوشمند یا تبلت‌های مبتنی بر اندروید و iOS، کامپیوترهای شخصی و دستگاه‌های همراه مبتنی بر macOS، ویندوز 10 و ویندوز 10 موبایل، ساعت هوشمند اپل، ساعت‌های هوشمند مبتنی بر Wear OS، یا حتی از افزونه‌ ویژه آن در مرورگرهای موزیلا فایرفاکس و گوگل کروم استفاده نمایند. کاربران این اپلیکیشن حتی در محیط Gmail و Outlook نیز امکان دسترسی به لیست کار‌های خود و مدیریت آن‌ها را دارند. علاوه بر این Todoist از بسیاری سرویس‌ها و اپلیکیشن‌های محبوب همچون Google Assistant، Gmail، Thunderbird، Slack، Dropbox، Amazon Alexa، IFTTT و Zapier پشتیبانی نموده، قابلیت تبادل اطلاعات و ارائه خدمات به واسطه آن‌ها را دارد. از آن‌جا که Todoist خدمات خود را به صورت ابری ارائه می‌کند، لیست کارها و دیگر اطلاعات شما پس از هر تغییر به صورت خودکار و بلافاصله روی سرورهای این شرکت بروزرسانی گردیده و از طریق هر یک از بسترهای پشتیبانی شده برای شما قابل دسترس خواهند بود.

Best To Do List Apps

برخی از مهم‌ترین امکانات و قابلیت‌های Todoist عبارتند از: اضافه نمودن کارهای جدید به شکلی راحت و سریع، اولویت‌بندی کارها، ایجاد پروژه‌های شخصی یا گروهی، امکان درج نظرات اعضای گروه در مورد هر کار، زمان‌بندی هوشمند کارها، برچسب‌گذاری کارها با عناوین و رنگ‌های مختلف، جست‌وجو کارها یا فیلتر نمودن آن‌ها، تعیین اهداف روزانه یا هفتگی؛، مشاهده سابقه کامل کارهای انجام گرفته و نمودار کارایی کاربرو امکان یادآوری کارها بر اساس زمان و مکان. بعضی از این قابلیت‌ها در نسخه رایگان قابل استفاده نبوده و برای بهره‌گیری از آن‌ها لازم است با پرداخت حق اشتراکی در حدود 3 دلار ماهانه یا 29 دلار سالانه به نسخه Premium ارتقا یابید. مهم‌ترین قابلیت‌هایی که به صورت رایگان در دسترس کاربران قرار ندارند عبارتند از تنظیم یادآوری‌های زمانی و مکانی برای کارها، برچسب‌گذاری آن‌ها و امکان مشاهده سابقه تمام کارهای انجام گرفته در گذشته.

جالب‌ترین قابلیت این اپلیکیشن که به ندرت در رقبا مشاهده می‌شود، استفاده از هوش مصنوعی به منظور زمان‌بندی و برنامه‌ریزی هوشمند کارها برای کاربران است. این مکانیزم که Smart Schedule نامیده شده است، با استفاده از مدل‌سازی پیش‌بینانه سعی می‌کند با یادگیری عادت‌های شخصی و کاری شما و همچنین در نظر گرفتن دیگر عوامل مرتبط، مناسب‌ترین زمان را برای کارهای مختلف پیشنهاد دهد. لازم به توجه است که همچون دیگر سیستم‌های مبتنی بر هوش مصنوعی و یادگیری ماشین، این مکانیزم نیز به مرور و با استفاده مستمر کاربر از اپلیکیشن بهبود یافته و هوشمندانه‌تر عمل می‌کند. طبق اطلاعات منتشر شده در بلاگ رسمی این اپلیکیشن، هوش مصنوعی به کار رفته در Smart Schedule برای آموزش دیدن و انتخاب زمان‌بندی مناسب جوانب مختلفی را در نظر می‌گیرد که از آن جمله می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

• عادت‌های شما: Todoist با بررسی سابقه کارهای ثبت شده شما، دسته‌بندی آن‌ها بر اساس موضوعیت، اولویت هر یک و زمان انجام آن‌ها، عادت‌های شما را فرامی‌گیرد؛ به عنوان مثال این‌که شما معمولا عصرهای پنج‌شنبه را به مطالعه اختصاص می‌دهید، اواسط هفته به خرید می‌روید، یا صبح‌های شنبه‌ به بررسی پست الکترونیکی و حساب‌های بانکی خود می‌پردازید.

• میزان اضطرار کارها: با بررسی اطلاعات کارهای تمامی کاربران – البته به صورت ناشناس و با حفظ حریم شخصی آن‌ها – سعی می‌کند پی ببرد که هر نوع کار به طور معمول به چه میزان برای کاربران مهم و اضطراری است.

• روزهای کاری و روزهای تعطیل: Smart Schedule با بررسی کارهای شما و دیگر کاربران یاد می‌گیرد که چه نوع کارهایی باید در طول هفته و روزهای غیرتعطیل انجام گیرد و چه کارهایی را می‌توان به آخر هفته و روزهای تعطیل موکول نمود. به عنوان مثال ممکن است برای کارهایی همچون بررسی پست الکترونیکی یا هماهنگی قرارهای کاری، روزهای غیرتعطیل و برای مواردی مانند رسیدگی به باغچه یا دیدن فیلم، زمانی مناسب در روزهای تعطیل پیشنهاد ‌شود.

• کارهای پیش ‌رو: این اپلیکیشن با در نظر گرفتن ترافیک کاری شما در روزهای آتی، سعی می‌کند با زمان‌بندی مناسب تعادل مطلوبی را در برنامه شما ایجاد نماید. به عنوان مثال چنان‌چه کارهای متعدد و زمان‌بری را برای فردا ثبت نموده باشید، برای کارهای جدید زمان‌هایی را در روزهایی با وقت آزاد بیش‌تر پیشنهاد خواهد داد.

• اهداف روزانه و هفتگی شما: Todoist به شما امکان می‌دهد تا با تعیین هدف، تعداد کارهایی که قصد دارید به صورت روزانه یا هفتگی انجام دهید را مشخص نمایید. بر همین اساس هنگام برنامه‌ریزی کارها سعی می‌کند زمان‌‌هایی را برای انجام‌شان پیشنهاد دهد تا اهداف شما محقق گردند.

Best To Do List Apps

Todoist علاوه بر امکان ثبت‌نام کاربران با استفاده از آدرس پست الکترونیکی ایشان، ورود به اپلیکیشن و استفاده از آن را با استفاده از حساب کاربری گوگل یا فیسبوک نیز میسر ساخته است. با نصب اپلیکیشن و اجرای آن، از طریق گزینه "Continue with Google" اپلیکیشن را به حساب کاربری گوگل خود متصل نموده و با انتخاب رنگ مورد نظرمان برای رابط کاربری، وارد محیط اپلیکیشن می‌شویم. اولین نکته‌ای که توجه ما را به خود جلب می‌کند سادگی رابط کاربری و شباهت زیاد آن به اپلیکیشن‌های رسمی گوگل برای اندروید (همچون Gmail) است. در اولین ورود تنها اجزای صفحه اصلی عبارتند از یک صفحه سفید با دکمه‌ "+" در گوشه پایین و سمت راست آن و همچنین نواری رنگی در بالا با اجزایی آشنا همچون دکمه جست‌وجو در سمت راست و دکمه‌ همبرگری در سمت چپ برای دسترسی به منوی اپلیکیشن.

با لمس دکمه زرد رنگ "+" در پایین صفحه بلافاصله کادری برای تایپ عنوان کار به همراه دکمه‌های کوچکی در ذیل آن برای تنظیمات مربوطه ظاهر می‌شود. تنظیماتی همچون تعیین زمان انجام کار، انتخاب نام پروژه‌ یا دسته‌بندی کار، برچسب‌گذاری، انتخاب اولویت، تخصیص کار به افراد مختلف و درج نظر در مورد آن کار با سرعت و سهولت از طریق دکمه‌های مذکور قابل انجام است. البته Todoist راهکار به مراتب سریع‌تر و جالب‌تری را نیز برای انجام این تنظیمات فراهم آورده است. به این ترتیب که می‌توان در همان کادر و پس از درج عنوان کار، تنظیمات مربوطه را از طریق تایپ کلمات کلیدی مشخصی اعمال نمود. برای مشخص نمودن زمان به صورت دقیق می‌توان از عباراتی همچون "December 13th at 6pm" به معنی "13 دسامبر ساعت 6 بعدازظهر" یا "Monday at 10:30am" برای "دوشنبه ساعت 10:30 صبح" استفاده نموده و برای تعیین زمان تقریبی عبارتی مانند "tomorrow at morning" به معنی "فردا صبح" را به کار برد. برای کارهای تکرارشونده هم کافی‌ست کلمه "every" پیش از عبارت مربوط به زمان ذکر شود. به عنوان مثال تایپ کردن عبارت "every Saturday at 9am" پس از عنوان کار، موجب برنامه‌ریزی آن کار برای شنبه هر هفته ساعت 9 صبح خواهد شد. همچنین مشخص نمودن درجه اولویت با درج حرف "p" به همراه اعداد 1 تا 4 (اعداد کوچک‌تر برای تعیین اولویت بیش‌تر) امکان‌پذیر بوده و برای قرار دادن کار در قالب یکی از پروژه‌های از پیش تعیین شده کافی‌ست نام آن پروژه پس از علامت "#" تایپ شود. این روش سرعت و سهولت عملیات اضافه نمودن کارها و انجام تنظیمات مربوطه را برای کاربران حرفه‌ای و پرکار به میزان قابل توجهی افزایش داده و مورد استقبال ایشان قرار گرفته است.

Best To Do List Apps

برای استفاده صحیح و کارآمد از اپلیکیشن Todoist بهتر است از همان ابتدا با تعریف پروژه‌های مورد نظر خود، کارها را در قالب آن‌ها دسته‌بندی نمایید. کار مدیریت پروژه‌ها در کنار مواردی همچون مدیریت برچسب‌ها، فیلترها و تنظیمات عمومی، از طریق منوی همبرگری اپلیکیشن قابل انجام است. از جمله امکاناتی که در این اپلیکیشن برای پروژه‌ها در نظر گرفته شده است می‌توان به تخصیص رنگ، انتخاب افراد مشارکت‌کننده در پروژه، تعریف یک پروژه به عنوان زیرمجموعه یا فرزند پروژه‌ای دیگر و انتخاب پروژه‌های مورد علاقه اشاره نمود. چنان‌چه افرادی برای مشارکت در یک پروژه مشخص شده باشند، می‌توان کارهای جدیدی که در قالب آن پروژه ایجاد می‌شوند را به تعدادی از آن افراد محول نمود. قابلیت کار تیمی و محول نمودن کارها به افراد مختلف اگرچه توسط اغلب اپلیکیشن‌های لیست ما پشتیبانی می‌شوند، اما ارائه آن در نسخه رایگان مساله‌ای نادر بوده و امتیازی مثبت برای Todoist در مقابل رقبا محسوب می‌شود.

یکی دیگر از نقاط قوت این اپلیکیشن امکانات خوب آن در زمینه یادآوری کارهاست. Todoist با بهره‌گیری از روش‌هایی مختلف و موثر کارها را یادآوری نموده و شما را از سر زدن مکرر به اپلیکیشن بی‌نیاز می‌کند. این اپلیکیشن تقریبا از تمامی روش‌های ممکن برای یادآوری کارها استفاده می‌نماید. از ارسال ایمیل و پیامک گرفته تا پیام‌های درون سیستم‌عامل، زنگ هشدار و یادآوری کارها بر اساس موقعیت شما. امکان یادآوری بر اساس موقعیت قابلیت جالب و مفیدی‌ست که بسیاری اپلیکیشن‌ها از آن بی بهره‌اند. برای استفاده از آن کافی‌ست در زمان تعریف کار جدید و در قسمت تنظیم یادآوری یا reminder، نوع یادآوری را به حالت مبتنی بر موقعیت یا location-based تغییر داده و مکان مورد نظر برای انجام آن کار را روی نقشه مشخص یا از میان مکان‌های ذخیره شده قبلی انتخاب نمایید. به این ترتیب هر زمان که به آن موقعیت نزدیک شوید، اپلیکیشن کارهایی که تصمیم داشته‌اید در آن‌جا انجام دهید را به شما یادآوری خواهد نمود.

Best To Do List Apps

نقاط قوت:

• سرعت و کارایی بسیار بالا

• رابط کاربری ساده و روان

• مجموعه قابلیتهای خوب و کاربردی

• بالاترین سطح دسترسی‌پذیری در میان رقبا

• سهولت و سرعت بالا در ثبت کارهای جدید و انجام تنظیمات مربوطه

• ارائه نسخه رایگان با قابلیت‌های مناسب و محدودیت‌های اندک

• پشتیبانی از سیستم‌عامل‌ها، سرویس‌ها و اپلیکیشن‌های مهم

• بهره‌گیری از هوش مصنوعی برای زمان‌بندی هوشمندانه کارها

• بهره‌مندی از ویجت‌‌های بسیار کارآمد در نسخه اندروید

• کارایی و امکانات مناسب برای استفاده در شرکت‌های کوچک و متوسط

نقاط ضعف:

• بی‌بهره بودن نسخه رایگان از قابلیت‌ یادآوری زمانی و مکانی کارها

• راحت و سریع نبودن عملیات اشتراک‌گذاری یک کار میان چند نفر

• رابط کاربری تکراری و نه‌چندان جذاب

Todoist با پشتیبانی بیش از 18 زبان مختلف در بستر سیستم‌عامل‌های اندروید، iOS، ویندوز 10 و همچنین از طریق وب در دسترس کاربران قرار دارد. این اپلیکیشن برای سیستم‌عامل‌های یاد شده به صورت رایگان از طریق فروشگاه‌های Play Store، App Store و Microsoft Store قابل دریافت است. اپلیکیشن Todoist با بیش از 10 میلیون بار نصب روی دستگاه‌های اندرویدی عنوان انتخاب سردبیر را در فروشگاه Play Store کسب نموده و توسط وب‌سایت‌های سرشناسی همچون The Verge ،Android Authority و PC Mag مورد ستایش و توصیه قرار گرفته است. در نسخه رایگان حداکثر تعداد پروژه‌های فعال به 80 عدد و حداکثر تعداد افراد مشارکت‌کننده در هر پروژه به 5 نفر محدود گردیده است. همچنین قابلیت‌هایی همچون یادآوری و برچسب‌گذاری کارها، اضافه کردن کارهای جدید از طریق ایمیل، نظردهی و آپلود فایل برای کارها، همگام‌سازی با iCal و غیره تنها در نسخه‌های Premium و Business قابل استفاده‌ هستند. اشتراک پریمیوم این اپلیکیشن سالانه 29 دلار برای کاربر هزینه در پی دارد.

Any.do: نوآورانه، کارآمد و دوست‌داشتنی

Best To Do List Apps

ظاهر خاص و تمیز رابط کاربری، انیمیشن‌های جذاب و قابلیت جالب مرور کارهای روزانه از جمله خصوصیاتی هستند که Any.do را از اپلیکیشن‌های رقیب متمایز می‌سازند. این اپلیکیشن با مجموعه‌ای غنی از قابلیت‌ها و دسترسی‌پذیری بالا در بسترهای مختلف، پس از Todoist یکی از کامل‌ترین و بزرگ‌ترین اپلیکیشن‌های مدیریت وظایف محسوب می‌شود. Any.do با ارائه اپلیکیشن‌های اختصاصی‌ در بستر وب، اندروید، Watch OS ،macOS ،iOS ،Wear OS و مرورگر Google Chrome، برای کاربران امکان دسترسی به لیست وظایف و برنامه کاری خود را روی انواع گوشی‌های هوشمند، تبلت‌ها، ساعت‌های هوشمند و کامپیوترهای شخصی فراهم آورده است. این اپلیکیشن همچنین با پشتیبانی از Amazon Alexa کاربران را قادر می‌سازد تا از طریق این دستیار شخصی هوشمند به استفاده از لیست کارهای خود و مدیریت آن بپردازند. Any.do در سه نسخه رایگان، پریمیوم و بیزینس با قیمت، ظرفیت و قابلیت‌های متفاوت قابل استفاده است. برخی از مهم‌ترین و کاربردی‌ترین قابلیت‌های این اپلیکیشن عبارتند از: امکان شکستن کارها به اجزای کوچک‌‌تر، اضافه کردن کارهای جدید به صورت صوتی، امکان الصاق متن، صدا، عکس، ویدئو و فایل‌های دیگر به هر یک از کارها، ایجاد پروژه‌های شخصی یا گروهی در قالب لیست‌های کاری، امکان درج نظرات اعضای هر لیست در مورد کارهای موجود در آن، مرور و برنامه‌ریزی کارهای روزانه در قالب یک انیمیشن ویژه، تگ‌گذاری کارها با عناوین و رنگ‌های مختلف، امکان یادآوری کارها بر اساس زمان و مکان و امکان درج رویداد در تقویم کاربر.

یکی از جذابیت‌های Any.do رابط کاربری خاص و انیمیشن‌هایی‌‌ست که در آن به کار رفته است. سرتاسر این رابط کاربری در حالت پیش‌فرض تشکیل یافته است از نوشته‌ها و دکمه‌هایی به رنگ‌های مشکی و آبی که روی پس زمینه‌ای سفید رنگ نقش بسته‌اند. این ترکیب زیبا به صورت ناخودآگاه حسی از تمیزی و مرتب بودن را به کاربر منتقل می‌کند که هم‌خوانی خوبی با اهداف ذاتی این اپلیکیشن دارد. صفحه اصلی اپلیکیشن در حالت اولیه لیستی از کارهای امروز، فردا و روزهای آتی را به کاربر نمایش می‌دهد. در قسمت پایین صفحه کادری برای وارد کردن عنوان کارهای جدید اختصاص یافته و در زیر آن دکمه‌هایی برای دسترسی به 3 تب اصلی اپلیکیشن یعنی بخش کارها (Tasks)، تقویم (Calendar) و تنظیمات (Settings) تعبیه شده است.

Best To Do List Apps

با انتقال به بخش تقویم، نمایی از تقویم روزهای آینده به همراه رویدادها و کارهای برنامه‌ریزی شده در هر روز به نمایش در می‌آید. شما می‌توانید با فشردن دکمه "+" در گوشه پایین صفحه کار یا رویدادی جدید را در تقویم ثبت نمایید. همچنین از طریق دکمه همبرگری در گوشه بالای صفحه قادر خواهید بود تا تقویم‌های شناسایی شده توسط اپلیکیشن را مشاهده نموده و انتخاب کنید که محتوای کدام تقویم‌ها در این قسمت به نمایش درآید. در آخرین تب هم مطابق انتظار لیستی از تنظیمات مختلف مرتبط با عملکرد و رابط کاربری اپلیکیشن قرار گرفته است. از مواردی همچون تغییر پوسته و رنگ رابط کاربری گرفته تا انتخاب روز اول هفته، تغییر زبان، تعیین لیست پیش‌فرض جهت نمایش در صفحه اول، فعال‌سازی قابلیت حذف کارهای انجام شده با تکان دادن گوشی، اتصال به Alexa و برخی تنظیمات دیگر. با انتخاب گزینه زبان (Language) لیستی بلند بالا از زبان‌های مورد پشتیبانی توسط این اپلیکیشن مشاهده می‌شود. Any.do در حال حاضر بیش از 32 زبان مختلف دنیا از جمله فارسی را پشتیبانی نموده و از این نظر جایگاه اول را در میان اپلیکیشن‌های لیست ما دارد.

اضافه کردن یک کار جدید در بخش tasks با لمس کادر مربوطه در پایین صفحه یا از طریق دکمه "+" که در سمت راست آن قرار دارد، به سرعت و سهولت قابل انجام است. در صورت استفاده از کادر، بلافاصله کیبورد ظاهر شده و قادر خواهید بود با تایپ عنوان کار و در صورت تمایل انتخاب زمان انجام آن از نوار بالایی، دکمه Enter را فشرده و آن را به لیست خود اضافه کنید. اما چنان‌چه تمایل داشته باشید از امکاناتی همچون پیشنهاد نوع کار، پیش‌بینی عنوان کار، یا قابلیت ورود صوتی اطلاعات بهره‌مند شوید، لازم است از دکمه "+" برای ثبت کارهای جدید استفاده نمایید. با لمس این دکمه کیبورد ظاهر شده و لیستی از افعال مورد استفاده برای کارهای مرسوم همچون تماس، خرید، ارسال، ملاقات، بررسی و غیره برای انتخاب و راهنمایی ظاهر می‌شود. متاسفانه در صورت تبدیل زبان اپلیکیشن به فارسی، این پیشنهادات همچنان به زبان انگلیسی نمایش داده می‌شوند. اما از آن‌جا که این مشکل در مورد زبان‌های پرکاربرد و قدیمی‌تر اپلیکیشن مشاهده نمی‌شود، امید است که این نوع نواقص در زبان فارسی اپلیکیشن به مرور برطرف گردند. همان‌طور که اشاره شد، در این قسمت، ورود عنوان کار از طریق صدای شما نیز امکان‌پذیر است. خبر خوب آن است که Any.do برای ارائه این قابلیت از سرویس ابری گوگل برای تبدیل صدا به متن استفاده نموده است. این سرویس ابری از کارایی و سرعت عمل بسیار خوبی برخوردار بوده و خوشبختانه از زبان فارسی هم پشتیبانی می‌کند. بنابراین در صورت اتصال به اینترنت می‌توانید با لمس دکمه مربوطه به شکل میکروفون که در سمت راست بالای صفحه قرار دارد، عنوان کار مورد نظر خود را بیان نمایید. تجربه ما در استفاده از این قابلیت بی‌نقص و رضایت‌بخش بود. البته امیدواریم که در آینده‌ امکان مشخص نمودن زمان و دیگر مشخصات کار نیز به صورت صوتی امکان‌پذیر شود.

Best To Do List Apps

در صفحه اصلی یا همان قسمت tasks با لمس هر یک از کارها 2 دکمه کوچک در مقابل آن کار و 5 دکمه در زیر آن ظاهر می‌گردد تا امکان تغییر مشخصات و تنظیمات مربوط به آن کار را برای شما فراهم آورد. دکمه‌هایی که در مقابل عنوان کار به نمایش در می‌آیند امکان تغییر نام و تگ‌گذاری برای آن کار را ارائه نموده و از 5 دکمه‌ دیگر می‌توانید به ترتیب برای تعریف تسک‌های زیرمجموعه، انتقال کار به یکی از لیست‌ها، تنظیمات یادآوری، اضافه نمودن یادداشت و فایل‌های مختلف و در نهایت اشتراک‌گذاری و تعیین وظیفه برای دیگران استفاده نمایید. با فشردن دومین دکمه از سمت چپ، عناوین لیست‌های از پیش تعریف شده ظاهر شده و قادر خواهید بود با انتخاب یکی از آن‌ها کار را به لیست مورد نظر انتقال دهید. تعریف لیست‌ جدید و مدیریت لیست‌های قدیمی نیز از طریق دکمه‌ای که در گوشه سمت چپ بالای صفحه قرار دارد، قابل انجام است. قسمت تنظیمات یادآوری کار امکاناتی همچون تعیین تاریخ و زمان یادآوری، تعریف یادآوری‌های تکرارشونده و همچنین تنظیم یادآوری بر اساس موقعیت را در اختیار شما قرار می‌دهد. در قسمت پیوست‌ها می‌توان یادداشت‌های متنی، صوتی یا تصویری و نیز انواع مختلفی از فایل‌ها را به آن کار الصاق نمود. برای اشتراک‌گذاری و محول کردن کارها به دیگران هم کافی‌ست آخرین دکمه از سمت چپ را فشرده و با وارد کردن نام یا آدرس پست الکترونیکی اشخاص مورد نظر، کار مورد نظر را با آن‌ها به اشتراک بگذارید.

برای آن دسته از افرادی که عادت به استفاده از لیست کارها و برنامه‌ریزی روزانه به کمک آن نداشته‌اند، مهم‌ترین چالش در به‌کارگیری این نوع اپلیکیشن‌ها آن است که فراموش می‌کنند چند نوبت در طول روز به بررسی و مدیریت لیست کاری خود بپردازند. به این ترتیب انجام برخی کارهای موجود در لیست بی‌دلیل به تعویق افتاده و ممکن است تعدادی از کارهای جدید که به موقع در لیست وارد نشده‌اند، به فراموشی سپرده شوند. اغلب اپلیکیشن‌های مدیریت وظایف سعی می‌کنند با ارائه قابلیت یادآوری کارها و در مواردی ارسال پست الکترونیکی روزانه به کاربر، انجام کارها و مدیریت لیست را به کاربر گوشزد کنند. با این وجود ممکن است برخی کارها به صورت ذاتی قابلیت زمان‌بندی دقیق نداشته یا در هنگام ثبت آن‌ها فرصت کافی برای تنظیم یادآوری در اختیار کاربر نبوده باشد. اپلیکیشن Any.do برای رفع این مشکل قابلیتی به نام Moment را ارائه نموده است. این قابلیت در واقع یک انیمیشن ویژه است که در حالت پیش‌فرض هر روز صبح برای شما به نمایش درآمده، کارهای روز جاری را همراه با کارهای عقب مانده از روزهای گذشته به صورت یک به یک مرور می‌نماید و از شما می‌خواهد زمان انجام هر کار را مشخص نموده یا در صورت تمایل آن را از لیست حذف نمایید. این قابلیت ساده اما بسیار مفید و کاربردی که در ابتدای روز حس خوبی از نظم و برنامه‌مندی را به شما القا می‌نماید، از جمله مهم‌ترین و خاص‌ترین خصوصیات Any.do به شمار می‌رود که آن را از رقبا متمایز ساخته است.

Best To Do List Apps

Any.do اپلیکیشنی تمام‌عیار و دوست‌داشتنی در زمینه مدیریت کارها به شمار می‌رود که مزایا و قابلیت‌های متعددی را برای کاربران خود به ارمغان می‌آورد. با این حال نمی‌توان آن را یک اپلیکیشن بی‌نقص و ایده‌آل خواند. مهم‌ترین نقطه ضعف این اپلیکیشن، کندی و رخوت خاصی است که در هنگام کار با آن -- حتی روی قدرتمند‌ترین گوشی‌های هوشمند بازار -- احساس می‌شود. همچنین عملکرد و کارایی ویجت‌های آن برای دستگاه‌های اندرویدی در مقایسه با برخی رقبا دچار ضعف بوده و جای بهبود دارد. علاوه بر این، طراحی و ساختار متفاوت Any.do موجب شده است تا رابط کاربری آن در مقایسه با رقبایی همچون Todoist چندان ساده و سرراست نبوده و شروع به کار با آن اندکی گیج‌کننده و زمان‌بر باشد.

اگرچه اپلیکیشن Any.do قابلیت‌های خوبی را در حالت رایگان ارائه نموده و می‌تواند پاسخگوی نیازهای روزمره کاربران عادی باشد، اما دسترسی نامحدود به تمامی امکانات و توانمندی‌های آن نیازمند تهیه اشتراک Premium به قیمت ماهانه 3 دلار است. برخی از تفاوت‌های نسخه رایگان این اپلیکیشن با نسخه پریمیوم آن عبارتند از: امکان اشتراک‌گذاری تنها یک کار از میان کارهای ایجاد شده توسط کاربر رایگان در مقایسه با اشتراک‌گذاری نامحدود در حالت پریمیوم؛ محدودیت آپلود فایل‌های بزرگ‌تر از 1.5 مگابایت برای اتصال به کارها در نسخه رایگان و محدودیت 100 مگابایت برای هر فایل در نسخه پریمیوم؛ امکان حداکثر 5 بار استفاده از قابلیت Moment در هر ماه برای حالت رایگان و محدودیت نداشتن در این زمینه برای کاربران پریمیوم امکان تغییر پوسته اپلیکیشن فقط در نسخه پریمیوم قابلیت ایجاد و ویرایش تگ‌های جدید تنها در حالت پریمیوم و امکان استفاده از قابلیت یادآوری بر اساس موقعیت تنها برای کاربران پریمیوم.

Best To Do List Apps

نقاط قوت:

• رابط کاربری متفاوت، تمیز و جذاب

• مجموعه قابلیت‌های متنوع و کارآمد

• پشتیبانی از اغلب سیستم‌عامل‌ها و دستگاه‌های هوشمند پرکاربرد

• پشتیبانی از بسیاری زبان‌های زنده دنیا از جمله زبان فارسی

• امکانات مناسب و کارایی مطلوب در زمینه یادآوری کارها

• قابلیت یکپارچگی با تقویم‌های مختلف و متعدد به صورت هم‌زمان

• امکان اضافه نمودن کارها به صورت صوتی و با زبان‌های مختلف (از جمله فارسی)

• قابلیت بسیار مفید Moment برای یادآوری، بررسی و زمان‌بندی کارهای روزانه و عقب‌مانده

• بهره‌مندی از ویجت‌های متنوع و کارآمد در نسخه اندروید

• کارایی و امکانات مناسب برای استفاده در شرکت‌های کوچک و متوسط

نقاط ضعف:

• سنگین بودن و کندی نسبی اپلیکیشن

• فقدان قابلیت جست‌وجو در لیست کارها

• گیج‌کننده و ناآشنا بودن رابط کاربری در روزهای ابتدایی برای برخی کاربران

اپلیکیشن Any.do برای دستگاه‌های اندرویدی که به صورت رایگان از طریق Play Store قابل دریافت است، با بیش از 10 میلیون بار دانلود از طریق این فروشگاه و کسب امتیاز بسیار خوب 4.5 از 5، عنوان "انتخاب سردبیر" را از آن خود نموده است. این اپلیکیشن در فروشگاه App Store و میان کاربران iOS نیز از محبوبیت خوبی برخوردار بوده و موفق شده است امتیاز 4.6 از 5 را طبق نظرات آن‌ها به‌دست آورد. همچنین طی سال‌های گذشته Any.do بارها توسط وب‌سایت‌ها و نشریات معتبری همچون NYTimes، USA Today، Wall Street Journal و Lifehacker مورد تحسین قرار گرفته است.

Asana: حرفه‌ای و قدرتمند برای شرکت‌ها؛ رایگان و کارآمد برای کاربران همراه

Best To Do List Apps

Asana نام شرکتی‌ست که در سال 2008 میلادی توسط Dustin Moskovitz یکی از موسسین فیسبوک و Justin Rosenstein یکی از مهندسین قدیمی گوگل و فیسبوک تاسیس گردید. محصول اصلی این شرکت یک اپلیکیشن وب و موبایل برای مدیریت و برنامه‌ریزی پروژه‌ها و کارهای تیمی است. اپلیکیشن وب Asana در سال 2012 به بهره‌برداری تجاری رسیده و در اختیار عموم قرار گرفت. به دنبال موفقیت این اپلیکیشن در سطح وب، نسخه iOS آن در سال 2014 و نسخه ویژه اندروید در سال 2015 عرضه گردید. Asana در حال حاضر از اپلیکیشن بومی برای ویندوز 10 و Mac OS بی بهره بوده و به کاربران کامپیوترهای شخصی از طریق اپلیکیشن وب و همچنین افزونه ویژه Google Chrome سرویس‌دهی می‌نماید. ارائه API های این اپلیکیشن از سال 2012 به بعد امکان تعامل و تبادل اطلاعات با آن را برای دیگر سرویس‌ها و اپلیکیشن‌ها فراهم نموده است. از جمله سرویس‌های شناخته‌شده‌ای که قابلیت تعامل و یکپارچه‌سازی با Asana را دارند می‌توان به جیمیل، گوگل درایو، مایکروسافت آتلوک، دراپ باکس، باکس، Slack ،Zapier ،IFTTT ،Okta ،OneLogin و Zendesk اشاره نمود.

Best To Do List Apps

بر خلاف دیگر اپلیکیشن‌های لیست ما، نسخه iOS و اندروید Asana از نظر کارایی و قابلیت‌ها متفاوت با نسخه وب آن است. اگرچه نسخه‌های همراه این اپلیکیشن به صورت منظم و مستمر در حال پیشرفت و نزدیک شدن به نسخه وب هستند، اما هنوز از برخی قابلیت‌های پیشرفته و تجاری اپلیکیشن همچون قابلیت گزارش‌گیری، استفاده نامحدود از داشبوردها، تعریف فیلد و مشخصه دل‌خواه برای کارها، وابسته نمودن کارها به یکدیگر، استفاده از چندین فضای کاری (workspace)، اعطای کنترل‌های مدیریتی به دیگر اعضای تیم، ایجاد و استفاده از قالب‌های پروژه و همچنین وارد‌کردن اطلاعات پروژه‌ها به اپلیکیشن از طریق فایل‌های CSV تنها برای کاربران پریمیوم نسخه وب قابل استفاده هستند. البته این به معنی ضعف و ناکارآمدی نسخه‌های همراه Asana نیست. نسخه اندروید و iOS این اپلیکیشن فاقد حالت پریمیوم بوده و اغلب امکانات مورد نیاز برای کاربران عادی و حتی شرکت‌های کوچک و متوسط را بدون محدودیت و به صورت کاملا رایگان در اختیار کاربران قرار می‌دهد. برخی از مهم‌ترین قابلیت‌های مشترک میان اپلیکیشن‌ همراه و وب Asana عبارتند از: اضافه نمودن سریع و آسان کارهای جدید، یادآوری و زمان‌بندی کارها به صورت عادی یا تکرارشونده، ایجاد و مدیریت پروژه‌ها، اشتراک‌گذاری کارها و پروژه‌ها میان افراد مختلف؛، امکان مکالمه، درج نظرات و Like کردن کارها توسط افراد مشارکت‌کننده در آن‌ها، تگ‌گذاری کارها، جست‌وجو میان کارها، پروژه‌ها، افراد، تگ‌ها و حتی مکالمه‌ها، تعریف کارهای زیرمجموعه برای یک کار، الصاق عکس و فایل‌های مختلف به کارها و مرتب‌سازی آسان کارها با کشیدن و رها کردن آن‌ها.

همچون اغلب اپلیکیشن‌های لیست ما، Asana به کاربران اجازه ثبت‌نام و ورود به اپلیکیشن از طریق اکانت گوگل را می‌دهد. شرکت‌ها و سازمان‌ها می‌توانند با تهیه اشتراک Enterprise از امکانات پیشرفته این نسخه از جمله امکان ورود کارکنان به فضای کاری شرکت درون اپلیکیشن از طریق آدرس‌های پست الکترونیکی با نام دامنه اختصاصی شرکت استفاده نمایند. در این حالت کارکنان با وارد کردن آدرس پست الکترونیکی کاری خود که تحت نام دامنه شرکت قرار دارد، شناسایی شده و امکان پیوستن به تیم‌های کاری مربوط به خود در آن شرکت را خواهند داشت.

Best To Do List Apps

رابط کاربری Asana با وجود ظاهر قابل قبول و کارایی مناسب، بویی از نوآوری و جذابیت نبرده است. بخش عمده این رابط کاربری را یک صفحه ساده به رنگ سفید و خاکستری روشن تشکیل داده است که کارها روی آن لیست شده و دکمه‌های نسبتا کوچکی در پایین و بالای آن قرار گرفته‌اند. به صورت پیش‌فرض صفحه اصلی اپلیکیشن لیستی از کارهای کاربر را در 4 دسته‌بندی‌ کلی شامل کارهای جدید (new)، کارهای امروز (today)، کارهای آینده نزدیک (upcoming) و کارهای موکول شده به بعد (later) به نمایش می‌گذارد. با کشیدن عنوان هر یک از کارها به سمت چپ می‌توان آن‌ را علامت‌گذاری نموده و در یکی از این 4 گروه قرار داد. همچنین کاربر می‌تواند پس از انجام هر کار با کشیدن عنوان مربوطه در لیست به سمت راست، آن را تیک زده و در لیست کارهای انجام شده قرار دهد. گرچه این اپلیکیشن مشخصه‌ای به نام اولویت یا priority برای کارها ندارد، اما کاربران می‌توانند با نگه‌داشتن انگشت خود روی عنوان هر کار، برداشتن و سپس رها کردنش در محل دل‌خواه، لیست کارهای خود را بر اساس اولویت مرتب‌سازی نمایند.

اضافه نمودن کارهای جدید به 2 روش ساده امکان‌پذیر است: استفاده از دکمه‌ای با علامت "+" در پایین صفحه؛ یا کادری در ابتدای لیست کارها که با عنوان "add a task …" مشخص گردیده است. در روش اول کاربر به صفحه‌ای جدید منتقل شده و قادر خواهد بود علاوه بر تایپ عنوان و توضیحات مربوطه، کارهایی همچون تعیین زمان انجام کار، افراد مشارکت کننده در آن کار، الصاق فایل و همچنین قرار دادن آن کار در بطن یکی از پروژه‌های خود را انجام دهد. اما در روش دوم، ایجاد کار جدید تنها با ذکر عنوان کار و فشردن دکمه Enter انجام می‌گیرد. البته به تازگی برای روش دوم امکان تعیین زمان و الصاق فایل نیز فراهم گردیده است. با انتخاب هر یک از کارهای موجود در لیست، با انتقال به صفحه‌ای جدید اطلاعات و مشخصات کلی کار به همراه گزارشی از تغییرات صورت گرفته روی آن به نمایش در می‌آید. مواردی مانند ویرایش کار، محول کردن آن به دیگران، ایجاد کارهای زیرمجموعه، الصاق فایل، درج نظر، تگ‌گذاری، اشتراک‌گذاری، تعیین اولویت زمانی، انصراف از دنبال کردن و مشارکت در آن کار از طریق دکمه‌هایی در قسمت بالا و پایین همین صفحه قابل انجام است.

Best To Do List Apps

مهم‌ترین تفاوت رابط کاربری نسخه اندروید با نسخه iOS اپلیکیشن Asana در جای‌گذاری دکمه‌های صفحه اصلی اپلیکیشن خلاصه می‌شود. در نسخه iOS دسترسی به بخش‌ها و قابلیت‌های مختلف اپلیکیشن از طریق نوار ابزاری در پایین صفحه تامین می‌شود که دکمه‌های Projects ،Add Task ،Inbox ،My tasks و Search روی آن نقش بسته‌اند. اما در نسخه اندروید دکمه Add Task به شکل علامت "+" در گوشه پایین صفحه قرار گرفته، دیگر دکمه‌ها در اندازه‌ای کوچک‌تر و بدون ذکر نام در گوشه بالا و سمت راست صفحه جای گرفته‌اند. این جای‌گیری نامناسب موجب گردیده است تا برخی کاربران در شروع کار با نسخه اندروید تا حدودی دچار سردرگمی شوند.

نقاط قوت:

• سرعت و کارایی مناسب

• ارائه نسخه اندروید و iOS به صورت رایگان و با امکانات مناسب

• امکانات و کارایی مناسب برای انجام کارها به صورت گروهی

• قابلیت جست‌وجوی کارآمد و سریع میان کارها، پروژه‌ها، افراد، تگ‌ها و حتی مکالمه‌ها

• مجموعه قابلیت‌های حرفه‌ای برای مدیریت پروژه در اپلیکیشن وب (برای کاربران Premium و Enterprise)

• کارایی و امکانات مناسب برای استفاده در شرکت‌های کوچک، متوسط و حتی بزرگ

نقاط ضعف:

• رابط کاربری تکراری و نه‌چندان جذاب

• جای‌گذاری نامناسب دکمه‌ها در نسخه اندروید

اپلیکیشن Asana برای سیستم‌عامل iOS به صورت رایگان از App Store قابل دریافت بوده و تاکنون موفق به کسب امتیاز 4.8 از سوی کاربران محصولات اپل گردیده است. نسخه اندرویدی این اپلیکیشن نیز به صورت رایگان روی Play Store قرار داشته و با بیش از 1 میلیون بار دانلود توسط کاربران، امتیاز خوب 4.3 از 5 را دریافت نموده است.

Best To Do List Apps

Google Keep: چاقوی سوئیسی گوگل برای مدیریت کارها و یادداشت‌برداری

Best To Do List Apps

شرکت گوگل راهکار خود برای یادداشت‌برداری و مدیریت کارها را در قالب سرویسی ابری به نام Google Keep در اختیار کاربران قرار می‌دهد. گوگل اولین بار در سال 2013 میلادی اپلیکیشن Keep را به عنوان رقیبی مستقیم برای اپلیکیشن محبوب Evernote روی بستر وب و سیستم‌عامل اندروید ارائه نمود. نسخه iOS این اپلیکیشن نیز در سال 2015 روی App Store در دسترس کاربران قرار گرفت. Google Keep مجموعه‌ای از ابزارهای مختلف را برای یادداشت‌برداری و ایجاد لیست کارها فراهم می‌آورد که از این نظر می‌توان آن را به ابزارهای چندکاره‌ای همچون چاقوهای سوئیسی تشبیه نمود. برخی از مهم‌ترین ابزارها و قابلیت‌های این اپلیکیشن عبارتند از: یادداشت‌برداری و ایجاد لیست به صورت سریع و آسان، درج یادداشت با قلم یا انگشت، ثبت یادداشت و کارها به صورت صوتی، استخراج متن از عکس‌ها به کمک سرویس OCR گوگل، امکان اضافه کردن عکس، نقاشی یا صدا به یادداشت‌ها، پشتیبانی از کار گروهی و اشتراک‌گذاری لیست کارها و یادداشت‌ها با دیگران، یادآوری بر اساس زمان یا مکان، برچسب‌گذاری کارها و یادداشت‌ها، کپی‌برداری کامل از لیست‌ها و یادداشت‌ها، قابلیت جست‌وجوی بسیار سریع و کارآمد و امکان undo و redo کردن آخرین تغییرات. در این میان مواردی همچون قابلیت استخراج متن از تصویر و امکان برگرداندن آخرین تغییرات از جمله قابلیت‌هایی هستند که دیگر اپلیکیشن‌های لیست ما از آن بی بهره‌اند.

یکی از مهم‌ترین نقاط قوت Google Keep یکپارچگی بالای آن با دیگر سرویس‌ها و محصولات این شرکت است. یادداشت‌های ایجاد شده در این اپلیکیشن را می‌توان به فایل‌های Google Doc تبدیل نمود. با این کار متن‌های ساده Google Keep به مستنداتی تمام عیار با قابلیت تغییر ظاهر، اضافه نمودن نمودار، جداول و بسیاری موارد دیگر تغییر ماهیت خواهند داد. حتی ادغام چند یادداشت با یکدیگر و تبدیل آن‌ها به یک مستند Google Docs نیز برای کاربران فراهم گردیده است. این اپلیکیشن با سیستم‌عامل Wear OS سازگار بوده و کاربران می‌توانند از طریق دستگاه‌های پوشیدنی مبتنی بر این سیستم‌عامل، یادداشت‌ها و لیست کارهای خود را مشاهده کنند، کارهای انجام شده را تیک زده، لیست‌ها و یادداشت‌های جدیدی ‌را به صورت صوتی ایجاد نمایند.

Best To Do List Apps

ساختار کلی رابط کاربری Google Keep تفاوت خاصی با دیگر اپلیکیشن‌های گوگل همچون Gmail و Drive ندارد. در حالت پیش‌فرض لیست‌ها و یادداشت‌ها به شکلی شبیه کاغذ یادداشت‌های چسبنده (استیکر) در رنگ‌ها و اندازه‌های مختلف کنار هم چیده شده و به دو نوار ابزار در بالا و پایین صفحه محصور گردیده‌اند. اگرچه نکته جذاب و چشم‌نوازی در طراحی این رابط کاربری دیده نمی‌شود، اما در مجموع از کارایی و ساختار مناسبی برای پاسخگویی به نیاز کاربران برخوردار است. نوار زردرنگ بالایی یک دکمه همبرگری آشنا را برای دسترسی به مواردی همچون مدیریت حساب کاربری، یادداشت‌ها، یادآوری‌ها، برچسب‌ها، آرشیو و تنظیمات در سمت راست خود جای داده است. البته این دکمه دور از دسترس تنها راه برای باز کردن منوی اصلی اپلیکیشن نبوده و با کشیدن انگشت از لبه سمت چپ به طرف مرکز صفحه هم می‌توان به آن دسترسی پیدا نمود. در سمت چپ نوار بالایی، دکمه‌ مربوط به عملیات جست‌وجو، دکمه تازه‌سازی (refresh) صفحه و همچنین دکمه‌ای برای تغییر نحوه چیدمان یادداشت‌ها به حالت لیستی و برعکس به چشم می‌خورد. ابزارهای اصلی و پرکاربرد اپلیکیشن هم روی نوار ابزار سفیدرنگی در پایین صفحه قرار گرفته‌اند. برای اضافه کردن یک کار یا یادداشت ساده می‌توان نیمه سمت چپ این نوار ابزار (که عبارت "Take a note" به رنگ خاکستری روی آن به چشم می‌خورد) را لمس نمود. در سمت راست این نوار ابزار دکمه‌هایی تعبیه شده‌اند برای ایجاد یک لیست، استفاده از قلم یا انگشت، ایجاد کار یا یادداشت جدید به صورت صوتی و اضافه کردن عکس.

با انتقال کاربر به صفحه مربوط به ایجاد و ویرایش یک یادداشت یا کار جدید، پس‌زمینه به رنگ آن برگه درآمده و دکمه‌های متفاوتی روی نوار ابزارهای بالا و پایین صفحه نقش می‌بندند. در سمت راست نوار ابزار بالای صفحه سه دکمه برای آرشیو کردن، تنظیم یادآور و میخ کردن یادداشت به صدر لیست، در نظر گرفته شده‌اند. در قسمت میانی نوار ابزار پایین صفحه دو دکمه به شکل فلش‌های خمیده وظیفه undo و redo کردن آخرین تغییرات را به عهده دارند. در گوشه سمت چپ همین نوار دکمه‌ای برای اضافه کردن محتواهای مختلف از جمله عکس، دست‌نوشته، صدا و لیست‌های قابل تیک زدن مشاهده شده و در گوشه سمت راست نیز دکمه دیگری برای تغییر برخی تنظیمات یادداشت جاری از جمله رنگ پس‌زمینه، برچسب‌ها، افراد مشارکت کننده، ارسال به سایر اپلیکیشن‌ها، کپی گرفتن و حذف آن به چشم می‌خورد.

Best To Do List Apps

نقاط قوت:

• سرعت و کارایی بسیار بالا

• مجموعه قابلیت‌های متنوع و کارآمد

• کاملا رایگان و بدون محدودیت روی بسترهای وب، اندروید و iOS

• یکپارچگی و سازگاری بالا با دیگر سرویس‌ها و اپلیکیشن‌های گوگل

• امکانات مناسب و کارایی مطلوب در زمینه یادآوری کارها

• امکان اضافه نمودن کارها به صورت صوتی و با زبان‌های مختلف (از جمله فارسی)

• قابلیت بازگرداندن آخرین تغییرات (undo و redo)

• بهره‌مندی از ویجت‌های خوب و کارآمد در نسخه اندروید

• پشتیبانی از بسیاری زبان‌های پرکاربرد دنیا

نقاط ضعف:

• بهره‌مند نبودن از قابلیت‌های مدیریت پروژه

• بستر نامناسب برای انجام کارهای گروهی

• تمرکز نداشتن اپلیکیشن بر مدیریت کارها و وظایف

اپلیکیشن Google Keep برای سیستم‌عامل اندروید به صورت کاملا رایگان از Play Store قابل دریافت بوده و تاکنون با بیش از 100 میلیون بار دانلود توسط کاربران، امتیاز خوب 4.4 از 5 و همچنین عنوان "انتخاب سردبیر" را در این فروشگاه کسب نموده است. این اپلیکیشن برای سیستم‌عامل iOS نیز به صورت رایگان روی App Store در دسترس کاربران قرار داشته و امتیاز متوسط 3.4 از 5 را در این فروشگاه به دست آورده است.

Best To Do List Apps

خلاصه و نتیجه‌گیری

در حال حاضر اپلیکیشن‌های فراوانی با ویژگی‌ها و توان‌مندی‌های متفاوت برای مدیریت کارها و وظایف در اختیار کاربران دستگاه‌های همراه قرار دارند. برخی از این اپلیکیشن‌ها با وجود بهره‌مندی از خصوصیات خوب و جذاب، از مشکلات و محدودیت‌های قابل توجهی رنج می‌برند، از جمله: فقدان یک یا چند قابلیت اساسی و پرکاربرد، محدودیت به یک سیستم‌عامل خاص، رابط کاربری بسیار نامناسب یا قیمت بسیار بالا. در این مطلب سعی نمودیم تعدادی از بهترین، کامل‌ترین و کاربردی‌ترین اپلیکیشن‌ها برای مدیریت کارها و وظایف را به شما معرفی نماییم. هر یک از این 4 اپلیکیشن مزایا و معایب خاص خود را دارند که در متن فوق مورد بررسی قرار گرفته است. بر همین اساس انتخاب بهترین گزینه از میان این اپلیکیشن‌ها به اولویت‌ها و سلایق شما بستگی خواهد داشت.

در مجموع چنان‌چه به دنبال یک اپلیکیشن رایگان برای مدیریت کارهای خود هستید، پیشنهاد می‌کنیم به سراغ Asana و Google Keep بروید. اما اگر به طور کلی اپلیکیشن‌هایی با رابط کاربری و قابلیت‌های خاص و جذاب‌ را می‌پسندید، Any.do با ظاهر متفاوت و قابلیت‌های خاصی همچون "انیمیشن مرور و برنامه‌ریزی کارهای روزانه" و "اضافه کردن کارها به صورت صوتی" نظر شما را جلب خواهد کرد. علاوه بر این Any.do تنها اپلیکیشن لیست ما است که امکان وارد کردن تقویم‌های مختلف کاربر و مدیریت آن‌ها را فراهم می‌آورد. اگر نیاز ویژه‌ای به قابلیت‌ انجام کارها به صورت گروهی یا یادآوری بر اساس موقعیت نداشته باشید، این اپلیکیشن در حالت رایگان خواهد توانست نیازهای شما را به خوبی برآورده نماید. برای استفاده تجاری در شرکت‌های کوچک و بزرگ، Asana گزینه‌ای بسیار مناسب و کارآمد به شمار می‌رود؛ اگرچه برای کاربران عادی نیز عملکرد خوبی داشته و کمبود قابل توجهی ندارد. اپلیکیشن Todoist سریع‌ترین و کارآمدترین شیوه انجام تنظیمات و مدیریت کارها را در میان رقبا دارد. قابلیت منحصربه‌فرد آن به نام "Smart Schedule" امکان زمان‌بندی هوشمند و خودکار کارها را با استفاده از هوش مصنوعی میسر می‌سازد. این اپلیکیشن طی سال‌های گذشته بارها توسط کارشناسان و منتقدین مورد ستایش و توصیه قرار گرفته است. نکته مایوس‌کننده در مورد Todoist آن است که در حالت رایگان امکان تنظیم زنگ یادآوری برای کارها وجود ندارد. در نهایت اگر از طرفداران سرویس‌های گوگل هستید یا به دنبال یک اپلیکیشن کاملا رایگان برای مدیریت هم‌زمان یادداشت‌ها و کارهای خود می‌گردید، بهتر است یک‌راست سراغ Google Keep بروید.

در جدول زیر برخی تفاوت‌های مهم میان این 4 اپلیکیشن مورد مقایسه قرار گرفته‌اند:

Best To Do List Apps



خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا