معرفی چیپ بلوتوث کوالکام QCC3026 برای هدست‌های بی‌سیم ارزان‌قیمت‌ و رده میانی

نمایش خبر

تاریخ : 1397/4/13        نویسنده: آرش افراسیابی
برچسب‌ها : کوالکام Qualcomm ، سیستم روی تراشه SoC (System on a Chip) ، صوتی Audio

واحد خبر mobile.ir : بازار هدست‌های بلوتوث در طی چند سال گذشته دوران پر رونق و موفقی را پشت سر گذاشته و در حالی‌که اکثر کاربران معمولا هدست‌های کاملا بی‌سیم را به نمونه‌های سیمی قدیمی ترجیح می‌دهند می‌‌توان انتظار داشت که در طی چند سال آینده رشد این رده همچنان ادامه داشته و هدست‌های سیمی با پورت 3.5 میلی‌متری و هدست‌های جدیدتر با پورت USB-C که این روزها همراه یا بدون کابل تبدیل به کار می‌روند به زودی و به احتمال فراوان به تاریخ بپیوندند. وقوع چنین آینده‌ای بی‌شک به ایجاد زیرساخت‌های مناسب سخت‌افزاری نیاز دارد که چیپ‌ست‌های صوتی یکی از مهم‌ترین آنهاست؛ شرکت کوالکام در همین راستا از چیپ‌ست صوتی بلوتوث QCC3026 رونمائی کرده است که در هدست‌های کاملا بی‌سیم رده ارزان‌قیمت و میانی به کار خواهد رفت.

Qualcomm QCC3026 Entry Level Bluetooth SoC

Qualcomm QCC3026 ادامه‌ای بر سری ارزان‌قیمت QCC5100 کوالکام محسوب می‌شود که اوائل سال جاری میلادی به طور مشخص برای سازندگانی معرفی شد که قصد ارائه یک هدست بی‌سیم معمولی در جعبه محتویات گوشی خود دارند؛ در QCC3026 درست مثل نسخه قبلی این چیپ‌ست از همان فناوری TrueWireless Stereo و کدک aptX پشتیبانی می‌کند و در کنار آن مصرف انرژی بسیار پائین و سیستم جفت شدن (pairing) ساده ‌شده‌ای نیز به چشم می‌خورد. مبنای اتصال در این چیپ‌ست براساس بلوتوث 5 است و نرخ تبادل دیتا در آن به 2 مگابیت برثانیه می‌رسد

فناوری TrueWireless Stereo کوالکام که اوائل سال 2017 به صورت رسمی معرفی شد راه‌کاری برای حذف سیم‌های ارتباطی هدست‌های بی‌سیم، نه‌تنها بین هدست و منبع صدا بلکه مابین گوشی‌های چپ و راست است که در غیر اینصورت باید با یک اتصال فیزیکی به یکدیگر متصل باشند. از جمله مزایای ذکر شده برای این سیستم توسط کوالکام می‌توان به هزینه ساخت پائین، تأخیر ناچیز و بهینه شده در انتقال صدا مابین هدفون‌های چپ و راست و کاهش زمان ساخت و تولید اشاره کرد.

Qualcomm QCC3026 Entry Level Bluetooth SoC

QCC3026 همانطور که از نام‌‌گذاری آن می‌توان حدس زد از لحاظ امکانات در درجه پائین‌تری در مقایسه با QCC5100 قرار می‌گیرد و حضور تنها یک DSP در آن به قدرت پردازشی کمتری منجر شده و مواردی مثل صدای سه‌بعدی شخصی‌سازی شده، پروفایل‌های اکولایزری و تشخیص کلمه کلیدی دستیارهای هوشمند صوتی جائی در این SoC ندارد؛ در این مورد آخر، فعال‌سازی دستیار هوشمند صوتی ظاهرا به فشردن یک دکمه مشخص نیاز دارد. نبود سیستم حذف نویز اکتیو یا ANC دیگر نکته منفی قابل ذکر در مورد این چیپ‌ صوتی است که البته این مورد شامل میکروفون تماس صوتی نمی‌شود و در این بخش همچنان از سیستم حذف نویز پشتیبانی می‌شود. با وجود موارد منفی ذکر شده، QCC3026 با تمرکز روی رده هدست‌های کاملا بی‌سیم با قیمت بسیار پائین مزیت رقابتی بزرگی را برای سازندگان اینگونه هدست‌ها ایجاد می‌کند.

Qualcomm QCC3026 Entry Level Bluetooth SoC

هدست‌های کاملا بی‌سیم که در آنها Earbudهای چپ و راست نیز کاملا مستقل و بدون سیم بوده و مستقلا به منبع صدا متصل می‌شوند، رده‌ای نسبتا نوظهور در این کلاس بوده و با حضور نمونه‌های برجسته‌ای مثل AirPods اپل به محبوبیت بالائی در بین کاربران دست پیدا کرده‌اند. در این هدست‌ها، سیگنال صوتی به صورت مستقل و جداگانه توسط گوشی‌ هوشمند و دیگر منابع تولید صدا (بدون تغییر عمده در مصرف انرژی و توان پردازشی) به هر Earbud ارسال می‌شود. در میان انواع مختلف این هدست‌ها یک تفاوت مشخص مابین هدست‌های مجهز به چیپ کوالکام و اکثر دیگر نمونه‌ها به چشم می‌خورد جائی‌که در دیگر نسخه‌ها، صدا ابتدا به یکی از Earbudها که به عنوان خروجی اصلی شناخته می‌شود ارسال شده و سپس از آنجا به دومین گوشی ارسال می‌شود حال آنکه در فناوری کوالکام صدا، به صورت مستقل در اختیار هر خروجی، قرار می‌‌گیرد.

Oppo O Free

در حالی که از رونمائی و ارائه این چیپ‌ست جدید صوتی تنها چند روز می‌گذرد اما نخستین نمونه‌های مجهز به این فناوری به زودی به بازار ارائه می‌شوند و شرکت چینی Oppo که این روزها با مدل Find X خبرساز شده است یکی از نخستین شرکای تجاری کوالکام در این زمینه بوده و همزمان با رونمائی از Find X‌ در چین از هدست O Free با چیپ QCC3026 که همراه با یکی از نسخه‌های این گوشی ارائه می‌شود پرده برداشت. روند تدریجی حذف جک 3.5 میلی‌متری هدست که از سال گذشته آغاز شد و آرام‌آرام به جز اپل برخی دیگر برندهای نچندان پر مخاطب همچون سونی و HTC نیز به آن پیوسته‌‌اند شانس مهم دیگری برای محبوبیت بیشتر این فناوری و ارائه هدست‌های کاملا بی‌سیم توسط شرکت‌های سازنده در سال‌های آینده ایجاد کرده است و احتمالا به زودی طیف متنوعی از این نوع هدست‌ها به بازار ارائه خواهند شد.  

منبع : Qualcomm


خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا