گمانه‌زنی‌ها برای طراحی آیفون‌های سال 2020 بر مبنای پتنت اخیر اپل

نمایش خبر

تاریخ : 1398/10/16        نویسنده: مسعود بهرامی شرق
برچسب‌ها : حق اختراع Patent ، مالکیت معنوی Intellectual Property ، طراحی Design ، اپل Apple
واحد خبر mobile.ir : به نظر می‌رسد سال 2020، سالی انقلابی برای اپل باشد، زیرا آیفون‌های سال 2020 ضمن مجهز شدن به تکنولوژی 5G، از طراحی جدیدی برخوردار خواهند بود. در واقع، پس از معرفی آیفون X در سپتامبر 2017، این نخستین به‌روزرسانیِ چشمگیر در زمینه طراحی آیفون خواهد بود. اگر بخواهیم دقیق‌تر صحبت کنیم، اولین اسمارت‌فونی که ایده "ناچ" (یا بریدگی بالای نمایشگر) را عملی کرد، Essential Phone بود. اما این آیفون X بود که موجب شد همه تولیدکنندگان اسمارت‌فون به صورت گسترده به این نوع طراحی روی آورند. همین اتفاق بود که امکان کاهش حاشیه‌های نمایشگر را فراهم نمود و صنعت اسمارت‌فون به سمت تولید گوشی‌های فول-اسکرین متمایل شد.

البته ناچ هیچ‌گاه نتوانست در بین کاربران اسمارت‌فون به محبوبیت برسد، لذا کمپانی‌های سازنده به دنبال یافتن راه‌حلی جایگزین برای ناچ افتادند تا به وسیله آن بتوانند نمایشگر فول-اسکرین را محقق کنند. دوربین جهنده (pop-up)، نمایشگر حفره‌دار (hole-punch) و حتی در نظر گرفتن نمایشگر ثانویه، از جمله این راه‌کارها به شمار می‌روند. اما به باور کارشناسان، سال 2020 سالی‌ست که در آن تمام این راه‌حل‌ها قدیمی می‌شوند، زیرا در حال حاضر تکنولوژی در چنان سطحی از پیشرفت قرار دارد که می‌توان تمام اجزای ضروری – از جمله حسگر اثر انگشت و دوربین سلفی – را به زیر لایه نمایشگر منتقل کرد. برندهای شیائومی و Oppo چندی قبل با نمایش پیش‌نمونه‌هایی، توانایی خود در تعبیه دوربین سلفی زیر نمایشگر را به رخ کشیدند.

در اواسط سال 2019، شایعه‌هایی به گوش رسید مبنی بر اینکه آیفون اپل در سال 2020 طراحی کاملا جدیدی خواهد داشت. به گفته نشریه China Times، نمایشگر فول-اسکرین یکی از مهم‌ترین شاخصه‌های آیفون در سال جدید میلادی است. برای رسیدن به این هدف، دوربین TrueDepth به زیر لایه نمایشگر می‌رود. همچنین، با انتقال حسگر اثر انگشت به درون نمایشگر، قابلیت Face ID نیز از آیفون حذف خواهد شد.

به نوشته China Times، حسگر اثر انگشت در تمام آیفون‌های جدید 2020 به درون نمایشگر می‌رود، اما انتقال دوربین جلو به زیر نمایشگر فقط در مدل‌های سطح بالا رخ می‌دهد. چنین کاری، پذیرفتنی به نظر می‌رسد. به این ترتیب، مدل‌های ارزان‌ترِ آیفون 12، بر مبنای مدل‌های کنونیِ آیفون 11 طراحی می‌شوند. درست مثل اتفاقی که در سال 2017 افتاد؛ آیفون X با یک طراحی کاملا متفاوت به تولید رسید، اما آیفون‌ 8 و آیفون 8 پلاس، با همان طراحی قدیمی وارد بازار شدند.

شاید در ابتدا خیال کنید که اطلاعات ارائه‌شده از سوی این نشریه چینی‌زبان، چندان جدی نباشد. اما گزارش وب‌سایت LetsGoDigital صحت این شایعات را تأیید می‌کند. به گفته این منبع هلندی، کمپانی اپل چندی پیش درخواست خود برای سه پتنت در زمینه طراحی را به یک مؤسسه ژاپنی تسلیم کرد. این مؤسسه ژاپنی که JPO (اداره پتنت ژاپن) نام دارد، در روز دوشنبه 23 دسامبر 2019 (2 دی 1398) اسناد این پتنت‌ها را منتشر نمود. هر پتنت شامل 4 تصویر است که در آنها آیفون بدون ناچ به تصویر کشیده شده است.

علی‌رغم اینکه پتنت اخیر اپل عمدتا به رابط کاربری مربوط می‌شود، اما با توجه به اینکه تصاویر منتشر شده، زوایایی از لبه‌ها و قسمت بالایی دستگاه را هم نشان می‌دهد، این طور برداشت می‌شود که اپل قصد دارد طراحی مورد نظر خود برای آینده آیفون را نیز به تصویر بکشد، زیرا وقتی صحبت از رابط کاربری باشد، نمایش تصاویری از لبه‌ها و بالای دستگاه، لزومی ندارد. به‌علاوه، در پتنتی که پیش از این از سوی اپل درباره رابط کاربری منتشر شده بود، آیفون به همراه ناچ ترسیم شده است.

بنا بر آنچه در تصاویر پیداست، لبه‌های نمایشگر در هر 4 طرف شبیه هم بوده و اسپیکر تماس (receiver) در وسط حاشیه بالایی قرار دارد. همان‌طور که می‌بینید، دوربین سلفی و Face ID به چشم نمی‌خورند. در این مدل، تشخیص چهره 3 بعدی وجود نداشته و به جای آن، حسگر اثر انگشت زیر لایه نمایشگر جای گرفته که می‌توانیم آن را شکل جدیدی از Touch ID بدانیم. به همین ترتیب، دوربین سلفی هم به زیر نمایشگر منتقل شده است. البته برخی کارشناسان درباره اینکه این تکنولوژی (انتقال دوربین و حسگر اثر انگشت به درون نمایشگر) بتواند به موقع به آیفون‌های 2020 برسد، ابراز تردید کرده‌اند. به گفته این افراد، با توجه به اینکه این تکنولوژی در اول راه است، احتمال دارد در نتیجه انتقال دوربین به زیر لایه نمایشگر، کیفیت تصویر و به تبع آن قابلیت تشخیص چهره، تحت تأثیر قرار بگیرد. این احتمال هم وجود دارد که به جای تعبیه حسگر اثر انگشت در زیر لایه نمایشگر، اپل از یک سنسور بیومتریک در لبه آیفون بهره بگیرد؛ درست مثل طرحی که سامسونگ در Galaxy S10e اجرا کرد.

از دیگر نکاتی که در این طراحی جلب توجه می‌کند، آن است که گوشه‌های نمایشگر مثل آیفون‌های کنونی گرد نیست. در اینجا با یک نمایشگر مستطیل‌شکل مواجهیم که در بدنه‌ای با گوشه‌های گرد محاط شده است؛ درست مثل آیفون 8 و تمام مدل‌های پیش از آن. ساختار دکمه‌ای در طراحی جدید نیز به آیفون 11 شباهت دارد. در سمت راست دکمه بلند و چندکاربردی – موسوم به Side-button – قرار گرفته که نقش دکمه پاور را نیز ایفا می‌کند. در سمت چپ هم دو دکمه برای کم و زیاد کردن صدا و یک دکمه کوچک برای جابجایی سریع بین حالت زنگ و حالت بی‌صدا در نظر گرفته شده است. در پتنت اخیر اپل، تصویری از پشت گوشی ارائه نشده و لذا طراحیِ دوربین اصلی مشخص نیست. البته با توجه به تصاویر لبه‌ها و بالای گوشی، می‌توان حدس زد که محل قرارگیری دوربین در پشت، تغییری نکرده و همان گوشه بالا سمت چپ است.

مینگ-چی کو (Ming-Chi Kuo)، تحلیلگر صاحب‌نظر مؤسسه TF International، بر این باور است که اپل در سپتامبر سال 2020، از چهار آیفون جدید رونمایی می‌کند. آیفون‌های 12 و 12 پلاس و آیفون‌های 12 پرو و 12 پرو مکس. آیفون‌های 12 و 12 پلاس قرار است جایگزین آیفون 11 شوند. نمایشگر آیفون 12 قطری برابر با 5.4 اینچ خواهد داشت و 12 پلاس، نمایشگری بزرگ‌تر خواهد داشت که اندازه دقیق آن فعلا مشخص نیست. آیفون‌های 12 پرو و 12 پرو مکس، به‌ترتیب نمایشگرهای 6.1 و 6.7 اینچی از نوع OLED خواهند داشت و سنسور ToF (یا زمان پرواز) نیز به ماژول دوربین آنها در پشت اضافه می‌شود. تمام مواردی که درباره پتنت اخیر اپل گفته شد، به احتمال زیاد تنها برای آیفون‌های 12 پرو و 12 پرو مکس صدق خواهد کرد و سایر مدل‌های 2020، از جمله آیفون 12 و 12 پلاس، احتمالا همان روند قبلی – یعنی قرار دادن ناچ که در بر دارنده دوربین TrueDepth و سنسورهای Face ID است – را ادامه خواهند داد.

اگر اپل بخواهد در آیفون‌های 12 پرو و 12 پرو مکس، Face ID را حذف کند، این گزینه وجود دارد که با استفاده از سنسور ToF، بتوان مجددا یک سیستم تشخیص چهره مطمئن را در این مدل‌ها برقرار کرد. ساز و کار سنسور ToF به این شکل است که پرتو مادون قرمز از این سنسور منتشر شده و با برخورد به یک سوژه، مجددا به عقب باز می‌گردد و سنسور این مدت زمان را اندازه‌گیری می‌کند. به این ترتیب، اطلاعات مربوط به عمق با دقت بیشتری محاسبه شده و منافعی – از جمله ارتقاء عملکرد واقعیت افزوده و افکت بوکه طبیعی‌تر در پرتره‌ها – را به دنبال خواهد داشت. همچنین، این تکنولوژی می‌تواند با ایجاد نگاشت 3 بعدی از صورت کاربر، همان کاری را انجام دهد که Face ID با به کارگیری روش "نور ساختاریافته" (structured light) انجام می‌داد.

در مقابل، تعداد دیگری از کارشناسان بر این باورند که تصاویر موجود در پتنت اخیر اپل، الزاما به آیفون‌های 2020 مربوط نمی‌شود. به گفته این افراد، احتمال دارد این تصاویر، به برنامه اپل برای تولید نسل جدیدی از iPod Touch بر مبنای طراحی آیفون‌های کنونی، دلالت داشته باشد. نسل حاضرِ iPod Touch، هنوز هم از یک دکمه home و نمایشگر 4 اینچی (مثل آیفون 5 و آیفون SE) برخوردار است. البته این احتمال بعید به نظر می‌رسد، زیرا اپل به‌تازگی در ماه می سال گذشته iPod Touch را به‌روزرسانی کرد.

Apple iPod Touch 7th Generation

احتمال دیگر آن است که این پتنت به یک نمایشگرِ جدید ارزان‌قیمت برای رده‌ای تولیدنشده از آیفون‌های ارزان‌قیمت، مربوط باشد. به گفته مینگ-چی کو، اپل قصد دارد اسمارت‌فونی 4.5 اینچی و مقرون‌به‌صرفه را با نام آیفون 9 (با همان طراحی آیفون 8 و جانشینی برای آیفون SE)، در سه‌ماهه نخست 2020 به تولید برساند. البته نمی‌توان با قطعیت گفت که پتنت اخیر اپل، به این مدل تعلق دارد یا خیر.

در سال‌های اخیر، سازندگان چینی بخش قابل‌توجهی از سهم بازار اپل را به خود اختصاص داده‌اند که در این میان می‌توان به هواوی، شیائومی و Oppo اشاره کرد. در ابتدا گوشی‌های این برندها، کپی‌های چینی از آیفون‌های اپل محسوب می‌شد، اما باید بپذیریم که مدل‌های جدید آنها در زمینه نوآوری و خلاقیت از آیفون پیشی گرفته‌اند.

اگر اپل بتواند نخستین آیفون مجهز به دوربین در زیر لایه نمایشگر را در سال 2020 عرضه کند، این شانس را دارد که به جایگاه قبلی خود برگشته و سهم از دست رفته‌اش را احیا کند. البته باید بگوییم که احتمالا اپل نخستین برندی نیست که این تکنولوژی پیشرفته را به کار می‌بندد. انتظار می‌رود اولین گوشی‌های مجهز به دوربین در زیر نمایشگر، در پایان فوریه 2020 در جریان کنگره جهانی موبایل (MWC 2020) به نمایش گذاشته شوند. در حالی که آیفون‌های جدید اپل در ماه سپتامبر رونمایی می‌شوند. با تمام این اوصاف، طرفداران وفادار اپل، بدون شک حاضرند 6 تا 7 ماه انتظار بکشند.

همان‌طور که در مقدمه هم گفته شد، آیفون‌های جدید اپل احتمالا به فناوری ارتباطی نسل پنجم نیز مجهز خواهند شد. لازم به ذکر است، اپل ظاهرا در ابتدا قصد داشت آیفون‌های سال 2019 را نیز با استفاده از مودم‌های 5G اینتل، با تکنولوژی نسل پنجم به تولید برساند، اما از آنجا که اینتل نتوانست مودم‌های مذکور را به موقع تحویل دهد، آیفون‌های سال 2019 به ناچار با همان تکنولوژی 4G روانه بازار شدند.

به منظور تولید آیفون 5G در سال 2020، اپل اختلافات دوطرفه خود با کوالکام را حل و فصل کرد. گزینه دیگر برای اپل، روی آوردن به سامسونگ است که توانایی تأمین مودم‌های 5G را دارد. البته به نظر می‌رسد اپل در درازمدت، تولید مودم 5G را در دستور کار خود قرار داده است. اواخر جولای 2019 بود که اپل، کسب‌وکار مودم‌های اسمارت‌فون اینتل را به قیمت 1 میلیارد دلار خریداری کرد. در جریان این واگذاری، بیش از 2 هزار نفر از کارکنان اینتل نیز به اپل منتقل شدند.



خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا