درخواست پتنت اپل برای لوگوی مجهز به چراغ نوتیفیکیشن

نمایش خبر

تاریخ : 1398/7/12        نویسنده: مسعود بهرامی شرق
برچسب‌ها : حق اختراع Patent ، مالکیت معنوی Intellectual Property ، اداره ثبت اختراعات و علائم تجاری آمریکا USPTO ، اپل Apple
واحد خبر mobile.ir : در طراحی آیفون‌های اپل، همواره شاهد یک بدنه ساده و تمیز بوده‌ایم و حضورِ عناصری که ظاهر دستگاه را خراب کنند، حداقلی‌ست. برای شخصی‌سازی گوشی، به جز انتخاب رنگ موردعلاقه و تغییر وال‌پیپر، تنها گزینه‌ای که باقی می‌ماند، اضافه کردن قاب خارجی است. اما درخواست پتنت جدید اپل، از احتمال وجود گزینه‌های دیگری خبر می‌دهد. این پتنت روز پنجشنبه 26 سپتامبر 2019 (4 مهر 1398) تحت عنوان "دیوایس‌های الکترونیکی با تزئینات قابل تنظیم" توسط اداره ثبت اختراعات و علائم تجاری آمریکا (USPTO) منتشر شد، نشان می‌دهد که امکان اضافه شدن عناصرِ تغییررنگ‌دهنده به پشت دیوایس، یکی دیگر از گزینه‌هایی‌ست که ممکن است به مرحله تولید برسد.

به طور کلی این درخواست پتنت به افزودن لایه‌های اضافی در قاب پشتی آیفون اشاره دارد که به وسیله سیستم‌عامل کنترل می‌شوند. بنا بر آنچه در متن پتنت آمده، این عنصر تزئینیِ قابل تنظیم، می‌تواند به مواردی از قبیل دریافت ارتباطات (مثل پیام‌ها، ای‌میل‌ها یا تماس‌های ورودی) و یادآورهای تقویم پاسخ داده و برای جلب توجه کاربر، ظاهر خود را تغییر دهد یا چشمک بزند. کاربرد دیگر این عنصر تزئینی، دادن بازخورد از دوربین است. در خود پتنت به این نکته اشاره شده که تکنولوژی مذکور ممکن است در قالب لوگوی شرکت خود را نشان دهد. با این اوصاف، شاید در آینده شاهد لوگوی پویای اپل در پشت آیفون باشیم (که سال‌هاست شایعه آن شنیده می‌شود).

البته این ایده خیلی جدیدی نیست. قبلا وجود چراغ نوتیفیکیشن در لوگوی شرکت‌ها را در پشت گوشی‌ Razer Phone 2 دیده‌ایم. چندی پیش نیز موتورولا تصمیم گرفت در گوشی Motorola One Zoom، کارکردِ لوگوی پشت دستگاه را از حسگر اثر انگشت به چراغ نوتیفیکیشن تغییر دهد. شاید تعبیه چراغ نوتیفیکیشن در پشت گوشی ویژگی چندان برجسته و مهمی تلقی نشود، اما مطمئنا در برخی مواقع مفید خواهد بود. به عنوان مثال، حالتی را تصور کنید که گوشی شما به پشت روی میز کارتان قرار گرفته و شما از روی چراغ نوتیفیکیشن درون لوگو متوجه دریافت پیام جدید یا تماس از دست‌رفته می‌شوید.

با توجه به اشاره متعدد پتنت به دریافت تماس، ذهن افراد با خواندن درخواست پتنت اپل ناخودآگاه به سمت آیفون می‌رود، اما در ادامه تصاویری از سایر دیوایس‌های الکترونیکی – از جمله لپ‌تاپ، تبلت و وسیله‌ای که به یک آی‌مک شباهت دارد – نیز به چشم می‌خورد. لذا این پتنت می‌تواند روی مک‌بوک، آی‌پد، آی‌مک، یا هر دیوایس دیگر اپل نیز اجرا شود. جالب است بدانید، تا همین چند سال پیش، در پشت مک‌بوک‌ها لوگوی نورانی اپل کار گذاشته می‌شد، اما از سال 2015 با تولید سری به‌روزرسانی‌شده این لپ‌تاپ‌ها، رویه مذکور خاتمه یافت.

ایده شخصی‌سازی یک دیوایس در پتنت‌های مربوط به اپل‌واچ هم دیده شده است. البته باید به یاد داشته باشیم که بسیاری از این پتنت‌ها در حد یک ایده باقی مانده و هیچ‌گاه به مرحله تولید نمی‌رسند. اما با توجه به اینکه طراحی آیفون طی دو سال اخیر، با تغییراتی زیادی همراه نبوده، می‌توان انتظار داشت که سال آینده آیفون‌های متفاوت‌تری را شاهد باشیم. لذا، به کارگیری لوگوی مورد بحث در آیفون‌های 2020 دور از انتظار نیست.

منبع : USPTO


خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا