هواوی Nova 4 دومین اسمارت‌فون با دوربین سلفی درون صفحه‌نمایش

نمایش خبر

فهرست اخبار
تاریخ : 1397/9/26        نویسنده: آرش افراسیابی
برچسب‌ها : گوشی هوشمند Smartphone ، اندروید Android ، چین China ، دوربین سلفی Selfie Camera ، Huawei nova 4 ، هواوی Huawei

واحد خبر mobile.ir : درست یک هفته پیش در چنین روزی، شرکت سامسونگ از گلکسی A8s، اولین اسمارت‌فون جهان با دوربین سلفی درون صفحه‌نمایش رونمائی کرد؛ در طراحی این گوشی موسوم به Infinity O، حفره دایره‌ای کوچکی روی بخش بالائی صفحه‌نمایش ایجاد شده که دوربین سلفی را در خود جای می‌دهد. در همان روز شرکت هواوی نیز با ارائه یک محصول نیمه‌کاره با عنوان Honor View 20 سعی در شریک شدن با سامسونگ در افتخار تولید اولین گوشی با این طراحی نمود. هواوی اما تنها پس از گذشت 7 روز بالاخره امروز 17 دسامبر 2018 (26 آذر 1397) توانست اولین محصول کامل شده خود در این کلاس و دومین اسمارت‌فون دنیا با سلفی درون صفحه‌نمایش را با نام Huawei Nova 4 معرفی کند.

Introducing Huawei Nova 4

نوا 4 را همانطور که از نام آن مشخص است باید ادامه‌ای بر Nova 3 دانست که اوائل تابستان امسال همراه با نسخه ضعیف‌تر آن موسوم به Nova 3i رونمائی شده بود. نوا 4 با وجود آنکه در طراحی بدنه، گزینه‌های پردازشی و ظرفیت باتری به نوا 3 شباهت دارد اما این همه ماجرا نیست و تغییرات مشخص و مهمی در مواردی مثل طراحی صفحه‌نمایش و نوع و تعداد دوربین‌های اصلی و سلفی در آن صورت پذیرفته است.

Introducing Huawei Nova 4

طراحی بدنه: درخشان و خوش آب و رنگ

طراحی بدنه نوا 4 فارغ از بحث صفحه‌نمایش، شباهت نزدیکی به نوا 3 داشته و در اینجا نیز در پشت و روی دستگاه از بدنه شیشه‌ای سه‌بعدی با بازتاب نور استفاده شده که رنگ آن با حرکت دادن گوشی تغییر می‌کند. لبه‌های بخش پشتی به سمت کناره‌ها، خمیده بوده و شیشه محافظ روی صفحه‌نمایش نیز دارای کناره‌های نیم‌دایره است. حاشیه‌های جانبی و بالای صفحه‌نمایش بسیار باریک بوده و حاشیه بخش chin یا پائین صفحه‌نمایش نیز با وجود اینکه نسبت به سه قسمت دیگر بیشتر است اما همچنان قابل‌قبول به نظر می‌رسد.

Introducing Huawei Nova 4

ابعاد کلی گوشی 7.77×75.1×157.0 میلی‌متر است که در مقایسه با گلکسی A8s با صفحه‌نمایش یک‌اندازه، ظاهرا نزدیک به 1.5 میلی‌متر ارتفاع کمتری دارد اما در عرض و ضخامت چند دهم میلی‌متری با افزایش روبرو شده است. دیگر نکته جالب در مورد مشخصات ظاهری این مدل به وزن آن تعلق دارد که با وجود افزایش بیش از 10 درصدی ظرفیت باتری نسبت به A8s، وزن آن نه‌تنها افزایش نیافته بلکه با 172 گرم، ظاهرا یک گرم نیز کمتر شده است.

صفحه‌نمایش: حفره‌ای برای تفاوت

صفحه‌نمایش حاضر در نوا 4 از لحاظ ابعاد و فناوری ساخت هیچ تفاوتی با گلکسی A8s نداشته و در اینجا نیز از همان صفحه‌نمایش 6.4 اینچی IPS LCD با حفره کوچکی در کناره سمت چپ بالای صفحه‌نمایش استفاده شده است؛ خبرهای تأیید نشده پیش از این از شرکت چینی BOE به عنوان سازنده مشترک این صفحه‌نمایش‌‌ها برای سامسونگ و هواوی یاد کرده بودند که اطلاعات منتشر شده در رابطه با صفحه‌نمایش Nova 4 تا حدود زیادی این حدس و گمان را تأیید می‌کند البته حداقل طبق تصاویر نوا 4، حفره در نظر گرفته شده برای دوربین سلفی این گوشی، اندکی کوچک‌تر از همتای کره‌ای آن به نظر می‌رسد.

Introducing Huawei Nova 4

وضوح این صفحه‌نمایش، فول اچ‌دی پلاس با نسبت 1080×2310 پیکسل است که نسبت عجیب 19.25:9 را به‌دست می‌دهد و با وجود آنکه شرکت سازنده به درصد پوشش صفحه‌نمایش نسبت به کل بخش روئی اشاره‌ای نکرده اما می‌توان نسبت بالائی را برای آن در نظر گرفت.

دوربین: سه‌گانه‌ای برای رقابت

یکی دیگر از نکات جالب‌توجه در مورد نوا 4 که آن را از نوا 3 مجزا می‌کند به دوربین‌های اصلی آن در بخش پشتی تعلق دارد. نسخه ویژه این مدل با یک دوربین 48 مگاپیکسلی ارائه می‌شود که ظاهرا همان نمونه‌ای‌ست که هفته پیش در honor View 20 دیده بودیم اما شرکت سازنده در مورد آن تنها به حداکثر گشودگی دیافراگم f/1.8 اشاره کرده است. جدا از این دوربین، یک نمونه 16 مگاپیکسلی واید با دیافراگم f/2.2 و یک دوربین 2 مگاپیکسلی تعیین عمق با f/2.4 نیز در این نسخه حضور دارند. در نسخه عادی و استاندارد نوا 4 دوربین‌های 16 و 2 مگاپیکسلی این قسمت با هیچ تغییری روبرو نشده‌اند اما دوربین اصلی 48 مگاپیکسلی، جای خود را به یک دوربین 20 مگاپیکسلی f/1.8 داده است.

Introducing Huawei Nova 4

هر دو نسخه Nova 4 فارغ از وضوح دوربین اصلی، قادر به برداشت ویدئو با وضوح 4K هستند و سیستم الکترونیکی تثبیت‌کننده تصویر (EIS) نیز در آنها حضور دارد. وضوح دوربین سلفی درون حفره صفحه‌نمایش، 25 مگاپیکسل با f/2.0 اعلام شده که خبری از فوکوس خودکار در آن نیست اما طبق انتظار اکثر ویژگی‌های معمول مرتبط با هوش مصنوعی را ارائه می‌کند.

گزینه‌های پردازشی: پرچمداری از سال قبل

در حالی‌که honor View 20 احتمالا با جدیدترین دستاورد پردازشی هواوی یعنی پروسسور 7 نانومتری Kirin 980 ارائه خواهد شد، نوا 4 احتمالا برای جلوگیری از ایجاد تداخل با پرچمداران سری میت 20 از این دستاورد مهم محروم بوده و مثل نوا 3 با پروسسور 10 نانومتری سال قبل این شرکت یعنی Kirin 970 ارائه خواهد شد. این چیپ‌ست با وجود آنکه به خوبی قادر به رقابت و گذر از Snapdragon 710 حاضر در Galaxy A8s است اما در حال حاضر با معرفی شدن پردازنده‌های پرقدرت با لیتوگرافی‌های 7 و 8 نانومتری، نمی‌توان آن را در جایگاه یک پرچمدار قلمداد نمود.

Introducing Huawei Nova 4

حافظه رم دستگاه، 8 گیگابایت بوده و 128 گیگابایت حافظه داخلی دارد. هواوی به نوع این حافظه اشاره‌ای نکرده و از این رو به احتمال فراوان نباید انتظار حافظه‌های پر سرعت UFS را در این بخش داشت.

باتری: ظرفیتی بالاتر از رقیب

نوا 4 از لحاظ باتری شرایطی مشابه نوا 3 داشته و با ظرفیت 3,750mAh و پشتیبانی از شارژ سریع 18 واتی (9 ولت و 2 آمپر) از طریق پورت USB-C، به خوبی رقیب اصلی خود یعنی گلکسی A8s با باتری 3,400mAh را به چالش خواهد کشاند.

ارتباطات: یکسان با نوا 3

با توجه به یکسان بودن بخش پردازشی و پلتفرم دستگاه، تغییر خاصی در گزینه‌های پردازشی نوا 4 صورت نگرفته و هنوز بالاترین سرعت ارتباطات تحت شبکه به دانلود تحت LTE Cat.18 با سرعت 1.2Gbps تعلق دارد. وای‌فای ac دوبانده، بلوتوث 4.2 و درگاه USB-C با استاندارد USB 2.0 نیز در آن تغییری نیافته است. خبر خوب برای دوست‌داران موسیقی، حفظ جک 3.5 میلی‌متری هدست بوده و برای مسیریابی نیز از اتصال به سه مجموعه ماهواره GPS/GLONASS/BeiDou پشتیبانی می‌شود. ذکر این نکته نیز با اهمیت به نظر می‌رسد که از NFC در این گوشی خبری نیست.

رنگ – قیمت – زمان ورود به بازار

Introducing Huawei Nova 4

هواوی نوا 4 قرار است با سیستم‌عامل اندروید 9 و پوسته EMUI 9.0.1 در چهار رنگ قرمز، آبی، سفید و مشکی با قیمت 3,399 یوان (نزدیک به 493 دلار آمریکا) برای نسخه ویژه و 3,099 یوان (نزدیک به 449 دلار) برای نسخه استاندارد به بازار چین ارائه شود و زمان حضور آن در بازارهای دیگر نیز هنوز مشخص نشده است.  

منبع : Huawei