رسانه‌های کره‌ای: شرکت چینی BOE تولیدکننده بخشی از نمایشگرهای OLED آیفون در سال 2020 خواهد بود

نمایش خبر

تاریخ : 1398/10/11        نویسنده: مریم رشنو
برچسب‌ها : صفحه نمایش Display ، OLED ، LCD ، اپل Apple
واحد خبر mobile.ir : در سال 2017 خبرهایی در خصوص راه‌اندازی خط تحقیق و توسعه فناوی پنل‌های OLED توسط اپل در کشور تایوان منتشر شد. تحلیلگران این اقدام اپل را گامی در جهت گسترش زنجیره تأمین OLED و خارج کردن این فناوری از انحصار سامسونگ ارزیابی کردند. در همین راستا، اپل مذاکراتی را نیز برای تأمین نمایشگرهای OLED با شرکت چینی Beijing Oriental Electronics که به اختصار BOE نامیده می‌شود، انجام داده بود و حالا گزارش منابع خبری نشان می‌دهد که پس از گذشت حدود دو سال و نیم، همکاری میان این دو شرکت در سال 2020 ابعاد گسترده‌تری خواهد یافت.

حدود ۹۰ درصد از پنل‌های OLED مورد استفاده در آیفون 11 پرو و آیفون 11 پرو مکس توسط رقیب اصلی اپل در حوزه اسمارت‌فون یعنی سامسونگ تولید می‌شود و تأمین ده درصد باقیمانده را نیز LG Display بر عهده دارد. نمایشگرهای LCD مورد استفاده در مدل‌هایی مانند آیفون 11 نیز توسط شرکت‌های Japan Display ،LG Display و Sharp به تولید می‌رسد. اپل در طی سال‌های گذشته، پول زیادی را به شرکت Japan Display سرازیر کرده که صد میلیون دلار در سال جاری میلادی، آخرین نمونه آن است. این غول فناوری اکنون در حال همکاری با کمپانی شارپ است تا بتواند یک مرکز بزرگ تولید پنل LCD را از Japan Display با قیمت 820 میلیون دلار خریداری کند. انتظار می‌رود شارپ تا ماه مارس سال 2020 این کارخانه را خریداری کند و سپس با قراردادی جداگانه در اختیار اپل قرار دهد. از آن برای همکاری با اپل استفاده کند.

این کارخانه که در شهر هاکوسان (Hakusan) در استان ایشیکاوا (Ishikawa) در غرب ژاپن قرار دارد، اولین بار در سال ۲۰۱۵ شروع به کار کرده است. جالب آنکه اپل برای ساخت این کارخانه، ۱.۵ میلیارد دلار به Japan Displayوام داد و بنا بود درصدی از فروش پنل‌های LCD تولیدی آن را دریافت کند. با این حال، درست زمانی که این کارخانه به راه افتاد، استفاده از پنل‌های LCD رو به کاهش گذاشت و تولیدکنندگان گوشی هوشمند به ساخت محصولاتی با نمایشگر OLED روی آوردند. در نتیجه، کارخانه تنها با ۵۰ درصد ظرفیت خود به کار ادامه داد و در ماه جولای گذشته در حالی تعطیل شد که همچنان ۸۰۰ میلیون دلار به اپل بدهکار بود. البته گفتنی است با آنکه Japan Display دیر به عرصه تولید صفحه‌نمایش‌های OLED پای نهاده، اما پیشتر، چنین پنل‌هایی را برای اپل‌ واچ سری 5 تولید کرده است.

حالا بر اساس گزارش رسانه‌های کره‌جنوبی، شرکت BOE در پی آن است که در سال میلادی آینده ۴۵ میلیون پنل OLED انعطاف‌پذیر را تولید و برای ساخت گوشی‌های آیفون در اختیار اپل قرار دهد. به علاوه 26 میلیون واحد نمایشگر نیز توسط LG Display و 150 میلیون پنل نیز توسط سامسونگ تأمین خواهد شد. این در حالی است که مطابق آمارها سامسونگ در سال جاری میلادی، حدود 230 میلیون پنل نمایشگر به اپل عرضه کرده و رقم پیش‌بینی‌شده برای سال 2020 کاهش بزرگی در سهم این کمپانی کره‌ای را نشان می‌دهد. البته در ماه آگوست نیز گزارش‌هایی منتشر شده بود که نشان می‌داد اپل در حال بررسی و کسب مجوز برای نمایشگرهای BOE است تا آن‌ها را جایگزین نمایشگرهای سامسونگ سازد. حال به نظر می‌رسد که BOE از این آزمون با موفقیت عبور کرده و اپل راهی موثر برای کاهش وابستگی به رقیب اصلی خود یافته است. از این رو می‌توان انتظار داشت که اپل به تدریج بیشترِ پنل‌های مورد نیاز خود را از BOE خریداری کند تا زمانی که استفاده از تولیدات سامسونگ در گوشی‌های آیفون به صفر برسد.

کمپانی BOE در تولید نمایشگرهای LCD، به ویژه برای تجهیزات بزرگ، توانایی مطلوبی دارد و سال گذشته از نظر میزان عرضه موفق به کسب عنوان برترین تولیدکننده تلویزیون‌های LCD در جهان شده است . اپل نیز در طول دو سال گذشته نمایشگرهای LCD مورد نیاز خود را از این شرکت خریداری کرده و آن‌ها را در آیپد و مک‌بوک مورد استفاده قرار داده ‌است. اما افزایش تولید پنل‌های LCD در بازار و حاشیه سود کم‌ این محصولات، سبب شده که BOE کانون توجه خود را به طور فزاینده‌ای به صفحه‌نمایش‌های انعطاف‌پذیر OLED معطوف سازد. اگر چه این تولیدکننده چینی در بازاری که غول‌هایی چون سامسونگ و ال‌جی حضور دارند، صرفا نقش سرباز پیاده را ایفا می‌کند، اما در سال 2018 قراردادی را با شرکت هم‌وطن خود یعنی هواوی برای تولید بخشی از نمایشگرهای OLED سری Mate 20 با قیمت پایین‌منعقد کرد و از آن زمان به بعد، تولیدکنندگان بیشتری به نمایشگرهای ارزان‌‌قیمت BOE توجه نشان دادند. حال اگر فرآیند ساخت نمایشگر OLED برای اپل نهایی شود، BOE رشدی را تجربه می‌کند که برای دیگر شرکت‌ها در حد رویا خواهد بود و البته اپل هم به سبب قیمت پایین‌تر محصولات شرکت چینی، هزینه کمتری را برای نمایشگر گوشی‌های خود پرداخت خواهد کرد.

بر اساس تحلیل مینگ-چی کو (Ming-Chi Kuo)، تحلیل‌گر شرکت TF International، اپل در سال آینده پنج آیفون جدید را به بازار عرضه خواهد کرد که تنها یکی از آن‌ها یعنی آیفون 9 با نمایشگر LCD در اختیار مصرف‌کنندگان قرار می‌گیرد و سایر گوشی‌ها به نمایشگر AMOLED مجهز هستند. کو پیش‌بینی کرده است که این مدل‌ها آیفون 12 پرو مکس 6.7 اینچی، آیفون 12 پرو 6.1 اینچی، آیفون 12 با نمایشگر 5.4 اینچی و در نهایت آیفون 12 پلاس 6.1 اینچی را در بر می‌گیرند. به بیان دیگر، تأمین نمایشگر این چهار گوشی اپل تقاضای کافی را برای سازندگان پنل AMOLED ایجاد خواهد کرد. به علاوه، تحلیل‌ها نشان می‌دهد که حدود 20 تا 30 میلیون گوشی آیفون 9 در سال آینده میلادی به فروش می‌رسد و سالی پرمشغله را برای سه تولیدکننده نمایشگر LCD در پی خواهد آورد. همچنین تقاضا برای آیپد نیز در دو فصل اخیر، روندی رو به افزایش داشته و با این رشد، اپل حتی بیش از این ارقام به نمایشگرهای LCD نیاز خواهد داشت.

بنابراین می‌توان نتیجه گرفت که اپل در سال پیشِ رو تولیدکننده سومی را برای صفحه‌‌نمایش‌های OLED به زنجیره تأمین خود خواهد افزود. پنل‌های OLED انعطاف‌پذیر BOE آزمون کیفی اپل را با موفقیت پشت سر گذاشته‌اند و به نظر می‌رسد نسبت به نمونه تولیدی سامسونگ قیمت کمتری دارند. البته دشوار می‌توان راهکار سامسونگ برای مقابله با این وضعیت جدید را پیش‌بینی کرد، جز آن که شاید شرکت کره‌ای از اهرم کاهش قیمت علیه رقیب جدید خود استفاده نماید. اما ممکن است حتی چنین پیشنهاد‌هایی نیز برای متقاعد کردن اپل به ادامه خرید پنل نمایشگر از سامسونگ کافی نباشد. با این همه، نتیجه نهایی تنها زمانی قابل ارزیابی خواهد بود که آیفون‌های جدید در سال 2020 به طور رسمی معرفی شوند.



خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا