گزارش UBI Research از بازار جهانی پنل‌های OLED – کاهش قیمت به دنبال افزایش تولید

نمایش خبر

تاریخ : 1397/11/28        نویسنده: مسعود بهرامی شرق
برچسب‌ها : آمار Statistics ، صفحه نمایش Display ، OLED

واحد خبر mobile.ir : مؤسسه تحقیقاتی UBI Research در روز جمعه 15 فوریه 2019 (26 بهمن 1397) با انتشار یک مقاله تحلیلی، ضمن ارائه آمار مربوط به درآمد صنعت OLED در سه‌ماهه چهارم و مجموع سال 2018، پیش‌بینی خود از وضعیت این صنعت در سال جاری میلادی را نیز اعلام کرد. آمارها نشان می‌دهد، طی سه‌ماهه پایانی سال 2018، صنعت OLED به درآمدی برابر با 7.9 میلیارد دلار دست یافت که در مقایسه با درآمد فصل قبل از آن (8.2 میلیارد دلار) 3.7 درصد و نسبت به درآمد مدت مشابه سال 2017 (8.8 میلیارد دلار) 10.4 درصد افت داشته است. نوسانات فروش در Samsung Display موجب شد تا بازار OLED در فصلی که گذشت، به شدت بی‌ثبات باشد.

UBiResearch OLED Display Market Report 2019

برخلاف شرایط نه چندان مساعد در فصل اخیر، گزارش اخیر UBI Research نشان می‌دهد سال 2018 (از لحاظ رشد درآمد) در مجموع سال خیلی بدی برای صنعت OLED نبوده است. مجموع درآمد کمپانی‌های تولیدکننده پنل‌های OLED با 7.1 درصد رشد سالانه، از 26.4 میلیارد دلار در سال 2017 به 28.3 میلیارد دلار در سال 2018 افزایش یافت. البته اگر این رشد 7.1 درصدی را با رشد صنعت OLED در سال 2017 (یعنی 58.7 درصد) مقایسه کنیم، پیداست که روند رو به رشد این صنعت به یک‌باره کند شده است.

UBI Research این پدیده را به بازار کساد اسمارت‌فون‌های OLED نسبت می‌دهد (که تا به امروز مهم‌ترین پیشران بازار OLED بوده‌ است). مقایسه بازار OLED برای اسمارت‌فون‌ها در سال 2017 (به ارزش 24.2 میلیارد دلار) و 2018 (به ارزش 24.5 میلیارد دلار) به وضوح از راکد ماندن این بخش مهم از بازار حکایت دارد.

اما طبق برآورد کارشناسان UBI Research، میزان فروش در بازار OLED در سال 2019 با رشدی 13.8 درصدی نسبت به سال قبل، به حدود 32.2 میلیارد دلار خواهد رسید. در بیان علت این رشد، چندین عامل دخیلند. مطمئنا مقوله OLED تاشدنی – به عنوان یک محصول همگرا که می‌تواند گوشی‌های هوشمند و PCهای تبلت‌گونه را به هم پیوند دهد – باعث تسریع رشد بازار OLED انعطاف‌پذیر خواهد شد. از سویی، OLEDهای 8K و OLEDهای رول‌شدنی (rollable) – که قرار است در در نیمه دوم سال 2019 عرضه شوند – بیش از پیش موجب تقویت بازار تلویزیون‌های پیشرفته OLED خواهند شد. همچنین، بهبود تولید از سوی پنل‌سازهای چینی، افزایش عرضه OLED انعطاف‌پذیر را در پی داشته و همین امر به رشد بازار OLED چین کمک بسیاری خواهد نمود.

با افزایش ساخت و فروش پنل‌های OLED باید منتظر 2 اتفاق باشیم: یکی اینکه قیمت پنل‌های OLED پایین خواهد آمد و دیگر آنکه اسمارت‌فون‌های بیشتری از این پنل‌های ارزان‌قیمت بهره‌مند خواهند شد.

UBiResearch OLED Display Market Report 2019

میزان فروش پنل‌های OLED به صورت سالیانه و فصلی

در حال حاضر، اکثر گوشی‌های هوشمند برای نمایشگرهای خود 2 گزینه را پیش روی دارند: LCD و OLED. پنل‌های LCD ارزان‌تر بوده و کم‌مصرف‌تر هستند اما در وضوح رنگ مشکی و کنتراست بالا به OLED نمی‌رسند. با توجه به اینکه قیمت تمام شده نمایشگرهای OLED بیشتر است، معمولا از این پنل‌ها فقط در اسمارت‌فون‌های رده بالا مثل پرچمدارهای سری Galaxy S و Galaxy Note (محصول سامسونگPixel 3 (محصول گوگل) و Mate 20 Pro (محصول هواوی) استفاده می‌شود.

با توجه به افزایش درآمد شرکت‌های سازنده پنل‌های OLED، انتظار می‌رود کمپانی‌هایی که در حال حاضر از به کار گرفتن تکنولوژی OLED در ساخت اسمارت‌فون‌های خود اجتناب می‌کنند، طی امسال و سال آینده میلادی، به استفاده از این پنل‌ها روی بیاورند. به گفته برخی کارشناسان، نسل آینده گوشی‌های Pocophone ،Razer Phone 3 و مدل‌های بعدی نوکیا از جمله مهم‌ترین کاندیداهای استفاده از پنل‌های OLED به شمار می‌روند. طبق برخی شایعه‌ها، مدل بعدی آیفون XR، آخرین آیفونی‌ست که با تکنولوژی LCD ساخته شده و پس از آن تمامی آیفون‌ها از پنل‌های OLED برخوردار خواهند بود.

UBiResearch OLED Display Market Report 2019

تحلیل عرضه و تقاضای اسمارت‌فون برحسب مساحت شیشه صفحه‌نمایش

با توجه به هزینه بالای تولید پنل‌های انعطاف‌پذیر OLED برای گوشی‌های هوشمند، بعید است این نمایشگرها در ساخت‌ اسمارت‌فون‌های میان‌رده به کار گرفته شوند. در نتیجه، به دلیل کمبود تقاضا در این حوزه (در مقایسه با سرمایه‌گذاری در نسل ششم OLED انعطاف‌پذیر)، مازاد عرضه همچنان ادامه خواهد داشت. لازم به ذکر است، مازاد عرضه در سه‌ماهه چهارم 2018 حدود 31 درصد گزارش شده بود و اگر همین روند ادامه یابد، (با همپوشانی افت تقاضای فصلی) مازاد عرضه در نخستین فصل از سال 2019 به 39 درصد افزایش خواهد یافت.  



خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا