تلاش اپل برای استقلال خط تولید پنل OLED خود از سامسونگ

نمایش خبر

تاریخ : 1396/5/5        نویسنده: مریم رشنو
برچسب‌ها : OLED ، صفحه نمایش Display ، اپل Apple

واحد خبر mobile.ir : بر اساس گزارش اخیر Digitimes، اپل به تازگی اقدام به خرید دستگاه‌های انباشت به روش تبخیر شیمیایی (CVD) و همچنین راه‌اندازی خط تحقیق و توسعه فناوری پنل‌های صفحه‌نمایش OLED در کشور تایوان کرده است. این گزارش بر اساس اطلاعات خبرگزاری کره‌ای ET News تهیه و در تاریخ 24 جولای 2017 (2 مرداد 1396) منتشر شده است. به نظر می‌رسد هدف اپل از این اقدام، گسترش زنجیره تأمین OLED و خارج کردن این فناوری از انحصار سامسونگ بوده است.

البته بعید است که اپل به صورت مستقیم در فرآیند تهیه اجزای اولیه یا تولید قطعات وارد شود.

Apple Developing Its Own Oled Panel Production

به نظر می‌رسد این شرکت مجوز استفاده از تجهیزات را در قالب اعطای لایسنس یا اجاره اعتبار (leasing) و به هدف ساخت محصولات اپل در اختیار دیگر تولیدکنندگان از قبیل شرکت‌های چینی مانند Foxconn یا Pegatron قرار دهد.

اپل در گذشته نیز همواره در حوزه پژوهش و ارائه انبوه تجهیزات تولید فناوری‌های جدید به بازار فعالیت داشته است. حال علی‌رغم اینکه سامسونگ ظاهرا تنها تأمین‌کننده نمایشگر OLED برای نسل بعدی گوشی‌های آیفون خواهد بود، کمپانی اپل هم‌زمان به دنبال کاهش وابستگی به سامسونگ الکترونیکس برای تأمین پنل‌های OLED است.

در واقع با آنکه گزارش‌های پیشین حکایت از ادامه همکاری اپل و سامسونگ در سال 2018 داشته‌اند و اپل نیز در آینده نزدیک آیفون جدید و مجهز به نمایشگر OLED خود را به بازار عرضه خواهد کرد، تلاش برای عدم اتکا صرف بر رقیب را برای تامین نمایشگرها در دستور کار قرار داده است.

همان طور که گفته شد، اپل ماشین‌های CVD را خریداری کرده است که برای تولید پنل‌های OLED مورد استفاده قرار می‌گیرند. دستگاه‌های CVD به طور گسترده در دسترس نیستند و عمده این دستگاه‌ها توسط کمپانی ژاپنی Canon Tokki تولید می‌شود. این شرکت در حال حاضر یکی از تأمین‌کنندگان مطرح در بازار CVD به شمار می‌آید که بخش عمده‌ای از محصولات خود را در اختیار سامسونگ قرار می‌دهد. اپل با خرید دستگاه‌های CVD می‌تواند زنجیره تأمین OLED را در اختیار دیگر تولیدکنندگان قرار دهد و این تولیدکنندگان با استفاده از CVDهای اپل، این شرکت را برای ساختن محصولاتی از قبیل آیفون، آی‌پد و ساعت هوشمند اپل یاری رسانند. امسال ظاهرا اپل همچنان دو گوشی با صفحه‌نمایش LCD در سبد کالای خود خواهد داشت اما با این حال پیش‌بینی می‌شود که اپل در سال 2018 تنها به سمت تولید محصولاتی با صفحه‌نمایش OLED حرکت کند. به این ترتیب، اپل به پنل‌های OLED بیشتری برای تولید محصولات مبتنی بر این صفحات نمایش نیاز خواهد داشت.

Apple Developing Its Own Oled Panel Production

به این ترتیب، جایگاه برتر شرکت ژاپنی Canon Tokki در بازار CVDها از بین خواهد رفت. به گزارش Commercial Times، سامسونگ تا به امروز در سال 2017 پنج مجموعه از تجهیزات تولید OLED را از Cannon Tokki خریداری کرده و قراردادهایی را نیز امضا کرده است که مطابق آنها، بنا است در سال 2018 از ده ماشین تولیدی توسط این کمپانی ژاپنی، پنج ماشین را خریداری نماید.

پیش از این نیز اخباری در خصوص همکاری LG Display با اپل برای تأمین قطعات مورد نیاز نمایشگر OLED منتشر شده بود، اما به گزارش ET News، اپل هنوز پنل‌های OLED ال‌جی را تأیید نکرده است. شایان ذکر است که LG Display در نیمه اول سال جاری میلادی دو دستگاه CVD از Canon Tokki خریداری کرده است و در حال حاضر تأمین پنل‌های OLED گوگل و شیائومی را بر عهده دارد.

علاوه بر این، شرکت چینی BOE Technology نیز یک دستگاه CVD را در نیمه اول امسال ازCanon Tokki خریداری کرده است و قصد دارد در سال 2018 تعداد بیشتری از این پنل‌ها را مورد استفاده قرار دهد. اپل پیش از این مذاکراتی برای تأمین نمایشگر OLED با BOE نیز انجام داده بود.

بر اساس اطلاعاتی که تاکنون از آیفون بعدی (با نام‌های احتمالی آیفون 8، آیفون پرو و غیره) منتشر شده است، می‌دانیم که این گوشی دارای نمایشگر 5.8 اینچی OLED خواهد بود و همین امر نیاز کمپانی به این نمایشگرها را جدی‌تر ساخته است. البته تحقیق و توسعه اپل در زمینه پنل‌های OLED نیاز به زمان دارد. در حال حاضر، سفارش‌ها برای آیفون 8 منحصرا از طریق سامسونگ تامین خواهد شد و انتظار می‌رود که در دو سال آینده نیاز به تولید حدود 160 میلیون پنل OLED برای گوشی‌های آیفون باشد.

Apple Developing Its Own Oled Panel Production

تصویر احتمالی آیفون 8 براساس شواهد و قرائن

مطابق پیش‌بینی‌ها، اپل در سال جاری میلادی یک مدل از گوشی‌های آیفون خود را با پنل OLED به بازار عرضه خواهد کرد. دو گوشی احتمالی دیگر با همان پنل‌های ال‌سی‌دی گوشی‌های آیفون فعلی عرضه خواهند شد و از جهت طراحی ظاهری، عمدتا مشابه آیفون 7 و آیفون 7 پلاس خواهند بود.

از سوی دیگر، با توجه به احتمال عرضه سه مدل آیفون دارای صفحه‌نمایش OLED در سال آینده میلادی تغییرات جدی در زمینه تولید OLED برای اپل ضروری خواهد بود؛ امری که به احتمال بسیار سبب سرمایه‌گذاری اخیر این کمپانی در تحقیق و توسعه پیرامون این مسئله شده است.  



خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا