پیش‌بینی TrendForce از ظرفیت بازار پنل‌های کوچک و متوسط AMOLED تا سال 2021

نمایش خبر

تاریخ : 1397/4/3        نویسنده: مسعود بهرامی شرق
برچسب‌ها : صفحه نمایش Display ، AMOLED ، گوشی هوشمند Smartphone ، آمار Statistics

واحد خبر mobile.ir : مؤسسه WitsView – از زیرمجموعه‌های کمپانی تحقیقاتی TrendForce – در روز پنجشنبه 21 ژوئن 2018 (31 خرداد 1397) پیش‌بینی خود را از بازار پنل‌های AMOLED – در سایزهای کوچک و متوسط – منتشر کرد. طبق برآورد این مؤسسه، ظرفیت تولید جهانی پنل‌های کوچک و متوسط AMOLED همچنان سیر صعودی خود را افزایش داده و تا پایان سال 2018 به 13.6 میلیون متر مربع بالغ خواهد شد، که به گفته TrendForce این حجم از تولید در مقایسه با سال 2017 حدود 51.1 درصد افزایش را نشان می‌دهد. طبق پیش‌بینی TrendForce، اگر شرکت‌های چینی به همین شکل به تولید پنل‌های AMOLED ادامه دهند، بعید نیست در سال 2021 ظرفیت تولید جهانی پنل‌های کوچک و متوسط دو برابر شود؛ یعنی چیزی حدود 27.3 میلیون متر مربع.

TrendForce Small and Medium Sized AMOLED Displays Report 2018

به گفته بویس فن (Boyce Fan)، مدیر پژوهشی WitsView، پس از تصمیم اپل برای استفاده از فناوری AMOLED در آیفون X بود که این پنل‌ها در کانون توجه بازار قرار گرفتند. در این میان کمپانی پنل‌سازی سامسونگ (Samsung Display) بیش از سایرین از گرایش به سمت پنل‌های AMOLED سود برده و در این زمینه به لحاظ تولید و تکنولوژی یک سر و گردن بالاتر از رقبای خود قرار دارد. البته همزمان با ورود بازار اسمارت‌فون به فصل رکود در سه‌ماهه نخست سال 2018، تقاضا برای پنل‌های AMOLED به طور چشمگیری کاهش یافت و طبیعتا نرخ بهره‌وری خطوط تولید Samsung Display را نیز پایین آورد. در نتیجه، این شرکت به منظور کاهش تفاوت قیمت بین پنل‌های AMOLED و LTPS، استراتژی قیمت‌گذاری خود را به طور فعالی تنظیم نموده و همین امر نرخ بهره‌وری خطوط تولید را بهبود بخشید. البته، با توجه به تفاوت فاحش بین تقاضا برای گوشی‌های موبایل در فصل اوج فروش و فصل رکود بازار و همچنین متمرکز بودن بیش از حد مشتریان ثابت، Samsung Display تصمیم گرفت تا برنامه خود برای سرمایه‌گذاری در ساخت کارخانه تولید نسل ششم پنل‌های AMOLED را به تعویق بیندازد.

TrendForce Small and Medium Sized AMOLED Displays Report 2018

نقش پررنگ چینی‌ها در ایجاد ظرفیت جدید و سهم 37 درصدی آنها از ظرفیت جهانی در سال 2021

تقاضای بالا برای خرید پنل‌های AMOLED چینی از یک سو و سیاست‌های دولت این کشور در راستای پشتیبانی از تولید این محصول، موجب شده تا سرمایه‌گذاری تولیدکنندگان چینی در این بخش رو به افزایش باشد. به عنوان مثال، نخستین کارخانه شرکت چینی BOE در زمینه تولید پنل‌های انعطاف‌پذیر AMOLED نسل ششم – واقع در شهر چنگ‌دو در جنوب غربی چین – در پایان سال 2017 به مرحله تولید انبوه رسید. انتظار می‌رود در سال 2018، کمپانی‌های چینی Tianma و Visionox نیز در کارخانه‌های نسل ششم پنل‌های انعطاف‌پذیر AMOLED خود، به تولید انبوه برسند. برخی کمپانی‌های دیگر چینی، مثل Everdisplay Optronics و China Star Optoelectronics Technology نیز قصد دارند طی چند سال آینده تولید پنل‌های AMOLED را آغاز کنند. طبق برآورد TrendForce، در سال 2021 چیزی حدود 37 درصد از ظرفیت جهانی تولید پنل‌های AMOLED – در اندازه‌های کوچک و متوسط – توسط کمپانی‌های چینی تأمین خواهد شد، که این میزان در قیاس با سال جاری میلادی (16 درصد)، کاملا بیشتر است. در مقابل، پیش‌بینی می‌شود سهم کره جنوبی از ظرفیت جهانی تولید، از 81 درصد در سال 2018 به 53 درصد در سال 2021 کاهش یابد.

TrendForce Small and Medium Sized AMOLED Displays Report 2018

ظرفیت تولید جهانی پنل‌های کوچک و متوسط AMOLED (براساس مساحت تولید)

احتمال عرضه بیش از حد پنل در بازار؛ پتانسیل نوت‌بوک و صنعت خودرو برای مصرف پنل

سرمایه‌گذاری مستمر در تولید پنل‌های AMOLED ممکن است به عرضه بیش از حد این محصول در بازار بیانجامد. حتی شرکتی چون Samsung Display – که به نوعی در این عرصه پیشتاز بازار محسوب می‌شود – ممکن است مجبور به ایجاد تعادل بین به مصرف رساندن ظرفیت و سوددهی شود. به گفته WitsView، ظرفیت تولید پنل‌های AMOLED معمولی (غیرمنعطف) به حد ثبات رسیده و احتمال توسعه آن در مقیاس بزرگ، کم است؛ گوشی‌های موبایل اصلی‌ترین گزینه برای مصرف ظرفیت کنونی به شمار می‌روند. در چنین شرایطی، احتمالا گزینه بعدی بازار برای به مصرف رساندن پنل‌های معمولی AMOLED، استفاده در نوت‌بوک‌ها و صنعت خودرو خواهد بود.

اما در رابطه با ظرفیت پنل‌های انعطاف‌پذیر AMOLED – که در حال حاضر رو به گسترش است – شرایط بازار به یک عامل بستگی خواهد داشت: اینکه گوشی‌های مجهز به پنل‌های AMOLED تاشو، چه زمانی عرضه می‌شوند. بد نیست بدانید، گوشی‌های تاشوی AMOLED، ضمن آوردن نوآوری به بازار اسمارت‌فون، موجب می‌شوند تا شرکت‌های سازنده پنل، حجم قابل توجهی از ظرفیت تولید خود را به مصرف برسانند. علت این امر در آن است که اندازه نمایشگر گوشی‌های تاشو، دو برابر گوشی‌های متعارف خواهد بود. 

منبع : TrendForce


خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا