Counterpoint اعلام کرد: آیفون XR پرفروش‌ترین اسمارت‌فون دنیا در سه‌ماهه سوم 2019

نمایش خبر

فهرست اخبار
تاریخ : 1398/10/5        نویسنده: مسعود بهرامی شرق
برچسب‌ها : آمار Statistics ، کانترپوینت Counterpoint ، Apple iPhone XR ، Samsung Galaxy A10 ، Samsung Galaxy A50 ، Apple iPhone 11 ، Samsung Galaxy A20 ، Oppo A5 ، Xiaomi Redmi 7A ، Huawei P30 ، سامسونگ Samsung ، اپل Apple ، هواوی Huawei ، شیائومی Xiaomi ، اوپو Oppo
واحد خبر mobile.ir : مؤسسه تحقیقاتی Counterpoint، در روز سه‌شنبه 24 دسامبر 2019 (3 دی 1398) گزارش خود را از پرفروش‌ترین گوشی‌های هوشمند در سه‌ماهه سوم سال 2019 منتشر کرد. طبق این گزارش، آیفون XR با کسب 3 درصد از مجموع سهم بازار جهانی اسمارت‌فون در فصل اخیر، لقب پرفروش‌ترین گوشی هوشمند را از آن خود کرده است. در واقع، به جز سه‌ماهه سوم 2018 (که آیفون XR در آن وارد بازار شد)، این گوشی همواره از سه‌ماهه چهارم 2018 تا کنون، پرفروش‌ترین گوشی هوشمند در دنیا بوده است. جالب است بدانید، بیش از یک چهارم از مجموع فروش اپل در فصل اخیر، به آیفون XR مربوط شده و این گوشی پرفروش‌ترین مدل اپل در تمام بازارها بوده است.

Apple iPhone XR

اپل با اصلاح قیمت آیفون XR در چین و چندین بازار دیگر، موفق شد تقاضا برای این محصول را در فصل سوم قدرتمند نگه دارد. لازم به ذکر است، به جز آیفون XR – که در صدر لیست 10 گوشی پرفروش قرار گرفته – آیفون 11 نیز (که در آخرین ماه از سه‌ماهه سوم عرضه شد) در همان مدت کوتاه توانست در بین 10 گوشی پرفروش دنیا، رتبه پنجم را به دست آورد.

در بین 10 اسمارت‌فون پرفروش، سه گوشی از سامسونگ به چشم می‌خورد که همه آنها از سری A هستند. اسمارت‌فون‌های سری A یک سر و گردن بالاتر از مدل‌های سری J بودند. اما چندی پیش، سامسونگ تولید اسمارت‌فون در سری J را متوقف نمود و تصمیم گرفت گوشی‌های سری A را در قیمت‌های پایین‌تر هم عرضه کند. گوشی‌های جدید سری A دارای مشخصات و امکانات رقابتی و قیمت مناسب بوده و از پشتوانه برندی صاحب‌نام چون سامسونگ برخوردارند که گزاره ارزشی ممتازی را (به‌ویژه در گوشی‌های میان‌رده) پیش روی مصرف‌کنندگان قرار می‌دهد. این حرکت – از لحاظ استراتژیک – با گرایش جهانی مصرف‌کنندگان به ارتقای گوشی خود نیز همخوانی دارد. گوشی‌های سری A به اندازه‌ای موفق بوده‌اند که حتی بخشی از سهم برند HONOR را به خود اختصاص داده‌اند. ناگفته نماند، علی‌رغم وجود سه اسمارت‌فون از سری A (مدل‌های A50 ،A10 و A20) در لیست اسمارت‌فون‌های پرفروش، هیچ‌یک از پرچمدارهای سامسونگ در این فهرست دیده نمی‌شود.

10 مدل پر فروش و سهم بازار هریک در سه‌ماهه سوم سال 2019

فروش خوب گوشی‌های سری A از برند Oppo در چین و سایر مناطق، موجب شد تا سه مدل از گوشی‌های این برند معتبر چینی (A5s ،A9 و A5) بتوانند در جمع 10 گوشی پرفروش دنیا جای بگیرند. در انتهای این فهرست، محصولاتی از شیائومی و هواوی به چشم می‌خورند. شیائومی ردمی 7A به لطف فروش خوب در هند (که بیش از نصف فروش این مدل در سه‌ماهه سوم را رقم زد) نهمین گوشی هوشمند پرفروش دنیا شد. هواوی P30 نیز با قرار گرفتن در انتهای لیست مذکور، دهمین اسمارت‌فون پرفروش دنیا لقب گرفت. این گوشی همچنان از سرویس‌های موبایلی گوگل برخوردار بوده و به همین دلیل کاربران غیرچینی به آن روی خوش نشان داده‌اند. اما از این پس، با توجه به تحریم هواوی از سوی گوگل و امتناع این شرکت از ارائه خدمات موبایلی به این شرکت، ممکن است گوشی‌های هواوی دیگر در بین 10 اسمارت‌فون پرفروش دنیا حاضر نشوند.

مدل‌هایی که Counterpoint در گزارش خود از آنها تحت عنوان 10 اسمارت‌فون پرفروش در سه‌ماهه سوم یاد می‌کند، در مجموع 17 درصد از کل گوشی‌های هوشمند فروخته‌شده در این فصل را تشکیل می‌دهند. این کمیت در مقایسه با حجم فروش 10 مدل برتر در سه‌ماهه سوم 2018 (که 15 درصد از کل فروش اسمارت‌فون در آن فصل را تشکیل می‌داد)، 9 درصد رشد داشته است. علی‌رغم این رشد، مجموع درآمد حاصل از عمده‌فروشی 10 مدل برتر در فصل اخیر، با افت سالانه 30 درصدی همراه بوده است. Counterpoint این افت را به افزایش حضور مدل‌های میان‌رده در این لیست نسبت می‌دهد.

Samsung Galaxy A50

در سه‌ماهه سوم سال 2018، پنج مدل از 10 گوشی هوشمند پرفروش دنیا را پرچمدارها تشکیل می‌دادند، اما در سه‌ماهه اخیر، تعداد پرچمدارها در لیست مذکور به 3 مدل کاهش پیدا کرده است. این پدیده تا حدی به بهبود قابلیت‌های دیوایس‌ها در رده میانی مربوط می‌شود که طی یک سال گذشته پررنگ‌تر شده است. امکانات و قابلیت‌های گوشی‌های پیشرفته با سرعت بیشتری در حال ورود به دیوایس‌های میان‌رده است. سرعت این پروسه به اندازه‌ای‌ست که در برخی موارد شاهد آن هستیم که اسمارت‌فون‌های میان‌رده کنونی به امکاناتی مجهز شده‌اند که تا همین یک سال قبل در گوشی‌های پیشرفته غایب بودند. ‌به عنوان مثال، به این نمونه توجه کنید: برخی از مهم‌ترین مشخصات گلکسی A50 – که یک اسمارت‌فون میان‌رده محسوب می‌شود – عبارتند از: دوربین سه‌گانه در پشت (شامل دوربین‌های 25، 8 و 5 مگاپیکسلی)، دوربین سلفی 25 مگاپیکسلی، نمایشگر 6.4 اینچی و حسگر اثر انگشت زیر لایه نمایشگر. این مشخصات را مقایسه کنید با مشخصات گلکسی S9، پرچمدار سامسونگ در سال گذشته، که عبارتند از: یک دوربین 12 مگاپیکسلی در پشت، دوربین سلفی 8 مگاپیکسلی، حسگر اثر انگشت در پشت دستگاه و نمایشگر 5.8 اینچی. با این حساب، دیوایس‌های میان‌رده کنونی در مقایسه با پرچمدارهای قدیمی‌تر، ارزشمندتر به نظر می‌رسند.

البته، افزایش تولید محصولات میان‌رده، درآمد تولیدکنندگان برجسته اسمارت‌فون را در فصل اخیر پایین آورده است. یکی دیگر از گزارش‌های Counterpoint که چند روز پیش منتشر شد، نشان می‌دهد سود بازار جهانی موبایل در سه‌ماهه سوم 2019، نسبت به مدت مشابه سال قبل 11 درصد افت داشته است. با توجه به گسترش ارتباطات نسل پنجم، انتظار می‌رود در آینده نه چندان دور شاهد ورود نسخه‌های 5G در بین 10 اسمارت‌فون پرفروش باشیم. شتاب رشد تولید مدل‌های میان‌رده نیز، به احتمال زیاد ادامه خواهد یافت.

منبع : Counterpoint