گزارش Kantar از وضعیت بازار اسمارت‌فون در سه‌ماهه دوم 2019- آیفون XR پرفروش‌ترین در آمریکا

نمایش خبر

فهرست اخبار
تاریخ : 1398/4/30        نویسنده: مریم رشنو
برچسب‌ها : آمار Statistics ، کانتار Kantar ، سامسونگ Samsung ، اپل Apple ، موتورولا Motorola ، هواوی Huawei ، شیائومی Xiaomi

واحد خبر mobile.ir : موسسه تحقیقاتی Kantar Worldpanel در روز چهارشنبه 17 جولای سال جاری میلادی (26 تیر 1398) گزارش خود را از وضعیت بازار اسمارت‌فون‌ها در سه‌ماهه دوم 2019 منتشر کرد. بر اساس آمار ارائه‌شده توسط این موسسه، فرمان اجرایی آمریکا علیه هواوی بیش از اپل موجب سود شیائومی و سامسونگ شده است. آخرین داده‌های مرتبط با سیستم‌عامل گوشی‌های هوشمند در سه‌ماهه منتهی به ژوئن ۲۰۱۹ نشان می‌دهد که اندروید ۸۰.۱ درصد از کل فروش گوشی‌های هوشمند را در پنج بازار اصلی اروپایی موسوم به EU5 در اختیار داشته و رشد سالانه 0.6 درصدی را تجربه کرده است. رشدی که بیش از همه از عملکرد مطلوب این پلتفرم در فرانسه سرچشمه گرفته است.

Kantar Smartphone Market Report Q2 2019

در مقابل موفقیت اندروید، محصولات مبتنی بر iOS با کاهش 0.8 درصدی در منطقه EU5 (شامل آلمان، فرانسه، اسپانیا، ایتالیا و بریتانیا) مواجه بوده‌اند. این در حالی است که در ایالات ‌متحده آمریکا این میزان کاهش به 2.4 درصد رسیده است. البته علی‌رغم این شرایط و رشد سهم بازار محصولات اندرویدی، یافته‌های موسسه Kantar نشانگر خطرات بالقوهای است که در آینده پیش روی گوشی‌های هوشمند هواوی قرار خواهد گرفت.

به گفته دومینیک سانه‌بو (Dominic Sunnebo)، مدیر جهانی موسسه Kantar، در سه‌ماهه دوم سال 2019 شاهد آن بودیم که هواوی به سبب قرار گرفتن در فهرست تحریم‌های آمریکا، با موانع متعددی مواجه شده است. با وجود این، میزان فروش شرکت چینی در سه‌ماهه اخیر در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته افزایش یافته است. البته تاثیر ناشی از اخبار نامطلوب در مورد هواوی در داده‌های Kantar کاملا آشکار است؛ به طوری که سهم بازار این شرکت در پنج بازار اصلی اروپا نسبت به فصل نخست 2019 افتی 1.9 درصدی را نشان می‌دهد. مهم‌تر آن که سهم بازار این شرکت در کشورهای EU5 در ماه ژوئن نسبت به ماه می، 9 درصد کاهش یافته است.

Kantar Smartphone Market Report Q2 2019

میزان فروش و سهم سیستم‌عامل‌های موبایلی مختلف در بازارهای کلیدی جهان

قرار گرفتن هواوی در فهرست سیاه وزارت بازرگانی آمریکا در ماه می سال جاری میلادی سبب شد که بسیاری از شرکت‌های بزرگ فناوری همچون ARM، کوالکام و اینتل از قطع همکاری خود با این شرکت چینی خبر دهند. این مسأله گوگل را نیز بر آن داشت که کسب‌وکار خود را با هواوی به حالت تعلیق درآورد و اعلام کند که پس از پایان مهلت سه‌ماهه علاوه بر قطع دسترسی این شرکت به آپدیت‌های سیستم‌عامل اندروید، سرویس‌هایی مانند Play Store نیز در اختیار نسل بعدی گوشی‌های هوشمند هواوی قرار نخواهد گرفت.

علی‌رغم اهداف آشکار و پنهان آمریکا در تحریم محصولات هواوی، شواهد و قرائن اولیه حاکی از آن است که دو شرکت غیر آمریکایی سامسونگ و شیائومی تاکنون برندگان اصلی این جنگ تجاری بوده‌اند و اپل سهم کمتری از بازار هواوی را تصاحب کرده است. به نظر سانه‌بو نشانه‌هایی دیده می‌شود که دارندگان گوشی‌های هواوی احتمالا در انتظار روشن شدن نتایج حاصل از تحریم‌های دولت آمریکا، ارتقاء اسمارت‌فون‌های خود را به مدل‌های بالاتر به تأخیر می‌اندازند. به گفته سانه‌بو، اگر این امر ادامه پیدا کند و اختلاف‌ها حل شود، می‌تواند به این معنا باشد که عمده فروش‌های هواوی به رقبا واگذار نشده بلکه تنها به تعویق افتاده‌اند؛ اما در نهایت سرعت یافتن راه حل، تعیین‌کننده این مسأله خواهد بود.

Huawei Nova 5 Pro

Huawei Nova 5 Pro

گزارش Kantar نشان می‌دهد که هر دو شرکت اپل و سامسونگ شاهد کاهش سهم فروش در آمریکا بوده‌اند و در مقابل موتورولا و گوگل مسیر احیای مجدد خود را در این بازار ادامه داده‌اند.

بر اساس گفته‌های سانه‌بو « موتورولا شتاب رشد خود را در ایالات ‌متحده ادامه داده و با سهم بازاری معادل 8.1 درصد در سه‌ماهه دوم 2019، رشد قابل توجه 3.3 درصدی را مقایسه با دوره مشابه سال گذشته محقق ساخته است. [اسمارت‌فون‌های] Motorola E5 Play و G6 Plus مدل‌هایی با بهترین عملکرد بوده‌اند، اما بزرگ‌ترین عامل محرک این رشد، افزایش [دامنه و گستره] توزیع محصولات بوده است. اپراتور Verizon همچنان به عنوان کانال اصلی موتورولا جایگاه خود را حفظ کرده است، اما فروش در [اپراتورهای مجازی همچون] مترو (Metro)، وال‌مارت (Wal-Mart) و کریکت (Cricket) نیز به شدت افزایش یافته است.»

در سه‌ماهه گذشته آیفون XR پرفروش‌ترین گوشی هوشمند در آمریکا بوده و با سهم بازار 7.8 درصدی در صدر فهرست قرار گرفته است. جالب آن که دو اسمارت‌فون دیگر که جایگاه‌های دوم و سوم دستگاه‌های پرفروش را از آنِ خود ساخته‌اند نیز محصولات اپل بوده‌اند. بر اساس گزارش Kantar، آیفون 8 و آیفون XS Max در فصل منتهی به ژوئن ۲۰۱۹ به ترتیب در مکان دوم و سوم اسمارت‌فون‌های پرفروش قرار گرفته‌اند. جدیدترین مدل‌های پرچمدار سامسونگ، یعنی گلکسی S10+ و گلکسی S10 نیز در فهرست فروش ایالات متحده آمریکا عنوان چهارمین و پنجمین گوشی‌های با بیشترین میزان فروش را به خود اختصاص دادند.

Apple iPhone XR

با وجود کشمکش‌های تجاری میان ایالات ‌متحده و چین، iOS وضعیت خود را در بزرگترین بازار اسمارت‌فون جهان بهبود بخشیده و در مناطق شهری چین به رقم 19.7 درصد دست یافته است. این در حالی است که هواوی نیز در کنار زیربرند آنر در سه‌ماهه دوم 2019، سهم 46.1 درصدی از بازار را در اختیار داشته و به طور تقریبی می‌توان گفت که از هر دو گوشی فروش‌رفته در مناطق شهری چین، یک اسمارت‌فون، محصول هواوی بوده است.

سانه‌بو در پایان سخنان خود با اشاره به تأثیر آشکار و جدی رویارویی تجاری میان آمریکا و چین بر اروپا افزوده است که عملکرد مسلط هواوی در بازار داخلی چین، از این کمپانی در برابر آثار زیانبار این جنگ محافظت خواهد کرد.  

منبع : Kantar