نخستین دستور سوندار پیچای به عنوان مدیرعامل آلفابت – برنده جایزه نوبل به هیئت مدیره پیوست

نمایش خبر

تاریخ : 1398/9/22        نویسنده: مسعود بهرامی شرق
برچسب‌ها : آلفابت Alphabet ، گوگل Google
واحد خبر mobile.ir : یک هفته پیش بود که لری پیج و سرگی برین – بنیانگذاران آلفابت – با انتشار نامه‌ای، ضمن اعلام استعفای خود از مدیرعاملی شرکت، از واگذاری این سمت به سوندار پیچای خبر دادند. این خبر – که کمی شوکه‌کننده بود – از یک تغییر بزرگ سازمانی در ساختار شرکت حکایت می‌کند. ظاهرا این تغییرات سازمانی هنوز تمام نشده‌اند. کمپانی آلفابت – شرکت مادر گوگل – در روز دوشنبه 9 دسامبر 2019 (18 آذر 1398)، خبر پیوستن فرانسیس آرنولد (Frances Arnold) به هیئت مدیره آلفابت را اعلام کرد. خانم آرنولد یک دانشمند برجسته در حوزه شیمی بوده و در سال 2018، موفق به دریافت جایزه نوبل شده است.

آلفابت از طریق یکی از زیرمجموعه‌های خود به نام Verily، در زمینه علوم زندگی سرمایه‌گذاری کرده است. همچنین، این شرکت با عزم جدی در حال ورود به حوزه‌هایی نظیر سلامت و انرژی‌های تجدیدپذیر است. با توجه به حساس شدن افکار عمومی نسبت به این شرکت برای جمع‌آوری و استفاده از داده‌های شخصی، آلفابت نیاز شدیدی به اعتمادسازی و رفع نگرانی‌های مردم دارد. لذا این کمپانی برای ورود به حوزه‌هایی که به‌تازگی در آنها وارد کار شده، به اعتبار نیاز دارد. یکی از راه‌های اعتمادسازی، به کار گرفتن چهره‌های علمی‌ و شناخته‌شده است.

خانم فرانسیس آرنولد بزرگ‌شده پنسیلوانیاست. وی دارای مدرک کارشناسی مهندسی مکانیک و هوافضا از دانشگاه پرینستون بوده و مدرک دکترای خود را در رشته مهندسی شیمی از دانشگاه کالیفرنیا در برکلی دریافت کرده است. فرانسیس آرنولد استاد مهندسی شیمی، زیست‌مهندسی و زیست‌شیمی در مؤسسه Linus Pauling بوده و مدیریت مرکز زیست‌مهندسیِ Donna and Benjamin M. Rosen در "مؤسسه تکنولوژی کالیفرنیا" را بر عهده دارد.

انتصاب خانم آرنولد به عنوان عضو جدید هیئت مدیره یازده نفره آلفابت (که سه نفر آنها را زنان تشکیل می‌دهند) نخستین تصمیم رسمی سوندار پیچای – به عنوان مدیرعامل آلفابت – محسوب می‌شود. فرمان عضویت آرنولد در هیئت مدیره آلفابت بلافاصله اجرایی شده و او عضو "کمیته اداره سازمانی و انتصابی آلفابت" (Nominating and Corporate Governance Committee) نیز خواهد بود. فرانسیس آرنولد در این باره می‌گوید: «پیوستن به هیئت مدیره آلفابت باعث افتخار من است. من همواره تعهد آلفابت به فناوری و پژوهش و بهبود زندگی مردم در سراسر دنیا را تحسین کرده و از اینکه عضوی از آن باشم، هیجان‌زده‌ام.»

جان هنسی (John Hennessy)، رییس هیئت مدیره آلفابت، می‌گوید: «فرانسیس زیست‌مهندس، کارآفرین و دانشمندی فاضل است که دانش و تجربه‌ فوق‌العاده‌ای را به هیئت ما آورده و از پیوستن او به ما بسیار خوشحالیم.» به گفته هنسی، در بدو ورود فرانسیس آرنولد به آلفابت، سهامی به ارزش 1 میلیون دلار تحت عنوان واحدهای سهامی محدود (که تنها تحت شرایط خاصی قابل‌انتقال هستند) به وی تعلق می‌گیرد.

خانم آرنولد در سال 1986 به عضویت "مؤسسه تکنولوژی کالیفرنیا" درآمد و در آنجا سمت‌هایی چون دانشیار میهمان، استادیار، استاد تمام و مدیر را تجربه نمود. آزمایشگاه ایشان با رویکرد تکامل هدفمند، روی مقوله مهندسی پروتئین متمرکز شده و در زمینه کاربردهایی چون انرژی جایگزین، مواد شیمیایی و پزشکی کار می‌کند.

مطمئنا برجسته‌ترین دستاورد فرانسیس آرنولد، کسب جایزه نوبل شیمی در سال 2018 است. این جایزه به خاطر ابداع روشی نوین در زیست‌مهندسی به وی تعلق گرفت. این روش – که در صدها آزمایشگاه و شرکت استفاده می‌شود – برای ساخت محصولات متنوعی (از شوینده‌های صنعتی گرفته تا سوخت‌های زیستی و دارو) به کار گرفته می‌شود. پس از اهدای این جایزه به فرانسیس آرنولد در سال گذشته، روزنامه نیویورک تایمز اعلام کرد، از سال 1901 – که نخستین جوایز نوبل اهدا شد – وی پنجمین زنی‌ست که در طول تاریخ موفق به اخذ جایزه نوبل شیمی می‌شود.

علاوه بر جایزه نوبل، فرانسیس آرنولد افتخارات بی‌شمار دیگری نیز کسب کرده که در ادامه به چند مورد آن اشاره می‌شود: جایزه فناوری هزاره، فراخوانی به تالار مشاهیر مخترعین ملی، عضویت در آکادمی ملی مخترعین، دریافت جایزه ENI در حوزه انرژی نامتداول و تجدیدپذیر، دریافت مدال ملی فناوری و نوآوری آمریکا و جایزه "چالرز استارک دراپر" از سوی آکادمی ملی مهندسی ایالات متحده. خانم آرنولد عضو منتخب آکادمی‌های ملی علوم، پزشکی و مهندسی ایالات متحده و همچنین آکادمی آمریکایی هنرها و علوم است.

خانم آرنولد از سال 2016 از اعضای هیئت مدیره شرکت Illumina (تولیدکننده سیستم‌های یکپارچه برای تحلیل تنوع ژنتیکی و عملکرد بیولوژیکی) بوده و ریاست کمیته علوم و فناوری این شرکت و همچنین کمیته اداره سازمانی و انتصابی آن را نیز عهده‌دار بوده است. عضویت در هیئت مدیره کمپانی خصوصی Provivi (فعال در زمینه مدیریت آفات کشاورزی) نیز یکی دیگر از مناصب فرانسیس آرنولد به شمار می‌رود.

منبع : Alphabet


خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا