معرفی هواوی MatePad Pro تبلتی برای رقابت با حرفه‌ای‌ها

نمایش خبر

تاریخ : 1398/9/4        نویسنده: آرش افراسیابی
برچسب‌ها : تبلت Tablet ، کایرین 990 Kirin 990 ، Huawei MatePad Pro ، هواوی Huawei
واحد خبر mobile.ir : در حالی‌که در ظاهر امر، اپل تنها شرکتی‌ست که رده تبلت‌ها را هنوز جدی گرفته و درآمد خود از این رده را (مطابق گزارش مالی اپل از سه‌ماهه منتهی به سپتامبر 2019) افزایش نیز داده است، شرکت‌های دیگری نیز در این میان به خصوص در بخش تبلت‌های حرفه‌ای و پرچمدار به فعالیت مشغولند که هواوی یکی از مهم‌ترین آن‌هاست؛ این شرکت امروز از جدیدترین تبلت خود با نام MatePad Pro پرده برداشت کرد که از همین ابتدا، انتخاب نشدن عنوان همیشگی MediaPad برای آن‌ و به‌کار گرفتن پیشوند لپ‌تاپ‌های هواوی نشان از قدرت بالای آن دارد. MatePad Pro شباهت نزدیکی به iPad Pro 11 دارد اما چندین مورد به خصوص دوربین سلفی پانچی این دو را از هم متمایز می‌کند.

اولین نکته جالب توجه در مورد میت‌پد پرو به طراحی ظاهری آن به خصوص حاشیه‌های اندک پیرامون صفحه‌نمایش تعلق دارد که شباهت‌های این مدل به آی‌پد پروهای نسل جدید را بیش از پیش برجسته می‌سازد. در مقایسه با iPad Pro 11 با 0.2 اینچ صفحه‌نمایش کوچک‌تری روبرو می‌شویم اما وزن 460 گرمی تبلت تقریبا بدون تفاوت مانده و با وجود آن‌که ضخامت 7.2 میلی‌متری دستگاه از همتای اپلی خود (با ضخامت 5.9 میلی‌متری)، اندکی بیشتر است اما در عوض حاشیه‌های اطراف صفحه‌نمایش کوچک‌تر و به گفته هواوی تنها به 4.9 میلی‌متر رسیده است.

صفحه‌نمایش 10.8 اینچی دستگاه از وضوح 1600×2560 پیکسل بهره می‌برد که به تراکم 280ppi منجر می‌شود. این صفحه‌نمایش از DCI-P3 پشتیبانی کرده و حداکثر روشنایی آن 540nits اعلام شده است. نسبت صفحه‌نمایش به بدنه در این پنل به 90 درصد می‌رسد که بخش بزرگی از به دلیل حاشیه‌های اندک پیرامونی حاصل شده و انتقال دوربین سلفی به درون صفحه‌نمایش نیز در آن بی‌تأثیر نبوده است.

برای ارتقاء هرچه بیشتر productivity و توانایی‌های تولید محتوا، از یک قلم موسوم به M-Pen در این مدل استفاده شده که به صورت مغناطیسی به لبه تبلت متصل شده و از همین طریق نیز شارژ می‌شود.

میت‌پد پرو همچنین با یک کاور کیبوردی قابل اتصال به بدنه ارائه می‌شود که لیست شباهت‌های دستگاه به دیگر رقبا را تکمیل می‌کند. این کاور کیبوردی که در حالت بسته مثل پوشش محافظی کل دستگاه را در بر می‌گیرد، 260 گرم وزن داشته و کلیدهای آن 1.3 میلی‌متر فشرده می‌شوند.

در دو سمت تبلت (در هنگام قرارگیری به صورت افقی) به سبک دیگر تبلت‌های پیشرفته امروزی از چهار اسپیکر استفاده شده که وظیفه تنظیم و اصطلاحا tune کردن آن‌ها بر عهده شرکت خوش‌نام Harman Kardon بوده است. در میت‌پد پرو همچنین از 5 میکروفون استفاده شده که در ترکیب با اسپیکرها، تجربه صوتی جالب توجه‌ای را به نمایش می‌گذارند.

دوربین در رده تبلت‌ها، به خصوص در مورد تبلت‌های بزرگ، کاربرد چندانی ندارد و معمولا از دوربین‌های پیشرفته و چندگانه در آن‌ها استفاده نمی‌شود. بر همین روال از یک دوربین سلفی 8 مگاپیکسلی با گشودگی دیافراگم f/2.0 درون صفحه‌نمایش این مدل استفاده شده و در پشت دستگاه نیز یک دوربین 13 مگاپیکسلی دیگر با f/1.8 به چشم می‌خورد. باتری تبلت از ظرفیت 7,250mAh بهره می‌برد که در مقایسه با دیگر رقیب قابل ذکر در این رده یعنی Samsung Galaxy Tab S6 با باتری 7,040mAh، اندکی ظرفیت بیشتری را ارائه می‌دهد. این باتری ظاهرا در زمینه سرعت شارژ نیز بر هر دو رقیب خود برتری دارد جایی‌که همانند گوشی‌های پرچمدار خود با ظاهرا یک شارژر 40 واتی ارائه می‌شود. این باتری از شارژ بی‌سیم پر سرعت با توان 15 وات نیز پشتیبانی کرده و از طریق آن می‌توان به شارژ وایرلس معکوس با توان 7.5 واتی نیز دست پیدا کرد.

پردازش در میت‌پد پرو همانطور که می‌توان حدس زد با پیشرفته‌ترین پروسسور حال حاضر شرکت هواوی یعنی Kirin 990 انجام می‌شود که چندی پیش در سری Mate 30 به‌کار گرفته شد. این پروسسور 7 نانومتری از دو هسته 2.86 گیگاهرتزی و دو هسته 2.09 گیگاهرتزی (هر چهار هسته از نوع Cortex A76) در دو کلاستر پر قدرت خود بهره می‌برد و امور آسان‌تر و تسک‌های روزمره در آن نیز بر عهده چهار هسته 1.86 گیگاهرتزی Cortex A55 در کلاستر سوم محول شده است. پردازش گرافیکی در این مجموعه نیز از طریق Mali-G76 MP16 انجام می‌پذیرد. میت‌پد پرو دارای 6 یا 8 گیگابایت حافظه رم و 128 یا 512 گیگابایت حافظه داخلی بوده و در دو نسخه وای‌فای و LTE عرضه خواهد شد. هواوی ظاهرا در آینده از نسخه 5G این تبلت نیز رونمایی خواهد کرد.

پاشنه آشیل اصلی هواوی طبق انتظار در بخش نرم‌افزاری این مدل رخ می‌نماید جایی‌که به‌رغم حضور اندروید 10 و رابط کاربری EMUI 10، غیبت فروشگاه گوگل پلی و دیگر اپلیکیشن‌های گوگل، فقدان بزرگی برای کاربران این مدل به نظر می‌رسد. البته با توجه به فاز اول معرفی میت‌پد پرو تنها در چین، این نقص تا قبل از حضور دستگاه در بازارهای جهانی چندان مشهود نخواهد بود.

پیش‌سفارش برای هواوی میت‌پد پرو از امروز در چین آغاز شده و حضور آن در بازار نیز به 12 دسامبر (21 آذر 1398) موکول شده است. این تبلت در چهار رنگ سفید،‌ مشکی، سبز و نارنجی با قیمت 3,299 یوان (با نرخ فعلی تبدیل ارز نزدیک به 469 دلار) برای نسخه وای‌فای 6GB/128GB عرضه می‌شود و نسخه LTE آن با همین حجم حافظه نیز 3,799 یوان (540 دلار) قیمت خواهد داشت. در نهایت پیشرفته‌ترین مدل این سه‌گانه یعنی نسخه مجهز به رم 8 گیگابایتی و حافظه داخلی 256 گیگابایتی نیز 4,499 یوان (639 دلار) قیمت‌گذاری شده است.

منبع : Huawei


خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا