گزارش IDC از بازار جهانی تبلت در سه‌ماهه دوم 2019 – رکود در ادامه حکمرانی اپل

نمایش خبر

تاریخ : 1398/5/14        نویسنده: آرش افراسیابی
برچسب‌ها : آی دی سی IDC ، تبلت Tablet ، سامسونگ Samsung ، اپل Apple ، هواوی Huawei ، آمازون Amazon ، لنوو Lenovo

واحد خبر mobile.ir : موسسه تحقیقاتی IDC در روز پنج‌شنبه 1 آگوست 2019 (10 مرداد 1398) جدیدترین گزارش خود را در رابطه با بازار جهانی تبلت در سه‌ماهه دوم سال 2019 منتشر کرد. طبق این گزارش، بازار کوچک‌شده تبلت که از مدت‌ها پیش رشدی را به خود ندیده است، در این فصل بار دیگر از لحاظ میزان ارائه به بازار با 5 درصد کاهش روبرو شده و با توجه به شرایط فعلی و بدون در نظر گرفتن برندهای خاص و متکی بر محتوایی همچون آمازون، آینده چندان درخشانی برای آن پیش‌بینی نمی‌شود. پنج برند برتر این رده، ‌تفاوتی را نسبت به گذشته نشان نمی‌دهند اما این بار تعداد بیشتری از آن‌ها با رشد منفی نسبت به زمان مشابه در سال قبل روبرو شده‌اند.

Apple iPad Air (2019)

تعداد تبلت‌های عرضه شده در این سه‌ماهه اعم از تبلت‌های عادی موسوم به slate و تبلت‌های جداشدنی یا detachableها به 32.2 میلیون عدد می‌رسد که مقایسه آن با 33.9 میلیون سال گذشته از کاهشی 5 درصدی خبر می‌دهد. روند کاهشی این بازار را بیش از همه چیز باید به نبود دلیلی قانع‌کننده برای کاربران جهت خرید یک تبلت جدید یا ارتقاء تبلت پیشین خود به نمونه‌های مدرن‌تر مرتبط دانست؛ به عبارت دیگر مدت‌هاست در نبود یک ویژگی خاص و تعیین‌‌کننده رکود فراگیری بازار تبلت‌ها را در بر گرفته و در این میان افزایش اندازه صفحه‌نمایش‌های موبایلی و هم‌پوشانی وظایف گوشی‌های هوشمند و تبلت‌ها نیز به این رکود دامن زده است. نبود نوآوری در این عرصه بیش از همه چیز به تقلیل بودجه تحقیق و توسعه شرکت‌ها در این زمینه و اختصاص آن به حوزه‌های سودآوری مثل گوشی‌های هوشمند و هوش مصنوعی تعلق دارد و بر همین اساس از مدت‌ها پیش، تغییر تعیین‌کننده‌ای در تبلت‌های این رده رخ نداده است.

IDC Tablet Market Report Q2 2019

پنج کمپانی برتر عرضه‌کننده تبلت در سه‌ماهه دوم سال 2019 (عرضه به میلیون عدد)

اپل طبق انتظار و به مانند فصول گذشته برند اول این بازار از لحاظ تعداد دیوایس‌های عرضه شده به بازار بوده و در این نوبت با ارائه 12.3 میلیون تبلت، رشدی 6.1 درصدی را در مقایسه با سه‌ماهه مشابه در سال قبل تجربه کرده است. سهم بازار اپل از مارکت تبلت نیز افزایش یافته و در حالی‌که در سال قبل 34.1 درصد از این بازار را در اختیار داشت، این سهم حالا به 4 درصد افزایش به 38.1 درصد رسیده است.

از نگاه IDC، با وجود آنکه ارائه تبلت جداشدنی iPad Air 2019 در سه‌ماهه دوم، میزان عرضه این‌گونه تبلت‌ها را از سوی اپل دو برابر کرد اما از سوی دیگر iPadهای عادی و slate این برند قادر به تکرار موفقیت مدل‌های مشابه سال گذشته خود نبوده و با کاهش عرضه روبرو شده‌اند. اپل در اواسط مارچ 2019 از دو تبلت جدید iPad Air و iPad mini رونمایی کرد که به ترتیب آپدیت‌هایی بر iPad Air 2 (عرضه شده در سال 2014) و iPad mini 4 (عرضه شده در سال 2015) به حساب می‌آیند.

سامسونگ با عرضه 4.9 میلیون تبلت و در دست گرفتن 15.2 درصد از این بازار جایگاه دوم را پس از اپل به خود اختصاص داده است؛ میزان عرضه تبلت‌های سامسونگ به بازار با کاهش 3.1 درصدی روبرو شده اما به دلیل کوچک‌تر شدن این مارکت، سهم بازار این برند، 0.3 درصد افزایش را تجربه کرده است. سامسونگ را می‌توان آخرین سنگر تولید تبلت‌های اندرویدی پیشرفته دانست جایی‌که چند ماه پیش تبلت Galaxy Tab S5e و چند روز پیش نیز Galaxy Tab S6 معرفی شد. به گفته IDC اما عمده فروش سامسونگ در این بخش به تبلت‌های ارزان‌قیمت‌تر Tab E‌ و Tab A تعلق دارد.

Samsung Galaxy Tab S6

هواوی که جایگاه خود را در این لیست معمولا با آمازون جابجا می‌کند این بار بالاتر از این شرکت و در مکان سومین ارائه‌دهنده تبلت قرار گرفته است. تعداد تبلت‌های عرضه شده از سوی این کمپانی به بازار در سه‌ماهه دوم سال 2019 به 3.3 میلیون دستگاه بالغ می‌شود که نسبت به سال قبل با 6.5 درصد کاهش روبرو شده است. این شرکت با این وجود سهم بازار خود را چندان از دست نداده و با 10.3 درصد، اختلاف ناچیزی نسبت به سال گذشته دارد. شرایط این کمپانی با توجه به آتش‌بس موقت آمریکا و چین در جنگ تجاری تمام‌عیاری که هواوی را کاملا درگیر خود ساخت هنوز مبهم به نظر می‌رسد و IDC نیز از پیش‌بینی در این زمینه پرهیز کرده است. هواوی در آخرین روزهای سه‌ماهه دوم سال 2019 از دو تبلت جدیدی با نام MediaPad M6 8.4 و MediaPad M6 10.8 رونمایی کرد که مشخصات بالا و قیمت نسبتا مناسبی را ارائه می‌کردند. ارائه این دو تبلت به بازار البته به ماه بعد از رونمایی یعنی اواسط جولای موکول شد و بدین‌ترتیب آمار فروش آن‌ها در نتایج سه‌ماهه دوم منعکس نشده، اما احتمالا می‌توان اثرات ارائه این دو تبلت را در نتایج سه‌ماهه سوم مشاهده کرد.

Huawei MediaPad M6

Huawei MediaPad M6

آمازون با اینکه در این سه‌ماهه با ارائه تنها 2.4 میلیون تبلت به بازار در جایگاه چهارم لیست IDC قرار دارد اما این شرکت شرایط متفاوتی را نسبت به رقبا نشان می‌دهد جایی‌که میزان عرضه تبلت‌های آمازون در این فصل نسبت به زمان مشابه سال گذشته 46.3 درصد افزایش یافته و از این بابت حتی از اپل نیز پیشی گرفته است. افزایش حجم عرضه تبلت‌های این شرکت را همچنین طبق روال هر سال باید به نزدیک شدن به فروش ویژه Prime Day در ماه جولای مرتبط دانست که اثرات آن را در سه‌ماهه سوم به وضوح می‌توان مشاهده کرد. برای نمونه در گزارش IDC از عرضه جهانی تبلت‌ها در سه‌ماهه سوم 2018، شرکت آمازون 4.4 میلیون تبلت را به بازار ارائه کرد که این مجموعه را بالاتر از هواوی در جایگاه سوم عرضه‌کنندگان جهانی تبلت قرار داد.

لنوو پنجمین برند عرضه‌کننده تبلت در سه‌ماهه دوم سال 2019 به لحاظ حجم عرضه بوده و با ارائه 1.9 میلیون تبلت به بازار و در اختیار گرفته سهم 5.8 درصدی، پس از آمازون قرار دارد. سهم بازار لنوو نسبت به سال گذشته تنها 0.1 درصد کاهش یافته اما از لحاظ حجم عرضه با کاهش 6.9 درصدی روبرو می‌شویم. لنوو با وجود ارائه تعداد کمتری تبلت به بازار، شرایط مثبتی را در این سه‌ماهه تجربه کرده و به گفته IDC در بازارهای پیشرفته‌ای نظیر ایالات متحده آمریکا، اروپای غربی و ژاپن با رشد قابل توجه‌ای روبرو شده است.  

منبع : IDC


خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا