معرفی Galaxy Tab S6 – تبلت با طعم لپ‌تاپ

نمایش خبر

فهرست اخبار
تاریخ : 1398/5/13        نویسنده: مسعود بهرامی شرق
برچسب‌ها : تبلت Tablet ، اسنپ دراگون 855 snapdragon 855 ، اندروید Android ، Samsung Galaxy Tab S6 ، سامسونگ Samsung

واحد خبر mobile.ir : زمانی تبلت‌ها بازار داغی داشتند، اما با بزرگ‌تر شدن اندازه گوشی‌های هوشمند رفته رفته محبوبیت این دیوایس‌ها نیز کم‌رنگ‌تر شد. در این میان، کمپانی سامسونگ از جمله معدود شرکت‌هایی‌ست که هنوز به تولید تبلت‌های رده بالای اندرویدی ادامه می‌دهد. تبلت Galaxy Tab S4 – که سال گذشته وارد بازار شد – یکی از بهترین نمونه‌های تبلت‌های اندرویدی به حساب می‌آید. حال، باخبر شدیم این کمپانی کره‌ای در روز چهارشنبه 31 جولای 2019 (9 مرداد 1398) از جدیدترین تبلت خود رونمایی کرده است. این دستگاه Galaxy Tab S6 نام داشته و می‌توان گفت مدل پیشرفته‌ترِ Tab S4 و Tab S5e است.

Introducing Samsung Galaxy Tab S6

همانطور که در مقدمه هم گفته شد، Galaxy Tab S6 در رده تبلت‌های پیشرفته و سطح بالای سامسونگ جای می‌گیرد. در مقام مقایسه، به عنوان مثال Galaxy Tab A و Tab S5e که اوایل سال جاری میلادی عرضه شدند، به‌ترتیب در رده‌های پایین و میانی قرار دارند (البته سوای تبلت‌های ویندوزی سامسونگ!). مثل Tab S4، این تبلت جدید نیز از نوع 2-در-1 بوده و با توجه به برخورداری از قلم استایلوس، طراحی آن بیشتر مناسب افرادی‌ست که می‌خواهند بخشی از کار خود را در مسیر انجام دهند. در راستای این هدف، سامسونگ روی چند نکته تمرکز ویژه داشته است: طراحی سبک، نازک و قابل‌حمل، سخت‌افزار قدرتمند و نرم‌افزار مناسبی برای مالتی‌تسکینگ. ظاهرا کارشناسان از اعمال تغییرات جدید روی این تبلت راضی هستند.

Galaxy Tab S6 در ابعاد 5.7×159.5×244.5 میلی‌متر طراحی شده و 420 گرم وزن دارد. این اعداد نشان می‌دهند که محصول جدید سامسونگ در مقایسه با Tab S4 (با ضخامت 7.1 میلی‌متر و وزن 482 گرم) نازک‌تر و سبک‌تر شده است. از نظر شکل ظاهری تفاوت چندانی بین Tab S6 و مدل قبلی دیده نمی‌شود، جز آنکه در Tab S6 از دوربین دوگانه استفاده شده و حاشیه‌های نمایشگر نیز کمی کاهش یافته است. این تبلت در سه رنگ آبی (Cloud Blue)، صورتی (Rose Blush) و خاکستری (Mountain Gray) به تولید می‌رسد (رنگ‌بندی مدل قبلی تنها به مشکی و خاکستری محدود بود). قلم استایلوس Tab S6 نیز هم‌رنگ خود دستگاه است.

Introducing Samsung Galaxy Tab S6

سامسونگ در ساخت این تبلت از یک نمایشگر 10.5 اینچی از نوع Super AMOLED استفاده کرده است. این نمایشگر – با نسبت تصویر 16:10 – رزولوشنی برابر با 1600×2560 پیکسل داشته که تراکم آن را به 287 پیکسل در اینچ می‌رساند. گفتنی‌ست، در زیر لایه این نمایشگر یک حسگر اثر انگشت اپتیکال کار گذاشته شده است.

Introducing Samsung Galaxy Tab S6

وجود چیپ‌ست قدرتمند اسنپ‌دراگون 855، تا حد زیادی خیال کاربر را از بابت اجرای روانِ برنامه‌ها و بازی‌های سنگین راحت می‌کند (البته به گفته سامسونگ، بسته به کشور و اپراتوری که این تبلت را عرضه می‌کند، ممکن است تراشه دیگری در ساخت آن به کار گرفته شود). Tab S6 در دو پیکربندی به تولید می‌رسد: مدل پایه با 6 گیگابایت RAM و 128 گیگابایت حافظه داخلی و مدل پیشرفته با 8 گیگابایت RAM و 256 گیگابایت حافظه داخلی. در هر دو مدل، با توجه به پشتیبانی از کارت حافظه، می‌توان حافظه داخلی را تا 1 ترابایت دیگر ارتقا داد.

حسگر اثر انگشتی که در زیر لایه نمایشگر این تبلت به کار رفته اپتیکال است و نه اولتراسونیک سامسونگ ضمن اشاره به اینکه تفاوت سرعت این دو نوع حسگر چندان قابل‌توجه نیست، استفاده نکردن از سنسور اولتراسونیک را به اندازه نمایشگر نسبت می‌دهد.

Introducing Samsung Galaxy Tab S6

به گفته سامسونگ، 86 درصد از افرادی که Tab S4 را خریده‌اند، مرتب از دوربین آن استفاده می‌کنند. همین بازخورد مثبت، سامسونگ را بر آن داشت تا دوربین Tab S6 را ارتقا دهد. همانطور که قبلا هم گفته شد، این اولین بار است که تبلت‌ساز معروفی چون سامسونگ در طراحی یک تبلت از دوربین دوگانه در پشت بهره می‌‌گیرد (با این نقطه ضعف که این مجموعه، فاقد فلش است!). دوربین اصلی دستگاه 13 مگاپیکسلی (با پیکسل‌هایی به اندازه 1 میکرون و میدان دید 80 درجه) بوده و گشودگی دیافراگم لنز آن f/2.0 است.

Introducing Samsung Galaxy Tab S6

در بالای این دوربین هم یک دوربین ثانویه با وضوح 5 مگاپیکسل و گشودگی f/2.2 به چشم می‌خورد. این دوربین – که اندازه پیکسل‌های آن 1.12 میکرون اعلام شده – از یک لنز فوق واید (با میدان دید 123 درجه) برخوردار است. این زاویه تقریبا معادل میدان دید انسان بوده و لنز فوق واید در دوربین 16 مگاپیکسلی گلکسی اس10 نیز همین زاویه را دارد. در جلوی دستگاه هم یک دوربین سلفی 8 مگاپیکسلی خودنمایی می‌کند. میدان دید و گشودگی این دوربین با دوربین اصلی تفاوتی نداشته، اما اندازه پیکسل‌های آن 1.12 میکرون است. ناگفته نماند، این دوربین می‌تواند تشخیص چهره و متعاقبا قفل‌گشایی گوشی را نیز انجام دهد.

ظرفیت باتری این تبلت 7,040 میلی‌آمپر ساعت بوده و در صورت استفاده معمولی، یک روز کامل دوام خواهد داشت. به گفته شرکت سازنده، با 100 درصد شارژ این باتری می‌توان 15 ساعت ویدئو پخش کرد. Tab S6 از شارژ سریع پشتیبانی می‌کند اما شرکت سازنده اشاره‌ای به فناوری شارژ سریع و سرعت آن نکرده است، البته با توجه به وجود کانکتورهای POGO در لبه دستگاه، علاوه‌ بر پورت USB Type-C، امکان شارژ تبلت از طریق داک شارژر نیز فراهم است. البته داک شارژر Tab S6، جزو وسایل جانبی بوده و در صورت تمایل باید جداگانه خریداری شود. 4 اسپیکر و دو میکروفن برای این تبلت در نظر گرفته شده است. به لطف فناوری دالبی آتموس، صدای فراگیر از اسپیکرها شنیده می‌شود (البته ابتدا باید این حالت را در تنظیمات تبلت، فعال نمود). لازم به ذکر است، تجهیزات صوتی Tab S6، از سوی کمپانی AKG (از زیر مجموعه‌های سامسونگ) تأمین شده است.

Introducing Samsung Galaxy Tab S6

سیستم‌عامل Tab S6 اندروید Pie است که پوسته‌ اختصاصی سامسونگ به نام OneUI روی آن کشیده شده است. دستیار دیجیتال سامسونگ، Bixby، نیز در این دیوایس فعال بوده و با تشخیص صدای کاربر، دستورات مختلفی را برای او اجرا می‌کند. البته در حال حاضر، تنها زبان‌های انگلیسی، کره‌ای، چینی (ماندرین)، فرانسوی، آلمانی، ایتالیایی و اسپانیایی روی این دستیار پشتیبانی می‌شود.

می‌رسیم به جذاب‌ترین قسمت این تبلت، یعنی قلم استایلوس S Pen. این قلم با داشتن نوکی که به 4,096 سطح مختلف از فشار حساس است، می‌تواند به عنوان ابزار طراحی هم مورد استفاده قرار گیرد. امسال سامسونگ تصمیم گرفته تا محل قرار گرفتن قلم را به پشت دستگاه انتقال دهد. از این رو، یک فرورفتگی به شکل شیار در پشت دستگاه به چشم می‌خورد. با توجه به وجود نواری مغناطیسی در این شیار، می‌توان قلم S Pen را به آن متصل کرد. به محض قرار گرفتن قلم در این شیار، S Pen شروع به شارژ شدن می‌کند. البته به اعتقاد برخی کارشناسان، قرار گرفتن قلم در پشت Tab S6 (در مقایسه با لبه دستگاه) چندان مطمئن نیست، زیرا احتمال جدا شدن آن زیاد است.

Introducing Samsung Galaxy Tab S6

سامسونگ این بار قلم S Pen را به بلوتوث مجهز کرده و لذا می‌توان از این قلم به عنوان کنترل از راه دور استفاده کرد (همان کاری که سامسونگ در گلکسی نوت9 پیاده نمود). البته شرکت به همین اکتفا نکرده و چندین gesture (حرکت دست) را نیز برای این قلم تعریف کرده تا بیشتر به کار بیاید (قابلیتی که سامسونگ از آن با عنوان S Pen Air Actions یاد می‌کند). به این ترتیب، علاوه ‌بر کلیک و دبل-کلیک روی دکمه قلم، می‌توان با فشار دادن و نگه داشتن این دکمه و سپس حرکت دادن مچ دست به جهت‌های مختلف، دستورهای متنوعی را اجرا کرد. لازم به ذکر است، بُردِ کنترل از راه دور این قلم در فضای باز، حدود 10 متر خواهد بود.

فشار دادن دکمه قلم در برنامه‌های پلیر، پخش موسیقی یا ویدئو را متوقف می‌کند، اما همین عمل در برنامه پاورپوینت، به منزله رفتن به اسلاید بعدی است. یا مثلا وقتی اپلیکیشن دوربین باز است و شما قلم S Pen را در دست دارید، حرکت دادن دست از چپ به راست (یا برعکس) شما را بین حالت‌های مختلف عکاسی – از قبیل پرتره، حرفه‌ای، اتوماتیک و ... – جابجا می‌کند. البته کاربر می‌تواند در قسمت تنظیمات، این gestureها را سفارشی کند. سامسونگ همزمان با رونمایی از این تبلت، کیت توسعه نرم‌افزاری مربوط به این gestureها را نیز در اختیار توسعه‌دهندگان قرار داد تا اپلیکیشن‌های بیشتری بتوانند از امکانات آن استفاده کنند.

یکی از مهم‌ترین وسایل جانبی تبلت‌های 2-در-1، کی‌بورد است که می‌تواند بهره‌وری (یا در اصطلاح productivity) کاربر را به میزان زیادی بالا ببرد. کی‌بورد Tab S4 مشکلاتی داشت و از سوی برخی کارشناسان با انتقادات شدیدی مواجه شد. ظاهرا سامسونگ تلاش کرده تا ایرادات کی‌بورد قبلی را برطرف کند، زیرا چند تغییر اساسی را در کی‌بورد Tab S6 شاهد هستیم. این کی‌بورد – که BookCover Keyboard نام دارد – در واقع جزئی از یک کیس محافظ است که ضمن پوشاندن دو طرف دستگاه، با در بر گرفتن S Pen، این قلم را در مکان خود نگه داشته و مانع از افتادن آن می‌شود.

مهم‌ترین تغییری که در کی‌بورد جدید می‌توان به آن اشاره کرد، اضافه شدن تاچ‌پد است که تجربه کار کردن با لپ‌تاپ را برای کاربر تداعی می‌کند. علی‌رغم کوچک بودن، این تاچ‌پد واکنش‌گرا بوده و استفاده از آن آسان است. حتی اسکرول دو-انگشتی و زوم کردن هم روی آن جواب می‌دهد.

یکی دیگر از تغییرات ایجاد شده، حذف دکمه‌ای‌ست که در کی‌بورد قبلی کنار اسپیس بار قرار داشت و با فشار دادن آن، کی‌بورد نرم‌افزاری فعال می‌شد. در کی‌بورد Tab S6 این دکمه جای خود را به دکمه‌ای موسوم به Fn داده است. ظاهرا این دکمه می‌تواند عملکردهای مربوط به دکمه‌های F1 تا F12 در ردیف بالایی کی‌بوردهای معمولی را اجرا کند. از جمله کاربردهای مهم این کلید، میان‌بری‌ست که از طریق آن کاربر وارد محیط DeX می‌شود.

حالت DeX بیشتر برای اپلیکیشن‌های productivity مناسب بوده و محیط دسک‌تاپ ویندوز را در اندروید شبیه‌سازی می‌کند. در نتیجه کاربر می‌تواند کارهایی مثل باز کردن چندین پنجره، resize کردن پنجره‌ها، درگ اند دراپ و ... را در اندروید انجام دهد. به گفته سامسونگ، در صورت نیاز به فضای بیشتر، با استفاده از یک کابل HDMI می‌توان تبلت را به یک نمایشگر دیگر متصل کرد. البته به باور بعضی کارشناسان، محیط DeX اغلب، ورژن موبایل اپلیکیشن‌های productivity (مثل Google Docs) را لود کرده و لذا نمی‌تواند جایگزین خوبی برای دسک‌تاپ واقعی باشد.

کیسِ کی‌بورد یک پایه را هم شامل می‌شود که با تنظیم آن در زاویه دلخواه، می‌توان برای ثابت نگه داشتن تبلت از آن استفاده کرد. همانطور که گفته شد، کیس BookCover Keyboard یک وسیله جانبی بوده و برای خرید آن باید 179 دلار پرداخت کنید.

Introducing Samsung Galaxy Tab S6

تبلت Galaxy Tab S6 از 6 سپتامبر (15 شهریور) وارد بازار خواهد شد. این محصول در مدل پایه 649 دلار و در مدل پیشرفته 729 دلار قیمت‌گذاری شده است. از لحاظ اندازه و امکانات، این تبلت به iPad Air شباهت بیشتری دارد تا به iPad Pro. البته iPad Air قیمت پایین‌تری داشته و سیستم‌عامل و اکوسیستم اپلیکیشن‌های پیشرفته‌تری را ارائه می‌دهد.  

منبع : Samsung