معرفی moto g8 Plus – میان‌رده‌ای با ارزش خرید بالا

نمایش خبر

تاریخ : 1398/8/6        نویسنده: مسعود بهرامی شرق
برچسب‌ها : گوشی هوشمند Smartphone ، اسنپ دراگون 665 Snapdragon 665 ، هلیو پی 70 Helio P70 ، اندروید Android ، Motorola Moto G8 Plus ، موتورولا Motorola
واحد خبر mobile.ir : فوریه امسال بود که موتورولا اسمارت‌فون‌های سری g7 (متشکل از g7 Power ،Moto g7 Plus ،Moto g7 و g7 Play) را به دنیای فناوری معرفی کرد. لذا انتظار نمی‌رفت موتورولا به این زودی و قبل از سال 2020 بخواهد از نسل آینده این سری پرده‌برداری کند. اما به نظر می‌رسد لنوو (مالک موتورولا) برنامه‌های دیگری دارد، زیرا موتورولا در روز پنج‌شنبه 24 اکتبر 2019 (2 آبان 1398) از جدیدترین گوشی‌ سری g8، تحت عنوان moto g8 Plus رونمایی کرد. این گوشی جدیدترین مدل از سری اسمارت‌فون‌هایی‌ست که عنوان یکی از بهترین سری دیوایس‌های مقرون‌به‌صرفه در دنیای فناوری را یدک می‌کشد. البته moto g8 Plus از چندین جهت نسبت به مدل قبلی خود بهبود یافته است.

moto g8 Plus در ابعاد 9.09×75.83×158.35 میلی‌متر طراحی شده و 188 گرم وزن دارد. در نگاه اول شاید تغییرات moto g8 Plus نسبت به مدل قبلی خود به چشم نیاید. به عنوان مثال، جلوی moto g8 Plus (با نمایشگری که همان ناچ قطره آب را داشته و قطر آن تنها 0.1 اینچ بزرگ‌تر شده) ظاهر مدل قبلی را تداعی می‌کند (البته خمیدگی‌های بدنه جمع‌تر شده و نام موتورولا از حاشیه پایینی حذف شده است). در پشت گوشی نیز، پنل دایره‌ای شکل دوربین‌ها در مرکز، جای خود را به مجموعه‌ای از دوربین‌ها داده که به شکل عمودی در بالا سمت چپ قرار گرفته‌اند.

در صفحه مشخصات این گوشی (در وب‌سایت موتورولا)، جنس بدنه این گوشی "شیشه پلیمری" اعلام شده است. اما شیشه پلیمری در اصل پلاستیک بوده و تنها ظاهر آن به شیشه شباهت دارد. طبق ادعای شرکت سازنده، moto g8 Plus به شکل دافع آب طراحی شده و در برابر چکه کردن یا پاشیده شدن آب مقاوم است (البته در اینجا از درجه حفاظت IP صحبت نشده است). این اسمارت‌فون جدید در رنگ‌های آبی تیره (Cosmic Blue) و قرمز تیره (Crystal Pink) به تولید رسیده که به گفته موتورولا، زیر تابش نور، لایه‌های رنگی آنها تغییر می‌کند.

نمایشگر این گوشی از پنل‌های ال‌سی‌دی (با فناوری IPS) تشکیل شده و با قطری به طول 6.3 اینچ و رزولوشن فول اچ‌دی پلاس (معادل 1080×2280 پیکسل) تفاوت چندانی با مدل قبلی خود ندارد. نسبت تصویر این نمایشگر – که موتورولا آن را Max Vision نامیده – 19:9 است. آلبته با توجه به وجود ناچ قطره آب در بالا و حاشیه‌های نسبتا زیاد (به ویژه در پایین)، به کار بردن واژه فول-اسکرین برای این نمایشگر، چندان درست به نظر نمی‌رسد.

چیپ‌ست این گوشی جدید (در مقایسه با اسنپ‌دراگون 632 در moto g7 و اسنپ‌دراگون 636 در moto g7 Plus) به‌روزتر شده و به اسنپ‌دراگون 665 ارتقا یافته است. این تراشه 11 نانومتری (که به موتور هوش مصنوعی هم مجهز است)، از 4 هسته 2 گیگاهرتزی Kryo 260 (منطبق بر معماری Cotrex A73) و 4 هسته 1.8 گیگاهرتزی Kryo 260 (منطبق بر معماری Cortex A53) تشکیل شده و واحد پردازش گرافیکی آن Adreno 610 است. RAM و حافظه داخلی گوشی جدید موتورولا نسبت به مدل‌ قبلی تغییری نداشته و شامل 4 گیگابایت RAM و 64 گیگابایت فضای ذخیره‌سازی است که با استفاده از میکرو اس‌دی تا 512 گیگابایت دیگر قابل ارتقاست.

در نگاه اول شاید فکر کنید در پشت دستگاه 4 دوربین قرار دارد، اما حقیقت آن است که moto g8 Plus از دوربین سه‌گانه بهره برده و چهارمی تنها یک سنسور فوکوس خودکار لیزری‌ست. در قسمت بالا سمت چپ، اولین چیزی که به چشم می‌‌خورد یک action camera یا دوربین ورزشی با لنز زاویه باز 117 درجه است. این دوربین 16 مگاپیکسلی (با گشودگی دیافراگم f/2.2) از تکنولوژی Quad Pixel (ترکیب هر 4 پیکسل‌ در یکی و تشکیل پیکسل‌هایی به بزرگی 2 میکرون) برخوردار بوده و طبق ادعای شرکت سازنده می‌تواند 4 برابر بیشتر از لنزهای معمولی، سوژه‌ها را در کادر جای دهد. به گفته موتورولا، به لطف وجود این لنز، می‌توان عمودی فیلم‌برداری کرد و سپس به شکل افقی و البته تمام‌صفحه، ویدئو را پخش نمود. درست است که این دوربین، جدا از دو دوربین دیگر و بالاتر از همه قرار گرفته، اما دوربین اصلی محسوب نمی‌شود.

عضو اصلی این مجموعه، یک دوربین 48 مگاپیکسلی (با گشودگی f/2.0 و پیکسل‌هایی 0.8 میکرونی‌) است. این دوربین نیز با برخورداری از تکنولوژی Quad Pixel، به منظور جذب نور بیشتر، با ترکیب هر 4 پیکسل در 1 پیکسل، عکس‌های 12 مگاپیکسلی و روی کاغذ با کیفیت‌تری را (به‌ویژه در محیط‌های کم‌نور) به دست می‌دهد. به منظور کسب نتیجه بهتر در محیط‌های تاریک، می‌توان حالت Night Vision را نیز فعال نمود. فوکوس خودکار تشخیص فاز، زوم دیجیتال تا 8 برابر و لرزه‌گیر الکترونیک (در غیاب OIS) برای ویدئو از دیگر امکانات دوربین اصلی محسوب می‌شوند.

در پایین دوربین اصلی، یک سنسور عمق 5 مگاپیکسلی (با گشودگی f/2.2) به چشم می‌خورد که در زیر آن یک سنسور فوکوس خودکار لیزری و یک فلش ال‌ای‌دی جای گرفته است. اما یکی از مهم‌ترین پیشرفت‌های گوشی moto g8 Plus، به دوربین جلوی آن مربوط می‌شود که با یک جهش بزرگ نسبت به مدل قبلی خود از 12 به 25 مگاپیکسل ارتقا یافته است. این دوربین (با گشودگی f/2.0) مثل دوربین اصلی با ترکیب پیکسل‌ها، می‌تواند عکس‌های 6 مگاپیکسلی باکیفیت‌تری را ارائه کند. این دوربین وظیفه تشخیص چهره برای قفل‌گشایی گوشی را نیز بر عهده دارد.

البته اگر مایل به استفاده از این روش نیستید، مثل مدل‌های قبلی یک حسگر اثر انگشت در پشت دستگاه (زیر لوگوی معروف موتورولا) تعبیه شده است. طبق ادعای موتورولا، اسپیکرهای دوگانه استریو در این گوشی، صدای بیس را تا 50 درصد بلندتر پخش می‌کنند. moto g8 Plus یک گوشی دو سیم‌کارته (از نوع نانو) است که از امکانات ارتباطی آن می‌توان به وای-فای a/b/g/n/ac، بلوتوث نسخه 5.0، سامانه‌های ناوبری GLONASS ،GPS و Galileo و جک هدفون اشاره کرد. از نکات مثبت این گوشی، مجهز بودن به NFC است که ضمن پرداخت تماسی، امکان انتقال و به اشتراک‌گذاری مخاطبین، تصاویر یا ویدئوها را از طریق قابلیت Android Beam بین گوشی‌ها فراهم می‌کند.

همان طور که قبلا هم اشاره شد، در این گوشی جدید، پنل دایره‌ای شکل دوربین‌ها، جای خود را به چینش عمودی در بالا سمت چپ داده است. به گفته شرکت سازنده، این کار به منظور جا باز کردن برای یک باتری بزرگ‌تر انجام شده که باعث شده 12 گرم به وزن نهایی گوشی افزوده شود. ظرفیت باتری در moto g8 Plus، با افزایش 1,000 میلی‌آمپر ساعتی نسبت به مدل قبلی، به 4,000 میلی‌آمپر ساعت بالغ می‌شود. این باتری با شارژر 15 واتی Turbo Charger و از طریق پورت USB-C شارژ شده و به گفته موتورولا تنها با 15 دقیقه شارژ، می‌توان تا 8 ساعت با گوشی کار کرد. البته شارژر Turbo Charger در برخی بازارها جدا از گوشی به فروش می‌رسد.

سیستم‌عامل گوشی جدید موتورولا اندروید Pie اعلام شده که این موضوع کمی ناامیدکننده است. moto g8 Plus تا پایان اکتبر به قیمت 269 یورو (با نرخ کنونی تبدیل ارز، حدود 300 دلار) وارد بازار اروپا می‌شود. این گوشی از 24 اکتبر (2 آبان) به بازارهای برزیل، مکزیک و هند عرضه شده است.

در پایان لازم به ذکر است، موتورولا در کنار این گوشی، از اسمارت‌فون دیگری به نام moto g8 play نیز پرده‌برداری کرد. برخی از مشخصات این گوشی (از قیبل ظرفیت باتری و سیستم‌عامل) با نسخه پلاس تفاوتی ندارد. اندازه نمایشگر این گوشی 6.2 اینچ بوده که البته رزولوشن آن به 720×1520 پیکسل تنزل یافته است. موتورولا در ساخت این گوشی به جای کوالکام به سراغ مدیاتک رفته و از تراشه 12 نانومتری Helio P70 (با حداکثر سرعت کلاک 2.1 گیگاهرتز) استفاده کرده است. RAM و حافظه داخلی به ترتیب به 2 و 32 گیگابایت کاهش پیدا کرده‌اند.

در نسخه play نیز با دوربینی سه‌گانه مواجه هستیم که از یک دوربین اصلی 13 مگاپیکسلی، یک دوربین التراواید 8 مگاپیکسلی و یک سنسور عمق 2 مگاپیکسلی تشکیل شده است. همچنین، علی‌رغم ثابت ماندن ظرفیت باتری (4,000 میلی‌آمپر ساعت)، وجود شارژر 10 واتی (به جای 15 واتی) نمی‌تواند شارژ سریع را به شکل نسخه پلاس فراهم کند. البته در هر صورت از شارژ 5 واتی اپل در آیفون 11 به قیمت 700 دلار بهتر است! گوشی moto g8 play از 24 اکتبر (2 آبان) با قیمتی معادل 200 یورو (220 دلار) در برزیل، مکزیک، شیلی و پرو عرضه شده و تا پایان اکتبر به سایر کشورهای آمریکای لاتین نیز وارد می‌شود. نکته جالب در آنجاست که هیچ‌یک از گوشی‌های moto g8 Plus و g8 play به ایالات متحده آمریکا عرضه نمی‌شوند.

منبع : Motorola


خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا