معرفی Moto Z4 اسمارت‌فون جدید موتورولا – تجربه 5G با قیمت مناسب

نمایش خبر

تاریخ : 1398/3/12        نویسنده: مسعود بهرامی شرق
برچسب‌ها : گوشی هوشمند Smartphone ، اندروید Android ، اسنپ دراگون 675 Snapdragon 675 ، Motorola Moto Z4 ، موتورولا Motorola

واحد خبر mobile.ir : کمپانی موتورولا در روز پنج‌شنبه 30 می 2019 (9 خرداد 1398) از جدیدترین اسمارت‌فون خود در سری Z رونمایی کرد. این گوشی هوشمند Moto Z4 نام داشته و می‌توان گفت نسخه به‌روزرسانی‌شده Moto Z3 است که در آگوست سال گذشته به بازار عرضه شده بود. این اسمارت‌فون نیز همسو با استراتژی موتورولا، یک دیوایس ماژولار بوده و با موتو مادهای قبلی شرکت سازگاری دارد. عکس‌ها و خبرهای مربوط به این گوشی از روزها قبل به بیرون درز کرده و جالب است بدانید قبل از اینکه موتورولا رسما خبر تولید این اسمارت‌فون را منتشر کند، آمازون یک نسخه از آن را اتفاقی به فروش رساند! در ادامه بیشتر با مشخصات این گوشی آشنا می‌شویم.

Introducing Motorola Moto Z4

همانطور که گفته شد، Moto Z4 بر پایه Moto Z3 ساخته شده و همان طراحی را دارد. فریم آلومینیومی دستگاه از جلو و پشت با شیشه احاطه شده و در قسمت پشتی آن، کانکتورهایی از نوع پین‌های POGO وجود دارد که اتصال موتو مادها به گوشی از این طریق است. همگام با گرایش غالب در صنعت اسمارت‌فون، موتورولا نیز با حذف حاشیه‌ها (تا حد امکان) و قرار دادن ناچ قطره آب در بالای نمایشگر، Moto Z4 را به معیارهای تمام-صفحه نزدیک‌تر کرده است.

Introducing Motorola Moto Z4

اسمارت‌فون جدید موتورولا از یک نمایشگر OLED به قطر 6.4 اینچ و نسبت تصویر 19.5:9 بهره می‌برد. این نمایشگر – که موتورولا آن را Max Vision نامیده – رزولوشن فول اچ‌دی پلاس داشته و طبق ادعای شرکت، بیشترین نسبت صفحه به بدنه در بین تمام گوشی‌های موتورولا، به این دیوایس تعلق دارد. نمایشگر Moto Z4 با پوششی از گوریلا گلس 3 محافظت شده و در زیر لایه آن نیز یک حسگر اثر انگشت اپتیکال تعبیه شده است.

در ساخت Moto Z4 از چیپ‌ست 11 نانومتری اسنپ‌دراگون 675 استفاده شده است. این چیپ‌ست 8 هسته‌ای (با حداکثر سرعت کلاک 2 گیگاهرتز)، یک تراشه میان‌رده محسوب شده و در مقایسه با نسل‌های قبل سری Moto Z (که در آنها از تراشه‌های رده بالای اسنپ‌دراگون سری 800 استفاده شده بود) یک پس‌رفت به شمار می‌رود. احتمالا هدف از این کار، پایین آوردن قیمت و افزایش عمر باتری بوده است، زیرا هرچه چیپ‌ست قدرتمندتر باشد، قاعدتا مصرف آن هم بیشتر است. در کنار این چیپ‌ست، 4 گیگابایت RAM و 128 گیگابایت فضای ذخیره‌سازی نیز وجود دارد که با قرار دادن میکرو اس‌دی، می‌توان آن را تا 512 گیگابایت دیگر نیز ارتقا داد.

دوربین دوگانه در Moto Z3 در اینجا به یک دوربین 48 مگاپیکسلی (با گشودگی دیافراگم f/1.7) در پشت تبدیل شده است. با استفاده از تکنولوژی ترکیب پیکسلی – که موتورولا آن را Quad Pixel می‌نامد – هر 4 پیکسل دوربین در یک پیکسل ترکیب شده و عکس‌های با کیفیت‌تر 12 مگاپیکسلی را (حتی در محیط‌های کم‌نور) به دست می‌دهد. این همان راهبرد جدیدی‌ست که در بسیاری از اسمارت‌فون‌هایی که اخیرا وارد بازار شده‌اند (مثل Moto One Vision) به کار گرفته شده است. لرزه‌گیر اپتیکال و قابلیت‌های هوش مصنوعی را نیز به امکانات این دوربین باید اضافه کرد.

Introducing Motorola Moto Z4

از دیگر مواردی که دوربین Moto Z4 از دوربین Moto One Vision به ارث برده، می‌توان به قابلیت Night Vision (یا حالت شب) اشاره کرد. به گفته موتورولا، سازوکار Night Vision به این ترتیب است که از سوژه‌ای که در محیط‌ کم‌نور قرار دارد، 8 فریم جداگانه (هر کدام با نورپردازی متفاوت) برداشت می‌شود. سپس این 8 فریم با یکدیگر ترکیب شده و پس از اِعمال کاهش نویز دینامیک، نتیجه نهایی تصویری با کیفیت و با جزییات فراوان خواهد بود. به گفته برخی کارشناسان، این قابلیت رقیبی‌ست برای حالت Night Sight در گوشی Pixel 3. ناگفته نماند، رزولوشن دوربین جلو نیز از 8 مگاپیکسل در Moto Z3 به 25 مگاپیکسل در Moto Z4 ارتقا پیدا کرده است. حالت پرتره، سلفی‌های گروهی با زاویه باز و زیباسازی از طریق هوش مصنوعی از امکانات این دوربین بر شمرده شده‌اند.

Introducing Motorola Moto Z4

برخی تغییرات در Moto Z3 مورد پسند کاربران واقع نشد و لذا می‌بینیم که در Moto Z4 برطرف شده‌اند. به عنوان مثال، باتری 3,000 میلی‌آمپر ساعتی در آن گوشی جای خود را به یک باتری قدرتمندتر با ظرفیت 3,600 میلی‌آمپر ساعت داده که به گفته موتورولا، تاکنون در بین گوشی‌های سری Moto Z بی‌سابقه بوده است. همین امر موجب شده تا بدنه Moto Z4 کمی ضخیم‌تر شود. طبق گفته شرکت سازنده، در صورت استفاده معمولی از گوشی، با یک مرتبه شارژ کامل، باتری حدودا 2 روز عمر مفید خواهد داشت. شارژ بی‌سیم در این دستگاه پشتیبانی نمی‌شود، اما می‌توان با شارژر 15 واتی TurboPower (که به همراه گوشی به فروش می‌رسد) آن را به سرعت شارژ نمود.

Introducing Motorola Moto Z4

Moto Z4 فاقد گواهینامه IP است، اما طبق ادعای شرکت سازنده، با توجه به برخورداری از پوشش نانوی P2i، این گوشی در برابر ریخته شدن قطرات آب یا باران مقاوم خواهد بود. جک 3.5 میلی‌متری هدفون نیز، پس از اینکه در Moto Z3 و Moto Z2 Force کنار گذاشته شد، مجددا بازگشته و در لبه پایینی گوشی کار گذاشته شده است. سیستم عامل گوشی اندروید Pie بوده که در آینده امکان آپدیت آن به اندروید Q فراهم خواهد بود. رابط کاربری اختصاصی موتورولا در این گوشی، تفاوت چندان زیادی با اندروید خالص نداشته و از چند ویژگی نرم‌افزاری جدید برخوردار است، از جمله قابلیت Moto Actions که به موجب آن می‌توان مستقیما از لاک‌اسکرین، اپلیکیشن دوربین را باز و یا چراغ قوه را خاموش یا روشن کرد.

Introducing Motorola Moto Z4

همانطور که در ابتدا هم گفته شد، Moto Z4 یک اسمارت‌فون ماژولار بوده و از تمام موتو مادهای قبلی – از جمله دوربین 360 درجه، پک باتری، دوربین، گیم‌پد و پروژکتور – پشتیبانی می‌کند. Moto Z4 یک دیوایس 4G LTE است، اما با اضافه کردن ماژول 5G، می‌توان آن را به ارتباطات نسل پنجم اپراتور Verizon تجهیز کرد (گوشی Moto Z2 Force نیز در تابستان امسال از این ماژول بهره‌مند خواهد شد). البته این ماژول چندان هم ارزان نبوده و خرید آن 200 دلار هزینه خواهد داشت. ظاهرا موتورولا، ماژول جدید دیگری برای عرضه ندارد.

Introducing Motorola Moto Z4

اسمارت‌فون Moto Z4 در دو رنگ خاکستری (Flash Grey) و سفید (Frost White) به تولید رسیده و نسخه آنلاک آن از 6 ژوئن (16 خرداد) به قیمت 499 دلار وارد بازار آمریکا می‌شود. افرادی که این محصول را از سایت‌هایی مثل Best Buy، B&H یا آمازون خریداری کنند، یک موتو ماد دوربین 360 درجه رایگان دریافت خواهند کرد. اما این گوشی توسط اپراتور Verizon نیز عرضه می‌شود. مشتریان Verizon می‌توانند این اسمارت‌فون را از 13 ژوئن (23 خرداد) با اقساط ماهی 10 دلار طی 24 ماه، خریداری کنند. در این طرح ماژول 5G نیز با قیمت 200 دلار عرضه می‌شود، که با این حساب، مشتری با پرداخت تنها 440 دلار، صاحب یک اسمارت‌فون میان‌رده 5G خواهد شد. برای درک قیمت مناسب این محصول، بد نیست بدانید Galaxy S10 5G قیمتی معادل 1300 دلار دارد. عرضه این محصول در بازار کانادا، با کمی تأخیر، از تابستان آغاز خواهد شد.

به گفته برخی کارشناسان که از نزدیک با Moto Z4 کار کرده‌اند، این گوشی در مقایسه با Pixel 3a (که قیمت آن از 399 دلار شروع می‌شود) پیشرفته‌تر به نظر می‌رسد. اینکه Moto Z4 بتواند بر دوربین قدرتمند Pixel 3a غلبه کند و یا اینکه قیمت پایین این دستگاه، بر عملکرد OnePlus 7 Pro (با قیمت 669 دلار) اولویت داشته باشد، هنوز مشخص نبوده و باید ببینیم مصرف‌کنندگان چه رفتاری در قبال این گوشی‌ها خواهند داشت.  

منبع : Motorola


خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا