رونمایی موتورولا از 6 اسمارت‌فون جدید در سری‌های moto g و moto e

نمایش خبر

فهرست اخبار
تاریخ : 1397/2/4        نویسنده: مسعود بهرامی شرق
برچسب‌ها : گوشی هوشمند Smartphone ، اندروید Android ، Motorola Moto G6 ، Motorola Moto G6 Play ، Motorola Moto G6 Plus ، Motorola Moto E5 ، Motorola Moto E5 Play ، Motorola Moto E5 Plus ، موتورولا Motorola

واحد خبر mobile.ir : 5 سال پیش موتورولا تصمیم گرفت، شکاف بین مشخصات گوشی و قیمت را کمتر کرده و اسمارت‌فونی با کیفیت و در عین حال قیمت مناسب را به تولید برساند. حاصل کار، گوشی هوشمندی با نام moto g بود که پس از عرضه در نوامبر 2013، به پرفروش‌ترین گوشی تاریخ موتورولا تبدیل شد و خانواده جدیدی از اسمارت‌فون‌ها را در این کمپانی کلید زد. اما موتورولا به این گوشی اکتفا نکرد و چند ماه بعد، در می 2014، اسمارت‌فون مقرون‌به‌صرفه‌تری را با نام moto e وارد بازار کرد. طی چند سال اخیر، مدل‌های متعددی از هر دو رده moto g و moto e عرضه شد. امسال نیز موتورولا تصمیم گرفت با تولید 6 اسمارت‌فون دیگر، خانواده‌های moto g و moto e را بیش از پیش توسعه دهد.

Introducing Motorola Moto G6 and Moto E5 Series

کمپانی موتورولا در روز پنجشنبه 19 آوریل 2018 (30 فروردین 1397) در وبلاگ رسمی خود، از طراحی و تولید گوشی‌های میان‌رده جدیدی در هردو خانواده moto g و moto e خبر داد. moto g6 plus ،moto g6 و moto g6 play سه اسمارت‌فون خانواده moto g بوده و گوشی‌های moto e5 plus ،moto e5 و moto e5 play اعضای جدید خانواده moto e به شمار می‌روند (البته در بین اسامی ذکر شده، moto g6 plus و moto e5 در آمریکا عرضه نخواهند شد). در ابتدا قصد داریم، مشخصات مشترک و شباهت‌های این 6 دیوایس را بیان کنیم.

جک 3.5 میلی‌متری هدفون و اسلات میکرو اس‌دی در هر 6 گوشی به چشم می‌خورد. درباره ضدآب بودن این 6 دیوایس، هیچ درجه حفاظتی ذکر نشده و خود موتورولا به این قضیه اذعان می‌کند. اما در ساخت این گوشی‌ها (به جز moto e5) از پوششی موسوم به "پوشش آب گریز" (محصول شرکت P2i) استفاده شده که طبق آنچه در وبلاگ موتورولا آمده، می‌تواند در برابر تماس ملایم با آب (مثل اتفاقی آب ریختن، پاشیده شدن آب یا نم باران) مقاومت کند. موتورولا به گرایش روز صنعت نیز توجه داشته و در تمام این دیوایس‌ها (به جز moto e5 play) نسبت تصویر 18:9 را شاهد هستیم.

Introducing Motorola Moto G6 and Moto E5 Series

هر 6 اسمارت‌فون در رده‌های g و e، به اندروید 8 اوریو مجهزند که به گفته برخی منابع، هیچ رابط کاربری خاصی در اینجا به کار نرفته و در واقع کاربران با اندروید خالص شرکت گوگل کار خواهند کرد. البته نحوه به‌روزرسانی سیستم عامل این گوشی‌ها متفاوت است؛ در اسمارت‌فون‌های سری g، ظاهرا امکان ارتقا به اندروید P پیش‌بینی شده، اما این تضمین برای گوشی‌های سری e وجود ندارد. همچنین موتورولا از آپدیت‌های امنیتی به شکل ماهانه اجتناب کرده و این آپدیت‌ها را در بازه‌های زمانی 2 تا 3 ماهه ارائه می‌کند.

در ادامه نگاهی داریم به مشخصات اختصاصی تک‌تک محصولات جدید موتورولا.

• moto g6

این اسمارت‌فون از یک نمایشگر 5.7 اینچی – با نام تجاری Max Vision – و رزولوشن فول اچ‌دی پلاس (1,080×2,160 پیکسل) بهره می‌برد. نسبت تصویر 18:9، گوشه‌های گردشده و استفاده از پوشش گوریلا گلس در جلو و پشت گوشی، زیبایی خاصی به آن بخشیده است (البته تا زمانی که قاب شیشه‌ای پشت، اثر انگشت را به خود جذب نکرده باشد!).

Introducing Motorola Moto G6 and Moto E5 Series

در پایین دیوایس، دکمه home قرار داشته و لوگوی موتورولا در بالای آن به وضوح دیده می‌شود، اما در سمت چپ و راست این دکمه خبری از دکمه‌های پیمایش نیست. علت در آن است که، حسگر اثر انگشتی که روی دکمه home تعبیه شده، تنها وظیفه اسکن انگشت را ندارد، بلکه سوایپ به سمت چپ روی این اسکنر، در حکم فشردن دکمه Back بوده و سوایپ به سمت راست نیز به منزله فشردن دکمه Recent apps خواهد بود. با یک فشار طولانی مدت روی حسگر، می‌توان آن را آنلاک و یا در صورت روشن بودن، صفحه آن را خاموش کرد.

Introducing Motorola Moto G6 and Moto E5 Series

موتورولا در ساخت moto g6 از چیپ‌ست 8 هسته‌ای اسنپ‌دراگون 450 استفاده کرده است. این تراشه از 8 هسته پردازشی 1.8 گیگاهرتزی – منطبق بر معماری پردازنده‌های Cortex A53 – تشکیل شده و با لیتوگرافی 14 نانومتری ساخته شده است. از لحاظ حافظه RAM و فضای ذخیره‌سازی، دو گزینه 3GB/32GB و 4GB/64GB به کاربران ارائه خواهد شد که با توجه به پشتیبانی از میکرو اس‌دی، حافظه داخلی تا 128 گیگابایت دیگر نیز قابل ارتقاست. ظرفیت باتری غیرقابل تعویض این گوشی نیز 3,000 میلی‌آمپر ساعت اعلام شده است. با شارژری که به همراه این محصول ارائه شده و از طریق پورت USB Type-C، اسمارت‌فون moto g6 از قابلیت شارژ توربوی 15 واتی برخوردار خواهد بود. اسپیکرهای این گوشی در قسمت جلو قرار گرفته و از تکنولوژی Dolby Audio بهره می‌برند.

در پشت دستگاه، 2 دوربین 12 و 5 مگاپیکسلی (با گشودگی دیافراگم f/1.8) وجود داشته و به گفته موتورولا، با توجه به ذخیره اطلاعات مربوط به عمق میدان، می‌توان حتی پس از برداشت تصویر هم افکت بوکه را روی عکس اعمال کرد. یکی از امکانات جالب این دوربین آن است که می‌توان یکی از سوژه‌های موجود در عکس را به صورت رنگی باقی گذاشت و بقیه عکس را به حالت سیاه و سفید درآورد و به این صورت، سوژه را هایلایت کرد. برداشت زمان‌گریز و فیلترهای چهره (به سبک پیام‌رسان Snapchat) برای قرار دادن شکل‌های مختلف روی صورت، از دیگر امکانات نرم‌افزاری دوربین این گوشی هستند. همچنین امکان ضبط چند ثانیه‌ایِ ویدئو به همراه عکس نیز پیش‌بینی شده است. رزولوشن دوربین جلوی گوشی هم 8 مگاپیکسل اعلام شده که به گفته موتورولا، امکان face unlock را فراهم می‌کند.

امکان سرچ تصویری (به سبک Google Lens) نیز در این گوشی فراهم بوده که به گفته موتورولا می‌تواند مکان‌های دیدنی شهر و اشیا را شناسایی کند. به عبارت ساده‌تر، اگر دوست دارید درباره شیئی بیشتر بدانید، کافی‌ست دوربین را به سمت آن گرفته و یک دکمه را فشار دهید تا دوربین پس از شناسایی شئ، اطلاعات بیشتری از آن را در اختیارتان قرار دهد. همچنین، نرم‌افزار دوربین طوری طراحی شده که سازه‌ها و اماکن معروف را شناسایی کرده و در صورت تمایل کاربر، اطلاعات مفیدی از آن را به نمایش بگذارد.

قابلیت اسکن متن یا OCR نیز در این دوربین فعال است (OCR مخفف optical character recognition و به معنی "تشخیص کاراکتر نوری" بوده و به وسیله آن می‌توان متون موجود در تصاویر را به متون قابل جست‌وجو، تبدیل کرد). لازم به ذکر است کلیه عکس‌ها قابلیت ذخیره‌سازی در سرویس Google Photos را داشته و این سرویس، به صورت پیش‌فرض، اپلیکیشن گالری moto g6 خواهد بود. با توجه به اینکه در حال حاضر مالک موتورولا کمپانی چینی لنوو است، در این گوشی امکانی پیش‌بینی شده تا بتوان از طریق اتصال به وای-فای، محتوا را بین گوشی و سایر دیوایس‌های لنوو جابه‌جا کرد، پیام‌ها را همگام‌سازی کرد، از گوشی بک‌آپ گرفت و چند قابلیت دیگر.

Introducing Motorola Moto G6 and Moto E5 Series

این گوشی در رنگ‌های مشکی، نقره‌ای، نیلی تیره و blush (صورتی مایل به سرخ) طراحی و 249 دلار قیمت‌گذاری شده که هم اکنون در برزیل عرضه شده و از هفته آینده وارد بازار مکزیک خواهد شد. طی ماه‌های آتی، کشورهای منطقه آسیا-اقیانوسیه، اروپا، آمریکای لاتین و آمریکای شمالی نیز به این دیوایس دسترسی خواهند داشت.

• moto g6 plus

این اسمارت‌فون، از بسیاری جهات، یک سر و گردن از moto g6 بالاتر بوده و در بین 6 گوشی جدید موتورولا، بیش از بقیه به یک پرچمدار نزدیک است. نمایشگر بزرگ‌تر (5.9 اینچ)، چیپ‌ست قوی‌تر (اسنپ‌دراگون 630 با 8 هسته پردازشی 2.2 گیگاهرتزی) و باتری قوی‌تر (3,200 میلی آمپر ساعت) از جمله برتری‌های g6 plus محسوب می‌شوند. از لحاظ حافظه RAM مشتری با دو گزینه 4 و 6 گیگابایتی روبروست و فضای ذخیره‌سازی آن 64 گیگابایت اعلام شده است. همچنین g6 plus با ضخامت 8 میلی‌متری، از g6 – که 8.3 میلی‌متر ضخامت دارد – نازک‌تر است.

Introducing Motorola Moto G6 and Moto E5 Series

اما شاید مهم‌ترین برتری g6 plus در دوربین آن باشد. اینجا هم با یک دوربین دوگانه با همان رزولوشن قبلی (12 MP + 5 MP) مواجه هستیم، البته با چند تفاوت؛ اول آنکه به لطف تکنولوژی Dual Autofocus Pixel، سرعت فوکوس روی سوژه، بالاتر رفته است. ثانیا با افزایش گشودگی دیافراگم در این دوربین (f/1.7)، روی کاغذ می‌توان گفت تصویربرداری آن در نور کم، بهتر خواهد بود. ثالثا فیلم‌برداری 4K از جمله مهم‌ترین قابلیت‌هایی‌ست که در مدل قبلی غایب بود.

Introducing Motorola Moto G6 and Moto E5 Series

تمام امکانات نرم‌افزاری دوربین moto g6 در نسخه plus نیز برقرار است. جالب است بدانید، در بین سه گوشی جدید سری g، فقط moto g6 plus از قابلیت NFC بهره‌مند شده است. ناگفته نماند شرایط عرضه این گوشی هم مثل مدل قبلی‌ست با این تفاوت که به بازار آمریکا وارد نمی‌شود. moto g6 plus در دو رنگ نیلی تیره و رنگی موسوم به Nimbus (نزدیک به آبی روشن) به تولید رسیده و قیمت آن برابر با 299 یورو اعلام شده است.

• moto g6 play

این گوشی با قیمت 199 دلار، نسبت به دو مدل قبلی ارزان‌تر بوده و قاعدتا مشخصات پایین‌تری را ارائه می‌کند. به عنوان مثال نمایشگر 5.7 اینچی آن، رزولوشن اچ‌دی پلاس (720×1,440 پیکسل) دارد. چیپ‌ست اسنپ‌دراگون 427 که در این گوشی به کار رفته، با 4 هسته 1.4 گیگاهرتزی، نسبت به تراشه‌های دو مدل قبل، ضعیف‌تر و – با توجه به لیتوگرافی 28 نانومتری آن – پرمصرف‌تر است. این اسمارت‌فون، در یک مدل با 2 گیگابایت RAM و 16 گیگابایت فضای ذخیره‌سازی و در مدل دیگر با 3 گیگابایت RAM و 32 گیگابایت فضای ذخیره‌سازی به تولید می‌رسد.

Introducing Motorola Moto G6 and Moto E5 Series

بر خلاف دو گوشی قبلی، در g6 play خبری از دوربین دوگانه نبوده و در پشت دستگاه تنها یک دوربین 13 مگاپیکسلی با گشودگی دیافراگم f/2.0 و مجهز به فوکوس خودکار تشخیص فاز، دیده می‌شود. دوربین جلو نیز 5 مگاپیکسلی‌ست. به علاوه اینکه امکانات نرم‌افزاری موجود در g6 و g6 plus، در اینجا حذف شده است. قیمت پایین دستگاه، روی جنس بدنه هم تأثیر گذاشته و بر خلاف مدل‌های پیشین که از بدنه شیشه‌ای مقاوم برخوردار بودند، در اینجا با بدنه‌ای از جنس "شیشه پلیمری" مواجهیم، که علی‌رغم شباهت به شیشه، در واقع از پلاستیک ساخته شده است. در moto g6 play، پورت USB Type-C جای خود را به micro-USB داده و توان شارژ، به جای 15 وات، 10 وات است.

Introducing Motorola Moto G6 and Moto E5 Series

اما با وجود افت تمامی مشخصات، جالب است بدانید باتری این گوشی، طبق روال سایر گوشی‌های خانواده play در موتورولا، بسیار قدرتمند بوده و ظرفیت آن معادل 4,000 میلی‌آمپر ساعت عنوان شده که به گفته شرکت سازنده – در صورت استفاده معمولی – تا 36 ساعت دوام می‌آورد. نکته دیگری که شاید از دیدگاه برخی کارشناسان مثبت تلقی شود، انتقال حسگر اثر انگشت از جلو به پشت دستگاه است که در آنجا دقیقا با لوگوی موتورولا پیوند خورده است. moto g6 play – که در رنگ‌های نیلی و خاکستری طراحی شده – با شرایطی مشابه g6 وارد بازار خواهد شد.

می‌رسیم به اسمارت‌فون‌های جدید موتورولا در سری e. معمولا گوشی‌های سری e نسبت به رده g مشخصات پایین‌تری دارند. به عنوان مثال، هر سه اسمارت‌فون جدید موتورولا در سری e، بدنه پلاستیکی دارند. در هر سه گوشی، حسگر اثر انگشت در پشت دستگاه و دقیقا جایی که لوگوی موتورولا حک شده، قرار گرفته است. البته ممکن است با دیدن برخی مشخصات این گوشی‌ها تعجب کنید. در ابتدا با moto e5 شروع می‌کنیم.

• moto e5

این گوشی از یک نمایشگر 5.7 اینچی با رزولوشن اچ‌دی پلاس تشکیل شده است. اسنپ‌دراگون 425 – با 4 هسته پردازشی 1.4 گیگاهرتزی – چیپ‌ست این گوشی بوده و در کنار آن 2 گیگابایت RAM و 16 گیگابایت حافظه داخلی قرار دارد.

Introducing Motorola Moto G6 and Moto E5 Series

دوربین 13 مگاپیکسلی – با گشودگی f/2.0 و مجهز به فوکوس خودکار تشخیص فاز – در پشت دستگاه بوده و دوربین جلوی آن 5 مگاپیکسلی است. ظرفیت بالای باتری با 4,000 میلی‌آمپر ساعت و وجود NFC (در نسخه تک‌سیم‌کارت) از نقاط قوت این گوشی محسوب می‌شوند. moto e5 در رنگ‌های خاکستری و طلایی طراحی شده و طی ماهه‌های آتی با قیمت 149 یورو به بازارهای آسیا-اقیانوسیه، اروپا و آمریکای لاتین عرضه خواهد شد. همانطور که در ابتدای خبر هم گفته شد، این مدل به آمریکا وارد نمی‌شود.

• moto e5 plus

به اعتقاد برخی کارشناسان، در بین 6 اسمارت‌فون جدید موتورولا، می‌توان e5 plus را در رتبه دوم جای داد. نمایشگر 6 اینچی با رزولوشن اچ‌دی پلاس، 3 گیگابایت RAM و 32 گیگابایت فضای ذخیره‌سازی، از جمله مشخصات این گوشی هستند. موتورولا نام چیپ‌ست را فاش نکرده، اما برخی منابع از احتمال وجود تراشه اسنپ‌دراگون 435 (با 8 هسته پردازشی 1.4 گیگاهرتزی) سخن می‌گویند. دوربین اصلی دستگاه 12 مگاپیکسلی (با گشودگی دیافراگم f/2.0) بوده و به فوکوس خودکار لیزری و فوکوس تشخیص فاز مجهز است. دوربین جلو، وضوحی برابر با 8 مگاپیکسل دارد. بیرون‌زدگی عدسی دوربین اصلی از بدنه (به اندازه 0.4 میلی‌متر) نیز از نکات قابل ذکر درباره دوربین این گوشی‌ست.

Introducing Motorola Moto G6 and Moto E5 Series

شاید نکته‌ای که شما را به سمت خرید این دیوایس بکشاند، باتری بسیار قدرتمند آن باشد! ظرفیت این باتری 5,000 میلی‌آمپر ساعت اعلام شده و به گفته موتورولا، در صورت استفاده معمولی، باتری آن به راحتی 1.5 روز دوام می‌آورد. همچنین، این باتری (مثل g6 و g6 plus) به شارژر توربو مجهز بوده و طبق ادعای شرکت سازنده، در ازای 15 دقیقه شارژ کردن می‌توان 6 ساعت با دیوایس کار کرد. البته بر خلاف g6 و g6 plus، در اینجا شارژ از طریق پورت micro-USB انجام می‌شود. رنگ‌بندی moto e5 plus عبارت است از مشکی، خاکستری، طلایی و آبی. این گوشی از چند ماه بعد با قیمت 169 یورو در مناطقی مثل آسیا-اقیانوسیه، اروپا، آمریکای لاتین و آمریکای شمالی در دسترس خواهد بود.

• moto e5 play

نهایتا می‌رسیم به moto e5 play که در بین 6 اسمارت‌فون جدید موتورولا، پایین‌ترین مشخصات را دارد. شاید نقطه ضعف اصلی این دستگاه، نمایشگر 5.2 اینچی آن باشد که بر خلاف 5 گوشی قبلی، نسبت تصویر 16:9 داشته و به گفته برخی کارشناسان، رزولوشن HD آن، کیفیت نمایشگر را تا حدی پایین آورده که می‌توان پیکسل‌های آن را دید. موتورولا از دو تراشه اسنپ‌دراگون 425 و 427 نام برده ولی مشخص نکرده که دقیقا کدام‌یک از این دو چیپ‌ست در ساخت e5 play استفاده شده است. 2 گیگابایت حافظه RAM و 16 گیگابایت فضای ذخیره‌سازی برای گوشی در نظر گرفته شده است.

Introducing Motorola Moto G6 and Moto E5 Series

وضوح دوربین اصلی تنها 8 مگاپیکسل اعلام شده و دوربین جلو نیز 5 مگاپیکسلی خواهد بود. بر خلاف سایر دیوایس‌های سری moto e که باتری‌های قدرتمندی دارند، ظرفیت باتری قابل تعویض این اسمارت‌فون، 2,800 میلی‌آمپر ساعت عنوان شده است. مشکی، خاکستری و رنگی به نام dark lake (ترکیبی از سبز و آبی) رنگ‌هایی‌ست که شرکت برای این گوشی در نظر گرفته است. موتورولا هنوز قیمت e5 play را اعلام نکرده، ولی تصریح کرده که این اسمارت‌فون طی ماه‌های پیش رو، در آمریکای شمالی عرضه خواهد شد. 

منبع : Motorola