معرفی Pixel Slate – تبلت تمام‌عیار گوگل برای رقابت با iPad و Surface

نمایش خبر

تاریخ : 1397/7/22        نویسنده: مسعود بهرامی شرق
برچسب‌ها : گوگل Google ، کروم او اس Chrome OS ، تبلت Tablet

واحد خبر mobile.ir : حدود 3 سال می‌شود که کمپانی گوگل اقدام به تولید تبلت نکرده است. آخرین تبلت گوگل Pixel C نام داشت که در سال 2015 وارد بازار شد که البته چندان مورد استقبال قرار نگرفت، زیرا علی‌رغم موفقیت اندروید در عرصه اسمارت‌فون، این سیستم‌عامل برای تبلت‌ها چندان مناسب نبود و به باور برخی کارشناسان هنوز هم نیست. برندهای صاحب‌نامی چون سامسونگ و هواوی سعی داشتند تا اندروید را در صفحه نمایش‌های بزرگ‌، بهبود ببخشند اما باید قبول کرد که تبلت‌های اندرویدی – در بهترین حالت – چیزی جز اسمارت‌فون‌های غول‌پیکر نبوده‌اند. اما قضیه در مورد سیستم‌عامل Chrome OS کاملا فرق کرده و رویاهای گوگل برای این پلتفرم، یکی پس از دیگری محقق می‌شود.

Introducing Google Pixel Slate

کمپانی گوگل در روز سه‌شنبه 9 اکتبر 2018 (17 مهر 1397)، در کنار معرفی پرچمدارهای Pixel 3 و Pixel 3 XL، از تولید تبلتی جدید با نام Pixel Slate خبر داد. سیستم‌عامل Chrome OS – که طی چند سال اخیر، برای بهتر کار کردن با تبلت‌ها به پختگی کافی رسیده – بر این دستگاه فرمانروایی می‌کند. لازم به ذکر است، Pixel Slate نخستین تبلت مجهز به Chrome OS نیست، اما در نوع خود اولین تبلتی به شمار می‌رود که توان رقابت با امثال iPad Pro و Surface Pro را خواهد داشت.

درست است که Pixel Slate تحت عنوان تبلت معرفی می‌شود، اما شاید مشخص کردن اینکه این دستگاه دقیقا در کجای بازار کامپیوتر قرار می‌گیرد، کار دشواری‌ست زیرا این بازار به سرعت در حال تغییر است؛ بازاری که در آن لپ‌تاپ‌ها به تبلت تبدیل شده و تبلت‌ها لپ‌تاپ می‌شوند و کمپانی‌ها انواع و اقسام محصولات را با ظاهری که به هر دو شباهت دارد، به دست مصرف‌کننده می‌رسانند. به گفته برخی کارشناسان، با تولید Pixel Slate و دستگاه‌هایی مشابه آن در آینده نزدیک، ما در حال ورود به دوره‌ای آزمایشی با دیوایس‌های صفحه بزرگ هستیم؛ دیوایس‌هایی که در هیچ یک از دسته‌بندی‌های قبلی جای نگرفته، اما می‌توانند نوع ظاهر و عملکرد کامپیوترها در آینده را تعیین کند.

بدنه تبلت جدید گوگل از جنس آلومینیوم بوده و تنها در رنگ آبی تیره (midnight blue) به تولید می‌رسد. به گفته گوگل، این شرکت زمان زیادی را صرف آن کرده تا مرکز ثقل Pixel Slate دقیقا در وسط دستگاه قرار بگیرد. این ویژگی در کنار لبه‌ها و گوشه‌های گرد، ضخامت 7 میلی‌متری و شیشه 2.5 بعدی نمایشگر، در دست گرفتن و کار کردن با آن را راحت می‌کند. Pixel Slate وزنی برابر با 1.6 پوند (معادل 721 گرم) داشته و از این حیث، با نسل اول آی‌پد پروی 12.9 اینچی (تولیدی سال 2015) برابری می‌کند، البته با ابعادی کوچکتر (290.85×202.04 میلی‌متر). شاید علت‌یابی این مورد کمی سخت باشد، اما با در دست گرفتن Pixel Slate متوجه می‌شوید که این دیوایس، کوچکتر از آنچه باید باشد حس می‌شود، حتی با داشتن نمایشگری به قطر 12.3 اینچ.

Introducing Google Pixel Slate

این نمایشگر حاشیه‌های نسبتا کمی داشته و رزولوشن آن برابر با 2,000×3,000 پیکسل عنوان شده که تراکم پیکسلی آن را به 293ppi می‌رساند. در اقدامی مشابه با آنچه اپل در پیش گرفته، گوگل نیز برای تکنولوژی به کار رفته در این نمایشگر یک اسم خاص انتخاب کرده و آن را Molecular Display نامیده است. به عبارت دقیق‌تر، این نمایشگر با فناوری LTPS (کوتاه‌شده low-temperature polycrystalline silicon به معنای "پلی‌کریستالین سیلیکون دمای پایین") ساخته شده است.

Introducing Google Pixel Slate

البته نمایشگر هنوز از نوع LCD است، اما نسبت به TFT LCDهای متداول از یک سری امتیازها برخوردار است که از جمله مهم‌ترین آنها می‌توان به کم‌مصرف بودن آن اشاره کرد. ناگفته نماند، پوشش محافظ این نمایشگر از جنس شیشه گوریلا گلس 5 است که با انحنای ملایمی با لبه‌های دستگاه پیوند می‌خورد؛ درست مثل Pixel 2 XL. شاید اغراق نباشد اگر بگوییم، Pixel Slate تقریبا ظاهری شبیه به یک گوشی پیکسل بسیار بزرگ دارد.

با نگاه به لبه‌های Pixel Slate به چند نکته مثبت و منفی پی می‌بریم. نکات مثبت اینکه اولا در این تبلت دو درگاه USB Type-C دیده می‌شود (در هر طرف، یکی) که علاوه بر شارژ سریع، امکان خروجی ویدئوی 4K را نیز فراهم می‌کند. ثانیا در لبه سمت راست دستگاه، یک کانکتور (از نوع pogo pins) وجود دارد که از طریق آن می‌توانید کی‌بورد مخصوص این تبلت را به آن وصل کنید. نکته جالب دیگر اینکه، دکمه پاور، علاوه بر خاموش و روشن کردن دستگاه، نقش حسگر اثر انگشت را هم ایفا می‌کند که گوگل آن را Pixel Imprint نامیده است (وجود تراشه امنیتی Titan، تضمین دیگری‌ست بر حفظ اطلاعات، پسوردها و سیستم‌عامل در برابر خطرات بالقوه).

Introducing Google Pixel Slate

اما نکته منفی آن است که در هیچ کجای دیوایس، اسلات کارت حافظه دیده نمی‌شود. خبر بد دیگر اینکه نشانی از جک 3.5 میلی‌متری هدفون نیست. شاید حذف جک هدفون در گوشی‌ها امری اجتناب‌ناپذیر باشد، اما این کار در دیوایس‌های صفحه بزرگ هنوز متداول نشده و معمولا به وجود این جک در تبلت‌ها عادت کرده‌ایم. البته استدلال گوگل آن است که اساسا کاربران برای اسمارت‌فون‌های خود مجبور به خرید هدفون‌های بلوتوثی شده‌اند و لذا همان هدفون را در اینجا نیز استفاده خواهند کرد.

هر دو دوربین اصلی و دوربین جلوی Pixel Slate، رزولوشنی برابر با 8 مگاپیکسل دارند. اما به گفته شرکت سازنده، دوربین جلو از مشخصات بهتری برخوردار است. این دوربین – که گوگل از آن با عنوان Duo Cam یاد می‌کند – میدان دید عریض‌تری را ارائه کرده و با گشودگی دیافراگم f/1.9 و پیکسل‌هایی به بزرگی 1.4 میکرون، احتمالا عملکرد خوبی در محیط‌های کم‌نور دارد. به‌علاوه، تکنولوژی یادگیری ماشینی می‌تواند با نگه داشتن نقطه‌ای از تصویر در فوکوس، امکان گرفتن پرتره‌های مناسبی را فراهم کند.

در جلوی دستگاه دو اسپیکر استریو به چشم می‌خورد که وقتی صدای دستگاه را زیاد کنید، کیفیت پخش حتی از یک لپ‌تاپ معمولی هم بالاتر خواهد بود. برای حذف بهتر نویز هم، گوگل از 2 میکروفن استفاده کرده است. توان این باتری 48 وات ساعت اعلام شده که در حال حاضر با نامشخص بودن ولتاژ کاری نمی‌توان ظرفیت باتری را به صورت دقیق مشخص کرد اما این باتری در مقایسه با رقیب خود یعنی آخرین نسل آی‌پد پروی 12.9 اینچی با باتری 41Whr قوی‌تر بوده و به گفته گوگل در یک استفاده ترکیبی، تا 12 ساعت عمر می‌کند. به این ترتیب پس از اتمام کار یا کلاس درس، می‌توان در راه بازگشت به خانه فیلم هم تماشا کرد (کاربران آمریکایی با خرید این دستگاه به مدت 3 ماه می‌توانند به صورت رایگان از YouTube TV استفاده کنند). به گفته گوگل، باتری Pixel Slate مجهز به فناوری شارژ سریع بوده و با 15 دقیقه شارژ کردن، توان لازم برای 2 ساعت کار کردن با این تبلت تأمین خواهد شد.

این تبلت بدون کی‌بورد به فروش می‌رسد، اما کاربر می‌تواند برای افزایش بهره‌وری، هر نوع کی‌بورد بلوتوثی دلخواه را به آن متصل کند. جالب است بدانید شرکت Brydge – که قبلا برای آی‌پد و سرفیس پرو اقدام به طراحی کی‌بورد نموده بود – این بار نیز یک کی‌بورد بلوتوثی اختصاصی برای Pixel Slate طراحی کرده که علاوه بر داشتن ترک‌پد، با اتصال به بدنه، تبلت را عملا به یک لپ‌تاپ تبدیل می‌کند. لازم به ذکر است این کی‌بورد 159 دلار قیمت دارد.

اما همانطور که قبلا هم ذکر شد، در لبه سمت راست دستگاه یک کانکتور کی‌بورد به چشم می‌خورد. اگر با پرداخت 199 دلار برای یک کی‌بورد مشکلی ندارید، می‌توانید کی‌بورد اختصاصی گوگل را خریداری کنید که از طریق کانکتور ذکر شده به طور مغناطیسی به Pixel Slate متصل می‌شود. نکته جالب در مورد این کی‌بورد آن است که علاوه بر داشتن ترک‌پد، کلیدهای آن دایره‌شکل طراحی شده است. به گفته گوگل، آزمایش به عمل آمده از تعدادی کاربر، نشان می‌دهد غلط‌های تایپی به هنگام استفاده از این نوع صفحه کلید کاهش می‌یابد.

Introducing Google Pixel Slate

طبق ادعای شرکت سازنده، تایپ کردن با کلیدهای این کی‌بورد – که گوگل آنها را Hush Keys می‌نامد – بسیار آرام و بی‌صدا خواهد بود. از دیگر مزایای این کی‌بورد، می‌توان به نور پس زمینه کلیدها و وجود کلید اختصاصی برای دستیار دیجیتال Google Assistant اشاره کرد. شایان ذکر است، کاور این کی‌بورد قابل تنظیم بوده و کاربر با آن می‌تواند تبلت را در زوایای مختلف تنظیم کند. پس از اتمام کار، می‌توان کی‌بورد را روی خود نمایشگر بست و از آن به عنوان یک کاور محافظ استفاده نمود. ناگفته نماند، با اتصال کی‌بورد به دستگاه، سیستم‌عامل به حالت دسک‌تاپ رفته و پس از جدا کردن کی‌بورد، مجددا به حالت تبلت برمی‌گردد.

Introducing Google Pixel Slate

از دیگر لوازم جانی مفیدی که گوگل برای این تبلت در نظر گرفته، می‌توان به قلم Pixel Pen اشاره کرد که طبق ادعای گوگل، کمترین میزان تأخیر را در بین قلم‌های مشابه دارد. البته این قلم نیز جداگانه و به قیمت 99 دلار به فروش خواهد رسید.

Introducing Google Pixel Slate

همانطور که در مقدمه هم ذکر شد، تبلت جدید گوگل با سیستم‌عامل Chrome OS وارد بازار می‌شود. این سیستم‌عامل ضمن اینکه برای یک دیوایس پرتابل طراحی شده، در آن واحد می‌تواند تجربه کاملی از دسک‌تاپ را برای کاربر به ارمغان بیاورد (اگر برنامه‌نویس باشید، حتی می‌توانید روی این تبلت لینوکس به صورت مجازی نصب کنید). وجود دستیار دیجیتال Google Assistant، یک لانچر جدید، ارائه پیشنهادهای مبتنی بر یادگیری ماشینی در اپلیکیشن‌های مورد استفاده و ابزارهای مالتی‌تسکینگ (مثل تقسیم صفحه نمایش یا split screen) از جمله ویژگی‌هایی‌ست که کار کردن با Chrome OS در این دیوایس را آسان‌تر و جذاب‌تر می‌کند.

Introducing Google Pixel Slate

مثل هر دیوایس مجهز به Chrome OS، این تبلت جدید هم در عرض چند ثانیه بوت شده و زمانی که به اینترنت متصل باشد، به‌روزرسانی‌های گوگل را در پس‌زمینه دریافت می‌کند. در کنار دسترسی به میلیون‌ها اپلیکیشن در Google Play، مجموعه اپلیکیشن‌های کاربردی در قالب GSuite apps نیز به طور پیش‌فرض در اختیار کاربران قرار گرفته است.

با توجه به اینکه یکی از اهداف اصلی Pixel Slate افزایش بهره‌وری و سهولت در کارهاست، امکان کار کردن آفلاین با برخی از مهم‌ترین اپلیکیشن‌های گوگل – از جمله Sheets و Docs – مهیا شده است. همچنین در حالت آفلاین می‌توانید ای‌میل‌های خود (در حساب Gmail) را خوانده و به آنها پاسخ دهید. در اولین زمانی که مجددا به اینترنت وصل شوید، پاسخ‌ها به طور خودکار فرستاده می‌شوند.

با فعال کردن قابلیت Do Not Disturb (مزاحم نشوید) تمام نوتیفیکیشن‌ها مخفی شده و به حالت سکوت درمی‌آیند تا کاربر بتواند تمرکز بیشتری روی کار خود داشته باشد. همچنین، با فعال کردن قابلیت Night Light در هنگام رفتن به رختخواب، رنگ تند آبی نمایشگر محدود شده و با کاهش فشار به چشم‌ها، فرد برای خواب آماده می‌شود. ناگفته نماند، ویژگی نرم‌افزاری Family Link به شما کمک می‌کند تا کنترل بیشتری روی دیوایس‌های مورد استفاده توسط فرزندان‌تان داشته باشید.

خوشبختانه وقتی پای صفحه‌های بزرگ در میان باشد، Chrome OS مزایای فراوانی نسبت به اندروید دارد. به عنوان مثال، در این سیستم‌عامل از نسخه دسک‌تاپ کامل مرورگر Chrome پشتیبانی می‌شود تا کاربر در هنگام ورود به یک وب‌سایت، به ورژن موبایل آن محدود نباشد. همچنین سیستم پنجره‌بندی یا windowing در این پلتفرم بهتر بوده و با توجه به اینکه Chrome OS با پردازنده‌های قدرتمندتر اینتل کار می‌کند، اجرای پنجره‌ها نیز بهتر انجام می‌شود. مثل اغلب کروم‌بوک‌ها، در Pixel Slate نیز امکان نصب برنامه‌های اندرویدی وجود دارد.

شرکت اینتل تأمین‌کننده CPU در این تبلت است، اما جالب است بدانید، Pixel Slate در 4 پیکربندی مختلف به تولید می‌رسد. مدل پایه، که پایین‌ترین مشخصات را در بین بقیه مدل‌ها دارد، به سی‌پی‌یو Celeron مجهز بوده و از لحاظ RAM و حافظه داخلی، دو گزینه 4GB/32GB و 8GB/64GB را به کاربران ارائه می‌دهد. قیمت این مدل از 599 دلار شروع می‌شود.

Introducing Google Pixel Slate

مدل بعدی – که پردازنده آن، نسل هشتم Core m3 است – از 8 گیگابایت RAM و 64 گیگابایت فضای ذخیره‌سازی بهره برده و از 799 دلار قیمت‌گذاری شده است. مدل پیشرفته‌تر با همین مقدار RAM، از 128 گیگابایت حافظه داخلی بهره‌مند بوده و نسل هشتم پردازنده Core i5 را در خود دارد. این مدل نیز 999 دلار قیمت دارد.

اما پیشرفته‌ترین مدل تبلت جدید گوگل، با 16 گیگابایت RAM و 256 گیگابایت حافظه داخلی، حرفی را برای گفتن باقی نمی‌گذارد، به ویژه اگر بدانید در ساخت این مدل از نسل هشتم پردازنده Core i7 استفاده شده است. البته قیمت بالای این دستگاه – که 1,599 دلار اعلام شده – احتمالا کاربران زیادی را از خرید منصرف خواهد کرد. 

منبع : Google


خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا