معرفی Surface Pro جدید – نسل پنجم سری Pro با همان نام قدیمی

نمایش خبر

تاریخ : 1396/3/6        نویسنده: مسعود بهرامی شرق
برچسب‌ها : سرفیس Surface ، New Surface Pro ، تبلت Tablet ، مایکروسافت Microsoft

واحد خبر mobile.ir : Surface Pro نخستین دیوایس 2-در-1 جداشدنی مایکروسافت بود که برای اولین بار در فوریه 2013 وارد بازار شد. در پی موفقیت این دیوایس، مدل‌های بعدی این سری با نام‌های Surface Pro 3 ،Surface Pro 2 و Surface Pro 4 نیز تولید و روانه بازار شدند. آخرین مدل (یعنی Surface Pro 4) در اکتبر 2015 عرضه شد و از آن به بعد علاقه‌مندان منتظر عرضه مدل بعدی این سری دیوایس‌ها بوده‌اند تا اینکه مایکروسافت در روز سه‌شنبه 23 می 2017 (2 خرداد 1396) به این انتظار طولانی پایان داد و نسل پنجم این دیوایس را به همگان معرفی کرد. اما بر خلاف تصور عموم که انتظار شنیدن نام Surface Pro 5 را داشتند، مایکروسافت دیوایس جدید را مجددا همان Surface Pro نامیده است.

Introducing Microsoft New Surface Pro Tablet

در نگاه اول، Surface Pro جدید، از نظر ظاهری شباهت بسیاری به Surface Pro 4 دارد، اما با نگاه به مشخصات، تغییرات قابل توجهی را می‌یابیم. به گفته پانوس پانای (Panos Panay)، که ریاست بخش محصولات Surface را بر عهده دارد، «این یک تغییر معنادار است. در Pro جدید حدود 800 قطعه سفارشی جدید وجود دارد.» شاید یکی دیگر از مهم‌ترین تغییرها، تغییر رویه مایکروسافت در توصیف دیوایس‌های Pro باشد؛ در گذشته، مایکروسافت عبارت "تبلتی که می‌تواند جایگزین لپ‌تاپ شما شود" را به کار می‌برد، اما در مورد این محصول جدید، مایکروسافت از عبارت the most versatile laptop (تطبیق‌پذیرترین لپ‌تاپ) استفاده کرده و Surface Pro را رسما یک لپ‌تاپ به حساب آورده است.

Introducing Microsoft New Surface Pro Tablet

Surface Pro جدید در ابعاد 8.5×201×292 میلی‌متر طراحی شده است، لذا اگر آن را به دید یک تبلت نگاه کنیم، بسیار بزرگ بوده و اگر آن را به قول مایکروسافت، یک لپ‌تاپ در نظر بگیریم، چندان هم بزرگ نیست. از نظر اندازه نمایشگر، رزولوشن و نسبت تصویر هیچ تغییری نسبت به Surface Pro 4 دیده نمی‌شود (نمایشگر به قطر 12.3 اینچ، رزولوشنی برابر با 2736×1824 پیکسل و نسبت تصویر 3:2). البته نمی‌توان انتظار داشت که این نمایشگر ویدئوهای 4K را به خوبی پخش کند.

مایکروسافت تصمیم گرفت تا در Surface Pro جدید از نسل هفتم پروسسورهای Intel Core – موسوم به Kaby Lake – استفاده نماید (در صورتی که در Surface Pro 4 از نسل ششم این تراشه‌ها، یعنی Skylake، بهره گرفته بود). Surface Pro جدید، از حیث چیپ‌ست، در سه مدل عرضه می‌شود: مدل اول مجهز به Core m3، مدل دوم مجهز به چیپ‌ست قوی‌تر Core i5 و مدل سوم که دارای قدرتمندترین تراشه یعنی Core i7 است.

واحد پردازش گرافیکی Surface Pro در هر سه مدل متفاوت است؛ در مدل Core m3 از پردازنده گرافیکی Intel HD Graphics 615 و در مدل Core i5 از Intel HD Graphics 620 استفاده شده است. اما در مدل Core i7 شاهد به کارگیری پردازنده قدرتمندتری از اینتل، یعنی Intel Iris Plus Graphics 640 هستیم.

یکی از نکات جالب آن است که دو مدل Core m3 و Core i5 از سیستم خنک کننده بدون فن برخوردارند، ولی در مدل Core i7 هنوز از فن استفاده می‌شود. گفتنی است وزن Surface Pro در مدل‌های مذکور به ترتیب برابر با 768، 770 و 784 گرم ذکر شده است.

Introducing Microsoft New Surface Pro Tablet

تغییر یاد شده در چیپ‌ست و بهبود برخی موارد در ویندوز 10 موجب شده تا عمر باتری در Surface Pro تا 50 درصد افزایش یابد. مایکروسافت ظرفیت باتری را اعلام نکرده ولی مدعی شده که باتری این دیوایس می‌تواند انرژی مورد نیاز برای پخش 13.5 ساعت ویدئو را تأمین کند. توان این باتری در مقایسه با باتری Surface Pro 4 – که تنها تا 9 ساعت پلی‌بک ویدئو را جواب می‌داد – افزایش چشمگیری داشته است. از دیگر مزایای Surface Pro جدید آن است که عملکرد آن نسبت به Surface Pro 3 حدود 2.5 برابر شده و در بین تمام مدل‌های Pro عمل بالا آمدن ویندوز (startup) و ازسرگیری مجدد (resume) را سریع‌تر انجام می‌دهد.

از لحاظ حافظه RAM، این دستگاه در مدل‌های 4، 8 و 16 گیگابایتی ارائه می‌شود. در زمینه حافظه داخلی نیز مایکروسافت این محصول را با درایوهای SSD در ظرفیت‌های 128، 256، 512 گیگابایتی و همچنین 1 ترابایتی به تولید رسانده که با توجه به پشتیبانی از کارت حافظه می‌توان آنها را افزایش داد.

درگاه‌های ارتباطی Surface Pro نسبت به نسل قبلی تغییری نکرده و عبارتند از: Surface Connector، پورت USB 3.0 ،Mini DisplayPort، اسلات microSD، جک 3.5 میلی‌متری هدفون و نهایتا پورت مخصوص کاور (در ادامه درباره کاورهای Surface Pro توضیحات کامل‌تری را می‌خوانیم). همانطور که مشخص است مایکروسافت این بار هم در این سری دیوایس‌ها از به کارگیری پورت USB Type-C خودداری کرده است. استدلال مایکروسافت این است که چون همه پورت‌ها و کابل‌های USB Type-C از توان یکسانی پشتیبانی نمی‌کنند، هنوز زمان مناسب برای استفاده از این استاندارد نرسیده است. البته مایکروسافت تا پایان سال جاری میلادی، دانگل USB Type-C را وارد بازار خواهد نمود.

Introducing Microsoft New Surface Pro Tablet

Surface Pro جدید، در جلو از یک دوربین 5 مگاپیکسلی برخوردار است که علاوه بر اینکه با آن می‌توان با وضوح 1080p از طریق اسکایپ تماس تصویری برقرار کرد، این دوربین ابزاری است برای تشخیص چهره کاربر از طریق ویژگی امنیتی به نام Windows Hello. در پشت دستگاه نیز یک دوربین 8 مگاپیکسلی به چشم می‌خورد که به فوکوس خودکار مجهز بوده و مثل دوربین جلو می‌تواند با وضوح 1080p (یا در اصطلاح فول اچ‌دی) فیلم‌برداری کند.

بد نیست بدانیم، برای نخستین بار مایکروسافت تصمیم گرفته تا Surface Po را در نسخه مجهز به شبکه LTE نیز تولید کند. این نسخه از Surface Pro از micro SIM و eSIM نیز پشتیبانی کرده و قیمت بالاتری خواهد داشت. البته فعلا نسخه مجهز به LTE وارد بازار نشده و در آینده نزدیک در دسترس کاربران قرار خواهد گرفت. برخی منابع از احتمال حضور پروسسورهای ARM در این نسخه احتمالی سرفیس پرو سخن گفته‌‌اند.

Surface Pro جدید را در سه حالت می‌توان استفاده کرد: حالت تبلت، حالت استودیو و حالت لپ‌تاپ. حالت تبلت، ساده‌ترین نوع استفاده از این دیوایس بوده و نیازی به هیچ وسیله جانبی ندارد. اما با استفاده از جک مخصوص دیوایس (که از یک لولای جدید نیز بهره می‌برد) می‌توان Surface Pro را تا زاویه 165 درجه کج نمود و آن را در حالت استودیو قرار داد (درست مثل نمایشگر کامپیوتر Surface Studio). اما حالت سومی نیز وجود دارد و آن حالت لپ‌تاپ است. برای قرار دادن این دستگاه در حالت لپ‌تاپ به یک وسیله جانبی نیاز است؛ کاوری که در آن واحد کی‌بورد هم هست.

Introducing Microsoft New Surface Pro Tablet

به ترتیب از بالا به پایین سه حالت قرارگیری  لپ‌تاپ، استودیو و تبلت

برای استفاده از Surface Pro در حالت لپ‌تاپ، ابتدا باید جک تعبیه‌شده در پشت دیوایس – موسوم به Kickstand – را باز نمود و سپس کاور را به دستگاه وصل کرد. این کاور – که مایکروسافت آن را Surface Pro Signature Type Cover می‌نامد – در سه رنگ پلاتینی، مسی تیره (Burgundy) و آبی کبالت تولید خواهد شد. یکی از نکات جالب آن است که این کاورها از جنس پارچه Alcantara ساخته می‌شوند. Alcantara ماده‌ای است از جنس ریز الیاف (micro fibre)، متشکل از 86 درصد پلی‌استر و 32 درصد پلی‌اورتان، ساخت شرکت Alcantara S.p.A که در طراحی، مُد، تولید لوازم جانبی، محصولات الکترونیکی مصرفی، اتومبیل و صنایع دریایی به کار می‌رود. البته نکته منفی درباره این کاور کی‌بورد آن است که مشتریان باید آن را جداگانه و به قیمت 159.99 دلار خریداری نمایند. تایپ‌کاور معمولی بدون به‌کارگیری جنس آلکانترا نیز با قیمت 129 دلار در دسترس قرار دارد.

از دیگر وسایل جانبی Surface Pro جدید، قلم استایلوسی است که مایکروسافت نام Surface Pen را بر آن گذاشته است. انرژی این قلم از یک باتری نوع AAAA تأمین شده و ارتباط آن با دیوایس از طریق بلوتوث (نسخه 4.0) فراهم می‌شود. در مدل‌های قبلی Pro نیز چنین قلمی وجود داشت، اما این بار تفاوت‌های زیادی مشاهده می‌شود.

Introducing Microsoft New Surface Pro Tablet

نخست آنکه درجه حساسیت به فشار این قلم از 1024 به 4096 نقطه فشار افزایش یافته و نیروی لازم برای فعال‌سازی آن کمتر شده است. ثانیا مایکروسافت در حال کار روی آفیس است تا امکاناتی را به آن اضافه کند که با این قلم سازگار باشد. به عنوان مثال Draw Tab در برنامه OneNote به سایر برنامه‌ها از جمله وُرد، اکسل و پاورپوینت نیز خواهد آمد که در نتیجه این کار، مجموعه‌ای از ابزارهای ساده طراحی، مثل انواع قلم‌مو در اندازه‌های مختلف، رنگ‌ها و قابلیت ذخیره کردن ترکیباتی که مورد علاقه کاربر بوده و یا بیش از بقیه استفاده می‌شوند، در اختیار کاربر قرار می‌گیرند که به کارگیری این ویژگی‌ها با استفاده از قلم نیز امکان‌پذیر خواهند بود. از مزایای دیگر این قلم 20 گرمی آن است که در 4 رنگ پلاتینی، مسی تیره (Burgundy)، آبی کبالت و مشکی تولید شده و کاربر می‌تواند آن را با رنگ کاور کی‌بورد ست کند.

در کنار ویژگی‌های مثبتی که برای Surface Pen ذکر شد، باید به این نکته هم اشاره کرد که بر خلاف سابق – که قلم همراه با دیوایس به مشتریان داده می‌شد – این بار به صورت جداگانه و به قیمت 99 دلار به فروش می‌رسد.

Introducing Microsoft New Surface Pro Tablet

ثبت پیش‌سفارش برای خرید Surface Pro جدید از 23 می (2 خرداد) شروع شده و این دیوایس از 15 ژوئن (25 خرداد) در 26 کشور عرضه خواهد شد. قیمت مدل‌های مختلف Surface Pro جدید به شرح زیر است:

• مدل Core m3 (با 4 گیگابایت RAM و حافظه داخلی 128 گیگابایت)، 799 دلار

• مدل Core i5 (با 4 گیگابایت RAM و حافظه داخلی 128 گیگابایت)، 999 دلار

• مدل Core i5 (با 8 گیگابایت RAM و حافظه داخلی 256 گیگابایت)، 1,299 دلار

• مدل Core i7 (با 8 گیگابایت RAM و حافظه داخلی 256 گیگابایت)، 1,599 دلار

• مدل Core i7 (با 16 گیگابایت RAM و حافظه داخلی 512 گیگابایت)، 2,199 دلار

• مدل Core i7 (با 16 گیگابایت RAM و حافظه داخلی 1 ترابایت)، 2,699 دلار 

منبع : Microsoft


خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا