صنعت 46 میلیارد دلاری بازی‌های موبایلی و رقابت با پلی‌استیشن و ایکس‌باکس

نمایش خبر

تاریخ : 1397/3/23        نویسنده: آرش افراسیابی
برچسب‌ها : بازی Game ، گوشی هوشمند Smartphone ، آمار Statistics ، بازی‌های اندرویدی Android Games ، بازی‌های آی او اس iOS Games

واحد خبر mobile.ir : مفهوم بازی‌های کامپیوتری در طی یکی دو دهه گذشته متحول شده و از کنسول‌های خانگی نسل‌ اول با گرافیک‌های ابتدائی و امکانات محدود، به PCها و لپ‌تاپ‌های پیشرفته و نسل جدید کنسول‌های بازی ارتقاء یافته است. کنسول‌های خانگی در سال‌های اخیر محرک اصلی صنعت گیم بوده و با کم‌رنگ شدن PCهای خانگی و قیمت بالای نوت‌بوک‌های مخصوص بازی، سالیانه صدها عنوان بازی مختلف برای این کنسول‌ها منتشر می‌‌شود. در این میان اما رقیب هولناکی برای کنسول‌های بازی در حال ظهور است که شاید به‌زودی، آینده این صنعت را متحول سازد؛ طبق یک گزارش جدید، بازی‌های موبایلی در طی یک سال گذشته به درآمد 46 میلیارد دلاری دست پیدا کرده‌اند که زنگ خطر بزرگی برای سازندگان بازی در هر دو سطح سخت‌افزاری و نرم‌افزاری به حساب می‌آید.

Baird Smartphone Gaming Report

گزارش جدید در این رابطه به نقل از Colin Sebastian تحلیلگر مالی موسسه تحقیقاتی Baird Equity Research و توسط Business Insider منتشر شده که در طی آن ضمن اشاره به درآمد سرشار بازی‌های موبایلی از تمایل شدید تولیدکنندگان برای ارائه برخی از بهترین و شناخته‌شده‌ترین بازی‌های موجود برای پلتفرم‌های موبایلی، سخن به میان آمده است. تولیدکنندگان این بازی‌ها، از نگاه این تحلیلگر از هیچ تلاشی برای بیشتر سرگرم کردن کاربران با بازی‌های موبایلی فروگذار نکرده و به همین منظور از ویژگی‌هائی همچون موقعیت‌یابی مکانی بازی‌کنان، تعامل‌های لحظه‌ای کاربران در حین انجام یک بازی چند کاربره و به خصوص پدیده واقعیت افزوده بیش از پیش بهره خواهند برد. Sebastian در ادامه این‌گونه می‌گوید : «در حالی‌که نرخ نفوذ اینترنت و گوشی‌های هوشمند در سطح جهانی افزایش پیدا می‌کند، شاهد موقعیت‌های رشد برجسته‌ای در زمینه بازی‌های موبایلی هستیم.»

Baird Smartphone Gaming Report

این محقق با تکیه بر آمار موسسه تحقیقاتی Newzoo از درآمد 46 میلیارد دلاری بازی‌های موبایلی در سال گذشته سخن می‌گوید که چیزی معادل 42 درصد کل درآمد صنعت بازی‌های کامپیوتری یا video game به حساب می‌آید. طبق پیش‌بینی Sebastian این آمار در آینده نیز، هم به عنوان بخشی مستقل و هم به عنوان جزئی از کل صنعت بازی‌های کامپیوتر به رشد خود ادامه می‌دهد. پیش‌بینی موسسه Baird در مقیاسی کوچک‌تر و برای بازار ایالات متحده به افزایش درآمد این صنعت از 5.5 میلیارد دلار سال گذشته به 8.1 میلیارد دلار در سال 2021 است و این در حالی‌ست که طبق نتایج این تحقیق، بازی‌های موبایلی بیش از همه چیز بر موج عناوین رایگان سوار است. این بازی‌ها به طور عمده توسط برنامه‌نویسان مستقل و شرکت‌های نرم‌افزاری مشخصی تولید می‌شود که تقریبا فقط به‌طور کامل روی بازی‌های موبایلی تمرکز دارند و هنوز اکثر سازندگان بزرگ بازی‌های کنسولی به این صنعت نپیوسته‌اند. این روند البته در حال تغییر است و به تازگی برخی از بزرگان دنیای بازی از جمله Electronic Arts (که با نسخه‌های موبایلی FIFA و NFL به موفقیت دست پیدا کرده‌اند) و Activision در حال ساخت و بهینه‌سازی تولیدات خود برای گوشی‌های موبایل هستند.

Baird Smartphone Gaming Report

پیش‌بینی صنعت بازی‌های موبایلی در آمریکا از 2016 تا 2021

علت اصلی محبوبیت بازی‌های موبایلی و رشد سریع این صنعت را بیش از همه چیز باید در گستردگی دیوایس‌ها و در دسترس بودن بیشتر این دستگاه‌ها جست‌وجو کرد که در مقایسه با کامپیوترهای خانگی و یا کنسول‌های بازی، رقم بسیار بالاتری را تشکیل داده و به همین دلیل جایگاه کاملا بالاتری را از لحاظ تعداد کاربران و تنوع بازی‌ها به خود اختصاص می‌دهد. برای نمونه تنها در ایالات متحده نزدیک به 203 میلیون بازی‌کن گیم موبایلی وجود دارد که آمار بازی‌کن‌های دسک‌تاپی و کنسولی با آن قابل قیاس نیست. بدین‌ترتیب با توسعه و ساخت یک بازی موبایلی، می‌توان آن را به جامعه هدف بسیار گسترده‌تری ارائه کرد و از مخاطبان بیشتری برخوردار شد. به گفته Sebastian برای نمونه کاربران آیفون در سال گذشته به طور متوسط در App Store نزدیک به 36 دلار را برای خرید بازی هزینه کرده‌اند. کاربران موبایل در همین بازار، روزانه 30 دقیقه را به بازی روی موبایل و دیگر ابزارهای همراه خود اختصاص داده‌اند که چنین آماری در مورد کنسول‌های بازی و دیگر موارد مشابه کاملا بی‌سابقه است. این محبوبیت می‌تواند در آینده حتی بیش از این نیز افزایش یابد و بازی‌هائی مثل Pokémon Go با سیستم مبتنی بر مکان و ترکیب با واقعیت افزوده به خوبی ظرفیت‌های بالای این صنعت را یادآور می‌شوند.

Baird Smartphone Gaming Report

بازی Pokémon Go مبتنی بر واقعیت افزوده

موسسه تحقیقاتی Baird Equity Research در پایان گزارش خود از ادامه موفقیت صنعت بازی‌های کامپیوتری ابراز اطمینان کرده و بازی‌های موبایلی را به عنوان دلیل محکمی برای این موفقیت قلمداد کرده است. Sebastian در این باره اینگونه می‌گوید : «بازی‌های موبایلی، اهرم رشد دیگری را برای تولیدکنندگان سنتی فراهم کرده‌اند.» علاوه بر تولیدکنندگان سنتی محتوای نرم‌افزاری، صاحبان فروشگاه‌های نرم‌افزاری همچون اپل، گوگل و Tencent نیز از این رشد بی سابقه صنعت بازی‌های موبایلی بیش از پیش متنفع خواهند شد.از سوی دیگر سازندگان گوشی‌های موبایل نیز با حصول اطمینان از موفقیت روزافزون صنعت بازی‌های موبایلی نگاه تازه‌ای را به این بخش آغاز کرده‌اند که از آن جمله باید به تولید گوشی‌های مخصوص بازی همچون Razer Phone و Asus ROG Phone اشاره کرد. 

منبع : Business Insider


خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا