مایکروسافت از ارائه نمونه اولیه کنترلرهای مشابه ایکس‌باکس برای اسمارت‌فون‌ها و تبلت‌ها خبر داد

نمایش خبر

تاریخ : 1397/8/9        نویسنده: مریم رشنو
برچسب‌ها : بازی Game ، مایکروسافت Microsoft

واحد خبر mobile.ir : موسسات تحقیقاتی پیش‌بینی کرده‌اند که درآمد بازار جهانی بازی‌های کامپیوتری تا پایان سال جاری میلادی به 115 میلیارد دلار خواهد رسید. از این میان، بازی‌های موبایلی تقریبا نیمی از این درآمد، یعنی حدود 50 میلیارد دلار را از آنِ خود خواهند کرد که در مقایسه با سال گذشته، 10 میلیارد دلار افزایش را نشان می‌دهد. در سال‌های اخیر با فراگیر شدن استفاده از گوشی‌های هوشمند و تبلت، بازی‌های موبایلی نیز طرفداران زیادی پیدا کرده‌اند، تا جایی که بر اساس گزارش منابع خبری، اپلیکیشن‌های بازی در زمره محبوب‌ترین اپ‌ها‌ در سیستم‌عامل iOS و اندروید هستند و به ترتیب 25 و 21 درصد از فعال‌ترین اپ‌ها را در این دو پلتفرم به خود اختصاص داده‌اند.

Microsofts Prototype Xbox Controllers for Phones and Tablets

صنعت بازی‌های موبایلی یکی از حوزه‌هایی است که در سال‌های اخیر رشد پرشتابی را تجربه کرده است. امکان استفاده از اپلیکیشن‌های بازی در گوشی‌های متفاوت و در تمام زمان‌ها و مکان‌ها، در مقایسه با بازی‌های کنسول‌ها و PC سبب افزایش خیره‌کنندۀ‌ درآمد این بازار شده است.

این اقبال عمومی به بازی‌های موبایلی باعث شده که شرکت‌های مطرح حوزه فناوری، به دست آوردن سهم بیشتر از این بازار را به یکی از اهداف خود تبدیل کنند. برخی شرکت‌ها همچون ایسوس (با ROG Phone)، ریزر (با Razer Phone و Razer Phone 2هواوی (با Honor Play) و شیائومی (با Black Shark و Black Shark Helo) به تولید گوشی‌های مخصوص بازی پرداخته‌اند. همچنین شرکت‌هایی مانند موتورولا با همکاری لنوو، Moto Z2 Play را به بازار عرضه کرده که مجهز به افزونه تغییردهنده‌ای (mod) با نام GamePad است و می‌تواند اسمارت‌فون را به یک کنسول بازی قابل حمل تبدیل کند. همچنین نباید Xperia Play را نیز از یاد بُرد که از پنلی کشویی به عنوان کنترلر بازی بهره می‌بُرد.

Asus ROG Phone

ایسوس ROG Phone

برخی از مشهورترین بازی‌های مخصوص گوشی‌های هوشمند و تبلت، بر تعامل مبتنی بر صفحه‌نمایش لمسی متمرکز هستند که در بسیاری از موارد تجربه رضایت‌بخشی از بازی را در اختیار کاربران قرار نمی‌دهد. در واقع، شبیه‌سازی لمسی علی‌رغم وجود سیستم‌هایی مانند AdaptControl که می‌توانند با حرکات آهسته (drift) در زمان استفاده از کنترل‌های مجازی روی نمایشگر سازگار شوند، همچنان در خصوص کنترل‌های سنتی بازی مانند D-Pad (دکمه‌های کنترل جهت‌های اصلی) و Joystick عملکرد چندان مطلوبی ندارند.

حال کمپانی مایکروسافت در پی آن است که با استفاده از کنترل‌های لمسی ورودی، تجربه بازی متداول را در دستگاه‌های موبایل ارائه دهد. این کمپانی قصد دارد قابلیت استریم کنسول‌های بازی را به کمک Project xCloud به گوشی‌‌های هوشمند و تبلت‌ها بیاورد. البته پرسش اینجا است که با وجود کنترل‌های لمسی، چگونه می‌توان به این هدف دست یافت. راهکار مایکروسافت برای این مسأله، استفاده از لوازم جانبی کنترلرهای مشابه ایکس‌باکس است که روی صفحه‌نمایش لمسی نصب می‌شوند. البته این شرکت پژوهش روی این پروژه را در فاصله سال‌های 2012 تا 2014 میلادی انجام داده، اما نتایج حاصل از این پژوهش به تازگی در قالب مقاله‌ای منتشر شده است.

Microsofts Prototype Xbox Controllers for Phones and Tablets

بر اساس مطالب ارائه‌شده در این مقاله، هدف اصلی مایکروسافت از طراحی نمونه اولیه کنترلر موبایل، ارائه محصولی جمع‌وجور، قابل حمل و با کاربری آسان بوده است. در واقع، محصول جدید مایکروسافت، کنترلر کوچک‌تری را ارائه می‌کند که اندازه دکمه‌ها، D-pad و joystickها در آن با نمونه‌های بزرگ‌تر تفاوت چندانی ندارند، اما برای استفاده بهینه از فضا این مجموعه به طور فشرده و بسیار نزدیک به یکدیگر چیده شده‌اند. به این منظور، دو ماژول گیره (clip-on) لولادار طراحی شده که در دو طرف اسمارت‌فون یا تبلت قرار می‌گیرند. این دو ماژول به طور مستقل و با بلوتوث کم‌مصرف کار می‌کنند و انرژی مورد نیاز باتری آنها از طریق اتصال به پایه شارژ تأمین می‌شود. همچنین دسته (grip) کشویی در سه سایز مختلف برای این کنترلر در نظر گرفته شده که کار با آن را راحت‌تر می‌سازد و می‌توان بر اساس اندازه دستگاه، یکی از دسته‌ها را مورد استفاده قرار داد یا در صورت تمایل اصلا از دسته استفاده نکرد.

دکمه‌ها (trigger) در این محصول از ماده مقاومتی حساس به نیرو (یا FSR) ساخته می‌شوند و اتوکالیبره هستند. یکی از چالش‌هایی که مایکروسافت در این مسیر با آن مواجه بوده، شیوه جای دادن بامپرها در کنترلر است. در واقع با آنکه بامپرها به طور معمول در قسمت بالایی قرار می‌گیرند، در این محصول دکمه‌ها و بامپر در سطح پایینی کنترلر قرار داده شده است.

ظاهرا مایکروسافت این نمونه اولیه را در اختیار تعدادی از علاقمندان به بازی قرار داده و بازخوردی که از آنها دریافت کرده نشان می‌دهد که آنها کار با این محصول را در مقایسه با کنترل‌های لمسی مورد استفاده برای بازی‌های موبایلی غیر لمسی آسان‌تر یافته‌اند.

Microsofts Prototype Xbox Controllers for Phones and Tablets

دستگاه‌های بازی موبایلی مانند PlayStation Portable سونی یا نینتندو DS و Switch مختص بازی‌های موبایل طراحی شده‌اند و از طریق کنترلرهای فیزیکی به محدودیت‌های کنترل لمسی غلبه کرده‌اند. همچنین، محصولات ارزان‌قیمت‌تری مانند ION iCade mobile ،GameCase ،GameVice و ساخته‌های شرکت Moga به گوشی هوشمند امکان می‌دهند که درون یا روی یک کنترلر دستی تغییریافته بازی جای گیرد. اما نکته‌ای که در خصوص این دستگاه‌ها وجود دارد، اندازه بزرگ‌ و انعطاف‌ناپذیر بودن آنهاست.

هدف اصلی مایکروسافت ایجاد نوعی کنترلر بازی است که بتواند به طور مستقل کار کند و با طیف وسیعی از دستگاه‌ها هماهنگ باشد. مایکروسافت نمونه اولیه این کنترلرها را با فوم ساخته و سپس به طور سه‌بعدی پرینت گرفته است.

هنوز نمی توان به طور قطعی در خصوص زمان ارائه این کنترلرها بر اساس نمونه اولیه‌ای که مایکروسافت ساخته اظهار نظر کرد. این امر در خصوص سرویس xCloud این شرکت هم صادق است. با این حال، به نظر می‌رسد که می‌توان به عرضه اولین نسخه از این کنترلرها و حتی سرویس xCloud در سال 2019 امیدوار بود.  

منبع : Microsoft


خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا