گزارش مالی HTC از سه‌ماهه دوم 2019 – ادامه سریال تکراری زیان‌دهی

نمایش خبر

تاریخ : 1398/5/26        نویسنده: مسعود بهرامی شرق
برچسب‌ها : آمار Statistics ، گزارش مالی Financial Report ، اچ تی سی HTC

واحد خبر mobile.ir : اگر بگوییم کمپانی HTC با شرایط دشواری روبروست، حق مطلب را ادا نکرده‌ایم، زیرا وضعیت به مراتب وخیم‌تر است. این شرکت چندین فصل را با زیان‌دهی سپری کرده و اخیرا نیز به علت مناقشه‌ای بر سر حق امتیاز (یا پتنت)، فروش محصولات آن در انگلستان ممنوع شده است. حال، نتایج مالی HTC در فصلی که گذشت، خبرهای بد بیشتری را به همراه دارد. کمپانی HTC در روز دوشنبه 12 آگوست 2019 (21 مرداد 1398) گزارش مالی خود از سه‌ماهه دوم سال جاری میلادی (پایان‌یافته در 30 ژوئن) را منتشر کرد. طبق این گزارش، درآمد HTC در فصل اخیر 2.81 میلیارد دلار جدید تایوان بوده که با نرخ کنونی تبدیل ارز، حدودا برابر است با 88.9 میلیون دلار آمریکا.

HTC Q2 2019 Financial Results

به گفته HTC، درآمد فصل اخیر – که حاشیه سود ناخالص آن 20.3 درصد بوده – نسبت به درآمد فصل اول، 5.6 درصد رشد داشته و ششمین افزایش فصلی درآمد از سه‌ماهه پایانی 2017 محسوب می‌شود. شاید این درآمد – که در 8 ماه اخیر، بالاترین میزان درآمد ثبت شده برای شرکت بوده – تنها نکته مثبت گزارش حاضر باشد. گفته می‌شود درآمد حاصل شده در ماه ژوئن تا 94 درصد افزایش داشته، اما این رشد چشمگیر هم نتوانست مانع از زیان‌دهی HTC در این فصل شود.

آمارها نشان می‌دهد HTC در فصل اخیر رقمی برابر با 2.49 میلیارد دلار جدید تایوان، زیان عملیاتی (با حاشیه -88.5 درصد) متحمل شده که نسبت به زیان عملیاتی در سه‌ماهه نخست سال جاری میلادی (2.7 میلیارد دلار جدید تایوان) کمتر شده است. زیان خالص این فصل هم (پس از کسر مالیات) 2.23 میلیارد دلار جدید تایوان بوده که باز هم در مقایسه با زیان خالص فصل قبل (2.4 میلیارد دلار جدید تایوان) کمی کاهش داشته، اما نسبت به زیان خالص در مدت مشابه سال قبل (2.09 میلیارد دلار جدید تایوان) بیشتر شده است. به عبارت دیگر می‌توان زیان را معادل 2.71 دلار جدید تایوان در هر سهم بیان کرد.

هفته پیش HTC رقم درآمد ماه جولای (که به سه ماهه سوم مربوط می‌شود) را 0.44 میلیارد دلار جدید تایوان اعلام کرد که در قیاس با درآمد ماه ژوئن (1.46 میلیارد دلار جدید تایوان) کاهش چشمگیری داشته است. با این اوصاف، حتی کسب کمترین میزان سود در آینده نزدیک برای HTC دور از انتظار است. البته به گفته برخی کارشناسان، احیای رده نسبتا محبوب وایلدفایر می‌تواند آغازی باشد برای بازگشت HTC به جایگاه قبلی خود (درست همانطور که نوکیا توانست تاحدی اعتبار از دست‌رفته خود را بازگرداند).

شکی نیست که عملکرد HTC در بخش اسمارت‌فون بسیار ضعیف بوده، اما نمی‌توان موفقیت‌های این شرکت در سایر حوزه‌ها را نادیده گرفت. HTC یکی از پیشگامان فناوری واقعیت مجازی و محصولات مربوط به آن است. به‌علاوه، طراحی و تولید HTC 5G Hub، یکی از نوآورانه‌ترین راه‌کارهای حال حاضر دنیا در رابطه با گسترش و سهولت استفاده از اینترنت نسل پنجم به شمار می‌رود. در ادامه به ذکر چند نمونه از مهم ترین فعالیت‌های HTC در زمینه‌های فوق می‌پردازیم:

• VIVEPORT Infinity

در سه‌ماهه دوم سال 2019، نخستین سرویس اشتراک نامحدود واقعیت مجازی HTC با نام تجاری VIVEPORT Infinity راه‌اندازی شد و به گفته HTC این سرویس از چندین هدست واقعیت مجازی پشتیبانی می‌کند. از زمان آغاز به ‌کار این سرویس در آوریل، کاربران حدود 900 هزار بازی را در آن راه‌اندازی نموده‌اند.

HTC Q2 2019 Financial Results

• VIVE Enterprise Solutions

به منظور گسترش هرچه بیشتر کاربردهای واقعیت مجازی در تجارت، HTC کسب‌وکاری را موسوم به VIVE Enterprise Solutions (راه‌کارهای سازمانی VIVE) راه‌اندازی کرده است.

• همکاری با SYNNEX

SYNNEX شرکتی‌ست که در عرصه خدمات مربوط به پروسه‌های کسب‌وکار فعالیت می‌کند. اخیرا HTC از همکاری با این شرکت خبر داده است. در نتیجه این همکاری، واسطه‌گران سازمانی از راه‌کارهای HTC VIVE بهره‌مند خواهند شد. این راه‌کارها برای بازارهایی مثل معماری، ساخت‌وساز و مهندسی، طراحی محصول، بهداشت و پزشکی و آموزش طراحی شده‌اند.

• VIVE COSMOS

VIVE COSMOS نام یک هدست واقعیت مجازی‌ست که HTC آن را اوایل ژانویه 2019 در نمایشگاه CES معرفی کرد. این هدست قرار است به زودی وارد بازار شود و از همین رو این شرکت اخیرا جزییات بیشتری از مشخصات آن – از جمله رزولوشن، به‌روزرسانی‌های مربوط به طراحی و ... – را فاش کرده است. هدست VIVE Cosmos، که سطح جدیدی از دسترسی و سهولت در استفاده را ارائه می‌کند، در نیمه دوم سال 2019 عرضه خواهد شد.

HTC Vive Cosmos

• VIVE Reality System

HTC همچنان توسعه نرم‌افزار VIVE Reality System را ادامه می‌دهد. به گفته HTC، این نرم‌افزار – که در سه‌ماهه نخست سال جاری میلادی رونمایی شد – با به کارگیری شیوه‌های نوین در زمینه نمایش محتوا و جابجایی کاربران بین محیط‌های همه‌جانبه، تعریفی جدید از واقعیت مجازی را در دوره‌ای که به عصر رایانش فضایی (spatial computing) معروف است، ارائه می‌کند.

• HTC 5G Hub

در نگاه اول شاید فکر کنید که این محصول تنها یک تبلت است، اما HTC 5G Hub پیش از آنکه یک تبلت باشد، دیوایسی پرکاربرد است که مثل یک روتر می‌تواند اینترنت پرسرعت 5G را در آن واحد برای 20 دیوایس مختلف ارائه داده و امکان استریم ویدئوی 4K و انجام بازی‌های آنلاین با تأخیر پایین را فراهم کند. اخیرا اپراتور Sprint این محصول را در شهرهای آمریکای شمالی عرضه کرد تا نشان دهد در خط مقدم گسترش تکنولوژی نسل پنجم قرار دارد. اپراتور شماره یک انگلستان، یعنی EE، نیز با اعلام اینکه فناوری 5G هم‌اکنون در 10 شهر انگلستان راه‌اندازی شده، عرضه HTC 5G Hub را در ماه ژوئن آغاز کرد. همزمان با این اقدام، Sunrise – یکی از بزرگ‌ترین کمپانی‌های مخابراتی سوییس – هم این دیوایس را به بازار این کشور عرضه نمود.

HTC 5G Hub

در پایان، ناگفته نماند اسمارت‌فون‌های U19e و Desire 19+، که در اوایل ژوئن معرفی شدند، چند ماهی‌ست که در بازارهای منتخب (از جمله تایوان) عرضه شده‌اند، به این امید که سبد گوشی‌های هوشمند HTC خالی نماند. مطمئنا اوضاع نابه‌سامان کسب‌وکار اسمارت‌فون‌های HTC، برای شرکتی که نخستین گوشی‌های اندرویدی را به دنیا معرفی کرده، بسیار ناگوار است.  

منبع : HTC


خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا