گزارش مالی اچ‌تی‌سی از ژوئن و شش‌ماهه نخست 2019- بهترین نتیجه در 7 ماه گذشته

نمایش خبر

فهرست اخبار
تاریخ : 1398/4/20        نویسنده: مریم رشنو
برچسب‌ها : گزارش مالی Financial Report ، آمار Statistics ، اچ تی سی HTC

واحد خبر mobile.ir : اچ‌تی‌سی چندین سال است که از نظر مالی در تنگنا قرار دارد و با کاهش مداوم سوددهی مواجه است. امروزه به سختی می‌توان تصور کرد که تنها هفت یا هشت سال پیش این کمپانی تایوانی یکی از تولیدکنندگان پیشرو گوشی‌های هوشمند اندرویدی در جهان به شمار می‌رفت؛ چنان که نخستین دستگاه سازگار با شبکه نسل چهارم نیز از سوی همین شرکت به بازار عرضه شد. اما ظهور سازندگانی همچون سامسونگ و در پی آن، حضور ده‌ها رقیب قدرتمند چینی موجب افت میزان عرضه و سود اچ‌تی‌سی در سال‌های اخیر شده است. به نحوی که برخی پژوهشگران اساسا درباره توانایی‌های این شرکت برای ادامه مسیر و ارائه اسمارت‌فون‌های جدید تردید دارند.

htc june and h1 2019 financial results

اما در کمال تعجب، خبرها از آن حکایت دارد که این کمپانی تایوانی اخیرا دو گوشی میان‌رده را به بازار محلی عرضه کرده است و مهم‌تر از آن توانسته رشد ماهانه 94.07 درصدی درآمد را در ماه میلادی گذشته تجربه نماید. اچ‌تی‌سی در روز جمعه 5 جولای (14 تیر 1398) نتایج مالی مربوط به ماه ژوئن و نیمه اول سال 2019 را منتشر کرده است. بر اساس این گزارش، مجموع درآمد این کمپانی، از 753 میلیون دلار تایوان (حدود 24 میلیون دلار آمریکا) در ماه می سال جاری میلادی به 1.46 میلیارد دلار جدید تایوان (نزدیک به ۴۶.۸ میلیون دلار آمریکا) در ماه ژوئن افزایش یافته است؛ رقمی که بالاترین درآمد اچ‌تی‌سی در هفت ماه گذشته به شمار می‌رود. کارشناسان عقیده دارند که احتمالا جدیدترین گوشی‌های این کمپانی با استقبال کاربران، یا دست کم مصرف‌کنندگان محلی، مواجه شده است. البته درآمد اچ‌تی‌سی در ماه مارس سال جاری نیز نسبت به فوریه 110 درصد افزایش یافته بود، اما این روند ادامه نیافت و در ماه می مجددا شاهد کاهش درآمد بودیم.

با توجه به آن که ماه ژوئن، پایان شش‌ماهه نخست سال 2019 محسوب می‌شود، در گزارش این شرکت درآمد شش‌ماهه نخست سال جاری میلادی هم منعکس شده است که به 5.75 میلیارد دلار جدید تایوان (با نرخ کنونی تبدیل ارز، نزدیک به 184 میلیون دلار آمریکا) رسیده و جالب آن که حدود یک‌چهارم درآمد شش‌ماهه نخست شرکت به تنهایی حاصل عملکرد ماه ژوئن بوده است.

HTC Desire 19 Plus

کاهش سالانه درآمد اچ‌تی‌سی نیز 34 درصد گزارش شده که پایین‌ترین میزان افت از ژانویه 2018 تاکنون محسوب می‌شود. آخرین افزایش درآمد سالانه این شرکت به دو سال پیش و ماه ژوئن 2017 باز می‌گردد که به تازگی از HTC U11 رونمایی شده بود.

هنوز برای داوری درباره احیای بخش گوشی‌های هوشمند اچ‌تی‌سی و بازگشت این شرکت به سطح اول تولیدکنندگان زمان لازم است. اما به هر حال، این رشدِ امیدبخش نشان می‌دهد که دشواری‌های مالی اچ‌تی‌سی تا چه حد جدی بوده است. گروهی از کارشناسان عقیده دارند که وضعیت اچ‌تی‌سی می‌تواند در روزهای آینده با ارائه اسمارت‌فون Desire 19+ بهبود یابد و به نظر می‌رسد در ماه جولای نیز شاهد تثبیت رشد درآمد این کمپانی خواهیم بود. به علاوه، گوشی هوشمند میان‌رده U19e مجهز به اسنپ‌دراگون 710 را نباید از خاطر برد که به تازگی با قیمتی در حدود 480 دلار عرضه شده است. اچ‌تی‌سی سال گذشته نخستین اسمارت‌فون مبتنی بر فناوری بلاک‌چین خود را با نام Exodus 1 و قیمتی نسبتا بالا معرفی کرد و مطابق شنیده‌ها قصد دارد امسال نسخه ارزان‌تری از آن را با عنوان Exodus 1s وارد بازار نماید. تمام این اخبار به طور بالقوه می‌تواند رشد قابل توجهی را برای این شرکت در پی داشته باشد، با این حال، درآمد فعلی آن هنوز میلیون‌ها دلار با رقم 1 میلیارد دلاری سال 2011 فاصله دارد.  

منبع : HTC