گفت‌وگو با مدیرعامل زایس: محدودیت، یار همیشگی دوربین‌های موبایلی

نمایش خبر

تاریخ : 1398/5/7        نویسنده: آرش افراسیابی
برچسب‌ها : دوربین Camera ، سنسور دوربین Image Sensor ، زایس Zeiss ، مصاحبه Interview

واحد خبر mobile.ir : دوربین‌های موبایلی که زمانی به عنوان یک قابلیت فانتزی به گوشی‌های هوشمند افزوده شدند اینک مهم‌ترین فاکتور تأثیرگذار در انتخاب کاربران و عامل درآمد زایی شرکت‌های سازنده اسمارت‌فون به حساب می‌آیند. در طی سال‌های اخیر با پیشرفت‌های صورت گرفته در زمینه نرم‌افزار و افزوده شدن لنزهای چندگانه قابلیت‌های تازه‌ای به دوربین‌های موبایلی افزوده شده که تا پیش از این اکثرا، غیر ممکن به نظر می‌رسیدند. این محدودیت‌ها اما به گفته مدیرعامل شرکت نامدار زایس سرانجام مانعی برای پیشرفت همه‌جانبه دوربین گوشی‌های هوشمند خواهد شد و استفاده از این ابزارها در تصویربرداری‌های حرفه‌ای را محدود خواهد ساخت.

Zeiss CEO Michael Kaschke Talks About Mobile Photography Limits

میشائل کاشکه (Michael Kaschke) ریاست و مدیرعامل گروه Zeiss که در حاشیه افتتاح بخش تجربه کاربری لنزهای دوربین این کمپانی در موزه دوربین هند در مصاحبه با Indian Express سخن می‌گفت، ضمن اشاره به ابعاد کوچک اسمارت‌فون‌های مدرن امروزی به‌ عنوان عامل محدودکننده‌ای در مسیر برای به منصه ظهور رسیدن پتانسیل دوربین‌های موبایلی، فرایند تحلیل دیجیتال داده‌ها را عاملی برای ایجاد تفاوت مابین دوربین‌های موبایلی مختلف برشمرد.

Zeiss CEO Michael Kaschke Talks About Mobile Photography Limits

Michael Kaschke مدیرعامل گروه Zeiss

به گفته مدیر عامل زایس شرکت‌هایی نظیر گوگل، اپل و سامسونگ از چالش‌های فنی و ارگونومیکی ساخت دوربین‌های موبایلی آگاه بوده و بدین‌ترتیب به جای تکیه بیش از اندازه بر سخت‌افزار، راه‌حل غلبه بر مشکلات و محدودیت‌ها را در استفاده از نرم‌افزار و فرایندهای کامپیوتری یافته‌اند. برای نمونه شرکت گوگل در Pixel 3 XL با همکاری همزمان نرم‌افزار و سخت‌افزار، چگونگی ارتقاء تصویربرداری موبایلی به سطحی بالاتر را به خوبی به نمایش گذاشته است. استفاده از لنزهای چندگانه، راه دیگری برای بهبود کیفیت در دوربین‌های موبایلی به حساب می‌آید جایی‌که برای نمونه S10+ سامسونگ از 3 لنز، هواوی P30 Pro از چهار لنز و Nokia 9 PureView از 5 لنز برای برداشت تصویر بهره می‌برند و ظاهرا اپل نیز در نسل بعدی آیفون‌های خود با به‌کارگیری 3 لنز به این ترند خواهد پیوست. این ایده که به گفته کاشکه برای بهبود کیفیت تصویر و ایجاد شرایط مشابه‌ای نسبت به دوربین‌های حرفه‌ای DSLR صورت پدیرفته در عمل به دلیل محدودیت در ابعاد سنسور دوربین کمک چندانی به دوربین‌های موبایلی نکرده و به خصوص در نور کم هنوز اختلاف مشخصی را با دوربین‌های حرفه‌ای نشان می‌دهد. کاشکه می‌افزاید: «بدین‌ترتیب در حالی‌که اکثر تصویربرداری[های] استاندارد در اینجا [و توسط گوشی‌های موبایل] انجام می‌شود [اما] حرفه‌ای‌ها [هنوز] از دوربین‌های حرفه‌ای و نیمه‌حرفه‌ای استفاده خواهند کرد.»

Nokia 9 PureView

Nokia 9 PureView

با وجود محبوبیت فراگیر دوربین‌های هوشمند، به گفته کاشکه همیشه بخشی برای تصویربرداری با کیفیت و هنری و عکاسی حرفه‌ای وجود دارد که شرکت مطبوع وی بر آن متمرکز شده است: «بدین‌ترتیب به جای رفتن به [سمت] گونه[های] معمول تصویربرداری، که فکر می‌کنم اسمارت‌فون نهایتا [در همه زمینه‌های آن] پیروز می‌شود، ما روی عکاسی هنری، نیمه حرفه‌ای و حرفه‌ای متمرکز می‌شویم.» البته این به معنای فعال نبودن شرکت زایس در زمینه دوربین‌های موبایلی نیست و این شرکت در حال حاضر با مجموعه فنلاندی HMD Global برای توسعه دوربین‌های موبایلی با برند نوکیا، در حال همکاری‌ست که اوج آن را می‌توان در Nokia 9 PureView با پنج لنز مشاهده کرد.

به گفته مدیرعامل زایس با وجود آنکه تصویرداری و تحلیل کامپیوتری تصاویر موبایلی هنوز در مراحل اولیه آن قرار دارد اما با همکاری مشترک مجموعه اپتیک و لنز، با بخش نرم‌افزاری اسمارت‌فون می‌توان به بهترین نتیجه در این رده دست یافت. از نگاه کاشکه تصویربرداری موبایلی بار دیگر مثل چند سال گذشته به عاملی برای تمایز گوشی‌های هوشمند بدل شده و در شرایطی که اپلیکیشن یا ویژگی نرم‌افزاری دیگری قادر به پیش راندن دنیای موبایل به سمت جلو نیست، این تصویربرداری موبایلی و ارتقاء کیفیت آن خواهد بود که این شرایط را مهیا می‌کند. کاشکه می‌افزاید: «من متقاعد شده‌ام که ما راه‌حل‌های جدید دیگری را پیدا خواهیم کرد. [این‌که] آن‌ها چه هستند نمی‌دانم اما حرکتِ درست، رفتن به سمت تصاویر کامپیوتری‌ست، به این معنا که نیاز به راه‌های متفاوت دیگری برای گرفتن عکس با حسگرهای مختلف داریم، نه‌ فقط یک حسگر چراکه یک حسگر هیچ‌گاه با یک دوربین خوب قابل رقابت نیست.»

Samsung ISOCELL GW1 Camera Sensor

سنسور دوربین Samsung GW1 با وضوح 64MP

در زمینه وضوح دوربین برای چندین سال پی در پی، هیچ صحبتی از مگاپیکسل بالاتر نه از طرف برندهای اسمارت‌فون و نه از طرف سازندگان دوربین‌ در میان نبود اما ظاهرا جنگ مگاپیکسل بالاتر دوباره به راه افتاده و برخی از شرکت‌های سازنده گوشی‌های هوشمند در آستانه ارائه دوربین‌هایی با وضوح 64 مگاپیکسل هستند. این شرایط به سازندگان حرفه‌ای دوربین مثل سونی نیز سرایت کرده و این شرکت ژاپنی جدیدا یک دوربین فول‌فریم 61 مگاپیکسلی به نام 7R IV را معرفی کرده است. مدیرعامل زایس در این رابطه می‌گوید: «پیکسل‌های بیشتر لزوما بهتر نیستند. چرا؟ اگر یک حسگر فول‌فریم را در اختیار داشته باشید و آن حسگر را [مدام] به پیکسل‌های بیشتر و بیشتر تقسیم کنید، این پیکسل‌ها کوچک‌تر و کوچک‌تر می‌شوند و آن‌گاه شما با مشکل نویز روبرو می‌شوید. من فکر می‌کنم برای اکثر کاربری‌ها، مشتمل بر کاربری‌های حرفه‌ای جدی [نیز]، ... [وضوح] 40 مگاپیکسلی بیش از اندازه کافی‌ست.» کاشکه ادامه داد: «مردم همیشه می‌گویند داشتن [وضوح] بیشتر، بهتر است اما من فکر می‌‌کنم محدودیت‌هایی در زمینه ... سرعت پردازش، در زمینه نویز و نسبت سیگنال به نویز وجود دارد» کاشکه سخنان خود را با ذکر این مطلب به پایان رساند که همیشه باید هزینه‌ای که بابت به دست آوردن مگاپیکسل بیشتر اختصاص می‌دهیم را محاسبه کرد؛ هزینه‌ای که در رزولوشن‌های بالا به نویز بیشتر و کیفیت پایین‌تر منجر می‌شود. صنعت موبایل از نگاه مدیرعامل زایس در حال حاضر در نقطه رأس (و حداکثر مگاپیکسل قابل قبول با توجه به سایز سنسور) دارد که گذر از آن حداقل با راه‌حل‌های فعلی نتیجه‌ای جز کیفیت پایین‌تر نحخواهد داشت.



خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا