انتشار فهرست جدید پانصد شرکت برتر Fortune– شگفتی‌آفرینی شیائومی و دیگر سازندگان چینی

نمایش خبر

تاریخ : 1398/5/2        نویسنده: مریم رشنو
برچسب‌ها : آمار Statistics ، سامسونگ Samsung ، اپل Apple ، سونی Sony ، مایکروسافت Microsoft ، هواوی Huawei ، شیائومی Xiaomi ، گوگل Google

واحد خبر mobile.ir : بخشی از رقابت شرکت‌های بزرگ و غول‌های تجاری جهان بر سر عناوین و رتبه‌بندی‌ها جریان دارد. امری که در کنار ویژگی‌های تبلیغاتی و افزایش توان جذب مشتریان، می‌تواند منجر به تزریق امید در مجموعه‌ها و جلب نظر سرمایه‌گذاران برای مشارکت در پروژه‌های آتی گردد. در میان فهرست‌های سالیانه متعددی که از سوی نهادهای مختلف منتشر می‌شود، لیست پانصد شرکت برتر مجله Fortune جایگاه ویژه‌ای دارد. این فهرست که هر سال با عنوان Fortune Global 500 و با نام بردن از 500 کمپانی برتر بین‌المللی در همه حوزه‌ها بر پایه میزان درآمد سالیانه منتشر می‌شود، یکی از معتبرترین منابع در رتبه‌بندی شرکت‌ها و مقایسه وضعیت آن‌ها در سطح جهان است.

Fortune Global 500 Ranking 2019

حال در تازه‌ترین فهرست این مجله که به تازگی منتشر شده است، برای نخستین بار نام شرکت چینی شیائومی نیز به چشم می‌خورد. در حقیقت این نخستین بار است که شرکت‌های چینی موفق شده‌اند از نظر تعداد با عقب راندن کمپانی‌های آمریکایی، جایگاه بالاتری را در فهرست پانصد شرکت مشهور Fortune به خود اختصاص دهند. به بیان دیگر، در این فهرست نام 129 کمپانی چینی دیده می‌شود، در حالی که تعداد شرکت‌های آمریکایی در لیست مورد اشاره به 121 عدد رسیده است. امری که رشد سریع اقتصاد چین و به چالش کشیده شدن ایالات متحده را توسط این کشور به خوبی نمایان می‌سازد. چنان که می‌توان بخشی از انگیزه دولت آمریکا در تحریم شرکت‌های چینی، به ویژه هواوی، را با تلاش برای کنترل همین رشد فزاینده در ارتباط دانست.

فهرست پانصد شرکت برتر مجله Fortune بر اساس درآمد شرکت‌ها در 12 ماه گذشته تنظیم می‌شود و نسخه جهانی آن از سال 1990 منتشر شده است. گر چه این فهرست در ابتدا با تمرکز بر شرکت‌های خصوصی و دولتی در حوزه صنایع سنگین، از جمله در صنایعی همچون معدن و بخش انرژی منتشر می‌شد، اما در ادامه و با گذشت زمان دامنه و تنوع شرکت‌های مندرج در آن افزایش یافت؛ مسأله‌ای که بیش از هر چیز برای پوشش صنایع برتر در زمینه اقتصادهای نوظهور صورت پذیرفته است.

بر اساس این فهرست، در عرصه فناوری‌های موبایل، اپل همچنان در صدر شرکت‌ها ایستاده و جایگاه یازدهم را به خود اختصاص داده است. پس از اپل، سامسونگ موفق شده مکان پانزدهم را تصاحب نماید. این در حالی است که هولدینگ آلفابت با وجود گستره فعالیت‌هایش، به جایگاهی بهتر از سی و هفتم دست نیافته است. یکی از موارد شگفت‌انگیز این فهرست، همان طور که اشاره شد، حضور شیائومی است که برای اولین بار در میان 500 کمپانی برتر قرار گرفته و توانسته جایگاه 468ام را از آن خود سازد.

Fortune Global 500 Ranking 2019

در حالی که نام شرکت‌های مشهوری همچون مایکروسافت (رتبه 60)، هواوی (جایگاه 61)، سونی (رتبه 116)، اینتل (جایگاه 135)، فیس‌بوک (رتبه 184)، لنوو (جایگاه 212) و چند شرکت دیگر در این فهرست دیده می‌شود، نکته عجیب آن است که از هولدینگ BBK Electronics مالک اوپو، ویوو و وان‌پلاس هیچ اثری به چشم نمی‌خورد. به علاوه نام نوکیای درج شده در فهرست Fortune، برخلاف اپل، سامسونگ و دیگر سازندگان گوشی هوشمند، شرکت تجهیزات ارتباطی و شبکه (Network and Communications Equipment) این برند است که HMD (سازنده گوشی‌های هوشمند نوکیا) صرفا حق امتیاز نام نوکیا را به آن پرداخت می‌کند. از این رو شاید نتوان حضور نوکیا را نشانه‌ای از توفیق کامل فرایند احیای بخش اسمارت‌فون این کمپانی توسط مدیریت جدید به شمار آورد.

در میان دیگر تولیدکنندگان مرتبط با صنعت اسمارت‌فون شرکت‌هایی مانند Hon Hai که بیشتر با نام Foxconn شناخته می‌شود در رتبه 23، اپراتور AT&T در جایگاه 25 و خرده‌فروشی JD.com در مکان 139 جای گرفته‌اند. سازندگان چیپ‌ست از قبیل TSMC ،SK Hynix و Micron به ترتیب در رتبه‌های 335، 363 و 409 و Wistron، یکی از شرکت‌های سازنده اسمارت‌فون هم در مکان 424 این فهرست قرار گرفته است.

شاید برای دوستداران اپل جالب باشد که کمپانی کوپرتینویی از نظر سودآوری سالانه با سود 59 میلیارد دلاری در جایگاه دوم قرار گرفته و این در حالی است که فروش آیفون در سه‌ماهه قبلی، چندان مطلوب نبوده است. در واقع جایگاه اپل به خوبی نشان می‌دهد که علی‌رغم عرضه‌های متزلزل در ماه‌ها و سال‌های اخیر، روند کلی اپل و سلطه تثبیت‌شده آن بر بازار به خوبی حفظ شده است.

گرچه شیائومی فاصله زیادی با اپل و سامسونگ دارد، اما حضور در این فهرست برای این کمپانی که تنها 9 سال از عمر آن می‌گذرد، موفقیت قابل توجهی به شمار می‌رود. شیائومی به عنوان شرکتی اینترنتی که از آوریل 2010، اسمارت‌فون‌ها و سخت‌افزارهای هوشمند خود را در قالب پلتفرم اینترنت اشیا اختصاصی متصل ساخته است، برای نخستین بار در فهرست پانصد شرکت برتر Fortune چین در ماه ژوئن نیز رتبه 53 را به خود اختصاص داده است. به گزارش منابع خبری، درآمد فروش شیائومی در سال 2012، ده هزار میلیون یوان ( حدود 1,453.72 میلیون دلار) بوده و این عدد در سال 2017 ده برابر شده و به یکصد هزار میلیون یوان (نزدیک به 14,537.21 میلیون دلار) رسیده است.

Fortune Global 500 Ranking 2019

به گفته لی جون (Lei Jun)، مدیر عامل و بنیان‌گذار شیائومی «حضور در فهرست Fortune Global 500 در جهان برای شیائومی تنها 9 سال طول کشید. موفقیتی که بیش از همه مرهون پشتیبانی بی‌نظیر هواداران و کاربران Mi است. ما همچنین جوان‌ترین شرکت حاضر در این فهرست هستیم که به عنوان رکوردی غرورآفرین آن را به خاطر خواهیم سپرد و در مسیر حرکت به سطح بالاتری از گسترش جهانی آن را مدّ نظر قرار خواهیم داد.» 

منبع : Fortune


خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا