گزارش IDC از بازار اسمارتفون هند در سهماهه چهارم و کل سال 2018 – صدرنشینی بی چون و چرای شیائومی
نمایش خبر
تاریخ : 1397/11/23 نویسنده: آرش افراسیابی | ||
برچسبها : | آمار Statistics ، آی دی سی IDC ، هند India ، سامسونگ Samsung ، شیائومی Xiaomi ، اوپو Oppo ، ویوو Vivo |
واحد خبر mobile.ir : بازار موبایل هند به عنوان دومین بازار بزرگ گوشیهای هوشمند در جهان، پس از کاهش رشد بزرگترین مارکت اسمارتفون یعنی چین، به نقطه تمرکز جدیدی برای شرکتهای سازنده موبایل تبدیل شده و رقابت جالبتوجهای مابین سامسونگ و برندهای بزرگ چینی در این بازار به چشم میخورد. طبق جدیدترین گزارش موسسه تحقیقاتی IDC که در روز دوشنبه 11 فوریه 2019 (22 بهمن 1397) منتشر شد، در سال 2018 مجموعا 142.3 میلیون گوشی هوشمند به بازار هند عرضه شده که نسبت به سال قبل رشد قابل توجه 14.5 درصدی را نشان میدهد. در سهماهه چهارم سال 2018 نیز با وجود افت نسبت به فصل قبل، با افزایش عرضه در مقایسه با سهماهه چهارم 2017 روبرو میشویم.
بازار هند برای برندهای مختلف چینی از جمله شیائومی، Oppo و Vivo با روند رو به افول چین و حکمرانی بیچون و چرای هواوی در کشور زادگاه خود، از اهمیتی حیاتی برخوردار بوده و به محلی برای رشد و حتی ادامه حیات این برندها تبدیل شده است. حساسیت به قیمت و شرایط خاص فعالیت در هند از جمله افزایش هزینههای گمرکی روی قطعات موبایل، امکان حضور برندهای گرانقیمت و لوکس به خصوص اپل را دشوار ساخته و سامسونگ را نیز به ساخت محصولاتی مختص این بازار با قیمتهار رقابتی از جمله Galaxy M10 و Galaxy M20 وادار ساخته است. میزان عرضه گوشیهای هوشمند به بازار هند در سهماهه چهارم سال 2018 با کاهش 15.1 درصدی در مقایسه با سهماهه سوم روبرو شد اما نسبت به سال قبل همچنان از افزایش 19.5 درصدی سخن میگوید؛ IDC این رشد سالیانه را به فروش گسترده برندهای آنلاین خارج از فستیوال Diwali مرتبط میداند که تا ماه دسامبر 2018 ادامه پیدا کرد.
آپاسانا جاشی (Upasana Joshi) مدیر تحقیقاتی IDC هند، از فعالیت گسترده برندهای متمرکز بر فروش آنلاین بهعنوان یکی از مهمترین اتفاقات سال 2018 در بازار موبایل این کشور یاد میکند که منجر به افزایش سهم کانال فروش آنلاین به رکورد بیسابقه 34.8 درصدی در کل سال و 42.2 درصدی در سهماهه چهارم سال 2018 شده است. جاشی این ارتقاء را در نتیجه چندین دوره تخفیفهای گسترده توسط فروشندگان آنلاین (موسوم به e-tailers) دانسته و میافزاید: «عرضه آنلاین اختصاصی سبد کالای [برندهای] شیائومی، آنر، Realme، ایسوس، وانپلاس و غیره [روند] این رشد را تسریع کرده و منجر به رشد سالیانه 47.3 درصدی در سهماهه چهارم سال 2018 برای کانال [فروش] آنلاین شده است.»
پنج شرکت برتر ارائهکننده اسمارتفون در هند در سهماهه چهارم 2018 (عرضه به میلیون عدد)
در مقابل با وجود عملکرد فوقالعاده کانال آنلاین، میزان رشد در فروش فیزیکی آفلاین در سطح پائینی قرار داشته و با تنها 5 درصد رشد فصلی و 6.7 درصد رشد سالیانه، تفاوت بزرگی با فروشگاههای آنلاین که همواره با تخفیفهای گسترده، خریداران را به سمت خود جلب میکنند، دارد. البته از نگاه IDC، کانال فروش آفلاین همچنان بزرگترین کانال توزیع گوشی موبایل در هند محسوب شده و حضور آن امری حیاتی در موفقیت طولانیمدت هر برند در این بازار به حساب میآید.
پنج شرکت برتر ارائهکننده اسمارتفون در هند در سال 2018 (عرضه به میلیون عدد)
متوسط قیمت فروش گوشیهای هوشمند در سال 2018 بدون تغییر نسبت به سال قبل روی 158 دلار ثابت مانده و بیش از نیمی از گوشیهای عرضه شده به این بازار نیز در همین حوالی قیمتی یعنی مابین 100 تا 200 دلار قرار گرفتهاند. گوشیهای گرانقیمت (بالاتر از 500 دلار) با اینکه تنها 3 درصد از بازار هند را تشکیل میدهند بیشترین رشد را با 43.9 درصد در سال 2018 در بین سایر ردههای قیمتی به خود اختصاص دادهاند که در این میان برند OnePlus با محبوبیت OnePlus 6 و OnePlus 6T به عنوان رهبر بازار در رده قیمتی 500 تا 700 دلار به حساب میآید. در رده گوشیهای فوقپیشرفته با قیمت بالاتر از 700 دلار نیز سامسونگ با موفقیت سری گلکسی S9 با کنار زدن اپل در جایگاه اول قرار دارد.
سهم بازار پنج شرکت برتر ارائهکننده اسمارتفون در هند در سهماهه چهارم 2018
گوشیهای فاقد سیستمعامل موسوم به فیچرفونها با عرضه 181.3 میلیونی و 10.3 درصد رشد سالیانه، نزدیک به 56 درصد از کل عرضه گوشیهای موبایل در سال 2018، را به خود اختصاص دادهاند که این افزایش به گفته IDC بیش از هر چیز به حجم عرضه برند Jio تعلق دارد؛ سهم این برند از کل عرضه گوشیهای فیچرفون در سال 2018 به 36.1 درصد میرسد که با اختلاف در جایگاه برتر این رده قرار میگیرد. بازار فیچرفونهای ساده 2G/2.5G فاقد ارتباطات پر سرعت موبایلی، با 23 درصد کاهش روبرو شده که این موضوع به روشنی از رونق فیچرفونهای مجهز به امکانات ارتباطی سریع از جمله 4G اشاره دارد.
پنج شرکت برتر تولیدکننده اسمارتفون در بازار هند در سهماهه چهارم سال 2018 از نگاه IDC به ترتیب شامل این موارد میشوند:
1- شیائومی
شرکت شیائومی در سهماهه چهارم سال 2018 موفق به عرضه 10.5 میلیون گوشی هوشمند به بازار هند شده که نسبت به 8.1 میلیون گوشی ارائه شده در زمان مشابه در سال گذشته با رشد 28.6 درصدی روبرو شده و سهم بازاری معادل 28.9 درصد را از آن خود کرده است. IDC موفقیت این برند را به محبوبیت ساببرند Redmi، کمپینهای پرتکرار تبلیغاتی، برنامه اشتراکی Mi و بازگشائی فروشگاههای روستائی نسبت میدهد. Redmi 5A همراه با دو مدل Redmi Note 5 و Redmi Note 5 Pro عنوان سریعترین فروش دستگاههای سال 2018 را در بین تمامی برندها به خود اختصاص داده و در کل سال 2018 هریک به فروش 10 میلیونی دست پیدا کردهاند. عرضه 41.1 میلیونی شیائومی در کل سال 2018 نیز رشدی معادل 58.6 درصد را برای این برند به همراه داشته و آن را با اختلاف و تکرار سهم بازار 28.9 درصدی، بالاتر از سامسونگ در جایگاه نخست برندهای ارائهکننده اسمارتفون در هند قرار داده است. این برند در کانال فروش آنلاین با سهم 47.2 درصدی در مقام اول قرار داشته و رقبای خود را با چالش بزرگی روبرو کرده است. شیائومی در زمینه فروش در کانالهای آفلاین نیز با موفقیت روبرو شده و با گذر از Vivo در جایگاه دوم این لیست قرار میگیرد.
Xiaomi Redmi Note 5 Pro
2- سامسونگ
شرکت سامسونگ در سهماهه چهارم سال 2018 عملکرد مناسبی را از خود در بازار هند نشان نداده و با افت 7.9 درصدی تنها 6.8 میلیون گوشی هوشمند را به این بازار عرضه کرده و با سهم بازار 18.7 درصدی در جایگاه دوم لیست قرار دارد. عملکرد سامسونگ در کل سال 2018 شرایط بهتری را نشان میدهد جائیکه با عرضه 31.9 میلیون گوشی هوشمند ضمن حفظ جایگاه دوم خود با رشدی 4 درصدی به سهم بازار 22.4 درصدی دست یافته است. IDC از فروش مناسب گوشی جدید Galaxy A7 و Galaxy J2 Core (مجهز به اندروید Go) به عنوان نکات مثبت سامسونگ در سال گذشته یاد کرده و نسبت به بهتر شدن شرایط این برند با ارائه سری جدید گلکسی M به صورت اختصاصی برای بازار هند ابراز امیدواری کرده است.
3- Vivo
کمپانی چینی ویوو در سهماهه چهارم 2018 با رشد 79.6 درصدی موفق به ارائه 3.5 میلیون گوشی هوشمند به بازار هند و بهدست آوردن سهم بازار 9.7 درصدی از این مارکت شده است. Vivo با مجموع عرضه 14.2 میلیونی در کل سال 2018، جایگاه سوم خود در این جدول حفظ نمود و با رشد 21.7 درصدی به سهم بازار 10 درصد دست پیدا کرده است. دو عامل اصلی سودآوری این برند به گفته IDC به مدلهای ارزانقیمتی همچون Y81 و Y71 از یک سو و سری پرچمدار V11 و V11 Pro از سوی دیگر تعلق دارد.
4- Realme
با تفکیک رسمی ساببرند Realme از برند مادر Oppo، این شرکت در سهماهه چهارم سال 2018 به جایگاه چهارمین برند از لحاظ حجم عرضه گوشیهای هوشمند به بازار هند تبدیل شده است. سهم بازار Realme در فصل پایانی سال 2018 با ارائه 2.7 میلیون اسمارتفون به 7.5 درصد رسیده است که یک پله بالاتر از برند اصلی Oppo قرار میگیرد. موفقیت Realme در این زمینه بیش از همه مدیون دو مدل Realme 2 و Realme 2 Pro است که با قیمتگذاری تهاجمی به موفقیت چشمگیری در این بازار دست پیدا کردهاند. Realme همچنین با سهم بازار 17.3 درصدی در کانال فروش آنلاین از جایگاه چهارم در سهماهه سوم سال 2018 به جایگاه دوم در این لیست دست پیدا کرده و در تلاش است در فاز اول با حضور در فروشگاههای بزرگ خردهفروشی متفرقه و سپس افتتاح فروشگاههای فیزیکی اختصاصی، سهم خود از بازار آفلاین را نیز افزایش دهد.
5- Oppo
شرکت Oppo حتی با تفکیک ساببرند محبوب Realme نیز همچنان در بین 5 برند برتر بازار هند جای دارد؛ میزان عرضه اسمارتفون Oppo در سهماهه چهارم 2018 با رشد 71.7 درصدی به 2.6 میلیون دستگاه افزایش یافته که سهم بازار 7.1 درصدی را برای این برند به همراه دارد. اوپو در مقیاس سالیانه با ارائه 10.2 میلیون دستگاه در کل سال 2018 و سهم بازار 7.2 درصدی در جایگاه چهارم لیست جای دارد. گوشیهای سری A این شرکت نظیر A3s و A83 از تقاضای متوسطی در بازار هند برخوردار بوده و رقابت شدید با برند همخانواده Vivo در کانال فروش آفلاین نیز شرایط دشواری را برای این کمپانی به همراه داشته است.
- معرفی OnePlus 13 با بدنه IP69، باتری 6,000mAh و پردازنده Snapdragon 8 Elite
- معرفی iQOO 13 با پردازنده Snapdragon 8 Elite، باتری 6,150mAh و عقبگرد در دوربینها!
- معرفی Magic7 و Magic7 Pro پرچمداران آنر با Snapdragon 8 Elite و دوربین 200MP تلهفتو در مدل پرو
- معرفی شیائومی 15 و شیائومی 15 پرو با Snapdragon 8 Elite و باتریهای حجیم سیلیکون|کربنی
- معرفی قابلیتهای جدید iOS 18.1 - فرش قرمز Apple Intelligence برای آیفون، آیپد و مک
- گزارش Canalys و IDC از بازار اسمارتفون چین در فصل سوم 2024 – رشد هواوی، افت اپل
- آشنایی با Find X8 و Find X8 Pro – پرچمدارهای اوپو با Dimensity 9400 و مجموعه اپتیک پیشرفته