گزارش مالی ال‌جی از سه‌ماهه پایانی و مجموع سال 2018 – درآمد راضی‌کننده، ضرر در موبایل

تاریخ : 1397/11/15        نویسنده: آرش افراسیابی
برچسب‌ها : آمار Statistics ، گزارش مالی Financial Report ، ال جی LG

واحد خبر mobile.ir : شرکت ال‌جی در روز پنج‌شنبه 31 ژانویه 2019 (11 بهمن 1397) گزارش مالی خود از سه‌ماهه پایانی سال 2018 و کل سال 2018 را منتشر کرد. ال‌جی طبق این گزارش در کل سال گذشته میلادی به درآمد 61.3 تریلیون وان کره‌جنوبی (برابر با 54.4 میلیارد دلار آمریکا) دست پیدا کرده که برای دومین سال پی‌درپی از مرز 60 تریلیون وان عبور کرده است. این رقم در مقایسه با درآمد ال‌جی در کل سال 2017 یعنی 61.4 تریلیون وان، اندکی کاهش یافته اما در زمینه سود با ثبت رقم 2.70 تریلیون وان نسبت به 2.47 تریلیون وان سال پیش، بهبودی نزدیک به 10 درصدی را تجربه کرده است. به گفته ال‌جی، این سودآوری بیش از همه‌چیز به محصولات سرگرمی و لوازم خانگی مرتبط است.

LG Q4 and Full Year 2018 Financial Results

در این گزارش جدا از اطلاعات مرتبط با نتایج مالی سال 2018، آمار سه‌ماهه چهارم سال گذشته میلادی نیز ارائه شده است؛ درآمد ال‌جی در این سه‌ماهه، 15.77 تریلیون وان (13.99 میلیارد دلار) اعلام شده که با وجود آنکه در مقایسه با سه ماهه سوم سال 2018 با نزدیک به 2 درصد افزایش روبرو شده است اما در یک مقایسه معنادارتر یعنی در قیاس با سه‌ماهه پایانی سال 2017، کاهشی 7 درصدی را نشان می‌دهد. ال‌جی این کاهش را به فروش پائین‌ محصولات موبایلی خود نسبت می‌دهد که مدت‌هاست شرایط نامساعدی را تجربه می‌کند.

در ادامه نگاهی خواهیم داشت به عملکرد و نتایج مالی مستقل هریک از زیر مجموعه‌های LG در سه‌ماهه چهارم و کل سال 2018.

- شرکت ارتباطات موبایلی ال‌جی

طبق معمول پاشنه آشیل همیشگی LG به زیر مجموعه اسمارت‌فون‌های این شرکت تعلق دارد که مدت‌هاست روی سودآوری را به خود نمی‌بیند؛ مجموع درآمد بخش ارتباطات موبایلی ال‌جی در کل سال 2018 به 7.98 تریلیون وان (7.08 میلیارد دلار) بالغ می‌شود که نسبت به درآمد این بخش در کل سال 2017 یعنی 11.67 تریلیون وان با کاهش شدیدی نزدیک به 32 درصد روبرو شده است. این افت شدید در بررسی سه‌ماهه چهارم سال 2018 به‌تنهائی نیز ادامه داشته جائی‌که درآمد، 1.71 تریلیون وان (1.51 میلیارد دلار) این بخش نسبت به درآمد 3.07 زمان مشابه در سال قبل، بیش از 44 درصد، کاهش را نشان می‌دهد.

LG V40 ThinQ

LG V40 ThinQ

در این شرایط نگفته پیداست که از سودآوری در این بخش خبری نیست و زیان عملیاتی کل سال 2018 به 790.1 میلیارد وان (700.65 میلیون دلار) افزایش پیدا کرده است؛ ال‌جی البته همچنان به بهبود این رده امیدوار بوده و از مشاهده نشانه‌هائی از پیشرفت در نتیجه کنترل بهتر هزینه مواد و راندمان مخارج بر پایه استراتژی پلتفرم مدولاسیون (modularization) این شرکت سخن می‌گوید. در سال 2019 بخش موبایل ال‌جی محصولات مبتنی بر فناوری 5G با شکل و فرم‌های متفاوت را عرضه کرده و بر بازارهای کلیدی و مهمی که این برند جایگاه قدرتمند خود را در آنها حفظ کرده است،‌ متمرکز می‌شود.

- شرکت لوازم خانگی و سیستم‌های تهویه مطبوع ال‌جی

قدرتمندترین کسب و کار LG، مثل همیشه به بخش لوازم خانگی و تهویه مطبوع این شرکت تعلق دارد؛ LG در کل سال 2018 در این بخش به درآمد 19.36 تریلیون وان (17.17 میلیارد دلار) دست یافته که نسبت به سال قبل، 5 درصد افزایش را نشان می‌‌دهد. میزان سود این قسمت نیز در کل سال گذشته، 1.52 تریلیون وان (1.35 میلیارد دلار) اعلام شده که ال‌جی از آن با عنوان بالاترین سود در تاریخ شرکت یاد می‌کند. درآمد این زیر مجموعه در سه‌ماهه چهارم سل 2018 به 4.33 تریلیون وان (3.84 میلیارد دلار) بالغ می‌شود که با وجود آنکه طبق گزارش مالی ال‌جی از سه‌ماهه پایانی و مجموع سال 2017 هیچ تغییری نسبت به سال قبل نداشته است اما این شرکت آن را با وجود چالش‌های مرتبط با نرخ ارز در آمریکای مرکزی و جنوبی و تردیدهای سیاسی در خاورمیانه، به لطف فروش پایدار در آسیا و اروپا، 3 درصد بالاتر از سال گذشته می‌داند. LG انتظار دارد که بخش لوازم خانگی و سیستم‌های تهویه مطبوع در سال 2019 نیز با تمرکز بر محصولات پیشرفته و رشد پایدار در کره‌جنوبی همزمان با کاهش نرخ ریسک در زمینه تبادلات ارزی و تجارت جهانی همچنان پر قدرت‌ترین بخش این شرکت باقی بماند.

LG TWINWash

LG TWINWash

- شرکت سرگرمی‌های خانگی ال‌جی

بخش سرگرمی‌های خانگی ال‌جی که بعد از لوازم خانگی، دومین زیر مجموعه درآمدزای این برند به حساب می‌آید، سال 2018 را با درآمد 16.21 تریلیون وان (14.37 میلیارد دلار) پشت سر گذاشت که نسبت به 18.67 تریلیون وان سال گذشته، 13 درصد کاهش یافته است. با وجود این کاهش درآمد، سود 1.52 تریلیون وانی (1.35 میلیارد دلار) به ثبت رسیده توسط این بخش با کاهش تنها 3 درصد روبرو شده است. ال‌جی شرایط مثبت این بخش را به استحکام ترکیب محصولات پیشرفته مرتبط می‌داند. درآمد این زیر مجموعه در سه‌ماهه چهارم سال 2018 به 4.56 تریلیون وان (4.04 میلیارد دلار) رسیده که 6 درصد نسبت به زمان مشابه در سال گذشته کاهش یافته اما مقایسه آن با سه‌ماهه سوم سال 2018، عمدتا به دلیل تقاضای قدرتمند فصلی، از رشد 23 درصدی سخن می‌گوید. برنامه LG برای این مجموعه، تلاش برای افزایش درآمد و سودآوری با تمرکز بر تلویزیون‌های پیشرفته OLED و تلویزیون های Ultra HD با صفحه‌نمایش بزرگ قرار گرفته است.

LG Rollable TV

تلویزیون رول شونده LG

- شرکت تجهیزات خودروئی ال‌جی

بخش تجهیزات خودروئی شرکت ال‌جی نیز شرایط مناسبی را در سال گذشته تجربه کرده است؛ طبق اطلاعات ارائه شده در این گزارش، درآمد این قسمت در کل سال 2018 به 4.29 تریلیون وان (3.80 میلیارد دلار) بالغ می شود که نسبت به سال قبل با 27 درصد افزایش روبرو شده است. این درآمد در سه‌ماهه چهارم 2018 به تنهائی به 1.4 تریلیون وان (1.24 میلیارد دلار) رسیده است که با 71 درصد و 20 درصد افزایش به ترتیب نسبت به سال قبل و سه‌ماهه سوم 2018 بهترین پرفورمنس این زیر مجموعه را در تاریخ حیات آن تشکیل می‌دهد. دلائل اصلی موفقیت این بخش به گفته ال‌جی به سفارشات جدید در سیستم‌های مولتی‌مدیایی خودروئی (infotainment) و عملکرد قدرتمند کسب و کار ZKW در اروپا وابسته است. ZKW، شرکت اتریشی سازنده چراغ‌های اتوموبیل است که در آوریل 2018 با قیمت 1.4 تریلیون وان به زیر مجموعه‌های ال‌جی افزوده شد. LG برای این زیر مجموعه به علت تردیدهای موجود در بازار قطعات خودرو مرتبط با مشکلات تجارت جهانی، رشدی ثابت را در سال 2019 پیش‌بینی کرده است.

ZKW Logo

- شرکت بیزینس به بیزینس ال‌جی

کسب‌وکار بیزنس به بیزنس ال‌جی در کل سال 2018 به درآمد 2.41 تریلیون وان (2.13 میلیارد دلار) دست یافته و سود آن، 167.8 میلیارد وان (148.8 میلیون دلار) اعلام شده است. درآمد این کسب و کار در سه‌ماهه چهارم سال 2018 با 11 درصد کاهش نسبت به سال قبل به 597.8 میلیارد وان (530.1 میلیون دلار) رسیده است که همچنان 4 درصد بالاتر از سه‌ماهه سوم سال 2018 ارزیابی می‌شود. ال‌جی، سود 14.9 میلیارد وان (13.2 میلیون دلار) این زیر مجموعه در سه‌ماهه چهارم 2018 را متأثر از افزایش سرمایه‌گذاری، عوامل مرتبط با تعرفه واردات و ادامه کاهش قیمت پنل‌های خورشیدی دانسته که تأثیرات مثبت بهبود هزینه‌ها را خنثی کرده‌اند. برنامه LG برای افزایش سودآوری در این قسمت شامل متنوع کردن بازارهای هدف برای کسب و کار پنل‌های خورشیدی، به حداکثر رساندن پروسه تولید در کارخانه خورشیدی آمریکا و هدف قرار دادن نواحی رشد جدید برای کسب و کار نمایشگرهای اطلاعات این شرکت می‌شود.  

منبع : LG

ایسام