ISOCELL Dual، راه‌کار جدید سامسونگ برای تجهیز گوشی‌های ارزان‌قیمت به دوربین‌های دوگانه

نمایش خبر

تاریخ : 1396/11/22        نویسنده: مسعود بهرامی شرق
برچسب‌ها : سنسور دوربین Image Sensor ، دوربین Camera ، Dual Camera ، سامسونگ Samsung

واحد خبر mobile.ir : اخیرا دوربین‌های دوگانه (اکثرا در پشت و حتی در جلوی دیوایس) به گرایشی مقبول در صنعت اسمارت‌فون تبدیل شده است. نه تنها اسمارت‌فون‌های پرچمدار، بلکه در گوشی‌های رده میانی و حتی پایین‌رده نیز، شاهد به‌کارگیری سیستم‌های دو دوربینه بوده‌ایم. البته اضافه کردن این قابلیت به گوشی آنقدرها هم ساده و مقرون‌به‌صرفه نیست، مخصوصا برای کمپانی‌های کوچک‌تر. اما سامسونگ برای این مسأله راه‌حل جدیدی دارد. این کمپانی کره‌ای در روز سه‌شنبه 6 فوریه 2018 (17 بهمن 1396) برای بهره‌مندی گوشی‌ها از افکت بوکه و تصویربرداری در نور کم، راه‌حلی جدیدی را تحت عنوان ISOCELL Dual – متشکل از دو سنسور تصویری به همراه نرم‌افزار انحصاری آن – معرفی نمود. به گفته سامسونگ، به لطف این راه‌کار، گوشی‌های ارزان‌قیمت نیز می‌توانند از دوربین‌های دوگانه بهره‌مند شوند.

Introducing Samsungs ISOCELL Dual Camera Solution

بن ک. هور (Ben K. Hur)، معاون بازاریابی کسب‌وکار System LSI (مدار مجتمع در مقیاس بزرگ) در شرکت سامسونگ، در این رابطه می‌گوید: «دوربین‌های دوگانه، تجربه‌های جدید و هیجان‌انگیزی را در عکاسی برای دیوایس‌های موبایل به ارمغان آورده‌اند. راه‌حل کلی سامسونگ برای ISOCELL Dual، [ضمن اینکه] پروسه توسعه محصولات مشتریانمان را راحت‌تر می‌کند، به آنها اجازه می‌دهد تا بتوانند بهینه‌ترین قابلیت‌های دوربین‌های دوگانه را در اختیار طیف گسترده‌تری از مصرف‌کنندگان قرار دهند.»

اسمارت‌فون‌هایی مثل Essential PH-1 یا وان‌پلاس 5 و 5T، از لحاظ سخت‌افزاری دوربین قدرتمندی دارند، اما به اعتقاد برخی کارشناسان، تصاویر گرفته‌شده با آنها، در حد و اندازه‌های قدرت سخت‌افزاری دوربین‌شان نیست. پس داشتن سخت‌افزار قوی، الزاما تضمین‌کننده تصاویر عالی و باکیفیت نیست. در مقابل، اسمارت‌فون‌هایی را دیده‌ایم که سخت‌افزار دوربین آنها معمولی بوده، اما به لطف برخورداری از یک نرم‌افزار پیشرفته، بهترین تصاویر را به دست می‌دهند (مثل گوشی‌های Pixel محصول گوگل). اما برای حصول نتیجه دلخواه، ایده‌آل آن است که سخت‌افزار دوربین و نرم‌افزار پردازشگر تصویر، به بهترین شکل ممکن با هم کار کنند. البته بسیاری از کمپانی‌های سازنده اسمارت‌فون، برای پایین‌ نگه داشتن هزینه‌های ساخت گوشی‌های رده‌های میانی و پایین، مجبورند از ایده‌آل‌ها چشم‌پوشی ‌کنند.

Introducing Samsungs ISOCELL Dual Camera Solution

اما سامسونگ به زعم خود راه‌حلی برای این مشکل دارد. ماه گذشته، سامسونگ در کنار معرفی طیفی از ماژول‌های تصویربرداری، از سنسورهای ISOCELL Dual رونمایی کرد. این، بخشِ سخت‌افزاری ماجراست. حال، سامسونگ این سنسورها را با نرم‌افزار و الگوریتم‌های انحصاری‌اش ترکیب کرده و یک پکیج واحد را معرفی نموده تا سازندگان اسمارت‌فون بتوانند با استفاده از آن، یکی از دو قابلیت زیر را به گوشی‌های خود اضافه کنند: افکت بوکه یا تصویربرداری در نور کم.

بله درست خواندید؛ راه‌کار جدید سامسونگ نمی‌تواند هر دو قابلیت را در یک پکیج ارائه کند. حداقل، آنچه که از نگارش جملات در وب‌سایت خبری سامسونگ برداشت می‌شود، همین است. به گفته سامسونگ، پکیج ISOCELL Dual در دو مدل مختلف تولید می‌شود؛ مدل اول، متشکل از یک سنسور 13 مگاپیکسلی و یک سنسور 5 مگاپیکسلی بوده که با بهره‌مندی از الگوریتم‌های تنظیم فوکوس، برای ایجاد افکت بوکه طراحی شده است. پکیج دوم، مشتمل بر دو سنسور 8 مگاپیکسلی بوده و از الگوریتم LLS (تصویربرداری در نور کم) برخوردار است. البته می‌توان این طور هم فرض کرد که هر دو پکیج، می‌توانند این دو قابلیت را با درجات مختلفی ایجاد کنند.

شاید مهم‌ترین نقطه قوت محصول جدید سامسونگ، در جامعیت، مقیاس‌پذیری و انعطاف‌پذیری آن باشد. سیستم‌های دو دوربینه موجود در گوشی‌های پرچمدار، به یک پردازنده سیگنال تصویری هم نیاز دارند، اما طبق ادعای شرکت سازنده، راه‌کار جدید سامسونگ نیازی به اضافه کردن پردازنده مذکور ندارد. از ماهیت پکیج‌های جدید سامسونگ، این طور برمی‌آید که آنها در هیچ‌یک از دیوایس‌های پیشرفته و پرچمدار Galaxy به کار گرفته نخواهند شد. اما استفاده از این پکیج‌ها در برخی مدل‌های سری Galaxy J، دور از انتظار نیست. در گزارش خبری سامسونگ، به این نکته اشاره نشده که کمپانی‌ها از چه تاریخی اقدام به افزودن این پکیج‌ها به محصولات‌شان خواهند نمود، اما به احتمال زیاد این تکنولوژی از نیمه دوم سال 2018، تجاری‌سازی خواهد شد.

Introducing Samsungs ISOCELL Dual Camera Solution

شاید برای‌تان جالب باشد که سامسونگ در پیاده‌سازی سیستم‌های دو دوربینه در گوشی‌های خود کمی کند بوده و اولین اسمارت‌فون دو دوربینه این کمپانی، گلکسی نوت8 بود که در پایان تابستان سال 2017 معرفی شد. در حال حاضر هم این کمپانی تعهد کاملی برای تولید گوشی‌های دو دوربینه ندارد (حتی در اسمارت‌فون‌های پیشرفته‌اش). طبق برخی گزارش‌ها، به احتمال زیاد تنها Galaxy S9+ از دوربین‌های دوگانه بهره‌مند خواهد بود و Galaxy S9 با یک لنز در پشت به تولید خواهد رسید.  

منبع : Samsung


خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا