گزارش Counterpoint از بازار جهانی فیچرفون در سه‌ماهه سوم 2018 – تحول بازار با بازگشت نوکیا

نمایش خبر

تاریخ : 1397/10/3        نویسنده: مسعود بهرامی شرق
برچسب‌ها : آمار Statistics ، فیچرفون ، کانترپوینت Counterpoint ، نوکیا Nokia

واحد خبر mobile.ir : مؤسسه تحقیقاتی Counterpoint در روز چهارشنبه 19 دسامبر 2018 (28 آذر 1397) گزارش خود از وضعیت بازار فیچرفون در سومین فصل از سال 2018 را منتشر کرد. طبق گزارش این مؤسسه، بر خلاف بازار اسمارت‌فون که این روزها رشد منفی را تجربه می‌کند، عرضه جهانی فیچرفون برای چهارمین فصل پیاپی با رشد سالانه همراه بوده است. آمارها حاکی از آنند که در پایان سه‌ماهه سوم سال جاری میلادی، در مجموع 23 درصد از کل بازار جهانی موبایل به فیچرفون‌ها اختصاص داشته که بازار قابل ملاحظه‌ای به حساب می‌آید. در این گزارش، Counterpoint ضمن معرفی برندهای برتر فیچرفون، دلایل حفظ محبوبیت این محصول، علی‌رغم گسترش اسمارت‌فون‌ها را نیز تشریح می‌کند.

Counterpoint Feature Phone Market Report Q3 2018

پس از کند شدن روند عرضه فیچرفون از سوی برند Jio در هند، عمده رشد این بازار از خاور میانه و آفریقا تأمین می‌شود. لازم به ذکر است، عرضه فیچرفون در منطقه MEA (خاور میانه و آفریقا) در سه‌ماهه اخیر، نسبت به مدت مشابه سال گذشته 32 درصد رشد داشته و هم‌اکنون این منطقه با در دست داشتن 36 درصد از کل بازار جهانی فیچرفون، در دنیا پیشتاز است. البته خود هند به تنهایی بزرگ‌ترین کشور مصرف‌کننده فیچرفون بوده و این بازار هم (مثل خاور میانه و آفریقا) یک‌تنه 36 درصد از مجموع بازار جهانی فیچرفون را به نام خود ثبت کرده است.

بقیه کشورهای آسیایی (به جز هند و خاور میانه) با 18 درصد، سومین مصرف‌کننده بزرگ فیچرفون در دنیا بوده و پس از آنها به ترتیب اروپا (6 درصد)، آمریکای مرکزی و لاتین (4 درصد) و نهایتا آمریکای شمالی (1 درصد) قرار می‌گیرند. این آمار، خود گویای این حقیقت است که مردم کشورهای در حال توسعه، تمایل بیشتری به استفاده از فیچرفون دارند تا مردم کشورهای توسعه‌یافته، مثل اروپا و آمریکای شمالی.

Counterpoint Feature Phone Market Report Q3 2018

سهم بازار فیچرفون‌ها برحسب منطقه جغرافیائی در سه‌ماهه سوم سال 2018

مطمئنا دلایل متعددی برای محبوبیت فیچرفون‌ها وجود دارد که در این میان، Counterpoint به فاکتورهایی مثل عمر زیادتر باتری، تعداد قابل‌توجهی از کاربران ثابت و بازگشت نوکیا به عرصه تولید فیچرفون و رشد برند iTel اشاره می‌کند.

عمر باتری: در برخی از کشورهای در حال توسعه – مثل کشورهای آفریقایی و هند – هنوز تأسیسات زیربنایی مثل برق برای خیلی از افراد در دسترس نیست. طبق آمار بانک جهانی در سال 2014، فقط در آفریقا حدود 600 میلیون نفر از برق محرومند. درست است که پدیده‌های نوینی مثل پرداخت موبایلی به شکل فزاینده‌ای در آفریقا گسترش یافته، اما از سوی دیگر برخی مناطق دورافتاده هم در آفریقا پیدا می‌شود که حتی دسترسی به برق نداشته و لذا مردم برای تأمین انرژی گوشی خود به پایگاه‌های شارژ مراجعه می‌کنند. این پایگاه‌ها در واقع مغازه‌هایی هستند که در قبال دریافت هزینه از مردم، گوشی‌های آنها را شارژ می‌کنند.

به این ترتیب، در این گونه مناطق، عمر باتری فاکتور مهمی برای انتخاب گوشی موبایل بوده و با توجه به عمر بیشتر باتری در فیچرفون‌ها (نسبت به گوشی‌های هوشمند)، گزینه اول مردم برای خرید تلفن همراه، فیچرفون خواهد بود. ناگفته نماند، یکی دیگر از راه‌های صرفه‌جویی در مصرف باتری اسمارت‌فون‌ها آن است که صاحبان گوشی‌های هوشمند، فیچرفون را به عوان گوشی دوم استفاده کرده و با توجه به عمر طولانی‌تر باتری در آنها، افراد برای تماس گرفتن بیشتر از فیچرفون خود استفاده می‌کنند.

Counterpoint Feature Phone Market Report Q3 2018

مقایسه رشد فیچرفون‌ها نسبت به گوشی‌های هوشمند از سه‌ماهه سوم 2017 تا سه‌ماهه سوم 2018

کاربران ثابت: چند سالی‌ست که مهاجرت به گوشی‌های هوشمند در بین مردم به یک گرایش جدی تبدیل شده، اما با این وجود هنوز هم افراد بسیاری هستند که داشتن فیچرفون را به اسمارت‌فون ترجیح می‌دهند. به عنوان مثال، افرادی که تمایل چندانی به استفاده از به‌روزترین تکنولوژی‌های ارتباطی نداشته و برای نخستین بار است که از تلفن همراه استفاده می‌کنند و یا افراد مسن‌تری که سهولت استفاده از تلفن همراه برای آنها اولویت دارد. البته، کیفیت پایین گوشی‌های هوشمند رده پایین، قدرت خرید پایین کاربران در بازارهای نوظهور و همچنین استحکام بالاتر فیچرفون‌ها از دیگر دلایلی هستند که فیچرفون را هنوز در بین توده‌های مردم محبوب نگه داشته‌اند. جالب است بدانید، فیچرفون‌های 4G موجود در بازار، عمدتا محبوب‌ترین اپلیکیشن‌ها از قبیل واتس‌اپ، فیس‌بوک و یوتیوب را به طور پیش‌فرض ارائه کرده و همین امر کافی‌ست تا کاربرانی که تمایل چندانی برای ارتقا به اسمارت‌فون ندارند، همچنان مشتری ثابت فیچرفون باقی بمانند.

بازگشت نوکیا HMD و رشد iTel: شکی نیست که بازگشت نوکیا، تقاضای مضاعفی را برای خرید فیچرفون به بازار تزریق کرده است. فروش موفقیت‌آمیز مدل جدید نوکیا 3310، خود گواه این مدعاست. حس نوستالژی در کنار کیفیت ساخت نوکیا 3310 جدید موجب شد تا نوکیا در سه‌ماهه سوم 2018 پس از iTel، دومین عرضه‌کننده بزرگ فیچرفون در دنیا لقب بگیرد. برند iTel (زیرمجموعه هولدینگ Transsion که محصولاتش را به طور اختصاصی در آفریقا عرضه می‌کند) نیز توانست با در اختیار داشتن 14 درصد از سهم بازار جهانی فیچرفون، رتبه نخست دنیا را از آن خود کند. پس از این دو برند، Jio با 11 درصد، سامسونگ با 8 درصد و Tecno با 6 درصد، رتبه‌های بعدی را در اختیار دارند.

Counterpoint Feature Phone Market Report Q3 2018

سهم بازار جهانی عرضه فیچرفون‌ها در سه‌‌ماهه سوم 2017 در مقایسه با سه‌ماهه سوم 2018

با توجه به وجود بازارهای نوظهوری که ضریب نفوذ فیچرفون هنوز در آنها پایین مانده، می‌توان انتظار داشت که حداقل تا پنج سال آینده، فیچرفون‌ها حرفی برای گفتن داشته باشند. افراد کم‌درآمدی که برای اولین بار استفاده از موبایل را تجربه می‌کنند، به احتمال زیاد در ابتدا اقدام به خرید فیچرفون خواهند نمود.

در پایان، بد نیست بدانید همانطور که اسمارت‌فون‌ها ارتقا یافتند، فیچرفون‌ها نیز از 2G به 3G و اخیرا به 4G ارتقا پیدا کرده‌اند. اپلیکیشن‌ها و امکاناتی که در گذشته منحصرا در اختیار گوشی‌های هوشمند بود، کم‌کم به فیچرفون‌ها هم راه پیدا کرده و هرچه اپراتورها و سازندگان بیشتری از کاربران متعدد فیچرفون درآمدزایی می‌کنند، این روند به همین منوال ادامه خواهد داشت.  

منبع : Counterpoint


خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا