گزارش Counterpoint از بازار جهانی موبایل در سه‌ماهه سوم 2018

نمایش خبر

تاریخ : 1397/9/4        نویسنده: مسعود بهرامی شرق
برچسب‌ها : آمار Statistics ، گوشی هوشمند Smartphone ، فیچرفون ، کانترپوینت Counterpoint ، سامسونگ Samsung ، آلکاتل Alcatel ، اپل Apple ، ال جی LG ، موتورولا Motorola ، هواوی Huawei ، لنوو Lenovo ، شیائومی Xiaomi ، اوپو Oppo ، ویوو Vivo

واحد خبر mobile.ir : در ابتدای ماه نوامبر بود که مؤسسه تحقیقاتی Counterpoint گزارش خود را از وضعیت بازار جهانی اسمارت‌فون در سه‌ماهه سوم سال 2018 منتشر کرد. حال که در اواخر نوامبر به سر می‌بریم، مؤسسه Counterpoint طبق روال همیشگی خود، نتایج مربوط به فصل اخیر را در قالب یک اینفوگرافی (یا در اصطلاح "داده‌نما") نیز در اختیار همگان قرار داده است. طبق این داده‌نما – که در روز پنجشنبه 22 نوامبر 2018 (1 آذر 1397) در وب‌سایت Counterpoint منتشر شد – طی سومین فصل از سال 2018، حدود 380 میلیون دستگاه گوشی هوشمند وارد بازارهای جهانی شده که در مقایسه با اسمارت‌فون‌های عرضه‌شده در مدت مشابه سال گذشته، با 5 درصد افت همراه بوده است.

Counterpoint Global Smartphone and Feature Phone Market Report Q3 2018

به گفته Counterpoint، عمده این افت به دلیل کسادی بازار در بازارهای توسعه یافته رقم خورده و حتی رشد بازارهای نوظهور نیز نتوانسته آن را خنثی کند. آمار نشان می‌دهد، طی فصل اخیر، تمام مناطق مورد بررسی قرار گرفته در تحلیل Counterpoint دچار افت سالانه شده‌اند که در این میان وضع منطقه آمریکای لاتین با افت سالانه 7 درصد، وخیم‌تر از بقیه بوده است. بد نیست نگاهی داشته باشیم به دو بازار بزرگ دنیا، یعنی هند و چین. طبق گزارش Counterpoint، حجم اسمارت‌فون‌های عرضه‌شده در بازار هند طی فصل اخیر، با رسیدن به بالاترین حد در تاریخ این کشور، حتی از مجموع اسمارت‌فون‌های عرضه‌شده در بازار آمریکا هم فراتر رفت. اما در مقابل، بازار چین برای پنجمین فصل متوالی، باز هم طعم افت را چشید.

آمار مؤسسه Counterpoint حاکی از آن است که در حال حاضر، 79 درصد از کل بازار جهانی اسمارت‌فون در اختیار 10 کمپانی برتر دنیاست. با این حساب، بیش از 600 برند دیگری که در حال فعالیت هستند، فقط 21 درصد از باقی‌مانده نیاز بازار را تأمین می‌کنند. در پایان فصل اخیر، باز هم کمپانی سامسونگ با کسب 19 درصد از سهم بازار جهانی، رتبه نخست را از حیث تعداد دیوایس‌های عرضه شده به خود اختصاص داد و پس از آن، هواوی (که برند Honor را نیز شامل می‌شود) با 14 و اپل با 12 درصد در جایگاه‌های دوم و سوم قرار می‌گیرند. صرف‌نظر از سامسونگ و اپل، این چینی‌ها هستند که نبض بازار را در دست دارند، چرا که برندهای Oppo و شیائومی، هر یک با داشتن 9 درصد، Vivo با 8 درصد و لنوو (صاحب امتیاز گوشی‌های موتورولا) با 3 درصد در رتبه‌های بعدی قرار می‌گیرند.

Counterpoint Global Smartphone and Feature Phone Market Report Q3 2018

سهم بازار جهانی برندهای تولیدکننده گوشی‌های هوشمند در سه‌ماهه سوم سال 2018

با این اوصاف 26 درصد از بازار جهانی در اختیار دیگر برندها بوده و مطمئنا کمپانی HMD – صاحب برند نوکیا – با در اختیار داشتن کمتر از 3 درصد از سهم بازار جهانی در بین سایر برندها جای داده می‌شود. اما نکته‌ای که HMD را از دیگر برندهای اسمارت‌فون – و حتی از برترین‌های بازار – متمایز می‌کند، سرعت رشد آن است. طبق آمارهای ارائه‌شده، میزان عرضه گوشی‌های هوشمند با برند نوکیا طی یک سال گذشته 73 درصد رشد داشته است.

از جمله نکات مهمی که می‌توان به آن اشاره کرد، این است که علی‌رغم این حقیقت که عرضه اسمارت‌فون‌های سامسونگ برای چهارمین فصل متوالی با افت مواجه شد، طی سه‌ماهه سوم 2018، عرضه گوشی‌های هوشمند این کمپانی در بازار هند به بالاترین میزان خود در طول تاریخ این کمپانی رسید و رکوردزنی کرد. نکته دیگر آنکه، این دومین فصل متوالی‌ست که هواوی با کنار زدن اپل در جایگاه دوم جهانی می‌ایستد (رشد سالانه هواوی در پایان سه‌ماهه اخیر 33 درصد عنوان شده است).

واضح است که هواوی آرام آرام به سامسونگ نزدیک‌تر شده و بعید نیست در سال‌های آینده به قدرت اول صنعت اسمارت‌فون تبدیل شود، اما این برند هنوز هیچ جایگاهی در بازار آمریکای شمالی ندارد. با در نظر گرفتن شکست مفتضحانه هواوی در ورود به بازار آمریکا در سال 2017، به اعتقاد کارشناسان، اگر این کمپانی واقعا قصد تبدیل شدن به قدرت شماره یک بازار جهانی اسمارت‌فون را دارد، باید در اندیشه استراتژی بهتری برای جذب مشتری باشد. ناگفته نماند، تعداد آیفون‌هایی که اپل در فصل اخیر وارد بازار کرده، نسبت به مدت مشابه سال گذشته تغییری نداشته، اما درآمد حاصل از عرضه آیفون‌ در فصل اخیر – با احتساب متوسط قیمت فروش 793 دلار – حدود 29 درصد رشد داشته است.

اگر بخواهیم عرضه اسمارت‌فون‌ها را از دید جغرافیایی مورد بررسی قرار دهیم، سامسونگ در اکثر مناطق – از جمله اروپا، آمریکای لاتین، آفریقا و خاور میانه – پیشتاز بوده است، اما جالب اینجاست که در آسیا، پس از Oppo، هواوی، Vivo و شیائومی، سامسونگ با کسب تنها 10 درصد از این بازار مکانی بهتر از پنجمی پیدا نکرده است. ظاهرا این چینی‌ها هستند که بازار آسیا را کنترل می‌کنند و نکته قابل توجه آن که رقابت بسیار شدید و نزدیکی بین آنها حاکم است، زیرا طبق آمار Oppo حدود 16 درصد، هواوی و Vivo هریک 15 درصد و شیائومی 14 درصد از نیاز این بازار را تأمین می‌کنند.

Counterpoint Global Smartphone and Feature Phone Market Report Q3 2018

اما بر خلاف آسیا، برندهای چینی در منطقه آمریکای شمالی حرف چندانی برای گفتن نداشته و در اینجا اپل – با در اختیار داشتن 39 درصد از سهم بازار – حکمرانی می‌کند. مردم این منطقه بعد از اپل، برندهای کره‌ای سامسونگ و ال‌جی را به اسمارت‌فون‌های چینی ترجیح داده‌اند. ظاهرا لنوو تنها برند چینی موفق در بین کاربران آمریکای شمالی‌ست. آلکاتل اصالتا فرانسوی نیز در بین انتخاب‌های آنان دیده می‌شود.

Counterpoint Global Smartphone and Feature Phone Market Report Q3 2018

سامسونگ در اروپا نیز قدرتمند ظاهر می‌شود؛ جایی که این کمپانی کره‌ای 31 درصد از اسمارت‌فون‌های مردم را تأمین می‌کند. هواوی حتی در اروپا هم بر اپل غلبه کرده و با سهم 22 درصدی از این بازار، با فاصله کمی از اپل، این برند پر زرق و برق را کنار زده و پس از سامسونگ، انتخاب دوم کاربران بوده است.

Counterpoint Global Smartphone and Feature Phone Market Report Q3 2018

در منطقه آمریکای لاتین، سامسونگ با فاصله زیادی از سایر رقبا جلو بوده و یک‌تنه 37 درصد از بازار را قبضه کرده است. لنوو و هواوی نیز رقابت نزدیکی در این منطقه دارند. ظاهرا مردم آمریکای لاتین چندان راغب به خرید آیفون نیستند، زیرا تنها 4 درصد از بازار در اختیار اپل است.

Counterpoint Global Smartphone and Feature Phone Market Report Q3 2018

در خاورمیانه و آفریقا، پس از سامسونگ هواوی حرف اول را می‌زند که نشان از مقبولیت و جا افتادن این برند در بین مردم دارد. نکته جالب درباره منطقه خاور میانه و آفریقا، روی آوردن مردم به برندهای کمتر شناخته‌شده‌ای مثل Tecno و iTel است. مثل آمریکای لاتین، کاربران آیفون در این ناحیه نیز کم بوده و اپل تنها 5 درصد از بازار را در دست دارد.

Counterpoint Global Smartphone and Feature Phone Market Report Q3 2018

در کنار آمار مربوط به گوشی‌های هوشمند، Counterpoint از بازار فیچرفون نیز غافل نبوده و اطلاعات نسبتا جامعی را از این بخش از صنعت موبایل منتشر کرده است. برخلاف بازار گوشی‌های هوشمند که در سه‌ماهه اخیر با افت مواجه شده، عرضه جهانی فیچرفون در سه‌ماهه سوم 2018، با 3 درصد رشد سالانه به 112 میلیون دستگاه رسیده است. در این میان، خاور میانه و آفریقا با 32 درصد افزایش سالانه عرضه، سریع‌ترین رشد را داشته و پس از آن، آمریکای لاتین با 3 درصد رشد سالانه در مکان بعدی قرار می‌گیرد. ناگفته نماند، عرضه فیچرفون در بقیه بازارها با افت سالانه مواجه شده است.

نکته جالبی که Counterpoint به آن اشاره می‌کند، آن است که طی سه‌ماهه اخیر، 36 درصد از کل فیچرفون‌های دنیا در خاور میانه و آفریقا عرضه شده که این میزان به نوعی یک رکورد محسوب می‌شود. اگر بازار بزرگ هند را هم به این منطقه اضافه کنیم، در مجموع بیش از 70 درصد از مشتریان فیچرفون در هند، خاور میانه و آفریقا بوده‌اند.

Counterpoint Global Smartphone and Feature Phone Market Report Q3 2018

سهم بازار جهانی برندهای تولیدکننده گوشی‌های فاقد سیستم‌عامل در سه‌ماهه سوم سال 2018

طبق گزارش Counterpoint، کمپانی iTel بیشترین فیچرفون را در دنیا به تولید می‌رساند. گفتنی‌ست بیش از یک پنجم عرضه جهانی فیچرفون توسط دو برند iTel و Tecno انجام شده و این دو کمپانی یک‌تنه 46 درصد از بازار خاور میانه و آفریقا را مال خود کرده‌اند. اما اگر بازار جهانی فیچرفون را از دیدگاه میزان رشد سالانه بررسی کنیم، برند Jio با رشد خیره‌کننده 358 درصد سرآمد بوده و بعد از آن HMD با رشد 16 درصد قرار دارد. البته ناگفته نماند، به دلیل افزایش موجودی، میزان عرضه‌ فیچرفون‌های Jio نسبت به فصل دوم تا 37 درصد کاهش داشته است.

Nokia 8110 4G

Nokia 8110 4G

بدون شک هند یکی از مهم‌ترین بازارهای فیچرفون دنیاست و طبق آمار Counterpoint، برند هندی Jio با کسب 32 درصد از بازار این کشور یکه‌تاز است. دیگر برند هندی یعنی Lava نیز بعد از سامسونگ، سومین تأمین‌کننده بزرگ فیچرفون در کشور هند به شمار می‌رود. اما در سایر کشورهای آسیایی، مردم بیشتر ترجیح می‌دهند فیچرفونی با برند نوکیا داشته باشند. برندهای کمتر شناخته شده‌ای مثل Symphony و Cherry نیز در آسیا خریدار دارند.

در بازار آمریکای شمالی، آلکاتل مهم‌ترین برند فیچرفون به شمار رفته و بعد از آن نوبت به ال‌جی و نوکیا می‌رسد. اما بازار فیچرفون اروپا عمدتا در دست HMD بوده و می‌توان گفت از هر 4 فیچرفونی که در سه‌ماهه اخیر در اروپا عرضه شده، یکی با برند نوکیا بوده است. اگر یادتان باشد، آیفون‌های اپل در آمریکای لاتین مشتریان زیادی نداشت، اما جالب است بدانید فیچرفون‌های یک شرکت آمریکایی به نام Blu، در این منطقه فروش خوبی داشته و 13 درصد از سهم بازار آمریکای لاتین را به خود اختصاص داده است. عمده فیچرفون‌های منطقه خاور میانه و آفریقا نیز توسط iTel تأمین می‌شود.  

منبع : Counterpoint


خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا