پتنت مایکروسافت برای امکان تنظیم هوشمندانه صدا از طریق دوربین جلو در دستگاهی با دو نمایشگر

نمایش خبر

تاریخ : 1397/9/7        نویسنده: مریم رشنو
برچسب‌ها : حق اختراع Patent ، مالکیت معنوی Intellectual Property ، مایکروسافت Microsoft

واحد خبر mobile.ir : نزدیک به دو سال پیش، گزارش‌های پراکنده‌ای درباره پروژه جدید مایکروسافت با نام رمز Surface Andromeda منتشر شد. در آن زمان، بسیاری از کارشناسان عقیده داشتند که مایکروسافت با این پروژه در پی ورود دوباره به دنیای اسمارت‌فون‌هاست. این پروژه به طور مشخص از دو بخش سخت‌افزاری و نرم‌افزاری تشکیل شده است. در بخش نرم‌افزاری، مایکروسافت در حال ساخت نسخه جدیدی از ویندوز 10 برای دستگاه‌های همراه است که در حال حاضر Andromeda OS نامیده می‌شود. از سوی دیگر ظاهرا دستگاه مایکروسافت تبلت تاشویی است که پروسسور آن مبتنی بر پردازنده‌های ARM خواهد بود. این تبلت متشکل از دو صفحه‌نمایش است که از طریق لولا به هم متصل خواهند شد.

Microsoft Adjust Audio Volume Using Camera Patent

سازمان جهانی مالکیت معنوی (WIPO) در روز پنج‌شنبه 22 نوامبر سال جاری میلادی (1 آذر 1397) پتنتی را از کمپانی مایکروسافت منتشر کرده است که در آن، زوایای تازه‌ای از راهکار این شرکت برای طراحی یک تبلت جیبی با دو صفحه‌نمایش آشکار شده است.

در گواهینامه ثبت اختراع جدید، مایکروسافت از روشی برای تنظیم خودکار صدای دستگاه از طریق دوربین جلو رونمایی کرده است. این راهکار برای دستگاه‌هایی طراحی شده است که از دو صفحه‌نمایش بهره می‌برند و روی هر یک از نمایشگرها یک برنامه در حال اجراست. امری که به طور طبیعی به سطوح صدای متفاوتی نیاز دارد.

در این پتنت دستگاه همراهی متشکل از دو نمایشگر توصیف شده است که به وسیله لولا به هم متصل می‌شوند؛ در حالی که هر یک دوربین جلوی اختصاصی خود را دارند. این دوربین‌ها با استفاده از فناوری شناسایی چهره تشخیص می‌دهند که کاربر به کدام نمایشگر نگاه می‌کند. اگر کاربر بخواهد صدای اپلیکیشنی را روی هر یک از نمایشگرها تنظیم کند، دستگاه با استفاده از دوربین جلو تشخیص می‌دهد که کاربر به کدام صفحه‌نمایش نگاه می‌کند و صدای اپلیکیشن فعال روی صفحه نمایش را تغییر می‌دهد. البته اگر کاربر نگاه خود را به صفحه‌نمایش دیگری تغییر دهد، صدای مرتبط با این نمایشگر به عنوان گزینه تنظیم در اختیار او قرار خواهد گرفت. نکته جالب آن است که اگر یکی از نمایشگرها به پشت تا شده باشد و از آن استفاده نشود، دوربین جلو تشخیص می‌دهد که کاربر به این صفحه‌نمایش نگاه نمی‌کند و صدای این نمایشگر را به طور کامل قطع خواهد کرد.

Microsoft Adjust Audio Volume Using Camera Patent

دوربین‌های این دستگاه به نحوی طراحی شده‌اند که فاصله‌ کاربر را از نمایشگر اندازه‌گیری کنند و اگر کاربر از صفحه‌نمایش دور شد، صدا را به گونه‌ای افزایش ‌دهند که برای او قابل شنیدن باشد.

البته کنترل‌های معمول صدا نیز برای این دستگاه در نظر گرفته شده که با استفاده از آنها کاربر می‌تواند صدا را به دلخواه خود تنظیم نماید. همچنین به احتمال زیاد امکان غیر فعال کردن حالت تنظیم خودکار نیز برای این دستگاه در نظر گرفته خواهد شد.

Microsoft Adjust Audio Volume Using Camera Patent

در کنار این ویژگی‌ها، امکان انتقال صدا به هدفون‌های راست و چپ (چه به صورت وایرلس و چه با استفاده از جک) نیز وجود دارد؛ امری که از طریق آن کاربر می‌تواند صدای هر اپلیکیشن را به طور مجزا از طریق یکی از گوشی‌ها پخش کند یا به طور ترکیبی به کمک هر دو گوشی هدفون آن را بشنود.

گفتنی است که در این پتنت روش‌هایی برای پیاده‌سازی بازخورد لرزشی (haptic feedback) در کناره‌ها و بدنه پشتی دستگاه نیز در نظر گرفته شده است که به کاربر امکان می‌دهد صدای مجازی را احساس کند.

کارشناسان این پتنت را یکی از جالب‌ترین حق ثبت اختراع‌هایی می‌دانند که برای دستگاه احتمالی مایکروسافت با دو صفحه‌نمایش منتشر شده است. بر همین اساس پیش‌بینی می‌شود که این نوآوری، در صورت اجرا، قادر است نظر بسیاری از کاربران را به خود جلب کند.

پیش از این نیز چند پتنت از مایکروسافت به ثبت رسیده بود که در یکی از آن‌ها تماس ویدئویی برای دستگاهی با چند نمایشگرِ متصل از طریق لولا توصیف شده بود. در پتنتی دیگر، تبلتی با دو صفحه‌نمایش دیده می‌شود که یکی از نمایشگرها قادر است به صفحه‌کلیدی مجازی تبدیل شود و در نهایت تبلت، ظاهری مشابه لپ‌تاپ‌های معمولی پیدا خواهد کرد.

Microsoft Adjust Audio Volume Using Camera Patent

در مجموع همان گونه که در مقالات پیشین بارها اشاره شده است، تا این زمان پتنت‌های زیادی در زمینه دستگاه‌های همراه انعطاف‌پذیر به ثبت رسیده‌اند، در حالی که ممکن است هیچ یک به مرحله اجرا در نیایند. به علاوه اساس تولید محصولی با دو صفحه‌نمایش توسط مایکروسافت همچنان در هاله‌ای از ابهام قرار دارد؛ چرا که علی‌رغم گذشت سال‌ها از طرح شایعات و انتشار چنین گزارش‌هایی، مایکروسافت این محصول را معرفی نکرده است. البته پس از معرفی نمونه اولیه اسمارت‌فون خم‌شونده سامسونگ، می‌توان امیدوار بود که در سال 2019، اجرایی‌شده این پتنت مایکروسافت در رقابت با کمپانی کره‌ای در برابر دیدگان کاربران قرار گیرد.  

منبع : WIPO


خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا