درخواست پتنت ال‌جی و حق ثبت اختراع Oppo برای اسمارت‌فون‌های تاشو

نمایش خبر

تاریخ : 1397/4/18        نویسنده: مریم رشنو
برچسب‌ها : حق اختراع Patent ، اداره ثبت اختراعات و علائم تجاری آمریکا USPTO ، مالکیت معنوی Intellectual Property ، گوشی هوشمند Smartphone ، ال جی LG ، اوپو Oppo

واحد خبر mobile.ir : با آن که در سال‌های اخیر اخبار زیادی از احتمال عرضه گوشی‌های هوشمندِ تاشو اسمارت‌فون منتشر می‌شود، تاکنون هیچ گوشی تاشویی در عمل به بازار عرضه نشده است. با این حال، کارشناسان بر این باورند که سال 2019 به احتمال بسیار، سال گوشی‌های هوشمندِ تاشو خواهد بود. به عنوان نمونه، سامسونگ بارها از برنامه‌های خود برای تولید چنین اسمارت‌فون‌هایی سخن گفته و پتنت‌های متعددی را به ثبت رسانده است. این تلاش بی‌وقفه برای تحقق اسمارت‌فون‌های انعطاف‌پذیر تا حدی است که منابع خبری از گوشی جدید این کمپانی با نام احتمالی Galaxy X یاد می‌کنند. علاوه بر سامسونگ، دیگر سازندگان نیز در حال توسعه نمونه‌هایی از گوشی‌های تاشو هستند. کمپانی‌هایی که از میان آنها می‌توان به اپل، مایکروسافت، هواوی، ZTE، موتورولا، Oppo و البته ال‌جی اشاره کرد.

LG and Oppo Foldable Smartphone Patent Application

در همین راستا، ال‌جی در اواخر سال 2017 درخواست پتنتی را به اداره ثبت اختراعات و علایم تجاری آمریکا (USPTO) ارائه کرد که در روز 28 ژوئن سال جاری میلادی با عنوان پایانه موبایلی یا Mobile Terminal منتشر شده است و مخترعین آن، Haklim Lee ،Hanseok Chae و Wonseok Joo هستند.

درخواست پتنت جدید ال‌جی از جهاتی مشابه اختراعی است که سامسونگ حدود سه ماه پیش برای صفحه‌نمایش انعطاف‌پذیر اسمارت‌فون منتشر کرد. در پتنت مورد اشاره، مجموعه‌ای از چند لولا، تا شدن گوشی در زوایای مختلف را تنظیم می‌کند.

اسمارت‌فون توصیف‌شده در این درخواست پتنت مجهز به صفحه‌نمایش انعطاف‌پذیری بزرگی است که از وسط به سمت داخل، تا می‌شود. البته پیش از این چندین شرکت فناوری، طرح‌های مشابهی را برای گوشی‌های تاشو ارائه کرده‌اند. اما عامل اصلیِ بازدارنده در مسیر تولید گوشی‌های تاشو، امکان آسیب‌دیدگی صفحه‌نمایش به دلیل تکرار فرایند تا شدن است. راهکار ال‌جی برای غلبه بر این مسئله، در نظر گرفتن سازوکار جدیدی برای لولا است که به صفحه‌نمایش امکان می‌دهد تنها در زوایای مشخصی تا شود. این لولا متحرک است و طول متغیری دارد. در واقع، طول این لولا بر اساس میزان باز یا بسته شدن دستگاه تغییر می‌کند. به این صورت که در زمان خم شدن دستگاه به سمت بیرون، طول بخش خارجی افزایش می‌یابد و در نتیجه، از آسیب دیدن صفحه‌نمایش در فرآیند تا شدن جلوگیری می‌شود. به علاوه، ال‌جی دو آهنربا در دو طرف حاشیه‌های صفحه‌نمایش گوشی در نظر گرفته که مانع از باز شدن ناگهانی و ناخواسته اسمارت‌فون خواهد شد. راهکاری نسبتا مشابه با اختراع ثبت‌شده سامسونگ در ابتدای سال جاری میلادی که در آن، از صفحه‌ای لغزنده (slidable plate) در زیر صفحه‌نمایش استفاده شده بود.

LG and Oppo Foldable Smartphone Patent Application

اسمارت‌فون طراحی‌شده توسط ال‌جی دارای صفحه‌نمایش بدون حاشیه است. هنگامی که گوشی در وضعیت تانشده و باز قرار می‌گیرد، صفحه‌نمایش به طور خودکار روشن می‌شود و پس از تا شدن، نمایشگر خاموش خواهد شد. این گوشی تاشو مجهز به دو آنتن، دو اسپیکر و دو میکروفن خواهد بود که در بالا و پایین لایه زیرین صفحه‌نمایش و روی برد مدار انعطاف‌پذیر قرار می‌گیرند. به علاوه، با توجه به طراحی صفحه‌نمایش بدون حاشیه، دوربین این اسمار‌ت‌فون با نمایشگر یکپارچه است و در بخش میانی و قسمت خارجی دستگاه، در نزدیک لولا جای می‌گیرد. به این ترتیب، گرفتن عکس بدون نیاز به باز کردن اسمارت‌فون تاشو امکان‌پذیر خواهد بود. به علاوه، نیاز به فعال بودن صفحه‌نمایش برای عکاسی نیز از میان می‌رود؛ امری که به کاهش مصرف باتری کمک خواهد کرد.

نکته دیگر آن که می‌توان این گوشی تاشو را به عنوان پایه برای عکاسی به کار برد یا با قرار دادن آن در جیب جلوی پیراهن، از آن به عنوان نوعی bodycam یا دوربین ورزشی (action camera) استفاده کرد. البته در مورد عملکرد دکمه شاتر در این حالت صحبتی نشده است.

LG and Oppo Foldable Smartphone Patent Application

نکته جالب توجه این است که حدود سه ماه پیش هم پتنتی از سوی ال‌جی برای گوشی تاشویی مجهز به دو صفحه‌نمایش، دو باتری، دو دوربین و دو جک هدفون منتشر شده بود. همچنین این شرکت کره‌ای پیش از این دو طرح نیز حق اختراعی را برای اسمارت‌فونی تاشو با سه صفحه‌نمایش به ثبت رسانده بود.

با این وجود، هنوز مشخص نیست که ال‌جی در نهایت کدام یک از این طرح‌ها را برای گوشی هوشمند تاشوی خود انتخاب خواهد کرد. اگر چه کارشناسان عقیده دارند که درخواست پتنت فعلی این کمپانی از شانس بیشتری برای اجرایی شدن برخوردار است.

از سوی دیگر، شرکت موتورولا نیز چندی پیش از طرح خود برای اسمارت‌فون تاشو خبر داد که در آن، المنتی حرارتی برای جلوگیری از اعوجاج در صفحه‌نمایش مورد استفاده قرار گرفته بود. در کنار این دو شرکت، Oppo نیز به تازگی مجوز چندین حق ثبت اختراع را برای گوشی‌های هوشمند انعطاف‌پذیر به ثبت رسانده است.

در یکی از این پتنت‌ها که درخواست آن در تاریخ 22 مارس 2018 (2 فروردین 1397) ثبت شده است، قابلیت باز شدن به صورت افقی در نظر گرفته شده که به کاربر امکان می‌دهد تا در صورت نیاز، اندازه صفحه‌نمایش را دو برابر کند. این طراحی به لطف سازوکار ویژه لولای چرخشی، همراه با صفحه‌نمایشِ انعطاف‌پذیر ممکن شده است که با استفاده از آن، در هنگام خم یا باز شدن دستگاه، ثبات آن حفظ می‌شود. گفتنی است که هنگام خم شدن دستگاه، صفحه‌نمایش در بخش خارجی قرار خواهد گرفت.

LG and Oppo Foldable Smartphone Patent Application

همچنین Oppo پتنت دیگری را در روز 22 فوریه سال جاری میلادی (3 اسفند 1396) ثبت کرده که در آن، اسمارت‌فونی با سه پنل نمایشگر طراحی شده است. در این طرح، کاربر در نگاه نخست با گوشی هوشمندی معمولی مواجه می‌شود؛ اما در ادامه متوجه خواهد شد که این گوشی امکان دو بار خم شدن را داراست و امکان استفاده از نمایشگری با سه برابر اندازه کنونی را فراهم می‌سازد.

در این طراحی با توجه به این که ضخامت بخش نخست نمایشگر دو برابر بخش‌های دیگر است، اجزای ضروری مانند ماژول دوربین در این بخش جای خواهند گرفت. میکروفن و اسپیکر در بخش سوم قرار می‌گیرند و تعدادی آهنربا در هنگام تا شدنِ گوشی، هر سه بخش را کنار هم نگاه می‌دارد.

در سومین پتنت Oppo، صفحه‌نمایش به طور عمودی و به سمت داخل خم‌ می‌شود. در طراحی این گوشی، از دو کیسه‌ هوا استفاده شده که در دو طرف لولا قرار می‌گیرند و مانع از آسیب رسیدن به صفحه‌نمایش می‌شوند. از آنجا که با خم کردن مکرر صفحه‌نمایش، احتمال از شکل افتادن نمایشگر وجود خواهد داشت، Oppo دو کیسه هوا در نظر گرفته است که به عنوان پشتیبان برای صفحه‌نمایش، در هنگام باز یا بسته بودن گوشی عمل می‌کنند. این طراحی شباهت‌های زیادی با اسمارت‌فون تاشوی سامسونگ در آینده دارد. اگر چه این پتنت از دو اختراع قبلی قدیمی‌تر است، اما راهکار آن منحصربفرد و قابل توجه به نظر می‌رسد.

LG and Oppo Foldable Smartphone Patent Application

علاوه بر شرکت‌های کره‌ای سامسونگ و ال‌جی، چینی‌ها نیز رقابت فشرده‌ای برای طراحی و توسعه گوشی‌های تاشو دارند. در ادامه باید دید کدام شرکت چینی نخستین اسمارت‌فون تاشو را وارد بازار خواهد کرد. باید در نظر داشت، از آنجا که OnePlus همچون Oppo یکی از زیرمجموعه‌های هولدینگ BBK Electronics به شمار می‌رود، می‌تواند از پتنت‌های این شرکت استفاده کند. در گذشته نیز OnePlus از طراحی‌های Oppo برای برخی نمونه‌های پرچمدار خود استفاده کرده بود.  

منبع : USPTO


خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا