معرفی تکنولوژی سه‌بعدی ASC – راه‌کار جدید مدیاتک و Himax برای تشخیص چهره در گوشی‌های اندرویدی

نمایش خبر

فهرست اخبار
تاریخ : 1397/6/18        نویسنده: مسعود بهرامی شرق
برچسب‌ها : امنیت Security ، حسگر Sensor ، مدیاتک MediaTek

واحد خبر mobile.ir : فناوری تشخیص چهره Face ID – که اپل در ساخت آیفون X به کار گرفت – یکی از امن‌ترین راه‌کارهای موجود در صنعت است. Face ID از نوعی تکنولوژی موسوم به نورپردازی ساختاریافته 3 بعدی (3D Structured Light) استفاده می‌کند، اما به دلیل هزینه بالای تولید، تنها تعداد معدودی از اسمارت‌فون‌های اندرویدی – از جمله Xiaomi Mi 8 Explorer و Oppo Find X – از این قابلیت برخوردارند. در حال حاضر، قابلیت تشخیص چهره – حتی در گوشی‌های ارزان‌قیمت‌تر هم – دیده می‌شود. البته در این نوع گوشی‌ها همه سنسورهای مورد نیاز برای یک تشخیص چهره مناسب فراهم نبوده و اکثرا از دوربین جلو برای این کار استفاده می‌شود. اما ظاهرا راه‌حل دیگری نیز وجود دارد.

MediaTek Himax ASC 3D Face Sensing Reference Design

مجموعه مدیاتک و کمپانی Himax (فعال در عرصه تولید محصولات نیمه‌رسانا و درایورهای نمایشگر) در روز چهارشنبه 5 سپتامبر 2018 (14 شهریور 1397) از تولید طرح مرجع نخستین دوربین استریوی فعال 3 بعدی (Active Stereo Camera 3D Sensing یا به طور خلاصه ASC) خبر دادند. البته مدیاتک و کمپانی تایوانی Himax در این زمینه تنها نبوده و تولید این حسگر تشخیص چهره با مشارکت کمپانی چینی Megvii (توسعه‌دهنده بزرگ‌ترین پلتفرم تشخیص چهره با نام Face++ در دنیا) انجام خواهد گرفت. طبق ادعای Himax، با توجه به هزینه پایین‌تر و عملکرد فوق‌العاده این دوربین، بسیاری از سازندگان اسمارت‌فون برای طراحی نسل بعدی محصولات خود، به این طرح مرجع علاقه نشان داده‌اند.

جردن وو (Jordan Wu)، مدیر عامل Himax، ضمن ابراز خرسندی از همکاری با کمپانی‌هایی مثل مدیاتک و Megvii، خاطر نشان کرد که این اتحاد قدرتمند، تشخیص چهره 3 بعدی را با قیمتی مناسب در اختیار بازار انبوه اندروید قرار خواهد داد. به اعتقاد وو، فناوری ASC، روند به کارگیری قابلیت تشخیص چهره در اسمارت‌فون‌های اندرویدی در سال 2019 را تسهیل خواهد کرد.

دوربین ASC، به لحاظ سخت‌افزاری از یک پروژکتور مادون قرمز، سنسور و درایور لیزری (محصول Himax) و همچنین موتور شتاب‌دهنده عمق میدان (محصول مدیاتک) تشکیل شده است. این موتور – با نام تجاری Active Stereo Depth Engine – قبلا در ساخت چیپ‌ست‌های Helio P60 و Helio P22 مورد استفاده قرار گرفته بود و عمده کارکرد آن به ایجاد افکت بوکه و زیباسازی عکس‌ها محدود می‌شد. اما قسمت نرم‌افزاری این مجموعه، الگوریتم بینایی کامپیوتری Face++ (محصول Megvii) است که بر مبنای هوش مصنوعی طراحی شده است.

MediaTek Himax ASC 3D Face Sensing Reference Design

در مقایسه با تکنولوژی نورپردازی ساختاریافته 3 بعدی، دوربین ASC با هزینه کمتری تولید شده و می‌تواند برای انجام کارهایی مثل تشخیص چهره، پرداخت آنلاین با امنیت بالا و ویرایش عکس بر مبنای هوش مصنوعی، مورد استفاده سازندگان اسمارت‌فون قرار گیرد.

در ادامه، مهم‌ترین ویژگی‌های دوربین 3 بعدی ASC را مرور می‌کنیم:

• پروژکتور مادون قرمز سفارشی با DOE (المان‌های نوری منحرف‌کننده یا Diffractive Optical Elements) الگودار و موازی‌ساز امواج؛ به گفته Himax بین 7 تا 10 هزار نقطه نامرئی برای ساخت نقشه عمق 3 بعدی پیشرفته، به کار گرفته شده‌اند.

• سنسور کوانتومی با بازده بالا در باند 940 نانومتری؛ توانایی حسی برتر در محیط‌های بسته و باز.

• تشخیص شیشه شکسته؛ طبق ادعای Himax، در پروژکتور این مجموعه یک درایور لیزری ویژه به کار رفته که مکانیسم تشخیص شیشه شکسته را امکان‌پذیر می‌کند. به این ترتیب که در صورت ایجاد شکستگی در شیشه پروژکتور، لیزر بلافاصله خاموش می‌شود.

• ایمنی چشم‌ها؛ این محصول موفق به اخذ گواهینامه درجه یک IEC 60825، از کمیسیون بین‌المللی الکتروتکنیک شده است. این بدان معناست که این محصول، استاندارد بین‌المللی مورد نیاز برای تولید ایمن محصولات لیزری را دارا بوده و تحت هر شرایطی می‌توان با چشم غیرمسلح از آن استفاده کرد.

• ظاهری فشرده و کوچک و در عین حال کم‌مصرف؛ ایده‌آل برای تعبیه در دیوایس‌های موبایل.

دوربین ASC، یک محصول آماده به نظر می‌رسد، اما باید منتظر ماند و دید که نخستین دیوایس‌های مجهز به چیپ‌ست‌های مدیاتک و این فناوری جدید تشخیص چهره، چه زمانی وارد بازار می‌شوند. همچنین، تعداد دقیق دستگاه‌های مجهز به این سیستم و این که چه تفاوت‌هایی با Face ID در آیفون X و تکنولوژی جدید TOF (محصول Vivo) دارد، مشخص نیست.  

منبع : Himax


خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا