بیش از 100 میلیون اسمارت‌فون مجهز به فناوری تشخیص چهره 3 بعدی در سال 2018 عرضه می‌شود

نمایش خبر

تاریخ : 1397/4/31        نویسنده: مسعود بهرامی شرق
برچسب‌ها : گوشی هوشمند Smartphone ، تشخیص چهره Face Recognition ، آمار Statistics ، اپل Apple ، شیائومی Xiaomi ، اوپو Oppo ، ویوو Vivo

واحد خبر mobile.ir : اپل نخستین شرکتی بود که در پرچمدار 2017 خود – یعنی آیفون X – حسگر اثر انگشت را حذف و قابلیت تشخیص چهره 3 بعدی (با نام تجاری Face ID) را جایگزین آن نمود. Face ID بر مبنای تکنولوژی پیشرفته‌ای موسوم به "اسکن 3 بعدی نور ساختار یافته" (structured-light 3D scanning) توسعه پیدا کرده و اپل ظاهرا قصد دارد در سه آیفونی که قرار است در ماه سپتامبر از آنها رونمایی شود، از همین تکنولوژی استفاده نماید. فروش قدرتمند آیفون X از یک سو و استقبالی که انتظار می‌رود از این آیفون‌های جدید به عمل آید، از سوی دیگر موجب شده تا تحلیلگران تعداد عرضه این آیفون‌ها تا پایان سال 2018 – که همگی مجهز به تشخیص 3 بعدی چهره هستند – را تا 91 میلیون دستگاه تخمین بزنند.

Global Shipments of 3D Sensing Phones in 2018 Report

سیستم Face ID اپل در آیفون X

وب‌سایت DigiTimes – به نقل از مؤسسه چینی تحلیل بازار Sigmaintell – در روز سه‌شنبه 17 جولای 2018 (26 تیر 1397) با انتشار خبری در وب‌سایت خود، اعلام کرد که طبق برآوردها انتظار می‌رود عرضه اسمارت‌فون‌های مجهز به تکنولوژی تشخیص 3 بعدی چهره در سال جاری میلادی، به بیش از 100 میلیون دستگاه برسد. همانطور که در مقدمه گفته شد، برآورد می‌شود اپل با تولید 91 میلیون آیفون مجهز به Face ID تا پایان سال 2018، چیزی حدود 88 درصد از تعداد گوشی‌های پیش‌بینی شده را به خود اختصاص دهد. اما برخی تولیدکنندگان اسمارت‌فون‌های اندرویدی نیز، به پیروی از اپل، اقدام به تولید گوشی با تکنولوژی تشخیص چهره 3 بعدی نموده و طبق برآورد Sigmaintell، عرضه گوشی‌های اندرویدی مجهز به این تکنولوژی تا پایان سال 2018، به 12 میلیون دستگاه بالغ خواهد شد.

در بین تولیدکنندگان دیوایس‌های اندرویدی، شرکت‌هایی مثل شیائومی، Oppo و Vivo در عرصه فناوری تشخیص چهره حرف‌هایی برای گفتن داشته‌اند. در این بین، کمپانی شیائومی با معرفی گوشی هوشمند Mi 8 Explorer Edition در ماه می، نشان داد که از لحاظ نوآوری در این زمینه از بقیه رقبا جلوتر است. شیائومی در این گوشی علاوه بر بهره‌گیری از تکنولوژی تشخیص چهره 3 بعدی، از حسگر اثر انگشت نیز استفاده کرده است. البته این یک حسگر معمولی نیست، چرا که در زیر لایه نمایشگر تعبیه شده و طبق ادعای شیائومی به فشار حساس است. صفحه نمایش 6.21 اینچی از نوع AMOLED، چیپ‌ست اسنپ‌دراگون 845، هشت گیگابایت RAM و دوربین دوگانه، از دیگر مشخصات Mi 8 Explorer Edition هستند. قرار است این گوشی در 24 جولای (2 مرداد) با قیمتی معادل 550 دلار وارد بازار چین شود.

Global Shipments of 3D Sensing Phones in 2018 Report

مکانیزم بازگشائی قفل در Xiaomi Mi 8 Explorer

کمپانی چینی Oppo نیز برای عقب نماندن از این قافله، طی مراسمی که در ماه ژوئن در پاریس برگزار شد، از پرچمداری با نام Find X رونمایی کرد که این گوشی هم از قابلیت تشخیص چهره 3 بعدی بهره‌مند است. Find X با داشتن نمایشگر 6.42 اینچی AMOLED، تراشه اسنپ‌دراگون 845 و 8 گیگابایت RAM، از لحاظ مشخصات به Mi 8 Explorer Edition بی‌شباهت نبوده و رقیب جدی آن محسوب می‌شود، البته با این تفاوت که اولا دوربین دوگانه و سلفی Find X از نوع pop-up است (یعنی در هنگام نیاز از بالای گوشی بیرون می‌زند)، ثانیا قیمت بالاتری دارد (حدود 750 دلار).

Global Shipments of 3D Sensing Phones in 2018 Report

مکانیزم تشخیص چهره در Oppo Find X

اما به نظر می‌رسد دیگر کمپانی چینی – یعنی Vivo – برنامه‌ متفاوتی در این زمینه دارد. این شرکت در جریان رویداد تابستانی کنگره جهانی موبایل – که ژوئن 2018 در شانگهای چین برگزار شد – از تکنولوژی مشابه و البته پیشرفته‌تری به نام Time of Flight (یا یه اختصار TOF) پرده برداشت. طبق ادعای Vivo، تکنولوژی TOF با استفاده از 300 هزار نقطه حسگر، چهره کاربر را در سه بعد نگاشت نموده و به این روش وی را احراز هویت می‌کند. اگر این ادعا درست باشد، دقت تکنولوژی TOF تا 10 برابر بیشتر از تکنولوژی Face ID در آیفون X خواهد بود. به گفته برخی منابع، احتمال می‌رود کمپانی Vivo در پرچمدار بعدی خود از تکنولوژی TOF استفاده کند که در این صورت این اسمارت‌فون ظاهرا در نیمه دوم سال 2018 وارد بازار خواهد شد. البته به گفته Sigmaintell، احتمالا استفاده از تکنولوژی TOF در سال 2019 شتاب می‌گیرد.

Global Shipments of 3D Sensing Phones in 2018 Report

شماتیکی از vivo ToF

لازم به ذکر است اسمارت‌فون‌های گلکسی اس8 و اس9 نیز از قابلیت تشخیص چهره برخوردارند، اما فناوری استفاده شده در این گوشی‌ها از نوع نگاشت 2 بعدی است. آزمایش‌ها ثابت کرده‌اند که این سیستم مطمئن نبوده و حتی می‌توان با استفاده از یک عکس از چهره، گوشی را قفل‌گشایی کرد. گفته می‌شود سامسونگ در پی آن است که تا پایان سال جاری میلادی، قابلیت تشخیص چهره 3 بعدی را به رده گوشی‌های گلکسی اس9 اضافه کند. گفتنی‌ست، با توجه به اینکه هزینه به کارگیری تکنولوژی تشخیص چهره 3 بعدی رو به کاهش است، به تدریج گوشی‌های ارزان‌تر نیز برای جذب مشتریان بیشتر و رقابت با سایر برندها، به این تکنولوژی مجهز شده و در نتیجه سلطه اپل در این زمینه را کم‌رنگ‌تر خواهند نمود.  

منبع : DigiTimes


خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا