معرفی امکانات جدید اندروید Pie (ویرایش Go) – حافظه بیشتر، بوت سریع‌تر

نمایش خبر

تاریخ : 1397/5/30        نویسنده: مسعود بهرامی شرق
برچسب‌ها : اندروید Android ، گوگل Google ، سیستم عامل Operating System ، اندروید گو Android Go

واحد خبر mobile.ir : سال گذشته گوگل به دنبال معرفی اندروید اوریو، از توسعه ورژن سبک‌تری از این سیستم‌عامل با نام Android Go خبر داد. به زبان ساده، Android Go ویرایشی از اندروید است که در گوشی‌های پایین‌رده و با مشخصات نه چندان قدرتمند نیز به راحتی اجرا می‌شود. به این ترتیب افراد بیشتری (مخصوصا از کشورهای در حال توسعه) به جمع کاربران اندروید خواهند پیوست و گوگل به هدف خود – که گسترش هرچه بیشتر این پلتفرم است – نزدیک‌تر می‌شود. ظاهرا این پروژه گوگل طی یک سال گذشته با موفقیت همراه بوده است، زیرا امسال نیز پس از رونمایی از اندروید Pie، گوگل در روز 15 آگوست 2018 (24 مرداد 1397) ویرایش Go این نسخه از اندروید را در وبلاگ خود معرفی نمود.

Introducing Android 9 Go Edition Features

گوگل با توسعه Android Go قصد دارد کاربران فیچرفون را قانع کند که گوشی خود را به یک اسمارت‌فون اندرویدی ارتقا دهند. این اسمارت‌فون لازم نیست خیلی پیشرفته باشد و با داشتن حداقل‌ها (حتی حافظه رم 512 مگابایتی) نیز به‌خوبی کار خواهد کرد. بد نیست بدانید نخستین گروه از دیوایس‌های مجهز به ویرایش Go اندروید اوریو (از جمله نوکیا 1) در آوریل 2018 وارد بازار شده و هم‌اکنون 200 نوع دیوایس مختلف در بیش از 120 کشور دنیا – از جمله هند، آفریقای جنوبی، آمریکا، نیجریه و برزیل – به این نسخه از اندروید مجهزند. در حال حاضر نسخه 9.0 اندروید Pie تنها در سری گوشی‌های پیکسل و Essential PH1 قابل دسترسی است. اما ویرایش Go اندروید Pie از پاییز امسال در دیوایس‌های جدید وارد بازار خواهد شد.

در این ویرایش از اندروید، گوگل مجددا هسته سیستم‌عامل را مورد بازبینی قرار داده و مجموعه‌ای از امکانات جدید و کاربردی را به برخی اپلیکیشن‌ها، از جمله Google Go ،YouTube Go ،Files Go و ... افزوده است. به گفته گوگل مهم نیست دیوایسی که Android Go روی آن سوار می‌شود، نمایشگر HD داشته باشد یا VGA، حافظه داخلی آن 4 گیگابایت باشد یا 8 و یا 16 گیگابایت، از شبکه 3G پشتیبانی کند یا 4G. با این اوصاف، ظاهرا ویرایش Go با ارزان‌ترین گوشی‌ها هم سازگار خواهد بود، به طوری‌که طبق گفته گوگل، در برخی کشورها اسمارت‌فون مجهز به Android Go با قیمت 30 دلار هم پیدا می‌شود. بد نیست بدانید این گوشی 30 دلاری که گوگل به آن اشاره کرده، اسمارت‌فونی چینی به نام Mobicell Astro است که توسط اپراتور MTN در آفریقا به فروش می‌رسد.

در ادامه نگاهی داریم به مهم‌ترین ویژگی‌های ویرایش Go اندروید Pie:

همانطور که می‌دانید، سیستم‌عامل اندروید بخشی از حافظه داخلی گوشی را به خود اختصاص می‌دهد. نکته مثبت درباره اندروید اوریو در ویرایش Go این بود که حجم اشغال‌شده توسط سیستم‌عامل، در مقایسه با نسخه اصلی اندروید اوریو، به طور چشمگیری کاهش یافت. حال، گوگل اعلام کرده که حجم اشغال‌شده توسط ویرایش Go اندروید Pie، تا 500 مگابایت دیگر نیز کمتر شده است. برای روشن‌تر شدن موضوع، به این مثال توجه کنید. فرض کنید یک گوشی پایین‌رده با 8 گیگابایت حافظه داخلی در اختیار داریم. اگر روی این گوشی اندروید معمولی نصب شده باشد، تنها 2.5 گیگابایت فضای ذخیره‌سازی برای کاربر باقی می‌ماند. اما در صورتی که سیستم‌عامل گوشی، اندروید اوریو (ویرایش Go) باشد، کاربر 5 گیگابایت فضای ذخیره‌سازی خواهد داشت. حال چنانچه اندروید Pie (ویرایش Go) را روی این گوشی اجرا کنیم، فضای ذخیره‌سازی ما به 5.5 گیگابایت افزایش می‌یابد.

Introducing Android 9 Go Edition Features

به گفته گوگل، در ویرایش جدید، سرعت بوت افزایش یافته و امکانات امنیتی بیشتری (مثل بوت تأیید‌شده) در سیستم‌عامل لحاظ شده است. همچنین برای ردیابی و مانیتور کردن میزان مصرف اینترنت داده، یک داشبورد اختصاصی در نظر گرفته شده است. این ویژگی‌های جدید، در مجموع می‌توانند شایع‌ترین مشکلات گوشی‌های رده پایین اندرویدی – که در رابطه با فضای ذخیره‌سازی، عملکرد، مدیریت داده‌ و امنیت – است را تا حدی حل کنند. اما امکانات جدید، به اینجا ختم نمی‌شوند.

یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های ویرایش جدید، ایجاد تغییرات کاربردی در مجموعه اپلیکیشن‌های گوگل است که به طور پیش‌فرض در دیوایس‌های مجهز به Android Go نصب خواهند بود. در ادامه، امکانات اضافه‌شده به اپلیکیشن‌های گوگل در ویرایش جدید را با هم مرور می‌کنیم:

• Google Go: این اپلیکیشن توانایی خواندن صوتی صفحات وب را داشته و به منظور اینکه کاربر راحت‌تر متن را دنبال کند، همزمان با خواندن هر کلمه، می‌تواند آن را هایلایت کند.

Introducing Android 9 Go Edition Features

• YouTube Go: گوگل مدعی‌ست که در ویرایش جدید، اپلیکیشن YouTube Go داده کمتری مصرف کرده و برای مدیریت ویدئوهای دانلود شده از یوتیوب، قابلیت جدیدی به نام gallery mode (حالت گالری) در نظر گرفته شده است. برای صرفه‌جویی بیشتر در مصرف اینترنت داده، ویدئوهای با وضوح 1080p یا 4K پخش نخواهند شد.

• Maps Go: با اضافه شدن قابلیت مسیریابی به برنامه Maps Go، کاربران Android Go و یا افرادی که از اتصال اینترنت پایداری بهره‌مند نیستند، می‌توانند از مسیریابی قدم به قدم در این اپلیکیشن استفاده کنند (فرقی نمی‌کند در خودروی شخصی، اتوبوس و یا با پای پیاده).

Introducing Android 9 Go Edition Features

• Files Go: این برنامه می‌تواند امکان انتقال فایل بین کاربران را بدون نیاز به اتصال به اینترنت، با سرعتی حدود 490 مگابیت در ثانیه، فراهم کند. به گفته گوگل، از زمان عرضه این اپلیکیشن تاکنون، حدود 90 ترابایت در فضای ذخیره‌سازی کاربران صرفه‌جویی شده است.

• Assistant Go: زبان‌های دیگری، از جمله اسپانیایی، پرتغالی برزیلی و اندونزیایی، به این ورژن از دستیار دیجیتال گوگل اضافه شده است. علاوه بر اینکه می‌تواند کنترل بلوتوث، دوربین و چراغ‌قوه و همچنین کنترل یادآورهای افزوده شده را نیز بر عهده بگیرد.

• Android Messages: حجم این اپلیکیشن در ویرایش Go اندروید Pie، حدود 50 درصد کاهش یافته و اپلیکیشن Phone App نیز به امکاناتی مثل caller ID و شناسایی اسپم مجهز شده است.

گوگل به وضوح مشخص نکرده که آیا 200 دیوایسی که در حال حاضر به اندروید اوریو (ویرایش Go) مجهزند، آپدیت اندروید Pie را دریافت می‌کنند یا خیر، اما به گفته گوگل، قرار است بیش از 100 شرکت سازنده تا پایان سال جاری میلادی، گوشی‌های خود را با سیستم‌عامل Android Go به بازار عرضه کنند، که احتمالا منظور گوگل، ویرایش Go اندروید Pie بوده است.  

منبع : Google


خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا