گزارش Canalys از بازار اسمارت‌فون در چین در سه‌ماهه دوم 2018- ثبت رکوردی دیگر از هواوی

نمایش خبر

تاریخ : 1397/5/6        نویسنده: مریم رشنو
برچسب‌ها : گوشی هوشمند Smartphone ، آمار Statistics ، چین China ، اپل Apple ، هواوی Huawei ، شیائومی Xiaomi ، اوپو Oppo ، ویوو Vivo

واحد خبر mobile.ir : موسسه پژوهشی Canalys در روز چهارشنبه 25 جولای سال جاری میلادی (3 مرداد 1397) گزارش خود را از بازار اسمارت‌فون چین در سه‌ماهه منتهی به ژوئن 2018 منتشر کرد. بر اساس این گزارش، به نظر می‌رسد بازار چین، پس از افت 21 درصدی در سه‌ماهه نخست 2018، در پی آن است که به روزهای اوج خود باز گردد؛ چرا که از ابتدای آوریل تا پایان ژوئن 2018 حدود 104 میلیون دستگاه گوشی هوشمند وارد بازار این کشور شده و در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، تنها 8 درصد افت را تجربه کرده است. جدیدترین گزارش Canalys نشان می‌دهد که اپل و سامسونگ به عنوان رهبران بازار جهانی اسمارت‌فون هنوز نتوانسته‌اند جایگاه خود را در بازار چین تثبیت کنند.

Canalys China's Smartphone Market Report Q2 2018

یافته‌های این گزارش نشان می‌دهد که حدود 90 درصد عرضه‌ها در بازار چین از آوریل تا ژوئن سال جاری، متعلق به 5 شرکت برتر بوده است. این در حالی است که این میزان در زمان مشابه سال گذشته رقم 73 درصد را نشان می‌دهد.

با آن که بازار اسمارت‌فون چین در مجموع وضعیت ناپایداری دارد، اما هواوی در همین شرایط نیز روزهای خوشی را سپری می‌کند. این کمپانی در سه‌ماهه اخیر 28.5 میلیون دستگاه گوشی هوشمند وارد بازار چین کرده و جایگاه نخست را به خود اختصاص داده است. گزارش Canalys نشان می‌دهد که هواوی در فصل دوم سال جاری، 27 درصد از سهم بازار چین را در اختیار داشته که بیشترین سهم بازار گوشی‌های هوشمند در چین از سه‌ماهه دوم 2011 تاکنون محسوب می‌شود. هواوی در زمان مشابه سال گذشته نیز با ثبت رکورد، 21 درصد از سهم بازار را در اختیار داشت و اینک نسبت به سال گذشته 22 درصد رشد کرده است. یافته‌های این گزارش حاکی از آن است که موفقیت هواوی عمدتا به سبب محصولات زیربرند آنر بوده که میزان عرضه آنها از 33 درصد در سه‌ماهه دوم سال گذشته به 55 درصد از کل عرضه‌های هواوی در فصل اخیر رسیده است.

Canalys China's Smartphone Market Report Q2 2018

سهم برندهای مختلف از بازار اسمارت‌فون چین در سه‌ماهه دوم سال 2018

آنر به گفته یکی از محققان موسسه Canalys در حال حاضر بزرگ‌ترین برند اسمارت‌فون در گروه کسب‌وکار مصرف‌کنندگان هواوی به شمار می‌رود. این زیربرند از یک سو نخستین گوشی‌های پرچمدار خود را در بخش محصولات با قیمت بیشتر از 500 دلار به بازار معرفی کرده و از سوی دیگر، در بخش گوشی‌های ارزان قیمت، رقبای مستقیم خود همچون شیائومی را به چالش کشیده‌ است. مو جیا (Mo Jia)، یکی از تحلیلگران Canalys، در این زمینه بر این باور است که: «عملکرد مستقل و قدرت فزاینده آنر، دوراهی و وضع دشواری را برای Mate،P و Nova، دیگر زیربرندهای هواوی ایجاد خواهد کرد و ممکن است [این محصولات] در مسیر برآوردن هدف مشترک هواوی برای فروش 200 میلیون اسمارت‌فون در جهان در سال 2018، در رقابت با آنر ناکام گردند». گفتنی است که گوشی‌های عرضه‌شده هواوی با نام تجاری خود، 45 درصد از کل فروش این شرکت را در چین به خود اختصاص داده‌اند که نزدیک به نیمی از آنها از سری Nova بوده‌اند.

شرکت‌های Oppo و Vivo، به عنوان دو زیرمجموعه‌ هولدینگ BBK Electronics، به ترتیب در جایگاه‌های دوم و سوم این بازار قرار گرفته‌اند. با آن که Oppo تنها 3 درصد رشد سالانه را تجربه کرده و 21 درصد از سهم بازار را در اختیار گرفته است، Vivo با 30 درصد رشد سالانه، 20 درصد از سهم بازار را به خود اختصاص داده است. شیائومی با روند ثابتی نسبت به زمان مشابه سال گذشته، 14 درصد از سهم بازار را از آن خود ساخته و در جایگاه چهارم قرار گرفته است. اگر چه اپل در ایالات متحده آمریکا عملکرد درخشانی طی سه‌ماهه دوم داشته، اما با کاهش مجدد سهم بازار به جایگاه پنجم بسنده کرده است. نکته قابل توجه آن است که سامسونگ، با آن که در بازار هند، به عنوان یکی از بازارهای محوری اسمارت‌فون، بر شیائومی برتری یافته است، اما در میان پنج شرکت برتر چینی جایگاهی ندارد.

Canalys China's Smartphone Market Report Q2 2018

روند عرضه گوشی‌های هوشمند در بازار چین برحسب برند از سه‌‌ماهه اول 2012 تا سه‌ماهه دوم 2018

کارشناسان Canalys پیش‌بینی کرده‌اند که بازار چین با وجود رشد در سه‌ماهه گذشته و ظهور نشانه‌هایی از بهبود، به روند نزولی خود تا پایان سال جاری میلادی ادامه خواهد داد. همچنین رقابت در این بازار برای شرکت‌های کوچک‌تر دشوارتر خواهد شد؛ چرا که برای بقا با چالشی جدی مواجه خواهند بود. در عین حال، شرکت‌های بزرگ‌تر با درجه بالاتری از عدم اطمینان در مورد وضعیت فعلی تجارت با ایالات متحده آمریکا روبرو هستند؛ امری که بیش از همه در حال تحت تأثیر قرار دادن یوان چین است.. بر این اساس، ممکن است افزایش قیمت‌ها و حفظ سهم بازار در مواجهه با دلار قوی‌تر آمریکا برای برندی همچون هواوی آسان باشد، اما شیائومی، Oppo و Vivo را با مسائل جدی مواجه خواهد کرد. 

منبع : Canalys


خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا