گزارش Canalys از بازار اسمارت‌فون اروپا در فصل نخست 2018- افت سالانه 6.3 درصدی

نمایش خبر

تاریخ : 1397/2/23        نویسنده: مریم رشنو
برچسب‌ها : آمار Statistics ، گوشی هوشمند Smartphone ، کانالیز Canalys ، نوکیا Nokia ، سامسونگ Samsung ، اپل Apple ، هواوی Huawei ، شیائومی Xiaomi

واحد خبر mobile.ir : موسسه پژوهشی Canalys در روز چهارشنبه 9 می سال جاری میلادی (19 اردیبهشت 1397) تازه‌ترین گزارش خود را از بازار گوشی‌های هوشمند اروپا در سه‌ماهه نخست 2018 منتشر کرد. بر اساس این گزارش، میزان عرضه اسمارت‌فون در فصل اخیر با افت سالانه 6.3 درصدی مواجه شده که بیشترین میزان کاهش فصلی در این بازار تاکنون محسوب می‌شود. یافته‌های این گزارش حاکی از آن است که میزان عرضه به ویژه در کشورهای اروپای غربی یعنی انگلیس، فرانسه و آلمان کاهش یافته و با افت 13.9 درصدی به 30.1 میلیون واحد رسیده است. در کشورهای اروپای شرقی 15.9 میلیون دستگاه گوشی‌های هوشمند به بازار ارائه شده است که نشان از رشد 12.3 درصدی دارد و مهم‌ترین عامل آن، رشد بیش از 25 درصدی میزان عرضه در روسیه بوده است.

Canalys Smartphone Market Report in Europe Q1 2018

کارشناسان Canalys در گزارش خود به برآورد تأثیر trendهای مرسوم اسمارت‌فون‌ها نیز پرداخته‌اند. نتایج بررسی این کارشناسان نشان می‌دهد که ویژگی‌های خاص اسمارت‌فون‌های پرچمدار، مزیت رقابتی خود را دست داده و به ویژگی‌هایی عادی تبدیل شده‌اند؛ چرا که در حال حاضر برندهای ارزان‌تر نیز این ویژگی‌ها را در محصولات میان‌رده خود ارائه می‌کنند. بر این اساس، حدود 7.3 میلیون واحد (معادل بیش از 15 درصد) از کل دستگاه‎های عرضه‎شده در سه‎ماهه نخست در اروپا مجهز به صفحه‌نمایش‌های کشیده با نسبت تصویر 18:9 بوده‌اند. افزایش ابعاد صفحه‌نمایش گوشی‌های هوشمند نیز به مسیر صعودی خود ادامه داده است؛ چنان که عرضه گوشی‌های هوشمند با نمایشگر بزرگ‌تر از 5.5 اینچ بیش از 50 درصد افزایش یافته است. گوشی‌های دو سیم‌کارته ارائه‌شده به بازار اروپا، 8 درصد رشد سالانه داشته‌اند. تعداد اسمارت‌فون‌های دارای دوربین دوگانه و سه‌گانه نیز افزایش سالانه داشته و با رشد 155 درصدی از 5 میلیون واحد به 13 میلیون دستگاه رسیده است؛ روندی که برندهایی همچون آنر، Wiko و شیائومی زمینه‌ساز رشد آن بوده‌اند. طبق این گزارش، به نظر می‌رسد داشتن گوشی با رَم بالا دیگر صرفا ویژگی اسمارت‌فون‌های رده بالا محسوب نمی‌شود و رَم با ظرفیت بالا در اسمارت‌فون‌هایی با قیمت پایین‌تر نیز مورد استفاده قرار گرفته است؛ چنان که در کشورهای اروپایی طی دوره زمانی ژانویه تا مارس 2018، گوشی‌هایی با 4 گیگابایت رَم و بالاتر 82.7 درصد بیشتر از سه‌ماهه نخست 2017 مورد استفاده قرار گرفته‌اند.

Canalys Smartphone Market Report in Europe Q1 2018

روندهای ویژه در بازار گوشی‌های هوشمند در اروپا

بن استنتون (Ben Stanton)، یکی از پژوهشگران Canalys در این زمینه معتقد است که دوران جدیدی برای گوشی‌های هوشمند در اروپا آغاز شده است. از دید او، معدود بازارهای در حال رشد باقیمانده، قادر به جبران شرایط موجود در بازارهای اشباع شده نیستند. او در ادامه با اشاره به تغییر وضعیت از دوره رشد به دوران نوسان می‌افزاید: « این امر نشان‌دهنده چالشی کاملا جدید برای فعالان [حوزه اسمارت‌فون] است و انتظار می‌رود چندین برند کوچک‌تر در سال‌های پیشِ رو این بازار را ترک کنند.»

در ادامه گزارش Canalys به عملکرد پنج شرکت برتر از نظر میزان عرضه در فصل اخیر اشاره شده است. بررسی بازار در دوره‌های گذشته نشان می‌دهد که سه‌گانه سامسونگ، اپل و هواوی، در اکثر گزارش‌های فصلی و سالانه در مناطق مختلف جهان موقعیت ممتازی را در اختیار داشته‌اند. تحلیل‌های کارشناسان Canalys حاکی از آن است که این سه کمپانی در مجموع سهم خود را در اروپا از 61 درصد در فصل اول 2014 به 71.4 درصد در سه‌ماهه نخست 2018 رسانده‌اند و برندهای کوچکتری‌ همچون آلکاتل، سونی و ال‌جی افت چشمگیری را در این سه‌ماهه تجربه کرده‌اند.

سامسونگ در سه‌ماهه نخست 2018، در صدر جدول برترین عرضه‌کنندگان گوشی هوشمند در اروپا قرار گرفته و 33.1 درصد از سهم بازار را به خود اختصاص داده است. این کمپانی در فصل اخیر بیش از 15 میلیون واحد اسمارت‌فون به بازار اروپا وارد کرده، اما به دلیل فشار هواوی و شیائومی در حوزه گوشی‌های میان رده و رده پایین، در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته 15 درصد افت داشته است. با این حال، قیمت بالای گلکسی اس9 در کنار عرضه زودهنگام این گوشی در تقویم سال جاری در مقایسه با گلکسی اس8، باعث افزایش چشمگیر متوسط قیمت فروش محصولات سامسونگ نسبت به سال گذشته گردیده و این شرکت کره‌ای میزان عرضه خود را از لحاظ ارزش بیش از 20 درصد افزایش داده است.

اپل در مجموع بهتر از روند کلی بازار عمل کرده و با ارائه بیش از 10 میلیون آیفون به اروپا در فصل اخیر، 22.2 درصد از سهم این بازار را از آنِ خود ساخته است. اما علی‌رغم این تعداد عرضه، اپل همچنان با افت 5.4 درصدی روبرو بوده است. از سوی دیگر با آن که میزان آیفون 10 عرضه‌شده در مقایسه با سه‌ماهه پیشین حدود 25 درصد کاهش یافته است، بر اساس گزارش کارشناسان Canalys، این اسمارت‌فون از نظر میزان عرضه محبوب‌ترین گوشی در اروپا به شمار می‌رود. با گذشت زمان در سال جاری، استراتژی اپل در ارائه سبدی بزرگ‌تر و متنوع‌تر اهمیت بیشتری می‌یابد. نتایج گزارش Canalys حاکی از آن است که از هر چهار آیفون عرضه‌شده در سه‌ماهه اخیر، یکی از آنها iPhone SE، آیفون 6 یا 6S بوده است؛ اسمارت‌فون‌هایی که بیش از دو سال از تولید آنها گذشته است. البته این میزان عرضه گوشی‌های قدیمی‌تر رشد ارزش حاصل از آیفون 10 با قیمت بیشتر را تعدیل کرده است.

Canalys Smartphone Market Report in Europe Q1 2018

پنج برند برتر عرضه‌کننده اسمارت‌فون در اروپا در سه‌ماهه اول 2018

هواوی در اولین فصل 2018، حدود 7.4 میلیون واحد گوشی به اروپا عرضه کرده و 16.1 درصد از سهم بازار را در اختیار گرفته است. این شرکت بر خلاف سامسونگ و اپل رشد سالانه 38.6 درصدی را از نظر تعداد گوشی‌ عرضه‌شده به ثبت رسانده است، با این وجود، ارزش محصولات عرضه‌شده آن، در مقایسه با سال گذشته، تنها 1.7 درصد افزایش یافته است. هواوی در سه‌ماهه اخیر، بیش از یک میلیون دستگاه گوشی P Smart را وارد بازار اروپا کرده است. به دلیل تأخیر در عرضه پرچمدار P20، عمده گوشی‌های عرضه‌شده هواوی در فصل نخست 2018 در اروپا، محصولات ارزان‌قیمت‌تر این شرکت بوده‌ است. با این حال، کارشناسان Canalys انتظار دارند که متوسط قیمت فروش محصولات هواوی در فصل دوم 2018 با ورود جدی P20 به بازار افزایش یابد.

شیائومی و نوکیا هم به ترتیب چهارمین و پنجمین عرضه‌کننده برتر گوشی‌های هوشمند در اروپا در سه‌ماهه منتهی به مارس 2018 بوده‌اند.

شیائومی با عرضه 2.4 میلیون دستگاه اسمارت‌فون، سهم بازار 5.3 درصدی را به خود اختصاص داده و ظاهرا رشدی بیش از 10 برابری را نسبت به دوره مشابه سال گذشته تجربه کرده است.

نوکیا نیز در همین بازه زمانی 1.6 میلیون واحد از گوشی‌های خود را به اروپا عرضه کرده و 3.5 درصد از سهم بازار را از آنِ خود ساخته است.

به باور کارشناسان Canalys، هر چند شیائومی و نوکیا (که HMD Global صاحب امتیاز آن است) در بازار اروپا نسبتا تازه‌وارد محسوب می‌شوند، اما توانسته‌اند به تدریج موقعیت خود را تحکیم کنند. شیائومی همکاری نزدیکی با توزیع‌کنندگانی مانند Ingram Micro و ABC Data دارد تا محصولات خود را در اختیار خرده‌فروشان قرار دهد. کمپانی HMD نیز رویکرد متفاوتی را در پیش گرفته‌ است و با استفاده از روابط خود با اپراتورها در بخش فیچرفون‌، گوشی‌های هوشمند را در سراسر اروپا عرضه می‌کند. در واقع وجود مالک خصوصی برای هر دو شرکت شیائومی و HMD Global موجب منفعت آنها شده است؛ چنان که شیائومی به عنوان نمونه‌ای از شرکت‌های خصوصی است که به وضوح تمایل خود را برای عرضه گوشی‌های هوشمند، حتی با وجود زیان خالص قابل توجه، نشان داده است. به این ترتیب، چنین شرکت‌هایی قادر خواهند بود ارزش بازار خود را پیش از عرضه اولیه سهام ارتقاء دهند. اما این شیوه در بلندمدت چندان پایدار نخواهد بود و شیائومی و HMD Global نیز در نهایت ناچارند ساختارهای هزینه‌ و درآمد خود را تغییر دهند؛ درست مشابه آن چه سه شرکت برتر بازار، پیش از این برای تحقق سودآوری در پیش گرفتند. 

منبع : Canalys


خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا