IDC اعلام کرد: رشد 11 درصدی بازار اسمارت‌فون هند در نخستین سه‌ماهه 2018

نمایش خبر

فهرست اخبار
تاریخ : 1397/2/26        نویسنده: مریم رشنو
برچسب‌ها : آمار Statistics ، آی دی سی IDC ، گوشی هوشمند Smartphone ، هند India ، سامسونگ Samsung ، شیائومی Xiaomi ، اوپو Oppo ، ویوو Vivo

واحد خبر mobile.ir : بر اساس تازه‌ترین گزارش بخش بررسی فصلی دستگاه‌های موبایل در موسسه پژوهشی IDC، طی سه‌ماهه نخست سال جاری میلادی 30 میلیون دستگاه اسمارت‌فون وارد بازار هند شده است. این گزارش در روز دوشنبه ۱۴ می (۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۷) منتشر شده و نشانگر رشد سالانه ۱۱ درصدی در بازار گوشی‌های هوشمند این کشور است. اگر چه تحلیل‌های کارشناسان IDC نشان می‌دهد که بازار هند در بازه زمانی ژانویه تا مارس ۲۰۱۸ نسبت به سه‌ماهه چهارم ۲۰۱۷ روند ثابتی داشته است، اما فصل اخیر را می‌توان پررونق‌ترین سه‌ماهه نخست این بازار در سال‌های اخیر به شمار آورد. در گزارش IDC، آمار ارائه‌شده به سه گروهِ گوشی‌های هوشمند بسیار پیشرفته (ultra high end)، پیشرفته و فیچرفون‌ دسته‌بندی شده است.

Xiaomi Redmi Note 5

شیائومی ردمی نوت 5

بر اساس گزارش IDC، شیائومی در بازار هند پیشتازی خود را برای دومین فصل پیاپی حفظ کرده و 30.3 درصد از سهم بازار را به خود اختصاص داده است. دلیل موفقیت این کمپانی چینی گسترش کانال‌های آفلاین و محبوبیت مدل‌هایی همچون Redmi 5A و Redmi Note 5 بوده است. همچنین، شیائومی میزان عرضه خود را از کل خرده‌فروشی الکترونیکی (موسوم به eTailer) در هند از 32 درصد در یک سال گذشته به 53 درصد در فصل نخست ۲۰۱۸ افزایش داده است. به گفته Jaipal Singh، تحلیلگر ارشد بازار در IDC هند، شیائومی با داشتن کانال‌های فروش متنوع و با وجود تقاضای زیاد در هر یک از این کانال‌‌ها، جایگاه منحصربفردی برای خود ایجاد کرده است. البته سایر شرکت‌ها نیز از کانال فروش آنلاین برای افزایش سهم بازار خود استفاده کرده‌اند که از آن میان می‌توان به iVOOMi ،honor و Tenor اشاره کرد. این امر باعث رشد سهم کانال فروش آنلاین در بازار گوشی‌های هوشمند از 34.2 درصد در سه‌ماهه چهارم ۲۰۱۷ به 36 درصد در فصل نخست ۲۰۱۸ شده است. همچنین، اسمارت‌فون Honor 9 Lite نیز در نخستین فصل عرضه، در میان ۵ گوشی برتر آنلاین قرار گرفته است.

در بخش فروش آفلاین باید به هولدینگ چینی Transsion نیز اشاره کرد که چهار برند Infinix ،Tecno ،itel و Spice زیر نظر آن فعالیت می‌کنند. این هولدینگ با گسترش تهاجمی در شهرک‌ها و شهرها و تمرکز بر مدیریت کانال‌ها و خدمات پس از فروش، از طریق برندهای itel و Tecno به رشد خود ادامه داده است.

IDC India Smartphone and Feature Phone Market Report Q1 2018

پنج شرکت برتر ارائه‌کننده اسمارت‌فون و فیچرفون در هند در سه‌ماهه اول 2018 

در بخش محصولات بسیار پیشرفته (با قیمت بالای 600 دلار آمریکا) رشد سالانه چشمگیر 68 درصدی دیده می‌شود که دلیل اصلی آن عرضه قدرتمند سری گلکسی اس9 سامسونگ است. این اسمارت‌فون زودتر از زمانی که انتظار می‌رفت به بازار عرضه شده و 77 درصد از سهم بازار هند را در سه‌ماهه اخیر در بخش محصولات بسیار پیشرفته به خود اختصاص داده است. شرکت OnePlus نیز به لطف اسمارت‌فون‌های OnePlus 5 و 5T بیش از 50 درصد از سهم بازار را در بخش محصولات پیشرفته (با قیمت 400 تا 600 دلار آمریکا) از آنِ خود ساخته است.

Upsana Josh، یکی دیگر از تحلیلگران ارشد IDC در هند، در خصوص تولید اسمارت‌فون در این کشور معتقد است که افزایش اخیر عوارض گمرکی برای واردکنندگان برد مدار چاپی (یا PCB)، قطعات دوربین وconnector ها توسط دولت هند، قطعا باعث فشار قیمتی روی شرکت‌های تولیدکننده اسمارت‌فون می‌شود؛ تا زمانی که تولیدکنندگان خط‌ تولید CKD را ایجاد کنند و اثر افزایش عوارض گمرکی را کاهش دهند. طبیعی است که این وضعیت موجب افزایش چالش‌های پیش‌ِ روی کمپانی‌های کوچک‌تر خواهد شد. اصطلاح CKD (مخفف Complete Knock Down) برای شیوه تولیدی به کار می‌رود که در آن قطعات به صورت جداگانه (عمدتا در خارج از کشور) تولید می‌شوند و برای مونتاژ به مقصد نهایی انتقال می‌یابند.

گزارش IDC نشان می‌دهد که بازار فیچرفون‌های 4G هم به رشد خود ادامه داده است؛ به طوری که نسبت به سه‌ماهه پیشین بیش از 50 درصد رشد داشته است. دلیل عمده این رشد به اپراتور Reliance Jio باز می‌گردد که 38.4 درصد از سهم بازار فیچر فون را به خود اختصاص داده است. این اپراتور پیش از این با توزیع رایگان سیم‌کارت 4G و عرضه گوشی‌های ارزان‌قیمت با برند خود و مجهز به 4G، برای افزایش سهم خود از بازار برنامه‌ریزی کرده بود. Reliance Jio در هفته‌های آغازین سه‌ماهه اخیر با اجرای طرح‌هایی چون فروش داده، با تخفیف ویژه به قیمت 49 روپیه هند (برای استفاده نامحدود از اینترنت پرسرعت به مدت چهار هفته) توانست رشد خود را در این حوزه تسریع کند.

کارشناسان IDC در ادامه به معرفی پنج شرکت برتر تولیدکننده اسمارت‌فون در بازار هند در سه‌ماهه منتهی به مارس ۲۰۱۸ پرداخته‌اند:

شیائومی با دو برابر کردن حجم عرضه سالانه خود به پیشتازی در بازار گوشی‌های هوشمند هند در اولین فصل ۲۰۱۸ ادامه داده است. تلاش‌های مستمر این شرکت برای گسترش کانال‌های آفلاین، شهرت این برند و اطمینان از دسترس‌پذیری آن در نقاط بیشتر را افزایش داده است. در راستای افزایش عوارض گمرکی روی برد مدار مجتمع چاپی، شیائومی طرح جدید خود را برای همراهی با برنامه‌های دولت هند و تولید گوشی در این کشور معرفی کرده است. این شرکت نخستین امکانات فناوری نصب سطحی (کوتاه‌شده Surface Mount Technology یا SMT) خود را در ایالت تامیل نادوی هند در آوریل سال جاری راه‌اندازی کرده است. SMT روشی برای ساخت مدارهای الکتریکی است که در آن قطعات بر سطح صفحه مدار چاپی قرار می‌گیرند و نسبت به روش‌های پیشین که نیازمند عبور قطعات از سوراخ‌های روی بورد مدار چاپی است شیوه کارآمدتری به حساب می‌آید.

Xiaomi Redmi 5A

شیائومی ردمی 5A

سامسونگ با رشد ثابت سالانه در سه‌ماهه اخیر، در جایگاه دوم باقی مانده است. این کمپانی از یک سو روی گوشی‌های رده پایین تا میانیِ سری J متمرکز است و از سوی دیگر در بخش محصولات پیشرفته، سری پرچمدار گلکسی اس9 را در کنار سری گلکسی اس8 و نوت8 عرضه کرده است.

OPPO با در اختیار داشتن 7.4 درصد از سهم بازار، از جایگاه پنجم در سه‌ماهه قبلی به مکان سوم صعود کرده است. با وجود عرضه اسمارت‌فون F7 در نیمه دوم فصل اخیر، اکثر گوشی‌های عرضه‌شده این شرکت نسخه‌های ارتقاءیافته گوشی‌های میان‌رده سری A بوده‌اند. تصمیمات این شرکت برای همکاری با کانال‌هایی با سهم فروش بالا برای ایجاد روابط عمیق‌تر با آنها ادامه دارد. محصولات OPPO پیش از این در هند، صرفا از طریق کانال‌های فروش آفلاین انجام می‌شد و این شرکت در تلاش برای گرفتن کانال آنلاین پیش از عرضه F7، نخستین فروش انحصاری سریع آن را در فروشگاه آنلاین Flipkart آغاز کرد. همچنین پیش‌بینی شده است که OPPO سری جدید محصولات خود را، که به صورت انحصاری از طریق آنلاین به فروش خواهند رسید، با نشان تجاری Realme وارد بازار خواهد کرد.

Oppo F7

Oppo F7

Vivo به سبب کاهش سالانه 29.4 درصدی در سه‌ماهه نخست 2018 نسبت به مدت مشابه سال قبل، به رتبه چهارم این جدول تنزل کرده است. اما علی‌رغم این کاهش، Vivo در مقایسه با فصل چهارم 2017، رشدی 2.1 درصدی را تجربه کرده است. همچنین سری Y محصولات این شرکت با تقاضای بالایی نزدیک به 70 درصد از سوی کاربران مواجه شده است.

در کنار این شرکت‌ها، Transsion برای نخستین بار با سه برابر شدن عرضه سالانه در فهرست 5 شرکت برتر قرار گرفته است. در حالی که تمرکز عمده این هولدینگ روی کانال‌های فروش آفلاین است، گوشی‌های itel و Tecno در بازار کاملا حساس به قیمت هند، عملکرد مطلوبی داشته‌اند.

کارشناسان IDC در ادامه پنج شرکت برتر عرضه‌کننده فیچرفون را در بازار هند معرفی کرده‌اند که به ترتیب از جایگاه اول تا پنجم، Reliance Industries، سامسونگ، Transsion، لاوا و میکرومکس را در بر می‌گیرد.

Tecno Camon I

Tecno Camon I

تحلیلگران IDC در نهایت نتیجه گرفته‌‌اند که فشار دولت هند برای تولید تجهیزات الکترونیکی پیشرفته در این کشور و اتخاذ سیاست افزایش عوارض گمرکی برای تحقق این هدف، بسیاری از فروشندگان گوشی موبایل را تحت فشارهای جانبی بیشتری قرار خواهد داد. از این جهت، فروشنده‌ای که به دنبال تثبیت طولانی مدت جایگاه خود در بازار است، به ناچار باید تعهد خود را به راه‌اندازی واحدهای فناوری نصب سطحی (یا SMT) در هند نشان دهد. طبیعی است که در این شرایط، فروشندگان اصلی به این بازار متعهد می‌مانند و گام‌هایی را برای مدیریت فشار ناشی از عوارض بر خواهند داشت. از همین رو، کارشناسان IDC انتظار دارند که بازار گوشی‌های هوشمند در سال 2018 نیز به رشد دو رقمی خود با تمرکز ویژه روی گوشی‌های مقرون‌به‌صرفه ادامه دهد؛ رشدی که بیش از هر چیز در اثر تلاش‌های اکوسیستم برای مناسب‌تر‌ ساختن قیمت با طرح‌های اقتصادی، گسترش سریع کانال‌های فروش آفلاین توسط فعالان اصلی بازار و فشار تقاضا در پی استفاده از پلتفرم‌های آنلاین ایجاد خواهد شد. 

منبع : IDC