گزارش IDC از بازار جهانی اسمارت‌فون در سه‌ماهه اول 2018 – سامسونگ به رتبه نخست بازگشت

نمایش خبر

تاریخ : 1397/2/16        نویسنده: مسعود بهرامی شرق
برچسب‌ها : آمار Statistics ، آی دی سی IDC ، گوشی هوشمند Smartphone ، سامسونگ Samsung ، اپل Apple ، هواوی Huawei ، شیائومی Xiaomi ، اوپو Oppo

واحد خبر mobile.ir : مؤسسه تحقیقاتی IDC در روز چهارشنبه 2 می 2018 (12 اردیبهشت 1397) گزارش خود را از بازار جهانی اسمارت‌فون در سه‌ماهه نخست سال 2018 منتشر کرد. به گزارش بخش بررسی فصلی بازار جهانی موبایل در مؤسسه IDC، طی فصل اخیر، در مجموع 334.3 میلیون دستگاه گوشی هوشمند در دنیا عرضه شد که در مقایسه با تعداد اسمارت‌فون‌های عرضه‌ شده در مدت مشابه سال گذشته (344.4 میلیون دستگاه) 2.9 درصد کاهش را نشان می‌دهد. یکی از اصلی‌ترین دلایل این کاهش عرضه را می‌توان به افت بازار اسمارت‌فون چین در سه‌ماهه نخست نسبت داد. جالب است بدانید، طی فصل اخیر، میزان عرضه اسمارت‌فون در چین به زیر 100 میلیون دستگاه رسید؛ پدیده‌ای که از سه‌ماهه سوم سال 2013 رخ نداده بود.

Samsung Galaxy S9 Plus

سامسونگ گلکسی S9 پلاس

به گفته ملیسا چاو (Melissa Chau)، مدیر تحقیقاتی IDC در بخش بررسی دیوایس‌های موبایل، مصرف‌کنندگان در سراسر جهان (از جمله چین، که به نوعی نقش تعیین‌کننده را در بازار جهانی ایفا می‌کند) به سمت خرید دیوایس‌های پیشرفته‌تر تمایل نشان می‌دهند. اما در حال حاضر تعداد افرادی که اقدام به خرید اسمارت‌فون جدید می‌کنند، دیگر به اندازه سابق نبوده و در نتیجه میزان عرضه پایین آمده است. البته اگر از جنبه ارزش مالی به این مقوله بنگریم، بازار اسمارت‌فون هنوز هم حرکت رو به جلو داشته و طی سال‌های آتی به رشد خود ادامه خواهد داد، چرا که مصرف‌کنندگان برای عمده نیازهای پردازشی خود، شدیدا به این دیوایس‌ها وابسته هستند.

آنتونی اسکارسلا (Anthony Scarsella)، از مدیران تحقیقاتی IDC، در این رابطه می‌گوید: «به‌رغم [عرضه] پرچمدارهای جدید از سوی [برندهایی] چون سامسونگ و هواوی، در کنار نخستین فصلی که تماما آیفون X در آن عرضه شد، مصرف‌کنندگان تمایلی به صرف هزینه‌های زیاد برای جدیدترین و بهترین دیوایس‌های این بازار نشان ندادند.» به گفته وی، به احتمال زیاد، فراوانی پرچمدارهای فوق پیشرفته – و البته گران‌قیمت – که طی 12 تا 18 ماه اخیر وارد بازار شده‌اند، چرخه تعویض گوشی کنونی و خرید اسمارت‌فون بهتر را در کوتاه‌مدت دچار وقفه کرده است. ظاهرا منطق مصرف‌کنندگان این است که اگر قرار است امکانات گوشی جدید تنها کمی بیشتر از دیوایس کنونی آنها باشد، هزینه کردن برای خرید آن بی‌فایده خواهد بود. به باور اسکارسلا، آنچه برای برون‌رفت بازار از وضعیت کنونی در نیمه دوم سال می‌تواند چاره‌ساز باشد، ورود تعداد بیشتری دیوایس پیشرفته با قیمت مناسب به بازار است، تا بتواند عرضه اسمارت‌فون را به مسیر رو به رشد قبلی بازگرداند.

IDC Smartphone Market Report Q1 2018

پنج کمپانی برتر عرضه‌کننده گوشی‌های هوشمند در جهان در سه‌ماهه اول سال 2018 (عرضه به میلیون عدد)

در ادامه نگاهی داریم به وضعیت برندهای پرفروش در سه‌ماهه نخست سال 2018

• سامسونگ

علی‌رغم افت سالانه 2.4 درصدی در عرضه اسمارت‌فون‌های سامسونگ، این غول کره‌ای در این فصل هم موفق شد پیشتازی خود را حفظ کرده و با عرضه 78.2 میلیون دستگاه اسمارت‌فون و کسب 23.4 درصد از سهم بازار جهانی، رتبه نخست خود را از اپل پس بگیرد. پرچمدارهای جدید S9 و S9+ سرآمد دیوایس‌های عرضه شده در این فصل بودند، زیرا برخلاف S8 و S8+ که در آوریل 2017 (یعنی دومین فصل سال) وارد بازار شدند، سامسونگ تصمیم گرفت S9 و S9+ را در سومین ماه از اولین فصل 2018 (ماه مارچ) به بازار عرضه کند. درست است که این دو پرچمدار در اواخر فصل اخیر وارد بازار شدند، اما استقبال خوب کاربران و فروش سریع این دو محصول تا حدی از افت سالانه کاست و آن را به 2.4 درصد تقلیل داد. انتظار می‌رود عمده اثر مثبت این دو دیوایس در سه‌ماهه دوم خود را نشان داده و متوسط قیمت فروش اسمارت‌فون‌های سامسونگ را به شکل چشمگیری افزایش دهند. ناگفته نماند بیشتر دیوایس‌های عرضه‌شده – چه در بازارهای توسعه‌یافته و چه در بازارهای نوظهور – به جز پرچمدارن جدید سامسونگ مثل گذشته به گوشی‌های سری A و J مربوط می‌شود.

Samsung Galaxy A8 2018

سامسونگ گلکسی A8 2018

• اپل

اپل طی فصل اخیر 52.2 میلیون آیفون را وارد بازارهای جهانی نمود که این میزان در قیاس با 50.8 میلیون آیفونی که در سه‌ماهه نخست 2017 عرضه شده بود، 2.8 درصد رشد را نشان می‌دهد. در فصل اخیر، 15.6 درصد از بازار جهانی گوشی‌های هوشمند در اختیار اپل بود. با این وصف، برتری اپل نسبت به سامسونگ یک فصل بیشتر دوام نیاورده و این شرکت آمریکایی مثل سه‌ماهه‌های قبل از آن، دومین فروشنده بزرگ اسمارت‌فون در دنیا لقب گرفت. در ابتدا شایعه شده بود که آیفون X عملکرد چندان درخشانی از خود در این سه‌ماهه به نمایش نگذاشته است، اما به گفته اپل، طی سه‌ماهه اخیر، آیفون X هر هفته در صدر جدول محبوب‌ترین گوشی‌های هوشمند قرار داشته است. موفقیت در فروش آیفون X در کنار فروش مناسب آیفون‌ 8 و آیفون 8 پلاس، متوسط قیمت فروش آیفون‌های اپل را با رشدی 11.1 درصدی از 655 دلار در سال گذشته به 728 دلار افزایش داد. شنیده‌ها حاکی از آنند که اپل قصد دارد در سپتامبر امسال از سه آیفون جدید با نمایشگر بدون ‌حاشیه رونمایی کند. نمایشگری بزرگ‌تر از نوع AMOLED، قیمتی مناسب‌تر، افزایش عملکرد و بازدهی و ارتقاء قابلیت‌های تصویربرداری، از جمله ویژگی‌هایی‌ست که بسته به نوع مدل، می‌توان در این آیفون‌ها پیدا کرد.

Apple iPhone 8 Plus Product Red

اپل آیفون 8 پلاس پروداکت رِد

• هواوی

تعداد اسمارت‌فون‌های عرضه شده توسط هواوی طی فصل اخیر با 13.8 درصد افزایش نسبت به مدت مشابه سال گذشته به 39.3 میلیون دستگاه بالغ شد. به گفته IDC، درست است که این شرکت چینی مثل گذشته به رتبه سومی در بین فروشندگان اکتفا کرد، اما برای نخستین بار توانست سهم خود را از بازار جهانی گوشی‌های هوشمند به 11.8 درصد برساند. به نظر می‌رسد استراتژی هواوی مبنی بر حفظ موقعیت قدرتمند خود در چین از یک سو و ارتقاء آهسته برند خود در بازارهای بین‌المللی از سوی دیگر، جواب داده، چرا که رشد سالانه 13.8 درصدی این شرکت، از متوسط نرخ رشد جهانی بالاتر است. اسمارت‌فون‌های رده بالای هواوی در چین از محبوبیت خاصی برخوردارند، اما عمده عرضه گوشی‌های این شرکت به دیوایس‌های مقرون‌به‌صرفه‌تر مربوط می‌شود. چند گوشی هوشمند در رده‌های میانی و پایینی نیز در لیست اسمارت‌فون‌های این فصل هواوی دیده می‌شود.

Huawei P20 Pro

هواوی P20 Pro

همانطور که می‌دانید هواوی در خارج از چین هم به موفقیت‌های خوبی دست پیدا کرده است. این شرکت در منطقه اروپای غربی – که یک بازار کم‌رونق محسوب می‌شود – در حال رشد و گرفتن سهم بازار بوده و در کشورهایی نظیر اسپانیا، آلمان و ایتالیا قدرتمند ظاهر شده است. در بازارهای یاد‌شده، ورژن‌های Lite همچنان پرفروش‌ترین محصولات این شرکت هستند، اما به گفته IDC، سری‌های P10 و Mate 10، در قیاس با نسل‌های قبلی خود – یعنی سری‌های P9 و Mate 9 – در موقعیت به مراتب بهتری قرار دارند. سهم دیوایس‌های میان‌رده و فوق پیشرفته هواوی نیز نسبت به مدت مشابه سال قبل، به طور چشمگیری بهبود یافته است. در حال حاضر، هواوی برای رقابت در سطح بالای صنعت اسمارت‌فون در موقعیت قدرتمندی قرار داشته و این فرصت را دارد تا سهم خود را از بازار اروپا افزایش دهد. ناگفته نماند، طی فصل اخیر، هواوی برند آنر را مجددا در چند بازار جنوب‌شرق آسیا معرفی نمود؛ جایی که سری اسمارت‌فون‌های رده‌بالای P و Mate طرفدار چندانی ندارند.

• شیائومی

اگر برند شیائومی را ستاره این فصل بخوانیم، اغراق نکرده‌ایم. این کمپانی چینی موفق شد در سه‌ماهه اخیر 28 میلیون دستگاه گوشی هوشمند را به بازار عرضه کند که در قیاس با مدت مشابه سال قبل، بیش از 87 درصد رشد را نشان می‌دهد. در حال حاضر، این کمپانی با در دست داشتن 8.4 درصد از سهم بازار جهانی اسمارت‌فون، در رتبه چهارم برترین فروشندگان جای می‌گیرد. IDC مدعی‌ست که این عملکرد عالی، بدون شک به رشد قدرتمند این شرکت در خارج از چین مربوط می‌شود. بد نیست بدانید سه‌ماهه اخیر اولین فصلی بوده که در آن کمتر از نصف اسمارت‌فون‌های شیائومی در بازار چین عرضه شده است؛ دستاوردی که به ندرت در بین شرکت‌های چینی به چشم می‌خورد.

Xiaomi Mi Mix 2S

شیائومی می Mix 2S

شیائومی به گسترش خرده‌فروشی خود در هند و جنوب شرق آسیا ادامه می‌دهد، اما به گزارش IDC، در کشور هند – که بعد از چین، دومین بازار بزرگ شیائومی محسوب می‌شود – عمده عرضه اسمارت‌فون‌های این شرکت از طریق کانال‌های فروش آنلاین صورت می‌گیرد. ذکر این نکته خالی از لطف نیست که تقریبا دو پنجم اسمارت‌فون‌های عرضه‌شده این شرکت در هند به گوشی پایین‌رده Redmi 5A اختصاص دارد. در راستای تعهد به کمپین "در هند بساز" (Make in India)، شیائومی اخیرا اعلام کرد که مونتاژ برد مدار چاپی یا PCB را در هند انجام خواهد داد. پس از سامسونگ، شیائومی دومین شرکتی محسوب می‌شود که دست به چنین کاری زده است.

• OPPO

سهم کنونی OPPO از بازار جهانی گوشی‌های هوشمند 7.1 درصد بوده و با این اوصاف، عنوان پنجمین عرضه‌کننده بزرگ اسمارت‌فون در دنیا به OPPO اختصاص می‌یابد. تعداد اسمارت‌فون‌هایی که کمپانی چینی OPPO طی فصل اخیر وارد بازار جهانی کرده 23.9 میلیون دستگاه اعلام شده که در مقایسه با 25.8 میلیون دستگاهی که در سه‌ماهه نخست 2017 به بازار عرضه شده بود، 7.5 درصد کاهش داشته است. سهم OPPO از بازارهای خارج از چین و میزان عرضه اسمارت‌فون به این بازارها، طی فصل اخیر افزایش داشته، پس می‌توان افت سالانه 7.5 درصدی این شرکت را به وضعیت نامطلوب بازار چین نسبت داد. نکته مهم دیگر، قطع همکاری با برخی از شرکای OPPO در امر خرده‌فروشی و تمرکز بر آن دسته از شریک‌هایی بود که در امر فروش موفق‌ترند. لازم به ذکر است در گذشته، عرضه گوشی‌های OPPO در هند صرفا از طریق کانال‌های فروش آفلاین انجام می‌شد، اما به منظور مقابله با رشد شیائومی در هند، OPPO نیز برای عرضه محصولاتش در این کشور، به یک سری کانال‌های فروش آنلاین روی آورده است.

IDC Smartphone Market Report Q1 2018

سهم بازار جهانی پنج کمپانی تولیدکننده اسمارت‌فون برحسب تعداد در سه‌ماهه اول 2018 نسبت به سال قبل

در پایان بد نیست بدانید، گزارشی مشابه از سوی مؤسسه Strategy Analytics، نیز مطالب فوق را تأیید می‌کند. طبق این گزارش، بازار جهانی اسمارت‌فون با عرضه 345.4 میلیون دستگاه در سه‌ماهه اخیر، 2 درصد افت داشته است. عمده آمار و ارقام ارائه شده در هر دو گزارش نزدیک به هم است به جز یک تفاوت قابل توجه. همانطور که ملاحظه کردید، IDC نرخ رشد سالانه شیائومی را 87.8 درصد گزارش کرده بود، اما Strategy Analytics این کمیت را 125 درصد می‌داند.  

منبع : IDC


خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا