گزارش موسسه CIRP از وضعیت بازار اسمارت‌فون در آمریکا- بازگشت سامسونگ به جایگاه نخست

نمایش خبر

تاریخ : 1397/2/2        نویسنده: مریم رشنو
برچسب‌ها : آمار Statistics ، گوشی هوشمند Smartphone ، آمریکا USA ، CIRP (Consumer Intelligence Research Partners) ، Samsung Galaxy S9 ، Samsung Galaxy S9+ ، Apple iPhone 10 (X) ، سامسونگ Samsung ، اپل Apple ، ال جی LG

واحد خبر mobile.ir : بر اساس جدیدترین گزارش موسسه پژوهشی CIRP، سیطره دو قطبی سامسونگ و اپل بر بازار ایالات متحده آمریکا همچنان ادامه دارد. این گزارش همچون همیشه بر مبنای نظرسنجی از 500 شهروند آمریکایی تهیه شده است که در فاصله زمانی ژانویه تا مارس سال 2018، اقدام به فعال‌سازی اسمارت‌فون نو یا کارکرده خود نموده‌اند. نتایج این پژوهش نشان می‌دهد که 39 درصد از گوشی‌های هوشمندِ فعال‌شده در آمریکا طی سه‌ماهه منتهی به 31 مارس 2018 توسط کمپانی کره‌ای سامسونگ تولید شده‌اند. جالب آن که سهم فعال‌سازی آیفون‌های اپل در سه‌ماهه پایانی 2017 درست به همین میزان بوده است. بنابراین می‌توان به این نتیجه رسید که سامسونگ در سه‌ماهه نخست سال جدید میلادی، جایگاه پیشین اپل را به طور کامل از آنِ خود ساخته است.

Samsung Galaxy S9

سامسونگ گلکسی S9

کارشناسان موسسه CIRP با تحلیل سهم سیستم‌عامل‌ها و برندهای مختلف از بازار موبایل آمریکا در سه‌ماهه نخست سال 2018، فهرستی را منتشر کرده‌اند که در آن، پس از سهم 39 درصدی سامسونگ، شرکت‌های اپل با 31 درصد و ال‌جی با 14 درصد، به ترتیب در جایگاه‌های دوم و سوم قرار دارند. در کنار این سه کمپانی، سایر برندهای گوشی هوشمند (همچون موتورولا، اچ‌تی‌سی و ...) نیز در مجموع حدود 17 درصد از فعال‌سازی‌ها را به خود اختصاص داده‌اند.

در فصل تعطیلات سال نو میلادی، عرضه آیفون 10 همراه با آیفون 8 و آیفون 8 پلاس سهم بیشتری از فعال‌سازی گوشی‌های هوشمند را نصیب اپل ساخت. اما جدیدترین گزارش موسسه پژوهشی CIRP نشان می‌دهد که عرضه گلکسی S9 در سه‌ماهه نخست 2018 وضعیت حاکم بر بازار را تغییر داده و سامسونگ در فصل اخیر سهم بیشتری از فعال‌سازی را در مقایسه با اپل به خود اختصاص داده است. البته در این میان، پرسش مهم آن است که با کنار گذاشتن گلکسی اس9 و ویژگی‌های آن از این آمار، همچنان می‌توان افزایش فعال‌سازی محصولات سامسونگ را معنادار ارزیابی کرد؟

CIRP US Smartphone Activations in Q1 2018

سهم برندهای تولیدکننده موبایل در آیالات متحده آمریکا

همان طور که اشاره شد، سامسونگ همچون بسیاری از فصل‌ها، در سه ماهه نخست سال جدید هم بیشترین سهم فعال‌سازی را در اختیار داشته است. البته سهم کمپانی‌ها در هر فصل متفاوت است و به عرضه محصولات جدید و شرایط حاکم بر بازار بستگی دارد. به عنوان نمونه، اپل در سه‌ماهه منتهی به دسامبر 2017، با عرضه آیفون‌های مدل‌های جدید آیفون 8 و 8 پلاس و همچنین آیفون 10 از نظر میزان فعال‌سازی جایگاه نخست را در آمریکا به خود اختصاص داده بود. اما پس از تثبیت تقاضا برای گوشی‌های آیفون و عرضه گلکسی اس9 و اس9 پلاس توسط سامسونگ، این وضعیت تغییر کرده است و غول فناوری کره‌ای توانسته در میزان فعال‌سازی از رقیب آمریکایی خود پیشی بگیرد. گفتنی است قرار گرفتن در این جایگاه، به یکباره در این سه‌ماهه صورت نگرفته و فرآیند آن، از فصل منتهی به دسامبر 2017 و تعطیلات سال نوی میلادی آغاز شده است. این در حالی است که سهم بازار سامسونگ در فصل چهارم سال 2016، به سبب وضعیت محصولات این شرکت و مسائل مرتبط با بحران ناشی از نوت7، کاهش یافته بود.

گزارش CIRP نشان می‌دهد که در پنج فصل گذشته، نرخ وفاداری به برند در میان کاربران سامسونگ، ال‌جی و موتورولا افزایش یافته و اپل هم نرخ پیشین خود را حفظ کرده است. به گفته مایک لوین (Mike Levin)، یکی از بنیان‌گذاران موسسه CIRP، وفاداری به برند و به تبع آن، وفاداری بلندمدت به سیستم‌عامل در میان کاربران افزایش یافته است. مشتریان اپل در تمام دوران حضور این کمپانی در بازار به آن وفادار بوده‌اند و 80 تا 90 درصد مشتریان گوشی‌های این شرکت، اسمارت‌فون‌های خود را از یک آیفون به آیفون بعدی ارتقاء می‌دهند. اما اینک شاهد افزایش وفاداری در میان برندهای دیگر نیز هستیم؛ چنان‌که نرخ وفاداری کاربران به محصولات سامسونگ در سال گذشته بیش از 70 درصد بوده و همان طور که اشاره شد، میزان وفاداری مشتریان ال‌جی و موتورولا نیز افزایش یافته است.

CIRP US Smartphone Activations in Q1 2018

میزان وفاداری کاربران به برندهای موبایل در ایالات متحده آمریکا

از سوی دیگر، به لحاظ استفاده از سیستم‌عامل نیز میزان وفاداری کاربران نسبت به گذشته ارتقا یافته است. به عنوان مثال، علی‌رغم تغییر گوشی‌های هوشمند و خرید از تولیدکنندگان گوناگون، کاربران اندروید در مقیاس بلند مدت به این سیستم‌عامل وفادار بوده‌اند و تغییرات صرفا جنبه سخت‌افزاری داشته است.

نکته‌ای که باید به آن توجه داشت این است که در طول ماه‌های اخیر، گوشی‌های پرچمدار نسبت به نمونه‌های قبلی با تغییرات اندکی در اختیار کاربران قرار گرفته و ویژگی‌های جذاب چندانی به آنها افزوده نشده است. از این رو، مشتریان اشتیاق و دلیل کافی برای تغییر برند اسمارت‌فون خود نداشته‌اند.

البته برخی کارشناسان دوستدار اپل بر این باورند که از چشم‌انداز کلان، کسب بیشترین سهم بازار فعال‌سازی برای سامسونگ در سه‌ماهه نخست 2018، موفقیت چندان چشمگیری به شمار نمی‌رود؛ چرا که عامل اساسی و حاکم بر کسب‌وکار میزان سود شرکت‌ها است. در این زمینه به گفته برخی منابع نزدیک به اپل، آیفون‌های این کمپانی در سه‌ماهه تعطیلات، 86 درصد از سود صنعت اسمارت‌فون را به خود اختصاص داده‌اند؛ لذا نمی‌توان تعداد فعال‌سازی بیشتر گوشی‌های سامسونگ نسبت به اپل را نشان‌دهنده سود بیشتر این شرکت تلقی نمود. 

منبع : CIRP


خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا