رویترز: درآمد شیائومی در سال 2017 از حد انتظار خود شرکت هم بالاتر خواهد بود!

نمایش خبر

تاریخ : 1396/10/7        نویسنده: مسعود بهرامی شرق
برچسب‌ها : آمار Statistics ، گوشی هوشمند Smartphone ، شیائومی Xiaomi

واحد خبر mobile.ir : شیائومی جزو آن دسته از کمپانی‌هایی‌ست که بین سایر فروشندگان اسمارت‌فون، سرعت رشد بسیار بالایی داشته و طی چند سال اخیر به موفقیت‌های زیادی دست یافته است. سال 2017 برای این کمپانی چینی بسیار خوش‌یمن بوده و شیائومی در اکتبر سال جاری میلادی (یعنی قبل از پایان سال) موفق شد به رکورد عرضه 70 میلیونی اسمارت‌فون در سال 2015 برسد. در حال حاضر، این کمپانی در کنار سامسونگ، بازار گوشی‌های هوشمند هند را تصاحب کرده و گوشی‌های مقرون‌به‌صرفه‌اش جزو پرفروش‌ترین اسمارت‌فون‌های این کشور به شمار می‌روند. البته شیائومی به آسیا محدود نیست و بازار اروپای غربی را هم تحت تأثیر قرار داده و طبق برخی گزارش‌ها، قصد دارد برای اولین بار، سهامش را به ارزش 50 میلیارد دلار عرضه کند.

Xiaomi Set to Blow 2017 Target Revenue Reuters Report

اما اخیرا خبرگزاری رویترز در روز جمعه 22 دسامبر 2017 (1 دی 1396) گزارشی را منتشر کرد، که ابعاد جدیدی از دستاوردهای این کمپانی چینی را مشخص می‌کند. این گزارش، درآمد شیائومی در سال 2017 را بین 17 تا 18 میلیارد دلار برآورد کرده و در صورت تحقق این پیش‌بینی، درآمد این کمپانی در پایان سال جاری میلادی، تا 18 درصد از آنچه خود شرکت هدف‌گذاری کرده بود، بیشتر خواهد شد. یکی از سخنگویان شیائومی عبور از درآمد 15 میلیارد دلاری در سال 2017 را تأیید کرده و طبق گزارشی از بلومبرگ، این کمپانی در پایان دهمین ماه از سال 2017 به درآمد 15 میلیارد دلاری دست یافته بود.

برخی تحلیلگران – که نام‌شان در گزارش رویترز نیامده – سود خالص شیائومی را در سال 2017 تا 1 میلیارد دلار و در سال 2018 تا 2 میلیارد دلار تخمین زده‌اند. البته همانطور که گفته شد، از منابع این تخمین‌ها نامی برده نشده و محاسبات صورت گرفته – که گفته می‌شود بر اساس داده‌های مربوط به هزینه‌های عملیاتی شیائومی انجام شده – ممکن است نادرست باشند. شایان ذکر است، شیائومی هیچ‌گاه برآورد خود از سود خالص و میزان رشد شرکت را اعلام نکرده و به گمانه‌زنی‌ها و شایعات نامعتبر، پاسخ نمی‌دهد.

حدود دو هفته قبل، گزارشی منتشر شد و ارزش اولین سهام عرضه شده (IPO) از سوی شیائومی را 50 میلیارد دلار اعلام کرد، اما تحلیلگران و بانکدارها انتظار دارند رشد سریع شیائومی تا سال 2019 نیز به همین منوال ادامه داشته و به گفته یکی از همان تحلیلگران، حتی اگر عرضه اولیه سهام شیائومی، ارزشی برابر با 100 میلیارد دلار هم داشته باشد، این رقم منطقی‌ست و جای تعجب نخواهد داشت.

Xiaomi Set to Blow 2017 Target Revenue Reuters Report

بد نیست بدانید، طی دور مالی تأمین سرمایه یا در اصطلاح funding round در سال 2014، کمپانی شیائومی 46 میلیارد دلار ارزش‌گذاری شد و برای مدت کوتاهی، ارزشمندترین استارت‌آپ دنیا لقب گرفت. اما طی 2 سال بعد از آن، به گفته مدیرعامل شیائومی، این شرکت با گسترش دامنه کسب‌وکار خود به بازارهای جدید و برای رسیدن به رشد زیاد و سریع، فشار مضاعفی را به خود تحمیل کرد و لذا فروشش در این بازه زمانی ثابت ماند. مدیرعامل شرکت اذعان کرد که سال 2016 برای شیائومی، سال سختی بود. از سوی دیگر، در همین مدت، برندهایی چون هواوی، Oppo و Vivo موفق شدند در بازار داخلی چین، از شیائومی سبقت بگیرند.

از همان موقع بود که تغییر در شیائومی شروع شد و این شرکت چینی به تولید محصولات جانبی و لوازم خانگی نیز روی آورد و توانست آنها را در چین و چند بازار دیگر به فروش برساند. گفتنی‌ست، طبق گزارش IDC، طی سه‌ماهه سوم سال 2017، شیائومی موفق شد با پیشی گرفتن از اپل، عنوان چهارمین فروشنده عمده اسمارت‌فون در بازار چین را از آن خود کند. شیائومی مدل خرده‌فروشی آفلاین را در بازارهایی چون هند با جدیت دنبال کرده و به لطف وجود فروشگاه‌های Mi Home و Mi Preferred Partners و همچنین همکاری با سایر زنجیره‌های خرده‌فروشی، در این زمینه موفقیت‌های زیادی کسب کرده است. به‌علاوه، شیائومی فروش خود در چندین کشور – از جمله اندونزی، ویتنام، روسیه و امارات – را از سر گرفته و به گفته یک منبع آگاه، ارزش این کمپانی در پایان ماه ژوئن سال جاری میلادی، حدود 55 میلیارد دلار برآورد شده بود.

Xiaomi Set to Blow 2017 Target Revenue Reuters Report

Kiranjeer Kaur، از مدیران ارشد پژوهشی در مؤسسه IDC، با اشاره به اینکه شیائومی در حال حاضر روی دور موفقیت قرار دارد، مقطع کنونی را زمان مناسبی برای عرضه سهام این کمپانی می‌داند. اما وی هشدار داد که شیائومی بایستی روی حفظ مشتریانش تمرکز کند. به اعتقاد Kaur، شیائومی باید مطمئن شود که کاربران به جای کنار گذاشتن گوشی‌های این کمپانی و روی آوردن به برندهای دیگر، اسمارت‌فون‌های رده‌پایین شیائومی را به گوشی‌های پیشرفته‌تر ساخت همین شرکت ارتقا خواهند داد.

در پایان ذکر این نکته خالی از لطف نیست که پرچمدار بعدی شیائومی (با نام Mi 7) به قدرتمندترین چیپ‌ست کوالکام، یعنی اسنپ‌دراگون 845، مجهز خواهد بود. این کمپانی چینی، اسمارت‌فون‌های مقرون‌ به‌ صرفه Redmi 5 و Redmi 5 Plus را نیز با نمایشگرهای 18:9 در چین عرضه کرده و به نظر نمی‌رسد شتاب رشد شیائومی به این زودی‌ها کند شود.  

منبع : Reuters


خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا