پتنت‌های اپل برای کاهش حاشیه پیرامونی دیوایس‌های موبایل و به کارگیری Touch ID در زیر شیشه نمایشگر

نمایش خبر

فهرست اخبار
تاریخ : 1396/2/31        نویسنده: مسعود بهرامی شرق
برچسب‌ها : حق اختراع Patent ، مالکیت معنوی Intellectual Property ، اداره ثبت اختراعات و علائم تجاری آمریکا USPTO ، اپل Apple

واحد خبر mobile.ir : "اداره ثبت اختراعات و علائم تجاری آمریکا" (USPTO) در روز سه‌شنبه 16 می 2017 (26 اردیبهشت 1396) با 56 مورد از درخواست‌ پتنت‌های اپل موافقت کرد و آنها را به نام این کمپانی به ثبت رساند. در بین این پتنت‌ها، دو مورد بیش از بقیه خودنمایی کرده و تحقق آنها در آیفون‌های بعدی اپل، دور از انتظار نیست؛ یکی در رابطه با نمایشگر موبایل با حداقل حاشیه پیرامونی بوده و دیگری به تعبیه سنسور اثر انگشت در داخل نمایشگر مربوط می‌شود. آیا می‌توانیم با اطمینان این طور نتیجه‌گیری کنیم که پرچمدار بعدی اپل، به چنین نمایشگری – که در تصاویر همراه پتنت منتشر شده – مجهز باشد؟

اپل تا کنون در این زمینه اظهار نظری نکرده، اما شواهد و قرائن، به نوعی این نظریه را تأیید می‌کنند.

 پتنت نخست با شماره 9,652,096 و تحت عنوان "کاهش حاشیه پیرامونی یک دیوایس" در USPTO به ثبت رسیده است. البته اپل در گذشته هم با ایده‌هایی مثل تعبیه سنسورهای نوری در داخل نمایشگر و ساخت نمایشگر منفذدار، پتنت‌هایی را برای تحقق اسمارت‌فون تمام‌صفحه (edge-to-edge) به ثبت رسانده بود. اما در پتنت اخیر، اپل ایده خم کردن یک لبه – یا لبه‌های بیشتر – از پنل سنسور لمسی یا پنل نمایشگر یک دیوایس الکترونیکی را مطرح می‌کند که به موجب این کار، حاشیه پیرامونی و غیرتعاملی دیوایس، کاهش می‌یابد.

Apple edge to edge Display and Touch ID under the Display Patent

در تصویر فوق (شکل شماره 8، منتشر شده از پتنت اپل)، پنل سنسور لمسی (شماره 800) از زیرلایه‌ای انعطاف‌پذیر ساخته شده است. همانطور که در تصویر مشخص است، حاشیه‌های پیرامونی (شماره‌های 802 و 804) می‌توانند به دور سطح پشتی پنل خم و یا تا شوند. مزیت این کار آن است که ناحیه لمسی پنل به لبه دیوایس نزدیک‌تر شده و یا عرض دیوایس در مجموع کاهش می‌یابد. همانطور که گفته شد، این کار در جهت کاهش حاشیه پیرامونی انجام می‌شود، نه حذف آن. بنا بر آنچه در متن پتنت آمده، خم کردن لبه‌ها می‌تواند عرض (یا طول) پنل را کاهش داده، که این کار به نوبه خود می‌تواند امکان نازک‌تر شدن کل دیوایس را فراهم کند، بدون آنکه از ناحیه لمسی/ نمایشگر دیوایس کاسته شود.

درخواست این پتنت در 29 جولای 2014 به USPTO داده شده بود و مخترع آن شخصی به نام استیون جی. مارتیساوسکاس (Steven J. Martisauskas) از سانفرانسیسکو است.

پتنت دوم با شماره 9,652,066 در سامانه "اداره ثبت اختراعات و علائم تجاری آمریکا" به ثبت رسیده است. عنوان طولانی این پتنت به این شکل است: «دیوایس الکترونیکی در بر دارنده سنسور زیست‌سنجی انگشت، شامل ناحیه‌های انسداد رسانای شفاف که با یک نمایشگر لمسی احاطه شده و روش‌های مربوط به آن». ایده اپل آن است که سنسور اثر انگشت را در درون نمایشگر تعبیه کند (نه در دکمه home). ممکن است بین لایه حسگر اثر انگشت و حداقل یکی از لایه‌های رسانای شفاف از صفحه تاچ، نواحی انسدادی رسانای شفافی وجود داشته باشد، که بین حالت‌های خواندن و انسداد قابل سویچ کردن هستند. البته باید توجه داشت که خواندن اثر انگشت در سطح نمایشگر اتفاق نمی‌افتد، بلکه ورودی از پنل سنسور است که برای پردازش شدن به بخش دیگری از دیوایس منتقل می‌شود.

Apple edge to edge Display and Touch ID under the Display Patent

از آیفون 5اس به بعد، شاهد به کار گیری شیوه‌ای از تشخیص اثر انگشت به نام Touch ID بوده‌ایم که در آن با خواندن اثر انگشتِ کاربر از روی دکمه home، علاوه بر آنلاک کردن گوشی، کارهای دیگری از جمله خرید در استورهای اپل (iBooks Store ،iTunes Store ،App Store) و تشخیص هویت در سامانه Apple Pay نیز انجام می‌شود. Touch ID علاوه بر آیفون، در آی‌پد (از iPad Air 2 به بعد) و MacBook Pro هم فعال است. اپل به این نکته اشاره می‌کند که ایده این پتنت، مبنی بر پیاده‌سازی Touch ID در زیر شیشه نمایشگر، می‌تواند در آیفون، آی‌پد و مک‌بوک محقق شود. البته در مورد مک‌بوک – با توجه به وجود نداشتن نمایشگر لمسی – این قابلیت در نوار لمسی Touch Bar تعبیه خواهد شد.

درخواست این پتنت در 27 ژانویه 2015 به USPTO ارائه شده بود و مخترع آن دیل آر. ستلاک (Dale R. Setlak) از کوپرتینو است.  

منبع : USPTO