معرفی حسگر اثر انگشت شفاف JDI برای قرارگیری روی شیشه صفحه‌نمایش

نمایش خبر

تاریخ : 1396/11/3        نویسنده: آرش افراسیابی
برچسب‌ها : حسگر Sensor ، JDI ، گوشی هوشمند Smartphone

واحد خبر mobile.ir : حسگرهای اثر انگشت از زمان معرفی آیفون 5s در سال 2013 تا به امروز اصلی‌ترین روش تشخیص هویت در گوشی‌های هوشمند محسوب می‌شوند؛ این حسگرها با اینکه در آیفون 10 جائی ندارند اما فناوری تشخیص چهره این گوشی هنوز جایگزین سریع‌تر و دقیق‌تری نسبت به اثر انگشت نیست و انتقادهائی را نیز در این مورد متوجه اپل کرده است. شرکت‌های مختلف در سال گذشته تلاش زیادی برای انتقال این سنسور به زیر شیشه صفحه‌نمایش و حذف آن از قسمت روی گوشی نمودند که حاصل این تلاش‌ها نخستین حسگر اثر انگشت زیر لایه نمایشگر از سوی شرکت Synaptics بود. این بار اما شرکت با تجربه دیگری در این عرصه پای به میدان گذاشته که برخلاف سیناپتیکس سنسور اثر انگشت را روی لایه شیشه‌ای صفحه‌نمایش قرار می‌دهد.

JDI Transparent Glass based Capacitive Fingerprint Sensor

شرکت ژاپنی JDI که یکی از شرکت‌های خوشنام در زمینه ساخت صفحه‌نمایش به خصوص در رده LCDها به حساب می‌آید، امروز سه‌شنبه 23 ژانویه 2017 (3 بهمن 1397) از توسعه فناوری تازه‌ای در این مجموعه خبر داد که امکان ساخت و ارائه سنسور اثر انگشت شفاف برای قرارگیری روی لایه شیشه‌ای محافظ صفحه‌نمایش را فراهم می‌آورد. این سنسور اثر انگشت خازنی از فناوری چند لمسی خازنی شرکت JDI که پیش از این برای ساخت دیگر صفحه‌نمایش‌های کریستال مایع (LCD) این شرکت مورد استفاده قرار گرفته بود، بهره می‌برد و از این رو با سادگی بیشتری امکان تولید انبوه و ارائه به بازار را خواهد داشت.

سنسورهای اثر انگشت امروزی از جنس سیلیکون ساخته می‌‌شوند که غیر شفاف بوده و امکان قراردادن آن‌ها زیر لایه‌های سخت مثل شیشه وجود نداشت. البته این محدودیت دوم با فناوری Synaptics رفع شده و اینک می‌توان این سنسور را در زیر شیشه صفحه‌نمایش‌های OLED قرار دارد. فناوری JDI اما برخلاف سیناپتیک به جای قرارگیری زیر شیشه، روی آن قرار می‌گیرد و امکان استفاده از آن در صفحه‌نمایش‌های معمول LCD نیز وجود دارد.

JDI Transparent Glass based Capacitive Fingerprint Sensor

JDI در ساخت این سنسور اثر انگشت از فناوری اختصاصی نمایشگر Pixel Eyes بهره گرفته که در آن مکانیزم تشخیص تاچ، در لایه شیشه‌ای روی نمایشگر تعبیه شده و با تغییر در ظرفیت خازنی ناشی از تاچ شدن یک نقطه مشخص، مختصات آن نقطه به صورت دقیق به دست می‌آید. این فناوری در مجموعه JDI حالا به گونه‌ای ارتقاء یافته که در آن امکان تشخیص تغییرات ظرفیت خازنی ناشی از رگه‌ها و شیارها روی هر اثر انگشت به صورت کاملا اختصاصی و منحصر به فرد وجود دارد. با بهینه‌سازی‌های بیشتر و توسعه فناوری در این زمینه، این شیوه جدید می‌تواند سنسور اثر انگشت کاملا جدید و نوآورانه‌ای را معرفی کند که با تمامی انواع دیگر در زمینه طراحی و اجرا، تفاوت اساسی دارد. سایز این سنسور در حال حاضر 8 میلی‌متر در 8 میلی‌متر است و در آینده امکان ساخت سنسورهای کوچک‌تر یا بزرگ‌تری نیز با این فناوری وجود دارد. رزولوشن این سنسور 160×160 پیکسل اعلام شده که منجر به تراکم پیکسلی 508dpi می‌شود.

JDI Transparent Glass based Capacitive Fingerprint Sensor

حضور این سنسور اثر انگشت در آینده نزدیک در ابزارهای پرتابلی نظیر گوشی‌های موبایل و نوت‌بوک‌ها به گفته JDI آزادی عمل بیشتری را در اختیار طراحان و سازندگان این ابزارها قرار داده و بسیاری از موانع در بخش طراحی را از بین خواهد برد. JDI علاوه بر گوشی‌های هوشمند، به کاربردهای دیگری برای این سنسور در ماشین‌های هوشمند و ابزارهای خانگی متصل در رده اینترنت اشیاء اشاره می‌کند که می‌توانند امنیت اطلاعات در سطوح مختلف را ارتقاء بخشد.

آغاز تولید انبوه و ارائه تجاری این نوع از سنسورها در سال مالی آینده شرکت JDI رخ می‌دهد که از ماه مارچ سال جاری میلادی آغاز شده و تا پایان مارچ 2019 ادامه خواهد داشت.

vivo X20 Plus UD

vivo X20 Plus UD

از سوی دیگر اسمارت‌فون vivo X20 Plus UD به‌عنوان اولین گوشی هوشمند مجهز به سنسور اثر انگشت زیر صفحه‌نمایش شرکت سیناپتیکس، قرار است طی چند روز آینده به صورت رسمی رونمائی شود و با اینکه هنوز مشخص نیست شرکت‌های بزرگ تولید‌کننده موبایل، در طی سال آینده از کدامیک از دو فناوری ارائه شده در این زمینه استفاده خواهند کرد اما می‌توان از یک مورد یعنی ناپدید شدن سنسور اثر انگشت از طراحی بدنه گوشی‌های هوشمند ظرف یکی دو سال آینده به میزان زیادی اطمینان داشت.  

منبع : JDI


خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا