گزارش IDC از بازار تبلت‌ها در سه‌ماهه سوم 2017 – افت سالانه برای دوازدهمین فصل متوالی

نمایش خبر

تاریخ : 1396/8/18        نویسنده: مسعود بهرامی شرق
برچسب‌ها : آی دی سی IDC ، آمار Statistics ، تبلت Tablet ، سامسونگ Samsung ، اپل Apple ، هواوی Huawei ، آمازون Amazon ، لنوو Lenovo

واحد خبر mobile.ir : مؤسسه تحقیقاتی IDC در روز 3 نوامبر 2017 (12 آبان 1396) گزارش خود را از وضعیت بازار تبلت‌ها در سه‌ماهه سوم سال 2017 منتشر نمود. طبق این گزارش، طی سه‌ماهه اخیر، تعداد 40 میلیون تبلت در سراسر جهان عرضه شده که نسبت به تبلت‌های عرضه‌شده در مدت مشابه سال گذشته (42.3 میلیون دستگاه) 5.4 درصد افت داشته است. گفتنی است، چندین عامل دست به دست هم داده و بازار تبلت‌ها را با رکود مواجه کرده‌اند، از جمله: تقاضای بالا برای خرید گوشی‌های هوشمند، چرخه طولانی مدت جایگزینی تبلت توسط مصرف‌کنندگان و جایگاه قدرتمند کامپیوترهای شخصی. بد نیست بدانید، این دوازدهمین فصل متوالی است که در آن عرضه تبلت با افت سالانه همراه می‌شود.

IDC Tablet Market Report Q3 2017

جیتش اوبرانی (Jitesh Ubrani)، پژوهشگر ارشد بخش بررسی فصلی دیوایس‌های موبایل در مؤسسه IDC، در این رابطه می‌گوید: «گرایش شدیدی به خرید تبلت‌های ارزان قیمت وجود دارد و این پدیده حتی درباره فروشندگان دیوایس‌های پیشرفته‌ چون اپل هم صدق می‌کند.» البته وی در ادامه به این نکته اذعان کرد که خریداران همین تبلت‌های ارزان قیمت هم عمدتا مصرف‌کنندگانی هستند که قصد دارند تبلت قدیمی خود را کنار گذاشته و مدل جدیدتری داشته باشند. به گفته اوبرانی تعداد "خرید اولی‌ها" یا کسانی که برای اولین بار اقدام به خرید تبلت می‌کنند، به شدت کاهش یافته و پیش‌بینی می‌شود تعداد تبلت‌های فعال، طی سال‌های آتی، بیشتر از این افت کند.

از طرف دیگر، رشد بازار تبلت‌های جداشدنی – موسوم به detachable – کندتر از حد انتظار بوده، چرا که اپل و مایکروسافت عملا تنها کمپانی‌هایی هستند که اقدام به تولید این محصولات کرده و سایر فروشندگان PC، بیشتر به تولید لپ‌تاپ‌های هیبریدی یا convertible تمایل دارند.

IDC Tablet Market Report Q3 2017

برندهای برتر عرضه کننده تبلت در سه ماهه سوم سال 2017 در مقایسه با زمان مشابه در سال 2016 (عرضه به میلیون عدد)

به گفته لین هوانگ (Linn Huang)، مدیر تحقیقاتی IDC در بخش دیوایس‌ها و نمایشگرها، نظرسنجی اخیر مؤسسه IDC حاکی از آن است که صاحبان دیوایس‌های convertible و detachable داشتن convertible را ترجیح می‌دهند. در سال 2017 نیز شاهد آن بوده‌ایم که در بازار، خریدها بیشتر به سمت دیوایس‌های convertible متمایل شده و از تعداد طرفداران detachable کاسته شده است. سه‌ماهه چهارم سال 2017 – فصل فروش مقارن با تعطیلات سال نوی میلادی – می‌تواند مقطعی تعیین‌کننده در سرنوشت دیوایس‌های detachable باشد. بد نیست بدانید، detachables به تبلت‌هایی گفته می‌شود که قابلیت اضافه شدن کی‌بورد را دارند (مثل تبلت‌های Surface محصول مایکروسافت) اما منظور از convertibles، نوت‌بوک‌هایی است که به سبب وجود یک لولا بین نمایشگر و صفحه‌کلید، به چند حالت متفاوت تغییر شکل می‌دهند از جمله، چرخاندن یا تا کردن کی‌بورد و یا اینکه کی‌بورد به شکل کشویی در پشت نمایشگر قرار بگیرد گفتنی است در این دیوایس‌ها، کی‌بورد جزئی از خود دستگاه بوده و از آن جدا نمی‌شود (مثل سری دیوایس‌های Lenovo Yoga).

وضعیت فروشندگان تبلت در سه‌ماهه سوم 2017

اپل

در فصل اخیر، اپل موفق شد 10.3 میلیون تبلت را به بازارهای جهانی عرضه کند که این میزان در مقایسه با تعداد تبلت‌های عرضه‌شده توسط این کمپانی در مدت مشابه سال گذشته (9.3 میلیون دستگاه) 11.4 درصد رشد داشته است. آی‌پدِ با قیمت پائین‌تر (iPad 9.7) به تثبیت برتری اپل بر سایر رقبا کمک کرده و این کمپانی با در اختیار داشتن 25.8 درصد از سهم بازار تبلت‌ها، همچنان در رتبه نخست جهانی قرار دارد.

Apple iPad 9.7

اپل ipad 9.7

آخرین ورژن iOS – یعنی iOS 11 – رقابت آی‌پد با کامپیوترهای شخصی را جدی‌تر از قبل کرده، اما نیاز به legacy apps یا اپلیکیشن‌های قدیمی – به ویژه در بخش تجاری – و عرضه PCها و اسمارت‌فون‌هایی با مشخصات بالا و قیمت مناسب، مانع از آن شده که آی‌پد، دیوایس پردازشی شماره یک مردم شود.

سامسونگ

تبلت‌های عرضه‌شده توسط سامسونگ در فصل اخیر، با افت سالانه 7.9 درصدی، به 6 میلیون دستگاه کاهش یافت تا سامسونگ به همان سهم 15 درصدی از بازار قناعت کند. سامسونگ طیف گسترده‌ای از انواع تبلت‌های جداشدنی را با اندازه‌ها و سیستم عامل‌های مختلف به تولید می‌رساند، اما سهم این دیوایس‌ها در بین کل عرضه‌های سامسونگ طی فصل اخیر، کمتر از 10 درصد اعلام شده است.

Samsung Galaxy tab A 8.0 2017

سامسونگ گلکسی Tab A 8 2017

هرچند این تبلت‌های گران‌قیمت، نام سامسونگ را در بین تولیدکنندگان تبلت‌های پیشرفته قرار داده، اما این کمپانی کره‌ای هنوز هم در بخش تبلت‌ها به فروش دیوایس‌های سری Tab A و Tab E – که قیمت پایین‌تری دارند – متکی است. البته این امر ممکن است در درازمدت با مشکل مواجه شود زیرا شرکت‌های رقیب، معمولا تبلت‌هایی با مشخصات بالا و قیمت‌های پایین عرضه می‌کنند.

آمازون

کمپانی آمازون در فصل اخیر 4.4 میلیون تبلت را عرضه و 10.9 درصد از این بازار را به نام خود کرد. مقایسه این رقم با 3.1 میلیون تبلتی که این شرکت در سه‌ماهه سوم سال 2016 عرضه کرده بود، از رشد سالانه 38.7 درصدی حکایت می‌کند که در بین سایر تولیدکنندگان تبلت، بالاترین رشد سالانه محسوب می‌شود. IDC این رشد چشمگیر را به استراتژی این شرکت در بخش سخت‌افزار نسبت می‌دهد. قیمت‌های پایین در بخش سخت‌افزار، همواره عامل ایجاد رابطه پیوسته و طولانی‌مدت با کاربران نهایی بوده و رمز موفقیت آمازون نیز در همین قیمت‌های پایین نهفته است. بد نیست بدانید، آمازون طی حراج ویژه محصولاتش در روزهای خاصی تحت عنوان Amazon Prime Day، تبلت 7 اینچی Fire 7 را به قیمت کمتر از 30 دلار به فروش گذاشت.

هواوی و لنوو

این دو شرکت چینی هر یک با عرضه 3 میلیون دستگاه تبلت در سه‌ماهه سوم 2017 و کسب سهمی مشابه از بازار (هواوی 7.5 و لنوو 7.4 درصد) مشترکا در رتبه چهارم فروشندگان تبلت در دنیا قرار می‌گیرند. استراتژی هر دو کمپانی نیز یکی است: تمرکز بر دیوایس‌های ارزان قیمت در بازارهای آسیا/اقیانوسیه و اروپای غربی. البته هواوی با تولید تبلت‌های سیم‌کارت‌خور، قصد دارد کمی متفاوت‌تر از لنوو ظاهر شود، ولی در آن سو لنوو اقدام به تولید و عرضه سری جدیدی از تبلت‌ها تحت عنوان Lenovo Tab 4 (شامل تب فور 8، 8 پلاس، 10 و 10 پلاس) نمود که با داشتن مشخصات بالا و قیمتی مناسب، دیوایس‌های ارزشمندی به شمار می‌آیند.

Lenovo Tab 4 10 Plus

لنوو Tab 4 10 Plus

مجموع تبلت‌های عرضه‌شده توسط سایر کمپانی‌ها در فصل اخیر 13.3 میلیون دستگاه گزارش شده که از افت سالانه 26.3 درصدی حکایت می‌کند. به اعتقاد اکثر کارشناسان، روی آوردن شرکت‌ها به تولید اسمارت‌فون‌های بزرگ و حذف حاشیه پیرامونی، نیاز به داشتن تبلت را کم‌رنگ کرده و فروش این دیوایس‌ها را تحت‌الشعاع قرار داده است. تنها ابتکاری که سازندگان تبلت برای جلب توجه مشتریان به خرج داده‌اند، طراحی تبلت‌های 2-در-1 بوده که این امکان را به کاربر می‌دهد که یک کی‌بورد به تبلت متصل کرده و مانند لپ‌تاپ با آن کار کند. پیش‌بینی می‌شود با تولید مدل‌های جدید iPad Pro – که احتمالا به دوربین TrueDepth و فناوری FaceID مجهزند – اپل در سال 2018 نیز، حاکم بلامنازع بازار تبلت‌ها باشد. 

منبع : IDC


خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا